Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Facturatie en tarieven deur-tot-deurdiensten
Op deze pagina vind je de actuele tarieven van alle deur-tot-deurdiensten. Ook vind je antwoord op een groot aantal vragen over facturatieproces, factuurwijzigingen en de betaling van facturen. Goed om te weten: als contactpersoon voor NS kun je de facturen inzien en beheren in Mijn NS Zakelijk.
Inloggen Mijn NS ZakelijkAndere vraag?
Artikel
Leestijd: 1 minuten
Tarieven zakelijke deur-tot-deurdiensten
Als je de NS-Business Card gebruikt, zijn dit de tarieven van de verschillende deur-tot-deurdiensten:
Reizen met Intercity direct Toeslag (naast je NS-vervoerbewijs)
Intercity direct Toeslag enkele reis 1e en 2e klas € 2,70
Intercity direct Toeslag dagretour 1e en 2e klas € 5,20 
Intercity direct Maandtoeslag 1e en 2e klas € 78,40
Intercity direct Altijd Toeslagvrij jaarabonnement (af te sluiten bij je Dal, Traject Vrij, Trein Vrij of OV Vrij abonnement) 1e klas en 2e klas € 63,10
Deze prijzen zijn inclusief 9% btw.
Reizen met ICE-toeslag (naast NS-vervoerbewijs)
Reizen binnen Nederland met ICE Internationaal is met een zakelijk abonnement gratis. Voor Jaartrajectabonnementhouders geldt dit alleen wanneer zij over het voor hun geldende traject reizen.
Huren OV-fiets
Geen jaarlijkse abonnementskosten. € 4,15 tot 24 uur (inclusief 21% BTW).
Taxi
Alle tarieven zijn te vinden in Prijslijst taxi (exclusief 21% BTW).
Huren Greenwheels-auto
Geen eigen risico
Geen abonnementskosten
Uurtarief € 8 en maximaal € 88 per 24 uur
Inclusief 80 kilometer vrij, per rit ook inclusief benzine
Meer km's kosten € 0,30 inclusief benzine
Deze prijzen zijn exclusief 21% btw.
Stallen fiets op het station
Dagtarief: € 1,30 (inclusief 21% btw).
Parkeren bij Q-Park P+R terreinen
Alle tarieven (inclusief 21% btw) zijn te vinden op de website van Q-Park
Toegang NS International lounges
Gratis
Toegang Regus
16% korting op de kantoorfaciliteiten van Regus op vertoon van je NS-Business Card. Op de extra diensten zoals catering en secretariële ondersteuning is geen korting van toepassing. Deze diensten zijn ook niet te boeken met de NS-Business Card. Afrekenen ter plekke.
Veelgestelde vragen over facturen en fiscale regelingen
Wanneer ontvang ik mijn eerste factuur?
Je ontvangt je eerste factuur in de maand opvolgend aan de maand waarin je NS-Business Card in is gegaan. Bijvoorbeeld: je NS-Business Card heeft als ingangsdatum 1-7-2023, dan ontvangt je jouw eerste factuur rond 14-8-2023. Maar ook wanneer je NS-Business Card op 31-7-2023 in is gegaan, ontvangt je jouw factuur rond 14-8-2023. Dit geldt voor alle NS-Business Cards waarop een abonnement staat.
Wanneer je een NS-Business Card zónder abonnement hebt, ontvang je jouw eerste factuur in de maand na uw eerste reisdatum. Bijvoorbeeld: je hebt je eerste reis gemaakt op 5-7-2023, dan ontvangt je jouw eerste factuur rond 14-8-2023.
Hoe kan ik mijn facturen inzien en downloaden?
Maandelijks krijgt je jouw factuur (in PDF-formaat) rond de 14e van de maand via e-mail toegestuurd. De bijlagen bij de factuur zijn op dat moment ook voor je, als contactpersoon van uw organisatie, beschikbaar in Mijn NS Zakelijk. In deze bijlagen, een factuurspecificatie (PDF-formaat) en transactieoverzicht (CSV-formaat), vind je gespecificeerde informatie over de gemaakte reizen en transacties en de kosten die hieraan verbonden zijn.
Voor welke periode is mijn ontvangen factuur?
In de e-mail met factuur staat in de eerste zin ‘Hierbij ontvang je de factuur van [maand]-[jaar] van de NS-Business Card.‘ Wanneer hier bijvoorbeeld juli 2023 staat, betekent dit dat je alle transacties met een datum in juli 2023 gefactureerd krijgt. Het gaat dan zowel om reistransacties als abonnementskosten (indien van toepassing in die maand). Het kán ook voorkomen dat er een transactie van een maand eerder op de factuur staat.
Wanneer wordt mijn ontvangen factuur geïncasseerd?
De factuur wordt ongeveer 30 dagen na ontvangst van je rekening afgeschreven.
Heb je (ook) een creditfactuur ontvangen (je krijgt geld van NS Zakelijk)? Dan wordt deze verrekend met de debetfactuur (de factuur die je moet betalen aan NS Zakelijk). Het verschil wordt bij je geïncasseerd.
Is de creditfactuur hoger dan de debetfactuur, dan wordt er niets geïncasseerd. De debetfactuur blijft op status ‘Open‘ staan in Mijn NS Zakelijk.
Is de creditfactuur veel hoger dan je gemiddelde debetfactuur, dan kan het meerdere maanden duren voordat NS Zakelijk weer daadwerkelijk incasseert bij je. Wil je hier niet op wachten, dan kun je een ‘verzoek tot uitbetaling’ doen aan NS. Dit kan door contact op te nemen met onze Klantenservice. Vermeld hierbij je debiteurennummer (staat op de factuur) en het rekeningnummer waar je dit bedrag naar overgemaakt wil hebben. Ongeveer 2 weken later krijgt je dit bedrag uitbetaald.
Pas nadat alle debetfacturen met de creditfactuur zijn verrekend of je het creditsaldo uitbetaald hebt gekregen, krijgen de debetfacturen de status ‘Betaald‘ in Mijn NS Zakelijk.
Betaal ik jaarlijks of maandelijks?
Om dit te achterhalen log je  als Contactpersoon (dus met je gebruikersnaam en wachtwoord) in op Mijn NS Zakelijk. Kijk wanneer je ingelogd bent bij ‘Bedrijfsgegevens’. Hier vind je ‘Betaling abonnementskosten’ en zie je of je ‘in jaarlijkse termijnen’ of ‘in maandelijkse termijnen’ betaalt.
Wat is mijn huidige betaalmethode? (Alleen in te zien en te wijzigen voor zzp’ers)
Om na te gaan of je betaalt via automatische incasso of via handmatig overboeken, log je als contactpersoon op de Mijn NS Zakelijk omgeving in. Onder het kopje ‘Bedrijfsgegevens’ vind je bij ‘Betaalmethode’ je huidige betaalmethode. Dit kan ‘handmatige overboeking’ of ‘automatische incasso’ zijn.
Voor MKB en Corporate organisaties is standaard de betaalmethode ‘handmatige overboeking’ ingesteld.
Hoe weet ik welke factu(u)r(en) ik nog moet betalen?
Je kunt in Mijn NS Zakelijk (ingelogd als Contactpersoon) zien welke facturen je van NS Zakelijk ontvangen heeft en of wij de betaling al hebben ontvangen. Je vindt dit bij het menu-item ‘Factuurinformatie‘.
Heb je nog meer vragen over je factuur, neem dan contact op met onze Klantenservice.
Kan ik een creditfactuur en een debetfactuur met elkaar verrekenen?
Betaal je via automatische incasso? Zie dan de vraag ‘Wanneer wordt mijn ontvangen factuur geïncasseerd?’ op deze pagina.
Betaal je via een overmaking naar NS? Je kunt je credit- en debetfactuur dan met elkaar verrekenen en het resterende debetsaldo naar NS overmaken. 
Is je creditfactuur hoger dan je debetfactuur en wil je dit uitbetaald krijgen? Neem dan contact op met onze Klantenservice voor dit verzoek. Vermeld hierbij je debiteurennummer (staat op de factuur), het factuurnummer en je rekeninggegevens. Je krijgt je geld binnen 14 dagen uitbetaald.
Zijn er nog openstaande facturen voor mijn organisatie?
Om dit na te gaan log je als contactpersoon in op de Mijn NS Zakelijk omgeving. Via het kopje ‘Facturenoverzicht’ en door bij ‘Betaalstatus’ de status ‘Open’ te selecteren, vind je een overzicht van de facturen die nog openstaan voor jouw organisatie. Ook facturen met betaalstatus ‘Betaaltermijn verstreken’ en ‘Deels betaald’ moeten vanzelfsprekend nog worden voldaan.
Ik heb een betalingsherinnering ontvangen. Waar vind ik meer informatie?
In je Mijn NS Zakelijk account (wanneer je bent ingelogd in de rol ‘contactpersoon’) kun je zien welke facturen er nog geheel of gedeeltelijk open staan en voor welke facturen de betaaltermijn inmiddels is verstreken. Kijk hiervoor bij ‘Facturenoverzicht’ en kijk bij ‘Betaalstatus’. Heb je na het inzien van deze facturen nog vragen? Neem dan contact op met onze Klantenservice.
Wat is de status van de uitbetaling van mijn creditnota?
Wanneer je dit wil weten, neem je contact op met onze Klantenservice.
Hoe ziet de verrekening van een automatisch herstelde transactie eruit in de factuurbijlage?
Lees hier meer over de Vergeten Check-uit Service.
Net als bij een handmatig herstelde vergeten check-uit, brengen we ook bij een automatisch herstelde transactie een correctietarief in rekening. Dit tarief herstellen we direct op dezelfde factuur. Daarnaast brengen we de ritprijs in rekening. In één factuurmaand zie je de onderstaande transacties op je factuur:
(Debet-factuur) – dit brengen wij in rekening:
De ritprijs van de automatisch herstelde rit
Het ‘Correctietarief: Reis zonder check uit’ op datum van vergeten check-uit
Teruggave van het ‘Correctietarief: Reis zonder check uit’ op datum van vergeten check-uit Debet-factuur ‘Treinreizen’: Debet-factuur ‘Correctietarieven treinen’: Credit-factuur ‘Correctietarieven treinen’
Wat zijn de Werkkostenregeling (WKR) en gerichte vrijstellingen?
Werkkostenregeling (WKR)
Als werkgever heb je te maken  met de Werkkostenregeling (WKR). De WKR bepaalt hoe je om kunt gaan met de loonheffingen van alle vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers. In principe vallen alle vergoedingen en verstrekkingen die je aan je werknemers geeft onder het loon. Maar je kunt per vergoeding of verstrekking kiezen of je deze als werknemersloon of als werkkostenpost aanwijst. Hiervoor is een forfaitaire vrijstelling van 1,2% van de totale fiscale loonsom. Ook wel het werkkosten-budget genoemd. Alles wat bovenop deze 1,2% van de loonsom wordt vergoed, is belast met de 80%-eindheffing. Dit wordt de werkgeversheffing genoemd.
Wat zijn de gerichte vrijstellingen?
Gerichte vrijstellingen zijn een aantal expliciet aangewezen vergoedingen en verstrekkingen.  Voor loon in natura geldt de Waarde in het Economisch Verkeer (WEV). Dit komt neer op de factuurwaarde inclusief btw. Maar er is ook een aantal loon in natura bestanddelen die tegen een waarde van nihil wordt gewaardeerd (nihilwaardering). Deze hebben betrekking op voorzieningen die geheel of gedeeltelijk op de werkplek worden gebruikt of verbruikt. Hierdoor komen deze bestanddelen feitelijk ook niet ten laste van het werkkostenbudget. Wanneer de vergoeding wordt behandeld als werknemersloon, dan wordt de vergoeding of verstrekking belast bij de werknemer. De werkgever draagt de belasting dan af aan de Belastingdienst.
Over welke reiskosten mag ik de btw aftrekken?
Zakelijke reiskosten
Je kunt altijd de btw aftrekken over zakelijke uitgaven zoals zakelijk vervoer en dienstreizen.
Woon-werkkosten
Je kunt niet in alle gevallen de btw terugvragen over je woon-werk reiskosten. Vervoersabonnementen worden gezien als een verstrekking. Als dit niet meer is dan € 227 per jaar, dan kun je de btw terugvragen. Van een gemiddeld abonnement ligt de waarde hoger. Dit is allemaal geregeld in het Besluit Uitsluiting Aftrek (BUA) van voorbelasting. Het loont altijd de moeite om je bedrijfssituatie door te nemen met je fiscale adviseur.
Privé-reiskosten
Hierbij moet je onder andere denken aan vervoerbewijzen voor OV en het vervoer van personeel met eigen vervoermiddelen. Het privégebruik van de auto van de zaak door het personeel valt onder de regels van de btw. Meer informatie vind je op de website van de Belastingdienst. Of bij je fiscaal adviseur.
Hoe kan ik de maximale fiscale ruimte het beste benutten?
Bij verstrekkingen geldt dat alle reizen met OV, inclusief privéreizen (mits sprake is van méér dan sporadisch zakelijk gebruik) onder de gerichte vrijstelling vallen. Het is op zich dus niet nodig het werkkostenbudget aan te spreken voor de mobiliteit van je werknemers.  
Je kunt de werknemers die met het OV naar het werk komen, belastingvrij dezelfde vergoeding geven als de werknemers die op een andere wijze naar het werk komen en € 0,19 per kilometer vergoed krijgen. Dit leidt tot een gelijke behandeling van je personeel. Er moet dan wel voldoende ruimte zijn in het werkkostenbudget.