Hoofdnavigatie

Naar content

Verkoop- en reisinformatie op het station

Verkoop- en reisinformatie vindt u op het station bij de NS-kaartautomaat, de Tickets & Service winkel of OV Servicewinkel en voor informatie kunt u ook terecht bij de NS Informatiebalie en de NS Service- en Alarmzuil.


NS-kaartautomaat

Bij een NS-kaartautomaat laadt u eenvoudig uw saldo of een product op uw OV-chipkaart. Daarnaast kunt u ook eenmalige chipkaarten (papieren kaartje met chip) en anonieme OV-chipkaarten kopen. Deze zijn alleen te koop bij de NS-kaartautomaten met bovenaan het blauwe bord met het NS-logo erop.

De kaartautomaat geeft stap voor stap aan wat u moet doen. U betaalt bij de NS-kaartautomaat met uw pinpas of creditcard (V PAY, Maestro, Mastercard en Visa) en bij sommige automaten ook met muntgeld. Voor betalingen met creditcard is een pincode vereist en voor betalingen met Visa en Mastercard geldt een toeslag van € 0,50.

Wat koopt u bij de NS-kaartautomaat?

  • Saldo voor op uw OV-chipkaart
  • Producten voor op uw OV-chipkaart
  • Eenmalige chipkaarten met € 1 toeslag: Enkele reis en retour, Dagkaart en Van AnaarBeter enkele reis
  • Eenmalige chipkaarten zonder toeslag: Railrunner, Dagkaart Hond en Dagkaart Fiets
  • Intercity direct Toeslag enkele reis en dagretour
  • Intercity direct Maandtoeslag (uitsluitend op uw OV-chipkaart te laden)
  • Treinkaartjes naar België, het westelijk deel van Duitsland en Luxemburg. Kijk voor meer informatie over internationale treinkaartjes op de site van NS International.

Hulp op afstand bij de NS-kaartautomaat

Komt u er bij de NS-kaartautomaat toch niet helemaal uit en is er geen NS-servicemedewerker in de buurt? Dan kunt u ons 24 uur per dag, 7 dagen per week telefonisch op afstand om hulp vragen bij:

  • het laden van saldo of bestellingen op uw OV-chipkaart;
  • het kopen van alle producten in de kaartautomaat.

U kunt de handelingen zelf doen terwijl u de medewerker aan de telefoon heeft. Of u kunt de bediening van de kaartautomaat aan de medewerker overlaten, zodat u kunt meekijken. Het gratis telefoonnummer vindt u op de NS-kaartautomaat. U kunt ook een filmpje op YouTube bekijken over telefonische hulp op afstand bij de NS-kaartautomaat.

OV-chipkaart ophaalpunten

Op veel locaties in Nederland kunt u terecht voor het regelen van uw OV-chipkaartzaken. Bijvoorbeeld saldo opladen, een anonieme OV-chipkaart kopen, een bestelling uit de webwinkel ophalen of reizen op saldo van NS activeren. Dit regelt u bij de NS-kaartautomaat, maar kan vaak ook bij een supermarkt of tabakszaak bij u in de buurt. Op de adresvinder vindt u alle ophaalpunten bij u in de buurt.

NS Tickets & Service winkel en OV Servicewinkel

Op diverse stations is een NS Tickets Service winkel of een OV Servicewinkel aanwezig. Prettig als u persoonlijke service wilt. U kunt hier terecht met vragen over uw reis van deur tot deur. Ook kunt hier bijvoorbeeld een abonnement of een eenmalige chipkaart kopen. Voor een eenmalige chipkaart betaalt u zowel bij de balie als bij de NS-kaartautomaat € 1 toeslag. Op grotere stations zijn onze servicemedewerkers bovendien aanwezig in de stationshal en op het perron.

NS Service- en alarmzuil

De NS Service- en alarmzuil op het perron is bedoeld voor momenten waarop u een vraag heeft aan NS en er geen NS-medewerker in de buurt is. U kunt via de zuil rechtstreeks contact maken met een NS-medewerkers, vanaf de eerste tot en met de laatste trein. De servicezuil heeft twee knoppen: de blauwe serviceknop en de rode alarmknop (SOS).

De blauwe serviceknop

De blauwe serviceknop is bedoeld voor:

  • opvragen van reisinformatie
  • informatie over abonnementen en andere vervoerbewijzen
  • inlichtingen over voorzieningen op het station
  • doorgeven van defecten of beschadigingen
  • opgeven van verloren of gevonden voorwerpen

De rode alarmknop (SOS)

De rode alarmknop (SOS) is uitsluitend bedoeld voor noodsituaties.  Wanneer u op deze knop drukt, krijgt u direct contact met onze veiligheidscentrale. U kunt onveilige situaties of ongevallen melden. Noodoproepen worden afgehandeld in samenwerking met de spoorwegpolitie.

NS Servicezuil bedienen met een functiebeperking

De zuil heeft speciale voorzieningen voor mensen met een functiebeperking. Het onderscheid tussen de twee knoppen is in braille weergegeven, en de zuil is voorzien van een ringleiding voor slechthorende. Deze is aangeduid met het voor slechthorenden bekende pictogram.