Naar content

Hoofdnavigatie

De Volksbank

Bij de Volksbank - bekend van de merken ASN, BLG Wonen, RegioBank en SNS - zijn de 3.200 medewerkers vrij in de keuze van hun vervoermiddel.


Maar het bedrijf stimuleert ze wel de auto vaker te laten staan. Verder stapt men voor leaseauto’s over op volledig elektrisch rijden, waardoor de CO2-uitstoot flink omlaag gaat. Inmiddels is 22% van het wagenpark volledig elektrisch.

Eigen keuze

De Volksbank heeft een rijke geschiedenis van fusies en overnames, vertelt Arno Veenman, HR adviseur Expertise. Daardoor wonen relatief veel medewerkers ver van hun werk. Een reisafstand van meer dan veertig kilometer komt veel voor en lang niet iedereen woont in de buurt van een station. Om die reden vindt Veenman het logisch dat mensen zelf mogen kiezen welke vorm van vervoer het beste past bij hun situatie: ‘In de praktijk komt ongeveer de helft met ov en de rest met de auto. Een kleine groep fietst.’

Halvering reiskilometers door flexibel werken

Eind 2020 wil de Volksbank haar CO2-uitstoot met de helft hebben verminderd ten opzichte van 2014. ‘Een uitdaging’, aldus Veenman. ‘Sturen op mobiliteit is de belangrijkste manier om ons doel te bereiken. We hebben vóór 2014 al veel gedaan om onze bedrijfsvoering te verduurzamen, bijvoorbeeld via de invoering van het nieuwe werken. De intentie is dat je twee dagen op locatie werkt en twee dagen thuis. Daarmee is het aantal reiskilometers in theorie gehalveerd.’

Leaseauto’s worden elektrisch

De lage kilometervergoeding voor woon-werkverkeer, bedoeld om het autogebruik terug te dringen, geldt al jaren bij de Volksbank. Daar ziet Veenman niet veel ruimte meer. De grootste verschuiving verwacht hij bij de leaseauto’s: ‘We streven ernaar dat alle auto’s die besteld worden 100 procent elektrisch zijn.’ Inmiddels zijn de eerste elektrische auto’s besteld. Helaas is zowel het aanbod aan elektrische modellen als de actieradius nog beperkt. ‘Maar als je koploper wilt zijn, moet je de beslissing al durven nemen als de omstandigheden nog niet optimaal zijn’, stelt Veenman.

Klimaatneutrale treinen

Wanneer het aantal reiskilometers niet verder daalt, moet de 50% CO2-reductie ergens anders vandaan komen. De eerste die Veenman daarbij helpt is NS doordat de treinen klimaatneutraal gaan rijden. ‘Dat levert een besparing op van 600 ton uitstoot’, rekent hij voor. ‘Binnen onze doelstelling bedraagt dat 20% van de beoogde 50. De overige dertig procent komt van de overstap naar elektrisch rijden. Verder verwacht ik veel van de flexibilisering in woon-werkverkeer. Als binnenkort het nieuwe beleid van kracht wordt, kun je per dag kiezen hoe je reist. Fietsen wordt beloond met een extra vergoeding per kilometer.’

De ‘Week van het vervoer’

Toch blijft het moeilijk om medewerkers de auto uit te krijgen. Veenman: ‘Daarom willen we flexibel reizen invoeren. We gaan ook expliciet aandacht vragen voor anders naar het werk reizen, onder meer via een “Week van het vervoer”.’ Verder wil het bedrijf ook voor zakelijke kilometers zo veel mogelijk gebruik van het ov maken.

Vooroordelen wegnemen

Tools van NS geven Veenman inzicht in de groepen medewerkers die van het ov gebruiken kunnen maken, maar dit nog niet doen. Tijdens de Week van het vervoer bij de Volksbank zijn NS-adviseurs aanwezig met informatiemateriaal. Ze denken bijvoorbeeld mee over gunstige reistijdstippen om drukte in de treinen te omzeilen. Wat NS nog meer kan doen? Veenman: ‘Zoveel mogelijk zorgen weghalen en mensen ervan overtuigen dat hun vooroordelen over reizen met het ov niet kloppen. Uitgangspunt is het genereren van positieve aandacht en resultaten. Veel werkzaamheden kun je prima in de trein uitvoeren.’