Naar content

Hoofdnavigatie

Coolblue

Webwinkel Coolblue kijkt vooral pragmatisch naar mobiliteit.


HR-medewerker Suzanne Overdijk: ‘Als relatief jonge onderneming hebben we vanaf dag 1 goed gekeken naar de bereikbaarheid bij de keuze voor locaties. We zien mobiliteit als middel om onze bedrijfsvoering beter, makkelijker of goedkoper te maken. Daardoor kunnen we voor onze klanten de beste deal realiseren. Daar zit verder geen ingewikkelde strategie achter.’

Differentiatie in vergoedingen

Bijna de helft van de 2.500 medewerkers van Coolblue woont binnen een straal van 10 kilometer van hun werkplek. Zij krijgen geen reiskostenvergoeding. Wie verder moet reizen, ontvangt een vergoeding op basis van het aantal kilometers. ‘De reiskostenvergoedingen liggen bij ons op basisniveau’, bevestigt Suzanne Overdijk, HR-medewerker. ‘Vanuit het bedrijf zijn er geen plannen om dit te veranderen. Sinds enige tijd hebben we een Ondernemingsraad, die dat wellicht gaat aankaarten.’

Groei in vacatures vraagt om sturing

Een andere aanleiding om in de toekomst meer te sturen op mobiliteit zou volgens Suzanne Overdijk een verdere groei van het personeelsbestand kunnen zijn: ‘Zeker wanneer op korte termijn veel vacatures voor specialistische functies ontstaan, kan het relevant zijn om de arbeidsvoorwaarden gunstiger te maken.’ Mocht om die reden een visie op mobiliteit nodig zijn, dan wil het bedrijf die zelf ontwikkelen, eventueel in overleg met partners als NS.

Hoofdkantoor naast station

In 2012 betrok Coolblue een nieuw hoofdkantoor aan het Weena in Rotterdam, op loopafstand van het station. Veel medewerkers kunnen met het ov of op de fiets naar hun werk komen. Bij het kiezen van winkellocaties kijkt het bedrijf vooral naar de bereikbaarheid voor klanten: een vestiging moet een centrale ligging hebben op een A-locatie. De magazijnen liggen rond snel- en uitvalswegen zodat leveranciers daar gemakkelijk met vrachtwagens terecht kunnen. Ook de nabijheid van een Post NL-depot weegt zwaar, omdat kleine pakjes via deze vervoerder worden verstuurd.

Slim omgaan met zakelijke ritten

Tot de zakelijke kilometers die medewerkers rijden, behoren behalve de leveringen van bestellingen bij klanten bijvoorbeeld ook de ritten van inkopers. Zij mogen € 0,19 per kilometer declareren of een van de deelauto’s gebruiken. Voor zakelijke kilometers met het ov worden losse kaartjes vergoed of kosten verrekend met iemands NS-Business Card. Slechts 10 mensen bij Coolblue in Nederland hebben een auto van de zaak.

Kosten besparen met mobiliteit

Mobiliteit en duurzaamheid staan bij Coolblue niet hoog op de prioriteitenlijst. Kostenefficiency weegt wel zwaar en vanuit die insteek kan mobiliteit toch een rol spelen. Zo bleek bij het nieuwe hoofdkantoor de parkeercapaciteit te krap. Suzanne Overdijk: ‘We konden wel plekken krijgen onder het gebouw, maar die zijn superduur. Dat hebben we opgelost door zeven deelauto’s aan te schaffen. Met een gemiddelde leeftijd van 27 jaar hebben veel medewerkers wel hun rijbewijs, maar geen eigen auto en die willen ze ook niet als ze in de stad wonen. Met de deelauto’s houden we het aantal parkeerplekken laag en het milieu is ermee gediend. 2 vliegen in 1 klap dus.’