Naar content

Hoofdnavigatie

In- en uitchecken vergeten en geld terugvragen

In- en uitchecken vergeten met uw NS-Business Card? Wij zetten de meest gestelde vragen op een rijtje.


Ik ben vergeten uit te checken. Wat moet ik doen?

In Mijn NS Zakelijk kunt u dit zelf makkelijk corrigeren. Op uw NS-Business Card staat standaard de Vergeten Check-uit Service aan.

> Lees meer over hoe u een vergeten check-uit kunt corrigeren

> Lees meer over Vergeten check-uit service 

Een aanvraag indienen zonder een Mijn NS Zakelijk account is helaas niet mogelijk.

Wanneer mag ik vergeten check-uit corrigeren?

Met de NS-Business Card is het mogelijk om vanaf 9 dagen na uw rit een aanvraag te doen via Mijn NS Zakelijk. Het verschil tussen het correctietarief en de daadwerkelijke ritprijs wordt dan gecorrigeerd op de eerstvolgende factuur.

Welk correctietarief moet ik betalen als ik vergeet uit te checken?

Correctietarieven kunnen per abonnement verschillen en worden altijd via de factuur verrekend.

> Lees meer over de correctietarieven

Hoe vaak mag ik vergeten check-uit corrigeren?

U mag maximaal 5 x per kalenderjaar een vergeten check-uit corrigeren.

Hoelang na vergeten check-uit mag ik correctietarief aanvragen?

Kaarthouders kunnen tot 6 maanden na reisdatum een vergeten check uit claimen.

Ik ben vergeten in te checken. Wat moet ik doen?

Ontdekt u meteen na het passeren van de poortjes dat u vergat in te checken met uw OV-chipkaart, probeer dit dan alsnog te doen vóórdat u in de trein stapt. Anders kan de conducteur een boete uitschrijven omdat u geen geldig vervoerbewijs heeft. Zorg dat u het inchecken wel bij een paaltje doet van NS of aan de incheckzijde van het poortje. Zit u al in de trein? Meld u dan bij de conducteur.

Hoe hoog is de boete als ik ben vergeten in te checken? 

Geen geldig vervoerbewijs in de trein? Dan zal de conducteur of Veiligheid en Service (V&S) medewerker u een kaartje verkopen en daarbij de wettelijke verhoging van € 50 in rekening brengen.

 > Lees hier meer over uitstel van betaling

Ik ben vergeten uit te checken bij een andere vervoerder. Wat moet ik doen?

Bent u vergeten uit te checken bij een andere treinvervoerder, dan kunt u via uitcheckgemist.nl het teveel betaalde bedrag terugvragen.

Ik ben bij een verkeerde vervoerder ingecheckt. Wat moet ik doen?

Bent u bij een andere treinvervoerder ingecheckt en ontdekt u dit voordat u een NS-trein instapt, check dan bij een ander vervoerder uit en check bij NS in.  

Zit u al in de NS-trein? Meld u dan bij de conducteur. Via uitcheckgemist.nl kunt u het teveel betaalde bedrag bij een andere vervoerder terugvragen.

Ik ben met mijn afdelingskaart vergeten uit te checken. Wat moet ik doen?

Vraag bij contactpersoon voor NS binnen u bedrijf dit voor u te corrigeren via Mijn NS Zakelijk contactpersonen account.

Paaltje of poortje op station is defect en hierdoor kan ik niet uitchecken. Wat moet ik doen?

Meld dit bij de conducteur of bij een servicemedewerker op het station. In Mijn NS Zakelijk kunt u vergeten check-uit corrigeren.

Hoe ziet de correctietarief op de factuur eruit?

(Debet-factuur) – dit brengen wij in rekening:   

  • Het ‘Correctietarief: Reis zonder check- uit’ op datum van vergeten check-uit.   
  • De ritprijs van de automatisch herstelde rit.   

(Credit-factuur) – dit ontvangt u van ons:   

  • Teruggave van het ‘Correctietarief: Reis zonder check- uit’ op datum van vergeten check-uit.