Naar content

Hoofdnavigatie

Naar content

Hoofdnavigatie

Station Rotterdam Alexander artist impression

Rotterdam Alexander

Het vernieuwingsproject station Rotterdam Alexander is een samenwerking van RET, NS Stations, NS Reizigers, ProRail, Gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Verkeersonderneming. Dit alles om de potentie van het OV-knooppunt optimaal te benutten en het te transformeren tot een modern multimodaal OV-knooppunt waarbij de reiziger centraal staat.


Betere overstapmogelijkheden tussen trein en metro

In het station worden de overstapmogelijkheden tussen trein en metro geoptimaliseerd. Door het doortrekken van de metroperrons tot in het stationsgebouw en de metro’s direct te laten halteren aan de stationshal worden de loopafstanden aanzienlijk verkort, zowel naar de trein als aansluitingen op de andere voorzieningen als bus, P+R, Kiss+Ride en fietsenstallingen. Het wachten op de metroperrons wordt comfortabeler (beschutting tegen regen en wind). Er komt een aparte bypass tussen het treinperron en het metroperron richting Rotterdam Centraal. De overstapmogelijkheid wordt daardoor aanzienlijk korter en vooral veiliger doordat de reiziger niet meer de gelijkvloerse metrokruising hoeft te nemen. Al deze maatregelen maken het de reiziger gemakkelijker. De transformatie zorgt dat het OV-knooppunt een waardig alternatief wordt voor de automobilist in de file.

Stationshal vernieuwd

In de vernieuwde stationshal is straks geen onderscheid meer tussen metro- en treindomein. De stationshal is de plek waar alle reizigers zich voorbereiden op de reis of op het vervolg van de reis. De reizigersstromen worden gebundeld, wat zorgt voor toename van de sociale veiligheid. De toevoeging van winkels in het station maken dat er ook in de avonduren toezicht is op de stationshal. De transparante gevel met een levendige plint draagt ook positief bij aan zien en gezien worden. Ook worden de liften verplaatst en transparant uitgevoerd, waardoor er meer in het zicht op de perrons ontstaat. Daarnaast wordt de transferruimte op de perrons uitgebreid om de toekomstige reizigersstromen beter te kunnen faciliteren.

Naar verwachting is het volledige station in het voorjaar van 2020 helemaal gereed.