Naar content

Hoofdnavigatie

Meestgestelde vragen

Uw gespecificeerde factuur met bijlagen staat maandelijks klaar voor u in Mijn NS Zakelijk. Heeft u een vraag over de factuur of de bijlagen? We helpen u graag met de onderstaande meestgestelde vragen.


Wanneer ontvang ik mijn eerste factuur?

U ontvangt uw eerste factuur in de maand opvolgend aan de maand waarin uw NS-Business Card in is gegaan. Bijvoorbeeld: uw NS-Business Card heeft als ingangsdatum 1-7-2019, dan ontvangt u uw eerste factuur rond 14-8-2019. Maar ook wanneer uw NS-Business Card op 31-7-2019 in is gegaan, ontvangt u uw factuur rond 14-8-2019. Dit geldt voor alle NS-Business Cards waarop een abonnement staat.

Wanneer u een NS-Business Card zónder abonnement heeft, ontvangt u uw eerste factuur in de maand na uw eerste reisdatum. Bijvoorbeeld: u heeft uw eerste reis gemaakt op 5-7-2019, dan ontvangt u uw eerste factuur rond 14-8-2019.

Waar kan ik mijn facturen inzien en downloaden?

Maandelijks krijgt u uw factuur (in PDF-formaat) rond de 14e van de maand via e-mail toegestuurd. De bijlagen bij de factuur zijn op dat moment ook voor u, als contactpersoon van uw organisatie, beschikbaar in Mijn NS Zakelijk. In deze bijlagen, een factuurspecificatie (PDF-formaat) en transactieoverzicht (CSV-formaat), vindt u gespecificeerde informatie over de gemaakte reizen en transacties en de kosten die hieraan verbonden zijn. 

Ik ben ZZP’er en wil mijn facturen inzien. Hoe doe ik dat?

Log in op Mijn NS Zakelijk als Contactpersoon (dus met uw gebruikersnaam en wachtwoord). Wanneer u als kaarthouder (met uw e-mailadres en wachtwoord) inlogt kunt u uw facturen niet inzien.

Voor welke periode is mijn ontvangen factuur?

In de e-mail met factuur staat in de eerste zin ‘Hierbij ontvangt u de factuur van [maand]-[jaar] van de NS-Business Card.‘ Wanneer hier bijvoorbeeld februari 2019 staat, betekent dit dat u alle transacties met een datum in februari 2019 gefactureerd krijgt. Het gaat dan zowel om reistransacties als abonnementskosten (indien van toepassing in die maand). Het kán ook voorkomen dat er een transactie van een maand eerder op de factuur staat.

Wanneer wordt mijn ontvangen factuur geïncasseerd?

De factuur wordt ongeveer 30 dagen na ontvangst van uw rekening afgeschreven.
Heeft u (ook) een creditfactuur ontvangen (u krijgt geld van NS Zakelijk)? Dan wordt deze verrekend met de debetfactuur (de factuur die u moet betalen aan NS Zakelijk). Het verschil wordt bij u geïncasseerd.
Is de creditfactuur hoger dan de debetfactuur, dan wordt er niets geïncasseerd. De debetfactuur blijft op status ‘Open‘ staan in Mijn NS Zakelijk.

Is de creditfactuur veel hoger dan uw gemiddelde debetfactuur, dan kan het meerdere maanden duren voordat NS Zakelijk weer daadwerkelijk incasseert bij u. Wilt u hier niet op wachten, dan kunt u een ‘verzoek tot uitbetaling’ doen aan NS. Dit kan door contact op te nemen met onze Klantenservice. Vermeld hierbij uw debiteurennummer (staat op de factuur) en het rekeningnummer waar u dit bedrag naar overgemaakt wil hebben. Ongeveer 2 weken later krijgt u dit bedrag uitbetaald.
Pas nadat alle debetfacturen met de creditfactuur zijn verrekend of u het creditsaldo uitbetaald heeft gekregen, krijgen de debetfacturen de status ‘Betaald‘ in Mijn NS Zakelijk.

Betaal ik jaarlijks of maandelijks?

Om dit te achterhalen logt u als Contactpersoon (dus met uw gebruikersnaam en wachtwoord) in op Mijn NS Zakelijk. Kijk wanneer u ingelogd bent bij ‘Bedrijfsgegevens’. Hier vindt u ‘Betaling abonnementskosten’ en ziet u of u ‘in jaarlijkse termijnen’ of ‘in maandelijkse termijnen’ betaalt. 

Wat is mijn huidige betaalmethode? (alleen in te zien en te wijzigen voor ZZP’ers)

Om na te gaan of u betaalt via automatische incasso of via handmatig overboeken, logt u als contactpersoon op de Mijn NS Zakelijk omgeving in. Onder het kopje ‘Bedrijfsgegevens’ vindt u bij ‘Betaalmethode’ uw huidige betaalmethode. Dit kan ‘handmatige overboeking’ of ‘automatische incasso’ zijn. Voor MKB en Corporate organisaties is standaard de betaalmethode ‘handmatige overboeking’ ingesteld. 

Hoe weet ik welke factu(u)r(en) ik nog moet betalen?

U kunt in Mijn NS Zakelijk (ingelogd als Contactpersoon) zien welke facturen u van NS Zakelijk ontvangen heeft en of wij de betaling al hebben ontvangen. U vindt dit bij het menu-item ‘Factuurinformatie‘. 

Heeft u nog meer vragen over uw factuur, neem dan contact op met onze Klantenservice.

Kan ik een creditfactuur en een debetfactuur met elkaar verrekenen?

Betaalt u via automatische incasso? Zie dan de vraag ‘Wanneer wordt mijn ontvangen factuur geïncasseerd?’ op deze pagina.
Betaalt u via een overmaking naar NS? U kunt uw credit- en debetfactuur dan met elkaar verrekenen en het resterende debetsaldo naar NS overmaken.  

Is uw creditfactuur hoger dan uw debetfactuur en wilt u dit uitbetaald krijgen? Neem dan contact op met onze Klantenservice voor dit verzoek , Vermeld hierbij uw debiteurennummer (staat op de factuur), het factuurnummer en uw rekeninggegevens. U krijgt uw geld binnen 14 dagen uitbetaald. 

Zijn er nog openstaande facturen voor mijn organisatie?

Om dit na te gaan logt u als contactpersoon in op de Mijn NS Zakelijk omgeving. Via het kopje ‘Facturenoverzicht’ en door bij ‘Betaalstatus’ de status ‘Open’ te selecteren, vindt u een overzicht van de facturen die nog openstaan voor uw organisatie. Ook facturen met betaalstatus ‘Betaaltermijn verstreken’ en ‘Deels betaald’ moeten vanzelfsprekend nog worden voldaan.

Hoe kan ik de status van mijn facturen inzien?

Hiervoor logt u als contactpersoon in op de Mijn NS Zakelijk omgeving. Onder het kopje ‘Facturenoverzicht’ vindt u bij ‘Betaalstatus’ de verschillende betaal statussen. 

Ik heb een betalingsherinnering ontvangen. Waar vind ik meer informatie?

In uw Mijn NS Zakelijk account (wanneer u bent ingelogd in de rol ‘contactpersoon’) kunt u zien welke facturen er nog geheel of gedeeltelijk open staan en voor welke facturen de betaaltermijn inmiddels is verstreken. Kijk hiervoor bij ‘Facturenoverzicht’ en kijk bij ‘Betaalstatus’. Heeft u na het inzien van deze facturen nog vragen? Neem dan contact op met onze Klantenservice.  

Er is een bepaald bedrag van mijn rekening afgeschreven door NS, maar waarvoor is dit?

Wanneer u dit wilt weten kunt u contact opnemen met onze Klantenservice. 

Er is een bepaald bedrag op mijn rekening (terug)gestort door NS, maar waarvoor is dit?

Wanneer u dit wilt weten kunt u contact opnemen met onze Klantenservice. 

Wat is de status van de uitbetaling van mijn creditnota?

Wanneer u dit wilt weten kunt u contact opnemen met onze Klantenservice. 

Kan ik geld terugkrijgen voor een vergeten check-uit?

U ziet een correctietarief voor een vergeten check-uit voor een treinreis op uw factuur

U kunt Geld terugvragen bij vergeten check-uit via Mijn NS Zakelijk.

  • Ingelogd als kaarthouder: ga naar ‘Gemaakte reizen‘
  • Ingelogd als contactpersoon: ga naar ‘Kaarten en kaarthouders beheren‘

U kunt ook geld terugvragen via de NS-app, wanneer u daar ingelogd bent als Kaarthouder.

U kunt 5 keer per jaar geld terugvragen voor vergeten check-uit bij treinreizen. 

U ziet een correctietarief voor een vergeten check-uit voor een reis met bus/tram/metro op uw factuur

U kunt Geld terugvragen bij vergeten check-uit. Neem contact op met onze Klantenservice en vermeld uw kaartnummer (16 cijfers) en de reisdatum.

U kunt 5 keer per jaar geld terugvragen bij de reizen met bus/tram/metro.