Naar content

Hoofdnavigatie

Naar content

Hoofdnavigatie

Reizen

Alle informatie over het reizen met de NS-Business Card, het wisselen van reisklasse, correctietarieven en wat u moet doen wanneer u vergeten bent in- of uit te checken.


Deur-tot-deurdiensten

Naast dat u met de NS-Business Card met de trein, bus, tram en metro kunt reizen, heeft u ook de mogelijkheid om van diverse deur-tot-deurdiensten gebruik te maken. Dit zijn bijvoorbeeld: Greenwheels, taxi, P+R parkeerterreinen en meer.

  • Van welke deur-tot-deurdiensten kan ik gebruikmaken?

    Met de NS-Business Card heeft u toegang tot de volgende deur-tot-deurdiensten:  

    - Greenwheels

    - P+R parkeren (parkeerterreinen naast stations)

    - OV-fiets en bewaakte fietsenstallingen

    - Internationaal treinreizen

    - Taxi

    Let op: van welke diensten u als kaarthouder gebruik kunt maken, is afhankelijk van de gemaakte afspraken tussen uw werkgever en NS. In de overeenkomst wordt vastgelegd welke diensten (en eventueel op persoonsniveau voor wie) er geactiveerd zijn voor de overeenkomst. Zo kan het zijn dat u van alle diensten gebruik kunt maken, maar iemand van een andere organisatie (naast trein, bus, tram en metro) bijvoorbeeld alleen van OV-fiets. In uw Mijn NS Zakelijk account kunt u zien welke diensten er voor uw NS-Business Card zijn geactiveerd.

  • Met welke (internationale) treinen kan ik reizen?

    Met uw NS-Business Card reist u op rekening op diverse buitenlandse treintrajecten, bijvoorbeeld naar Londen, Brussel of Parijs. U kunt met Thalys, ICE International, Eurostar, Intercity Brussel en Intercity Berlijn reizen. Boek uw internationale treinreis via uw Mijn NS Zakelijk account, zodat uw boeking achteraf op uw NS-Business Card factuur wordt verrekend.

    > Lees meer over internationaal op rekening reizen

    U kunt met uw NS-Business Card ook reizen op binnenlandse trajecten met de IC Brussel, IC Berlijn en ICE International (zonder toeslag), maar niet met Thalys (tenzij u een reservering heeft geplaatst). U checkt in en -uit bij de paaltjes of poortjes van NS. Wilt u met uw NS-Business Card met de Intercity direct reizen, dan heeft u Intercity direct Toeslag nodig.

Van klasse wisselen

Hoe wisselt u (tijdelijk) van reisklasse?

  • (Tijdelijk) van klasse wisselen

    Jazeker, dit is eenvoudig te regelen via de NS-app, Mijn NS Zakelijk, of de NS kaartautomaat. Voor 1 treinreis, de hele dag, of voor (on)bepaalde tijd.

    Klassewissel tot 15 minuten ná inchecken via de NS-app

    • Deze klassewissel kunt u uitvoeren voordat u heeft ingecheckt, maar ook nadat u heeft ingecheckt. Dit kan tot 15 minuten ná inchecken.
    • De wissel is alleen geldig in treinen van NS.
    • U kunt de wissel meerdere malen per dag uitvoeren en terugdraaien.
    • U kunt de wissel via de NS-app ook weer uitzetten.
    • In de app ziet u ook of er een klassewissel actief is.
    • Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortjes of de kaartautomaat. Ook de conducteur kan de klassewissel niet zien.
    • In de NS-app gaat u naar 'Mijn NS', daar ziet u uw NS-Business Card met de verschillende mogelijkheden, waaronder 'klassewissel'.

    Download de NS-app.

    Klassewissel via Mijn NS Zakelijk

    • U kunt kiezen tussen drie opties: een klassewissel voor onbepaalde tijd, een klassewissel alleen voor vandaag of een klassewissel voor een bepaalde datum/tijd.
    • Aanvragen kan 24 uur per dag via Mijn NS Zakelijk.
    • Regel de wissel altijd vóórdat u incheckt.
    • De wissel is alleen geldig in treinen van NS.
    • In Mijn NS Zakelijk ziet u of er een klassewissel actief is.
    • U kunt de wissel niet annuleren via de NS-kaartautomaat.
    • Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortje of de kaartautomaat. Ook de conducteur kan de klassewissel niet zien.

    Ga naar Mijn NS Zakelijk.

    Klassewissel via kaartautomaat

    • Volg de instructies op de kaartautomaat.
    • Een klassewissel via de kaartautomaat is altijd automatisch geldig tot 04:00 de volgende dag en via de automaat ook weer terug te wisselen.
  • Wisselen van 1e klasse naar 2e klasse

    Het is niet mogelijk om tijdelijk van 1e naar 2e klasse te wisselen. Wilt u een permanente wissel naar 2e klasse? Dat kan door de klasse van uw abonnement te wijzigen via 'Mijn NS-Business Card' - 'Abonnement wijzigen' in Mijn NS Zakelijk.

  • Klassewissel bij inchecken niet zichtbaar

    Een klassewissel via de NS-app, Mijn NS Zakelijk of de kaartautomaat is niet zichtbaar bij inchecken of kaartcontrole. Dit omdat de klassewissel alleen administratief wordt geregistreerd en niet 'op' de kaart zelf. Hierdoor geeft de incheckpaal, het poortje of de kaartautomaat niet de gewijzigde klasse aan. De originele klasse (bij aanvraag van de kaart opgegeven) zal altijd worden getoond. Ook de conducteur ziet de klassewissel dus niet. De conducteur zal daarom een aantekening maken in zijn controle-apparatuur, die achteraf wordt vergeleken met de afgenomen klassewissel. Op basis daarvan wordt de juiste toeslag in rekening gebracht. U kunt dus gewoon reizen in de door u gekozen klasse. De toeslag wordt achteraf verrekend en zal wel als zodanig in uw reisoverzichten in Mijn NS Zakelijk en op de facturen staan. Als er een klassewissel naar 1e klas actief is, ziet u ook tot en met wanneer deze actief is. 

Vergeten in- of uit te checken

Wat te doen wanneer u bent vergeten om in- of uit te checken met uw NS-Business Card. En meer over de Vergeten Check-uit Service, waar we het u makkelijker mee maken. 

  • Vergeten in- of uit te checken

    Vergeten in te checken

    Ontdekt u meteen na het passeren van de incheckpoortjes of -paaltjes dat u bent vergeten in te checken met uw NS-Business Card? Probeer dit dan alsnog te doen vóórdat u de trein in stapt. Wanneer u niet in heeft gecheckt, kan er (afhankelijk van welk abonnement u heeft) een correctietarief in rekening worden gebracht. Check daarom te allen tijde in en -uit. Zorg dat u bij een incheckpaaltje- of poortje van de juiste vervoerder (inchecken bij NS voor uw reis met NS, inchecken bij Arriva voor uw reis met Arriva, etc.) incheckt. Let er daarnaast op dat u, wanneer u bij een poortje incheckt, dit aan de incheckzijde van het poortje doet.

    Komt u er in de trein pas achter dat u bent vergeten in te checken? Meld u dan bij de conducteur.

    Vergeten uit te checken

    Geen nood. De Vergeten Check-uit Service staat standaard aan op uw kaart. We corrigeren de vergeten check-uit automatisch voor u, als wij met voldoende zekerheid uw NS-eindstation kunnen bepalen. Daarbij kijken we bijvoorbeeld naar een opvolgende check-in. We stellen op basis van dat eindstation de ritprijs vast en informeren u daarover per e-mail. Zijn we niet zeker van het eindstation? Dan ontvangt u ook een melding per e-mail, zodat u de rit zelf kunt corrigeren in Mijn NS Zakelijk.

    U kunt per kalenderjaar maximaal 5 gemiste check-uit’s per NS-Business Card corrigeren. Daarbij maakt het niet uit of dat automatisch via de Vergeten Check-uit Service is gebeurd, of dat u dit zelf heeft gedaan in Mijn NS Zakelijk of de NS-app. Na 5 gecorrigeerde check-uit’s ontvangt u geen notificatie meer. U kunt een vergeten check-uit dan alleen nog via Klantenservice NS Zakelijk laten herstellen. NS is niet verplicht om dit verzoek in behandeling te nemen.

    Let op: de Vergeten Check-uit Service geldt alleen voor ritten die gemaakt zijn met NS.

  • Vergeten Check-uit Service

    We hebben een speciale service waarmee maximaal 5x per jaar een vergeten check-uit automatisch voor u wordt gecorrigeerd.

    Als u met uw NS-Business Card vergeet uit te checken, dan wordt er een correctietarief in rekening gebracht. NS helpt u via deze service met het corrigeren hiervan. Dat kan op twee manieren:

    1. Kunnen we met minstens 80% zekerheid bepalen op welke locatie u uw check-uit gemist heeft? Dan corrigeren we de vergeten check-uit automatisch.

    2. Is die 80% zekerheid er niet? Dan ontvangt u een notificatie per e-mail, waarin staat dat u bent vergeten uit te checken. U kunt uw rit dan zelf corrigeren in uw Mijn NS Zakelijk account.

    Let op: de Vergeten Check-Uit Service werkt alleen bij ritten die gemaakt zijn bij NS. U kunt maximaal 5 keer per jaar een vergeten check-uit (laten) herstellen met de Vergeten Check-uit Service.

    Bekijk hoe wij automatisch corrigeren

    Klopt de automatische correctie niet? Neemt u dan contact op met Klantenservice NS Zakelijk.

  • Wanneer mag ik een vergeten check-uit corrigeren?

    Met de NS-Business Card is het mogelijk om vanaf 9 dagen na uw rit een aanvraag tot corrigeren te doen via Mijn NS Zakelijk. Het verschil tussen het correctietarief en de daadwerkelijke ritprijs wordt dan gecorrigeerd op de eerstvolgende factuur.

  • Wanneer ontvang ik een e-mail notificatie van een vergeten check-uit?

    Bij een vergeten check-uit die we niet automatisch kunnen herstellen via de Vergeten Check-uit Service, sturen we u als kaarthouder (of Contactpersoon Kaarthouders, bij een afdelingskaart) een notificatie per e-mail. Daarin staat dat u uw rit zelf kunt corrigeren in Mijn NS Zakelijk. Deze service geldt uitsluitend voor een vergeten check-uit's bij treinreizen met NS.

  • Voor welke NS-Business Cards geldt de Vergeten Check-uit Service?

    Voor de NS-Business Card zonder abonnement, de NS-Business Card met Dal abonnement en de NS-Business Card met Traject Vrij abonnement. Bij het laatstgenoemde abonnement crediteren we het betaalde correctietarief en brengen we geen daadwerkelijke ritprijs in rekening.

    Ook geldt de Vergeten Check-uit Service voor afdelingskaarten. Bij deze kaarten gaat de e-mailnotificatie naar de Contactpersoon Kaarthouders van de betreffende kaart.

  • Afmelden voor de Vergeten Check-uit Service

    Kaarthouders

    Als kaarthouder kunt u zich altijd afmelden voor de Vergeten Check-uit Service. Dat doet u in Mijn NS Zakelijk via ‘Persoonlijke gegevens’ – ‘Stel uw voorkeuren in’: vergeet u na afmelding tóch om uit te checken? Dan ontvangt u hier geen melding van. Ook kunnen we uw vergeten check-uit dan niet meer voor u herstellen. Uw organisatie krijgt hierdoor mogelijk met extra kosten te maken.

    Organisatie

    Ook kunt u zich als organisatie afmelden voor de Vergeten Check-uit Service. Dit kunt u doorgeven aan uw accountmanager van NS. Heeft uw organisatie geen accountmanager, dan kunt u hiervoor contact opnemen met Klantenservice NS Zakelijk via telefoonnummer 030 – 3001111. Voor al uw medewerkers wordt dan de Vergeten Check-uit Service uitgezet. Vergeet een medewerker na afmelding toch om uit te checken? Dan ontvangt uw medewerker hier geen melding meer van. Ook kunnen we de betreffende vergeten check-uit dan niet meer herstellen. Uw organisatie krijgt hierdoor mogelijk met extra kosten te maken.

  • Vergeten uit te checken bij een andere vervoerder dan NS

    Bent u bij een andere treinvervoerder ingecheckt (u reist bijvoorbeeld met NS en bent ingecheckt bij Arriva) en ontdekt u dit voordat u een NS-trein instapt, check dan uit bij de andere vervoerder en check in bij NS. Zit u al in de NS-trein? Meld u dan bij de conducteur. Via deze website kunt u het teveel betaalde bedrag bij de andere vervoerder terugvragen.

  • Van de Vergeten Check-uit Service gebruikmaken met een afdelingskaart

    U kunt de Vergeten Check-uit Service ook gebruiken met een afdelingskaart. Bij afdelingskaarten gaat de e-mailnotificatie naar de Contactpersoon Kaarthouders van de betreffende kaart.

Correctietarieven

Wanneer u niet in- of uitcheckt met een NS-Business Card, kan de ritprijs niet door ons bepaald worden. Er wordt daarom een correctietarief in rekening gebracht. Correctietarieven kunnen per abonnement verschillen en worden altijd via uw factuur verrekend.

  • Wat is een correctietarief?

    Wanneer u niet in- of uitcheckt met uw NS-Business Card, kunnen wij een correctietarief bij u in rekening brengen. Dit omdat de ritprijs niet bepaald kan worden. Correctietarieven kunnen per abonnement verschillen en worden altijd via de factuur verrekend. 

    In dit overzicht ziet u wanneer u een correctietarief in rekening gebracht kunt krijgen en wat de verschillende tarieven zijn.

  • Hoe kan ik zien of een correctietarief automatisch of door mijzelf gecorrigeerd is?

    Een automatisch gecorrigeerd tarief staat expliciet vermeld op de factuurbijlage en in uw overzicht van gemaakte reizen in Mijn NS Zakelijk of de NS-app:

    Automatische correctie vergeten check-uit station A - station B

    Een handmatig gecorrigeerd tarief staat als volgt vermeld op de factuurbijlage en in uw overzicht van gemaakte reizen in Mijn NS Zakelijk of de NS-app:

    Correctie vergeten check-uit station A - station B

  • Wanneer mag ik een vergeten check-uit corrigeren?

    Met de NS-Business Card is het mogelijk om vanaf 9 dagen na uw rit een aanvraag tot corrigeren te doen via Mijn NS Zakelijk. Het verschil tussen het correctietarief en de daadwerkelijke ritprijs wordt dan gecorrigeerd op de eerstvolgende factuur.

  • Wanneer ontvang ik een e-mail notificatie van een vergeten check-uit?

    Bij een vergeten check-uit die we niet automatisch kunnen herstellen via de Vergeten Check-uit Service, sturen we u als kaarthouder (of Contactpersoon Kaarthouders, bij een afdelingskaart) een notificatie per e-mail. Daarin staat dat u uw rit zelf kunt corrigeren in Mijn NS Zakelijk. Deze service geldt uitsluitend voor een vergeten check-uit's bij treinreizen met NS.

  • Wanneer wordt mijn correctietarief hersteld?

    Het tarief voor uw vergeten check-uit corrigeren we op de 5e dag na de reisdatum. Het automatisch corrigeren vindt dagelijks plaats, tussen de 5e en 62e dag na de reisdatum. Deze termijn van 62 dagen geldt uitsluitend wanneer u na de vergeten check-uit tot die tijd geen nieuwe reis meer maakt. Kunnen we uw vergeten check-uit niet automatisch herstellen, dan ontvangt u direct een notificatie per e-mail.

  • Kan het zijn dat ik geld moet bijbetalen als ik een vergeten check-uit corrigeer?

    Ja. Bij het herstellen van een vergeten check-uit restitueren we het betaalde correctietarief aan u en brengen wij tegelijk de oorspronkelijke ritprijs in rekening. De ritprijs kan hoger of lager zijn dan het correctietarief, afhankelijk van het eindstation. Wij verrekenen dat op uw factuur.

Geld terug bij vertraging aanvragen

Heeft u vertraging gehad toen u met NS reisde? Lees dan hier hoe u geld terugvraagt bij vertraging. 

  • Geld terug bij vertraging aanvragen

    Heeft u vertraging gehad met de trein? Dan kunt u geld terugvragen via Mijn NS Zakelijk. Ga hiervoor naar menu-optie 'Gemaakte reizen' en zoek de reis op waarvoor u geld terug wilt vragen. Bij de reis kunt u kiezen voor 'Geld terug bij vertraging aanvragen'. Het bedrag hangt af van de duur van de vertraging. 

  • Geld terug bij vertraging aanvragen als een correctietarief (automatisch) hersteld is

    U kunt geld terugvragen bij vertraging als een correctietarief (automatisch) hersteld is. Dit kan alleen via het formulier ‘Geld terug bij vertraging’ als er een gecorrigeerde reis in rekening is gebracht. U kunt deze aanvraag voor een al gecorrigeerde reis in dit geval helaas niet doen in Mijn NS Zakelijk.