Naar content

Hoofdnavigatie

Eneco

Eneco Groep wil duurzame energie voor iedereen toegankelijk maken.


Bij zo’n strategie past een mobiliteitsbeleid met hetzelfde uitgangspunt, vindt arbeidsvoorwaardenspecialist Bianca van den Bosch. Ze legt uit waarom dat beleid zowel stimulerende als ontmoedigende maatregelen omvat.

OV Vrij abonnement

Eneco moedigt medewerkers aan om meer met het openbaar vervoer te reizen. Sinds april 2016 krijgen degenen die per ov naar hun werk gaan een OV Vrij abonnement waarmee ze zowel zakelijk als privé mogen reizen. ‘Dat is gunstiger voor hen dan strikt genomen nodig, maar zo maken we ov-reizen extra aantrekkelijk’, zegt Bianca van den Bosch.

Ontmoedigen helpt

Na het ‘zoet’ van een ov-abonnement volgde een half jaar later het ‘zuur’: een verlaging van de kilometervergoeding voor woon-werkverkeer. Daarnaast hanteert Eneco een restrictief parkeerbeleid. Van den Bosch heeft nog geen gedetailleerde analyses van de reacties gezien, maar weet zeker dat meer medewerkers dankzij het actieve mobiliteitsbeleid zijn overgestapt op ov. Maar minder dan gedacht: ‘Het liefst zouden we alleen positieve maatregelen treffen, maar we merken dat ontmoedigen helpt. Ondanks de weerstand zet dat meer mensen aan tot verandering.’

Keuzes goed uitleggen

De reacties via Eneco’s intranet op de ov-abonnementen waren wisselend. Na verlaging van de kilometervergoeding kwamen er berichten als ‘zo’n ov-abonnement is lang niet voor iedereen handig.’ Van den Bosch: ‘Medewerkers vinden het al snel vanzelfsprekend dat hun werkgever alles faciliteert en vergoedt. Wij leggen de verantwoordelijkheid deels bij hen: jij maakt je eigen keuzes en als werkgever kiezen wij waaraan we ons geld willen besteden. Je moet alleen wel goed uitleggen waarom je bepaalde keuzes maakt.’

De kracht van peer pressure

Mobiliteit gaat volgens Van den Bosch deels over status. Een leaseauto voor de deur maakt meer indruk dan op de fiets stappen richting station of de bus pakken. Een auto betekent ook vrijheid; je kunnen verplaatsen wanneer je wilt. ‘Dat is moeilijk om te buigen,’ vermoedt ze. ‘Maar voorbeeldgedrag kan het verschil maken. Peer pressure neemt tegenargumenten weg en helpt gewoonten doorbreken. Dat ondersteunen we met actief beleid: leaserijders krijgen een NS-Business Card om ook bij hen ov-reizen te stimuleren.’

Practice what you preach

Van den Bosch: ‘Kort samengevat is onze visie dat we in 2020 in principe met het ov reizen en dat al onze bedrijfsauto’s elektrisch rijden. Verder hebben we dan geen arbeidsvoorwaardelijke leaseauto’s meer en wanneer zakelijke auto’s nodig zijn delen we die. Ons mobiliteitsbeleid is niet zozeer gericht op voordelen. Het moet vooral passen bij de duurzame werkgever die Eneco wil zijn en dat heeft alles te maken met geloofwaardigheid. Als we tegen klanten zeggen dat we een duurzame energiemaatschappij zijn, moeten we daar zelf op z’n minst naar handelen. Met dit beleid laten we zien dat we duurzaamheid serieus nemen - óók op het gebied van mobiliteit.’