Hoofdnavigatie

Naar content

Verkoop- en reisinformatie op het station

Verkoop- en reisinformatie vindt u op het station bij de NS-kaartautomaat, de Tickets & Service winkel of OV Servicewinkel en voor informatie kunt u ook terecht bij de OV Informatiebalie en de NS Service- en Alarmzuil.


NS-kaartautomaat

Bij een NS-kaartautomaat laadt u eenvoudig uw saldo of een product op uw OV-chipkaart. Daarnaast kunt u ook eenmalige chipkaarten (papieren kaartje met chip) en anonieme OV-chipkaarten kopen. Deze zijn alleen te koop bij de NS-kaartautomaten met bovenaan het blauwe bord met het NS-logo erop.

De kaartautomaat geeft stap voor stap aan wat u moet doen. U betaalt bij de NS-kaartautomaat met uw pinpas of creditcard (V PAY, Maestro, Mastercard en Visa) en bij sommige automaten ook met muntgeld. Voor betalingen met creditcard is een pincode vereist en voor betalingen met Visa en Mastercard geldt een toeslag van € 0,50.

Wat kunt u bij een NS-kaartautomaat verkrijgen?

  • Saldo voor op uw OV-chipkaart
  • Producten voor op uw OV-chipkaart (o.a. Samenreiskorting en Klassewissel)
  • Eenmalige chipkaarten met € 1 toeslag: Enkele reis en retour en Dagkaart)
  • Eenmalige chipkaarten zonder toeslag: Railrunner, Dagkaart Hond en Dagkaart Fiets
  • Intercity direct en ICE Toeslag enkele reis en dagretour
  • Intercity direct Maandtoeslag (uitsluitend op uw OV-chipkaart te laden)
  • Treinkaartjes naar België, het westelijk deel van Duitsland en Luxemburg. Kijk voor meer informatie over internationale treinkaartjes op de site van NS International.

Hulp bij de NS-kaartautomaat

Komt u er even niet uit bij de NS-kaartautomaat en is er geen NS-medewerker in de buurt? Dan helpt onze Klantenservice u graag verder. Het gratis telefoonnummer (0800-0540) en het automaatnummer staan rechtsboven op de automaat (ook in braille en reliëf). Wij kijken op afstand met u mee en helpen u direct. Bijvoorbeeld met vragen over het laden van saldo op uw OV-chipkaart of het kopen van een vervoerbewijs. U kunt de handelingen zelf doen terwijl u de medewerker aan de telefoon heeft. Of u kunt de bediening van de kaartautomaat aan de medewerker overlaten, zodat u kunt meekijken. Onze medewerkers staan dag en nacht voor u klaar.

OV-chipkaart ophaalpunten

Op veel locaties in Nederland kunt u terecht voor het regelen van uw OV-chipkaartzaken. Bijvoorbeeld saldo opladen, een anonieme OV-chipkaart kopen, een bestelling uit de webwinkel ophalen of reizen op saldo van NS activeren. Dit regelt u bij de NS-kaartautomaat, maar kan vaak ook bij een supermarkt of tabakszaak bij u in de buurt. Op de adresvinder vindt u alle ophaalpunten bij u in de buurt.

NS Tickets & Service winkel en OV Servicewinkel

Op diverse stations is een NS Tickets & Service winkel of een OV Servicewinkel aanwezig. Prettig als u persoonlijke service wilt. U kunt hier terecht met vragen over uw reis van deur tot deur. Ook kunt hier bijvoorbeeld een abonnement of een eenmalige chipkaart kopen. Voor een eenmalige chipkaart betaalt u zowel bij de balie als bij de NS-kaartautomaat € 1 toeslag bovenop de prijs die u betaalt als u met de OV-chipkaart reist. Op grotere stations zijn onze servicemedewerkers bovendien aanwezig in de stationshal en op het perron.

NS Service- en alarmzuil

Op stations die voorzien zijn van toegangspoortjes bevindt zich bij de poortjes een Service- en Alarmzuil. Op die stations waar geen poortjes zijn, maar ook geen servicemedewerkers aanwezig zijn bevindt zich een Service- en alarmzuil op het perron. U kunt via de zuil rechtstreeks contact maken met een NS-medewerker, 24 uur per dag, 7 dagen per week. De Service- en Alarmzuil heeft twee knoppen: de blauwe serviceknop en de rode alarmknop (SOS).

De blauwe serviceknop

De blauwe serviceknop is bedoeld voor:

  • Opvragen van reisinformatie
  • Informatie over abonnementen en andere vervoerbewijzen
  • Inlichtingen over voorzieningen op het station
  • Doorgeven van defecten of beschadigingen
  • Opgeven van verloren of gevonden voorwerpen
  • Vragen over het passeren van de poortjes

De rode alarmknop (SOS)

De rode alarmknop (SOS) is uitsluitend bedoeld voor noodsituaties. Wanneer u op deze knop drukt, krijgt u direct contact met onze veiligheidscentrale. U kunt onveilige situaties of ongevallen melden. Noodoproepen worden afgehandeld in samenwerking met de politie en andere hulpdiensten.

NS Service- en Alarmzuil bedienen met een functiebeperking

De zuil heeft speciale voorzieningen voor mensen met een functiebeperking. Het onderscheid tussen de 2 knoppen is in braille weergegeven en het spreekgedeelte is bereikbaar voor mensen in een rolstoel.