Hoofdnavigatie

Naar content

Reisplanner Xtra

Met Reisplanner Xtra heeft u altijd actuele reisinformatie bij de hand. Zoals routeplanner, vertrektijden per station, drukteprognose, prijzen en faciliteiten op het station en in de trein, en nog veel meer. Gratis voor iPhone, iPad of Android-telefoon of -tablet.


Actuele reisinformatie altijd bij de hand

Met Reisplanner Xtra heeft u altijd de actuele reisinformatie voor uw reis bij de hand. De app vermeldt uw vertrektijd en –spoor, de drukteprognose, prijs en gemiddelde stiptheid van uw trein en reis, maar ook eventuele vertragingen of geplande werkzaamheden. Daarnaast biedt Reisplanner Xtra actueel nieuws en handige meldingen. Bijvoorbeeld een melding voor het uitchecken met uw OV-chipkaart.

Nieuw: actuele treinlengte in de Reisplanner Xtra

Vanaf nu is ook de actuele treinlengte te zien. Is een trein korter dan normaal, bijvoorbeeld door een verstoring, dan ziet u dat bij uw reisinformatie. Zo weet u voor vertrek al of u rekening moet houden met wat extra drukte in de trein.

Reisplanner Xtra gratis downloaden

U downloadt de Reisplanner Xtra gratis met uw Android- en/of iOS-smartphone en -tablet.

Mogelijkheden van de Reisplanner Xtra

Reizen opslaan

Favoriete reizen slaat u op onder ‘Mijn reizen’. Zo hoeft u deze niet elke keer opnieuw invoeren. In 1 oogopslag ziet u het actuele reisadvies. Bekijk ook eenvoudig en snel eerdere en latere reismogelijkheden door te ‘swipen’.

OV-reis plannen

Met de Reisplanner Xtra is het ook mogelijk uw reis van en naar het station met bus, tram of metro te plannen.

Prijs op basis van abonnement

Via de app kunt u via 'instellingen' aangeven welk abonnement u heeft. Vanaf dan kunt u de prijs van uw reis terugzien in uw reisadvies. Deze instelling houdt rekening met de korting die u heeft op het moment dat u de reis gaat maken.

Reishistorie

De reizen die u gepland heeft, worden automatisch opgeslagen in uw reishistorie. Zo kunt u eerder geplande reizen eenvoudig terugvinden.

Actuele reisinformatie, storingen en werkzaamheden

Actuele reisinformatie heeft u altijd bij de hand. Zo ziet u direct de actuele vertrektijden van het station van uw keuze. Ook geeft de app u een overzicht van actuele storingen en werkzaamheden in het land en geplande werkzaamheden voor de komende 10 dagen.

Pushberichten ontvangen bij aangepaste dienstregeling

Wanneer we de dienstregeling aanpassen vanwege verwachte weersomstandigheden, stellen we u via een pushbericht hiervan vooraf op de hoogte.
Voor Android kunt u bij ‘instellingen’ onderaan het hoofdmenu een vinkje aanzetten bij "Pushberichten", voor IOS staat hier het vinkje "Ontvang calamiteiten".

Treininformatie

U ziet in de Reisplanner Xtra welke faciliteiten in de trein aanwezig zijn, zoals wifi, toiletten enzovoort. Bovendien kunt u live zien waar uw trein zich bevindt op het traject met de treinradar. Deze treinradar is nu nog alleen voor Android-telefoons en -tablets beschikbaar.

Faciliteiten op stations

Alle faciliteiten op de dichtstbijzijnde stations of het station naar keuze bekijkt u eenvoudig in één overzicht. Ook de OV-fiets-, Greenwheels- en NS Zonetaxi locaties worden getoond. Daarnaast kunt u in het hoofdmenu onder 'Services' een NS Zonetaxi boeken en checken of er een OV-fiets beschikbaar is op uw station.

Drukte-indicator

De indicator geeft een prognose voor de gemiddelde drukte voor de hele trein en is gebaseerd op eerdere cijfers en de geplande treinlengte. Is de trein van uw keuze een drukke trein, kijk dan in de planner of een trein eerder of later misschien rustiger is. U kunt met de Reisplanner Xtra ook zelf doorgeven hoe druk de trein is waarmee u reist.

Stipheidsindicator

Wanneer u in uw reisadvies op de pijltjes (Android) of opties-meer informatie (IPhone) rechtsboven in beeld klikt, ziet u een stiptheidscijfer. Dit cijfer geeft aan hoe vaak uw trein in de afgelopen 3 maanden op tijd aan kwam. Klikt u op het stiptheidspercentage, dan vindt u achtergrondinformatie over dit cijfer.

Actuele lengte en treinsamenstelling

U kunt zien met welk treintype u reist en hoe lang deze is. Ook kunt u bijvoorbeeld zien of er Wifi in uw trein aanwezig is of een fietscoupé. Door een verstoring kan het voorkomen dat er een ander type trein rijdt dan wij gepland hadden. Als deze trein ook korter is dan gepland, en daardoor mogelijk drukker dan verwacht, dan laten wij dit ook in de Reisplanner Xtra zien.

Functionaliteiten op Schiphol

Na een vliegreis wilt u snel naar huis, maar op station Schiphol Airport kan het druk zijn. Met deze functionaliteit ziet u waar op het perron de trein precies stopt. Zo hoeft u met uw eventuele bagage niet eerst naar de trein toe te lopen om achteraan in het gedrang aan te sluiten. Deze functionaliteit geldt in eerste instantie voor spoor 1+2 richting Amsterdam op station Schiphol Airport en spoor 15 op Utrecht Centraal.

Het werkt heel eenvoudig. Plan uw reis vanaf station Schiphol Airport en kies de tijd waarop u wilt reizen. Druk vervolgens op het traject tussen uw begin- en eindstation voor een afbeelding en verdere details van uw treinrit. U kunt de trein scrollen van links naar rechts om te zien tussen welke letterborden de trein zal stoppen.

Service

Bekijk informatie over de applicatie en veelgestelde vragen. Wilt u meer weten over NS Reisplanner Xtra? Maak in de app direct contact met de ontwikkelaars.

NS-Business Cardhouders en de Reisplanner Xtra

Bent u een zakelijke reiziger en heeft u een NS-Business Card? De Reisplanner Xtra heeft een speciale functie voor NS-Business Cardhouders. Hiermee kunt u:

  • een vergeten check-out corrigeren die op uw maandelijkse factuur wordt verrekend;
  • een klassewissel doorvoeren;
  • uw reizen en transacties inzien;
  • kenmerken toevoegen en bewerken;
  • een taxi bestellen en/of een Greenwheels-auto boeken (hiervoor heeft u een actief Greenwheels account nodig);
  • locaties en drukte op Q-Park P+R terreinen inzien.

Wanneer u Reisplanner Xtra geïnstalleerd heeft, hoeft u maar 1 x  in te loggen met de inloggegevens van Mijn NS Zakelijk. Open hiervoor Reisplanner Xtra en selecteer Mijn NS-account in het menu. Vervolgens selecteert u NS-Business Card en gebruikt u de inloggegevens van Mijn NS Zakelijk.