Hoofdnavigatie

Naar content

Proef mobiele tickets

1 juni zijn wij gestart met een proef waarmee het mogelijk is om e-tickets op uw mobiele telefoon te laden. Het laden van een mobiel ticket is mogelijk wanneer u online een Enkele reis of Dagretour bestelt. Printen is daarmee niet meer nodig.


Wat zijn mobiele tickets?

Mobiele tickets zijn gewone e-tickets. Tot nu toe moesten online gekochte kaartjes worden gedownload en geprint. Sinds 1 juni kunt u, na aanschaf van een enkele reis of dagretour, kiezen om uw e-ticket te laden in de Reisplanner Xtra app. Het ticket hoeft dan niet meer te worden geprint, maar staat op uw smartphone. Met uw telefoon opent u vervolgens poortjes en toont u uw kaartje aan een conducteur.

Wat is er nodig?

  • Een smartphone met Android 4.0 of met Apple iOS 8 of nieuwer. Update uw besturingssysteem als u dat al lang niet meer heeft gedaan.
  • De nieuwste versie van de Reisplanner Xtra app. Download of update de app via de App Store of Google Play Store. U herkent de juiste versie van de app aan het kopje Mijn tickets in het menu van de app.

Hoe werkt het?

Stap 1

Controleer of uw telefoon geschikt is

Voor het gebruik van mobiele tickets is de NS Reisplanner Xtra app nodig. De app is beschikbaar voor Apple iPhones met iOS 8 of nieuwer en voor smartphones met Android 4.0 of nieuwer. 

U kunt bij uw telefooninstellingen bekijken welke versie van het besturingssysteem (Android of iOS) u heeft. Update uw besturingssysteem indien nodig.

Stap 2

Download of update de Reisplanner Xtra app

Heeft u een geschikte telefoon? Dan kunt u de Reisplanner Xtra app downloaden. U heeft dan automatisch de nieuwste versie van de app. 

Heeft u de Reisplanner Xtra app al eerder geïnstalleerd? Dan is het belangrijk de app te updaten naar de nieuwste versie. Dit kunt u doen in de AppStore van Apple of de Google Play Store voor Android.

Stap 3

Koop online een Enkele reis of Dagretour

Bestel online een Enkele reis of Dagretour. Bij de leverwijze ziet u staan dat u kiest voor een E-ticket dat u kunt printen of kunt laden in de Reisplanner Xtra app.

Stap 4

Tickets ophalen

Na betaling ziet u de mogelijkheid om uw tickets op te halen op uw persoonlijke pagina. Een link naar deze persoonlijke pagina krijgt u ook altijd in een bevestigingsmail. 

Besteld op uw mobiele telefoon?

Om uw e-ticket op uw mobiele telefoon te laden, is het nodig dat u uw persoonlijke pagina opent op uw mobiele telefoon. Als u de tickets met uw mobiele telefoon heeft besteld, kunt u direct na het afronden van uw bestelling uw tickets ophalen, via de gele button. 

Besteld op een ander apparaat?

Heeft u uw e-tickets besteld op een ander apparaat (bijvoorbeeld een desktop of laptop)? Goede kans dat u uw e-mail op uw telefoon ontvangt. De gemakkelijkste manier om uw e-ticket te laden in de Reisplanner Xtra app, is dan om op uw mobiele telefoon de bevestiginsmail te openen. In deze mail vindt u de link Haal mijn kaartjes op.

Tickets Laden in de Reisplanner Xtra app

Eenmaal op uw persoonlijke pagina, ziet u 2 opties staan om uw tickets op te halen. 

  • Downloaden en printen
  • Laden in de Reisplanner Xtra app op uw mobiele telefoon

Kies voor Laden in de Reisplanner Xtra app op uw mobiele telefoon. Als u de nieuwste versie van de Reisplanner Xtra app heeft geinstalleerd, zal de app automatisch openen na het klikken van deze link. 

 

Stap 5

Reizen met het ticket!

U vindt uw ticket onder het kopje Mijn tickets in de Reisplanner Xtra app. Wanneer u het ticket opent ziet u een grote vierkante code. 

Poortjes openen

Op stations met paaltjes hoeft u niet in te checken. Reist u van of naar een station dat is gesloten met poortjes? Met het mobiele ticket kunt u de poortjes gewoon openen.

  1. Open uw mobiele ticket in de Reisplanner Xtra app. Zorg dat de vierkante code zichtbaar is in beeld en houd uw telefoon klaar.
  2. Kies het poortje met een barcodelezer. Meestal is dit het meest rechter poortje. Een poortje met een barcodelezer herkent u aan het ‘scan ticket’ symbool op de rechter deur van het poortje, en aan het verlichte vlak aan de rechterzijde van het poortje.
  3. Laat de scanner de code lezen, door uw telefoon met de schermzijde naar de lezer te richten. Het poortje zal voor u openen.

Controle door een conducteur

  • Open de app en kies voor Mijn tickets. Open het ticket, zodat de vierkante code zichtbaar is.
  • De conducteur zal deze code scannen.
  • De conducteur kan u verzoeken om op de knop omdraaien (rechtsonder de vierkante code) te drukken. Zo kan de conducteur het ticket op zicht controleren.

Wat zijn de regels?

  • Een mobiel ticket is alleen geldig als het is geladen in de NS Reisplanner Xtra app.
  • U bent zelf verantwoordelijk voor het het kunnen tonen van een geldig vervoerbewijs. U dient daarom zorg te dragen voor een voldoende opgeladen, goed werkende smartphone.
  • Het mobiele ticket is persoonsgebonden. Net als een geprint e-ticket is een mobiel ticket daarom alleen geldig in combinatie met een geldig legitimatiebewijs.
  • Voor het reizen met een mobiel ticket gelden de Voorwaarden reizen met een e-ticket

Geld terug bij vertraging

U heeft bij het gebruik van mobiele tickets gewoon recht op Geld terug bij vertraging.

Tijdens de proefperiode voor mobiele tickets is de procedure voor Geld terug bij vertraging dezelfde als voor geprinte e-tickets. Gebruik hiervoor het papieren formulier. Helaas betekent dit dat het e-ticket tijdens de proefperiode geprint en opgestuurd moet worden. Het printen van uw ticket is ook na het laden van een mobiel ticket altijd mogelijk via uw persoonlijke pagina. Een link naar uw persoonlijke pagina vindt u in de bevestigingsmail die u van ons krijgt na uw bestelling.