Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Maastricht

Station Maastricht is een monumentaal gebouw uit 1913 en is voor reizigers direct herkenbaar. Zoals station Maastricht is er maar één. Om het monumentale pand, naar ontwerp van George van Heukelom, te behouden zijn oude elementen teruggebracht.


Na restauratie alsnog officieel geopend

Station Maastricht is na een restauratie van ruim twee jaar in volle glorie hersteld. Het station heeft meer licht en ruimte en past qua voorzieningen weer helemaal in deze tijd. Daarnaast zijn oude elementen van het monumentale pand teruggebracht. Het station werd volledig in gebruik genomen in 1916, maar is nooit officieel geopend vanwege de Eerste Wereldoorlog. Daarom is het station dit keer uitgebreid en officieel geopend op woensdag 3 november.

De aanzet voor de restauratie kwam uit de nota ‘Over het Spoor’ waarin de ambities staat om station Maastricht te ontwikkelen tot een internationaal knooppunt, de barrièrewerking van de spoorzone aan te pakken en een tweede voorkant te ontwikkelen aan de oostzijde. De nota is het resultaat van een studie in samenwerking met NS, ProRail, Maastricht Bereikbaar, Provincie, Projectbureau A2 Maastricht en gemeente Maastricht.

De spoorsector is doordrongen van de waarde van haar monumentale stations als cultuurhistorisch erfgoed. Het behoud ervan draagt bij aan de beleving van de reizigers en het herkenbaar houden van stations en stationslocaties. 

De verborgen schatten van het station

Nu het station weer in ere is hersteld zijn er verschillende oude schatten van het station weer zichtbaar geworden voor reizigers die vaak verborgen zaten achter voorzetwanden, achter behang of soms zelfs weg waren van het station maar weer teruggevonden. Hieronder een paar voorbeelden van de schatten die nu weer zichtbaar zijn op station Maastricht.

Glas in lood en oude visitatiehal

NS heeft het stationsgebouw gerestaureerd waardoor er meer mogelijkheden zijn ontstaan voor benutting van de verschillende ruimtes. Zo was de oude ‘visitatiehal’ jarenlang in gebruik als personeelsverblijf van NS. Nu is de visitatiehal weer in ere hersteld en is het weer een publieke ruimte. Daarnaast zijn er ook unieke glas-in-loodramen te zien op het station.

Op station Maastricht zijn unieke glas in lood ramen te zien.

Verborgen wandschildering weer zichtbaar

Een verborgen wandschildering, die de Maastrichtse kunstenaar Harry Schoonbrood in 1962 in opdracht van porceleinfabriek ’Mosa’ en de ‘Kristalunie’ maakte, is weer zichtbaar. Het kunstwerk dat het vroegere stationsrestaurant opsierde, was letterlijk achter het behang (en een voorzetwand) verdwenen. De stationsrestauratie werd een AH to go en na verloop van tijd was niet meer duidelijk of het schilderij er überhaupt nog zat en in welke staat het verkeerde. De restauratie van het station bood de kans om dit te achterhalen.

Een verborgen wandschildering op het NS Station Maastricht is weer zichtbaar.

Oude vloer- en wandtegels

Op verschillende plekken op het station zijn de afgelopen jaren authentieke Mosa vloer- en wandtegels stuk gegaan. Tijdens de restauratie zijn de groene wandtegels die je op verschillende plekken in de stationshal en in de gang kunt zien nagemaakt en is de wand weer in vol ornaat te zien. Ook de vloertegels zijn op sommige plekken vervangen voor nieuwe nagemaakte exemplaren zodat ook de vloer weer op zijn mooist is.

Authentieke Mosa vloer- en wandtegels op station Maastricht

Oude stationsklokken

Er zijn op het station diverse oude stationsklokken aanwezig. Zo hangt er in de AH to go een klok die voorheen helemaal niet zichtbaar was voor reizigers. Doordat tijdens de restauratie tussenwanden zijn verdwenen en de winkel zelf anders is ingedeeld is deze klok nu prominent zichtbaar. De klok is weer werkend gemaakt. Ook de klok in de stationshal is schoongemaakt en voorzien van de nieuwste moderne techniek.

Er zijn op station Maastricht diverse oude stationsklokken aanwezig.

Natuurstenen fontein

In de stationshal stond vroeger een grote natuurstenen fontein. De fontein is in de loop der jaren uit het station verdwenen en bij een particulier terecht gekomen. Deze is teruggevonden en staat nu weer in de stationshal en wordt weer werkend gemaakt. Reizigers kunnen hier dus straks ook hun waterflesje vullen. 

Natuurstenen fontein op station Maastricht

De gevel met zijn pronkende leeuwen

De gevel was helemaal zwart geworden door de jaren heen. De beelden van de leeuwen boven de entree van het station waren ook helemaal zwart en daardoor minder goed zichtbaar. Een gespecialiseerd bedrijf heeft de gevel gereinigd waardoor je weer verschil ziet tussen de verschillende soorten (natuur)steen en de leeuwen weer duidelijk zichtbaar zijn. Stationsmanager Ger Pagters vertelt je er meer over.

De gevel van station Maastricht met pronkende leeuwen

Fietsenstalling en herinrichting Stationsstraat

De stationsomgeving in Maastricht is voortdurend in beweging. Op 1 januari 2018 werd de ondergrondse fietsenstalling geopend. Vervolgens is de Stationsstraat opnieuw ingericht. Er zijn bredere trottoirs ontstaan met mogelijkheden voor gevelterrassen en er is één busperron gemaakt waardoor er enerzijds een overzichtelijker en gebruiksvriendelijker busstation en anderzijds een ruimer voorplein is ontstaan.

Internationaal busstation

Sinds 2016 werd het Kiss+Ride parkeerterrein aan de oostzijde van het station, Meerssenerweg, gebruikt als bushalte voor internationale bussen. Op dit terrein halteren Flix-, IC- en KLM bussen. Er was te weinig ruimte voor de bussen en er waren onvoldoende voorzieningen, daarom werd besloten om op een andere plek aan de Meerssenerweg een nieuw busstation in te richten. Het busstation is aan de Meerssenerweg gebleven maar opgeschoven in noordelijke richting naar het voormalige ProRail (spoor)rangeerterrein. Het nieuwe busstation is in januari 2020 geopend.

Ontwikkelingen transfer station Maastricht

ProRail is o.a. verantwoordelijk voor de transfer op stations. Het betreft dan o.a. de stationshal, liften trap op-/afgangen, perrons, reisinformatie, passerelle en wachtvoorzieningen. ProRail is nauw aangehaakt bij de plannen van NS gelet op de transferfuncties. De huidige passerelle is gedateerd en zeker niet fraai. Er wordt in afstemming met de partners vanuit Stad en Spoor een capaciteitsstudie uitgevoerd. De uitkomsten vormen input voor nadere uitwerking in de aanpak ’Stad en Spoor’.