Hoofdnavigatie

Naar content

Tijdelijk Reisrecht en declaratie

Wacht u op een persoonlijke OV-chipkaart met abonnement? Dan kunt met Tijdelijk Reisrecht 3 weken lang toch reizen. De kosten van de tussentijdse reizen kunt u, afhankelijk van uw abonnement terugvragen.


Tijdelijk Reisrecht

Terwijl u wacht op een nieuwe OV-chipkaart, kunt u op een persoonlijke of anonieme kaart een tijdelijke variant van uw abonnement zetten. Dit heet Tijdelijk Reisrecht. Voor het OV-Jaarabonnement en maandvarianten van een abonnement is dit niet mogelijk. Als u Tijdelijk Reisrecht op een anonieme OV-chipkaart zet, dan is dit alleen geldig op NS-trajecten.

Tijdelijk Reisrecht met een Traject Vrij abonnement

Heeft u een Traject Vrij abonnement op een persoonlijke OV-chipkaart, dan geldt Tijdelijk Reisrecht alleen op uw vaste traject. Wilt u buiten uw traject reizen, dan kunt u een e-ticket of eenmalige chipkaart kopen.

Tijdelijk Reisrecht bestellen

U vraagt Tijdelijk Reisrecht aan bij NS Klantenservice. Na uw bestelling haalt u de kaart op bij een NS-kaartautomaat of OV-chipkaart servicepunt. Kijk op de adresvinder voor een ophaalpunt bij u in de buurt.

Voorwaarden Tijdelijk Reisrecht

  • De voorwaarden van uw abonnement gelden ook voor de tijdelijke kaart.
  • U checkt gewoon in en uit, behalve voor Tijdelijk Reisrecht van een Grensabonnement.
  • U kunt Tijdelijk Reisrecht niet gebruiken bij andere vervoerders.
  • Tijdelijk Reisrecht mag u niet doorverkopen of door iemand anders laten gebruiken.
  • Tijdelijk Reisrecht is 3 weken geldig voor de eigenaar van het abonnement en gaat in zodra het product klaar staat op de kaartautomaat.
  • U ontvangt alleen geld terug bij vertraging als uw Tijdelijk Reisrecht op een persoonlijke OV-chipkaart staat.

Is uw kaart defect of beschadigd?

Laat uw kaart bij de NS-balie controleren. De baliemedewerker kan u vertellen wat u moet doen om weer te kunnen reizen. De NS-vervoerbewijzen die u koopt zolang u op uw vervangende kaart wacht, kunt u declareren.

Tussentijdse reizen declareren

Gemaakte reizen declareren

Voor bijna alle abonnementen geldt dat u gemaakte reizen met een tijdelijke kaart kunt declareren vanaf 3 werkdagen nadat u een vervangende kaart heeft aangevraagd. Voor het Voordeelurenabonnement kan dat pas na 10 werkdagen. Deze mogelijkheden gelden niet voor een defecte anonieme OV-chipkaart.

Gemaakte reizen met een NS-Business Card declareren

Terwijl u wacht op een duplicaat van een NS-Business Card met  een Traject Vrij abonnement, Trein Vrij abonnement of OV Vrij abonnement, kunt u de gemaakte reiskosten die binnen het abonnement vallen terugvragen. Dit kan voor maximaal 14 dagen en moeten binnen 90 dagen na de gemaakte ritten zijn ingediend. U vraagt de reiskosten terug door bewijs van de gemaakte reizen aan NS op te sturen.

Stuur de gebruikte vervoerbewijzen onder vermelding van restitutie-aanvraag naar Klantenservice NS Zakelijk, Postbus 2572, 3500 GN Utrecht. Vermeld duidelijk uw naam, rekeningnummer, NS-Business Cardnummer en de reden waarom u restitutie aanvraagt. NUtrecht.