Hoofdnavigatie

Naar content

Geld terug bij vertraging van een binnenlandse reis

Heeft u vertraging met de trein? Vraag geld terug. Het bedrag hangt af van het vervoerbewijs en de duur van de vertraging.


Wanneer krijgt u geld terug bij vertraging?

U heeft recht op Geld terug bij vertraging als u 30 minuten of meer te laat aankomt op uw NS-bestemmingsstation. De route moet wel door de NS reisplanner als route zijn aangegeven. 

Hoeveel van uw vertraagde reis krijgt u vergoed?

Dit hangt af van de kaartsoort waarmee u reisde en of u tussen 30 en 60 minuten of meer dan 60 minuten vertraging had. Kijk in de vergoedingstabel welke vergoeding per situatie geldt en of deze op u van toepassing is. 

Goed om te weten: een ICE Toeslag kunt u terugvragen als u 30 minuten of langer vertraging heeft opgelopen tijdens de treinreis.

Wanneer krijgt u geen geld terug bij vertraging?

  • U heeft minder dan 30 minuten vertraging opgelopen 
  • De vergoeding is minder dan € 2,30 (bekijk de tabel)
  • NS heeft een langere reistijd vooraf aangekondigd (informatie over werkzaamheden vindt u bij Geplande werkzaamheden)
  • Uw reisrecht (bijvoorbeeld een abonnement) op een OV-chipkaart of NS-Business Card staat en u niet heeft in- of uitgecheckt
  • De vertraging werd veroorzaakt door een andere vervoerder en niet door NS
  • Bij bijzondere gevallen van overmacht, zoals een stroomstoring met landelijke uitstraling
  • U heeft de geld terug-aanvraag meer dan 3 maanden na de reisdatum ingediend
  • U heeft het bewijs dat u met de vertraagde trein heeft gereisd niet meegestuurd

Zo regelt u geld terug bij vertraging

OV-chipkaart en eenmalige chipkaart

Als u reist met een OV-chipkaart of een eenmalige chipkaart kunt u Geld terug bij vertraging aanvragen via Mijn NS. Hiervoor heeft u een Mijn NS-account nodig. Heeft u nog geen account? Op Mijn NS vraagt u deze eenvoudig aan. 

Bovendien is het mogelijk om geld terug te vragen via het papieren formulier 'Geld terug bij vertraging'. Dit formulier is verkrijgbaar op de stations of vraagt u online aan

Als u na 28 werkdagen geen bericht over uw aanvraag heeft ontvangen, kunt u contact opnemen met NS Klantenservice.

NS-Business Card

Voor reizen met een NS-Business Card is het mogelijk geld terug te vragen bij een vertraging van meer dan 30 minuten bij NS. Dit kunt u regelen via Mijn NS Zakelijk. Klik op de link bij de betreffende reis onder het kopje Gemaakte reizen in het transactieoverzicht.

U ontvangt een vergoeding op basis van ritprijzen in spits- of daluren, ook als u een abonnement heeft. In het geval van 30-59 minuten vertraging is dit de halve ritprijs, bij 60 minuten of meer bedraagt de vergoeding de hele ritprijs.

De NS-contactpersoon van uw bedrijf kan voor afdelings-/bedrijfskaarten een vergoeding aanvragen. Dit kan uitlsuitend via het formulier Geld terug bij vertraging.

Als u na 28 werkdagen geen bericht over uw aanvraag heeft ontvangen, kunt u contact opnemen met NS Klantenservice.

OV-jaarabonnement, Grensabonnement

Reist u met een OV-Jaarabonnement of Grensabonnement? Dan kunt u alleen door middel van een papieren formulier geld terug aanvragen. Dit formulier is verkrijgbaar op NS-stations. U kunt het formulier ook aanvragen. U ontvangt het formulier dan per post.

Aanvullende vervoersbewijzen

Voor reizen met een extra vervoerbewijs zoals railrunners of een dagkaart fiets kunt u gebruik maken van het formulier 'Geld terug bij vertraging'.

Geld terug op een Keuzedag

Als uw treinreis vertraging heeft op een Keuzedag, dan kunt u gewoon gebruik maken van de regeling 'Geld terug bij vertraging'. De vergoeding voor Keuzedagen (€ 3,50 per Keuzedag) wordt alleen uitgekeerd wanneer u meer dan een uur vertraging heeft.

Gebruik van het papieren formulier

In de meeste gevallen kunt u Geld terug bij vertraging gemakkelijk aanvragen via Mijn NS. Daarnaast is het is altijd mogelijk het papieren formulier 'Geld terug bij vertraging' te gebruiken. Dit formulier vraagt u online aan, haalt u af bij een NS-servicebalie of bestelt u telefonisch via NS Klantenservice. Houd hierbij rekening met het volgende:

  • Gebruik een origineel formulier
  • Gebruik per persoon en per reisdatum één formulier
  • Als u met de OV-chipkaart of NS-Business Card reist, gebruikt u per persoon en per rit één formulier
  • Stuur de vervoerbewijzen of kopieën mee zoals in het formulier aangegeven

Bij reizen met uw OV-chipkaart bij NS (bijv. reizen op saldo, reizen op rekening of een abonnement op uw kaart waarmee u in- en uitcheckt) hoeft u niets mee te sturen. Voorwaarde is wel dat u heeft in- en uitgecheckt bij NS zodat uw vertrek- en aankomststation bekend zijn.

Als u na 28 werkdagen geen bericht over uw aanvraag heeft ontvangen, kunt u contact opnemen met NS Klantenservice.