Naar content

Hoofdnavigatie

Wissel van klasse met uw NS-Business Card

Soms is het handig om van klasse te wisselen. Voor een reis, één dag, of voor langere tijd. U kunt dit regelen via Mijn NS Zakelijk, de NS-app of de NS kaartautomaat. U kunt alleen wisselen van 2e naar 1e klas als u een 2e klas NS-Business Card heeft. Als u een 1e klas NS-Business Card wilt wijzigen naar 2e klas, dan moet u uw abonnement wijzigen.


Klassewissel via de NS-app

  • Deze klassewissel kunt u uitvoeren voordat u heeft ingecheckt, maar ook nadat u heeft ingecheckt. Dit kan tot 15 minuten ná inchecken.
  • De wissel is alleen geldig in treinen van NS.
  • U kunt de wissel meerdere malen per dag uitvoeren en terugdraaien.
  • U kunt de wissel via de NS-app ook weer uitzetten.
  • Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op de paal, het poortje of de kaartautomaat. Ook de conducteur ziet de klassewissel niet. Dit komt omdat u de klassewissel niet ophaalt bij de kaartautomaat. Onderaan deze pagina leest u hier meer over. 

Hoe werkt het? 

  1. Open de NS-app en kies in de onderste balk voor de optie ‘Meer’ en kies vervolgens de kop ‘Klassewissel’.
  2. Selecteer bij ‘Reisklasse’ de optie ‘1ste klasse instellen’.
  3. Geef op het scherm aan voor welke periode u de klassewissel in wilt stellen.
  4. Hierna krijgt u een bevestigingsscherm van het verwerken van de klassewissel te zien.

Klassewissel via Mijn NS Zakelijk

  • U kunt kiezen tussen drie opties: een klassewissel voor onbepaalde tijd, een klassewissel alleen voor vandaag of een klassewissel voor een bepaalde datum/tijd.
  • Aanvragen kan 24 uur per dag via Mijn NS Zakelijk.
  • Regel de wissel altijd voordat u incheckt.
  • De wissel is alleen geldig in de treinen van NS.
  • U ontvangt een e-mail ter bevestiging van de klassewissel.
  • In Mijn NS Zakelijk ziet u of er een klassewissel actief is.
  • U kunt de wissel niet annuleren via de NS-kaartautomaat.
  • Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op de paal, het poortje of de kaartautomaat. Ook de conducteur ziet de klassewissel niet. Dit komt omdat u de klassewissel niet ophaalt bij de kaartautomaat. Onderaan deze pagina leest u hier meer over. 

Klassewissel via de NS-kaartautomaat 

  • Regel de wissel altijd voordat u incheckt.
  • De wissel is geldig tot 04.00 uur de volgende ochtend.
  • U kunt de wissel meerdere malen per dag uitvoeren en terugdraaien.
  • U kunt de wissel niet annuleren via Mijn NS Zakelijk.
  • De wissel is alleen geldig in de treinen van NS. Heeft u een Trein Vrij abonnement of OV Vrij abonnement? Dan is de klassewissel ook geldig in treinen van andere treinvervoerders die 1e klas bieden.
  • Houd de kaart voor de lezer en volg de instructies op het scherm van de NS-kaartautomaat. Vergeet niet in te checken.

Wijziging van 1e naar 2e klas

Heeft u een NS-Business Card voor de 1e klas en wilt u dit omzetten naar de 2e klas? Dan is het niet mogelijk een (tijdelijke) klassewissel uit te voeren. Via Mijn NS Zakelijk kunt u uw abonnement wijzigen (van 1e naar 2e klas) en ophalen bij de NS-kaartautomaat. Dit regelt u bij de kaartdetails van de betreffende NS-Business Card. 

Klassewissel niet direct zichtbaar op kaart via Mijn NS Zakelijk

De klassewissel die u via Mijn NS Zakelijk aanvraagt is niet zichtbaar op de kaart zelf, omdat deze niet opgehaald hoeft te worden bij de kaartautomaat. Hierdoor geeft de paal, het poortje of de kaartautomaat niet de gewijzigde klasse aan. Ook de conducteur ziet de klassewissel niet. De conducteur zal daarom een aantekening maken die achteraf wordt vergeleken met de afgenomen klassewissel. Op basis daarvan wordt de juiste toeslag in rekening gebracht. U kunt dus gewoon reizen in de door u gekozen klasse. De toeslag wordt achteraf verrekend en zal wel als zodanig in de reisoverzichten in Mijn NS Zakelijk en op de facturen staan. Indien er een klassewissel naar 1e klas actief is, ziet u ook tot en met wanneer deze actief is.