Hoofdnavigatie

Naar content

Mobiele tickets

Sinds 2016 is het mogelijk om e-tickets op uw mobiele telefoon te laden. Het laden van een mobiel ticket is mogelijk wanneer u online een Enkele reis of Dagretour bestelt. Printen is daarmee niet meer nodig.


Wat zijn mobiele tickets?

Tot nu toe moesten online gekochte kaartjes worden gedownload en geprint. Nu kunt u kiezen om een enkele reis of dagretour te laden in de Reisplanner Xtra app. Met uw telefoon opent u de poortjes en toont u uw kaartje aan een conducteur.

Wat heeft u nodig?

  • Een smartphone met Android of Apple iOS. Update uw besturingssysteem als u dat al lang niet meer heeft gedaan.
  • De Reisplanner Xtra app. Download de app via de App Store of Google Play Store. Als u de app al heeft herkent u de juiste versie aan het kopje Mijn tickets in het menu van de app.

Hoe werkt het?

Heeft u een Android-telefoon of iPhone en hebt u de Reisplanner Xtra app geïnstalleerd?

Stap 1

Koop online een Enkele reis of Dagretour

Bestel online een Enkele reis of Dagretour

Stap 2

Tickets ophalen

Na betaling ziet u de mogelijkheid om uw tickets op te halen op uw persoonlijke pagina. Een link naar deze persoonlijke pagina krijgt u ook altijd in een bevestigingsmail. 

Open deze pagina op uw mobiele telefoon.

Stap 3

Tickets Laden in de Reisplanner Xtra app

Eenmaal op uw persoonlijke pagina, ziet u 2 opties staan om uw tickets op te halen. 

  • Downloaden en printen
  • Laden in de Reisplanner Xtra app op uw mobiele telefoon

Kies voor Laden in de Reisplanner Xtra app op uw mobiele telefoon. De app zal automatisch openen na het klikken van deze link. 

 

Reizen met het ticket

U vindt uw ticket onder het kopje Mijn tickets in de Reisplanner Xtra app. Wanneer u het ticket opent ziet u een grote vierkante code. 

Poortjes openen

Op stations met paaltjes hoeft u niet in te checken. Reist u van of naar een station dat is gesloten met poortjes? Met het mobiele ticket kunt u de poortjes gewoon openen.

  1. Open uw mobiele ticket in de Reisplanner Xtra app. Zorg dat de vierkante code zichtbaar is in beeld en houd uw telefoon klaar.
  2. Kies het poortje met een barcodelezer. Meestal is dit het meest rechter poortje. Een poortje met een barcodelezer herkent u aan het ‘scan ticket’ symbool op de rechter deur van het poortje, en aan het verlichte vlak aan de rechterzijde van het poortje.
  3. Laat de scanner de code lezen, door uw telefoon met de schermzijde naar de lezer te richten. Het poortje zal voor u openen.

Controle door een conducteur

  • Open de app en kies voor Mijn tickets. Open het ticket, zodat de vierkante code zichtbaar is.
  • De conducteur zal deze code scannen.
  • De conducteur kan u verzoeken om op de knop omdraaien (rechtsonder de vierkante code) te drukken. Zo kan de conducteur het ticket op zicht controleren.

Wat zijn de regels?

  • Een mobiel ticket is alleen geldig als het is geladen in de NS Reisplanner Xtra app.
  • U bent zelf verantwoordelijk voor het het kunnen tonen van een geldig vervoerbewijs. U dient daarom zorg te dragen voor een voldoende opgeladen, goed werkende smartphone.
  • Het mobiele ticket is persoonsgebonden. Net als een geprint e-ticket is een mobiel ticket daarom alleen geldig in combinatie met een geldig identificatiebewijs.
  • Voor het reizen met een mobiel ticket gelden de Voorwaarden reizen met een e-ticket

Geld terug bij vertraging

U heeft bij het gebruik van mobiele tickets gewoon recht op Geld terug bij vertraging.

De procedure voor Geld terug bij vertraging dezelfde als voor geprinte e-tickets. Gebruik hiervoor het papieren formulier. Helaas betekent dit dat het e-ticket tijdens de proefperiode geprint en opgestuurd moet worden. Het printen van uw ticket is ook na het laden van een mobiel ticket altijd mogelijk via uw persoonlijke pagina. Een link naar uw persoonlijke pagina vindt u in de bevestigingsmail die u van ons krijgt na uw bestelling.