Naar content

Hoofdnavigatie

Naar content

Hoofdnavigatie

Amsterdam Amstel

Het gebied rond station Amsterdam Amstel is een belangrijk verkeersknooppunt. Dagelijks kruisen automobilisten, buschauffeurs, fietsers, voetgangers, trams en treinen elkaar en dit aantal verkeersgebruikers en reizigers groeit. Daarom werkt de gemeente Amsterdam aan de herinrichting van de openbare ruimte, samen met ProRail de Vervoersregio Amsterdam en NS Stations. Inmiddels is het station voorzien van een nieuw busstation, is een nieuw tramperron met keerlus voor trams aangelegd en is de nieuwe fietsenstalling onder het station opgeleverd. Nu deze werkzaamheden gereed zijn, is de renovatie van de stationshal aan de beurt.


Opknappen stationshal

Het Station Amsterdam Amstel dateert uit 1939 en is een rijksmonument. Het station is een ontwerp van de architecten Schelling en Leupen en stedenbouwkundige Van Eesteren. Het rijke materiaalpallet en de monumentale kunsttoepassingen met onder andere wandschilderingen van Peter Alma zijn voor die tijd bijzonder. 

Het station functioneert in basis nog steeds prima, maar het aantal bezoekers is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Daarnaast zijn de voorzieningen in de stationshal gedateerd en aan vervanging toe. Reden voor een renovatie en herinrichting van de stationshal. 

De stationshal krijgt een nieuwe indeling. De verlaagde plafonds worden verwijderd waardoor de oorspronkelijke inval van het daglicht wordt hersteld. Daarnaast worden alle winkelcasco’s gerenoveerd en voorzien van nieuwe puien. De hal wordt opnieuw geschilderd in de oorspronkelijke kleurstelling. Een van de winkelunits wordt gedeeltelijk verwijderd, zodat de wandschildering van Peter Alma weer geheel zichtbaar is en het natuurstenen beeld “Terugblik” van Theo van Reijn, weer op de oorspronkelijke locatie kan worden teruggeplaatst. Verantwoordelijk voor het ontwerp is architectenbureau Office Winhov, in samenwerking met Gottlieb Paludan Architects.

Vanuit de nieuwe fietsenstalling onder het station wordt een rechtstreekse trap naar de stationshal gerealiseerd.

Opknappen perrons

Om de toegankelijkheid van het perron te verbeteren zal er een nieuwe trap naar perron 1 komen. Ook worden beide perrons opgeknapt en heringericht met onder andere nieuw meubilair en overstapkubussen voor de metroreizigers. Tot slot zullen er op en rond de perrons de laatste schilderwerkzaamheden worden uitgevoerd én de ramen in het dak worden vervangen.

Naar verwachting zijn alle werkzaamheden in het eerste kwartaal van 2021 afgerond, en kan het  station in mei 2021 officieel worden geopend.