Hoofdnavigatie

Naar content

Stations met meerdere vervoerders

Er is een aantal stations in Nederland, waar naast NS ook andere treinvervoerders hun diensten aanbieden. Als op zo’n station toegangspoortjes worden geplaatst, zijn er voor elke treinvervoerder aparte poortjes.


Op de volgende stations staan toegangspoortjes van NS en andere vervoerders:

  • station Dordrecht: poortjes van NS en Arriva
  • station Zwolle: poortjes van NS en Arriva
  • Station Arnhem: poortjes van NS en gezamenlijke poortjes van Arriva en Breng

In de 2e helft van 2016 worden op de volgende stations de poortjes gesloten:

  • Amersfoort: NS en Connexxion
  • Sittard: NS en Arriva
  • Nijmegen: NS en Arriva
  • Leeuwarden: NS en Arriva

In- en uitchecken bij de juiste vervoerder

Reist u met NS? Check dan in en uit bij de NS-poortjes.
Is uw vervoerder Arriva, Breng of Connexxion? Check dan in en uit bij de poortjes van Arriva, Breng of Connexxion. Let u daarbij op de borden boven de poortjes en het vlak boven de kaartlezer (zgn incheckvlak) van de OV-chipkaart. Daarop staat het vervoerlogo vermeld. Het incheckvlak van de NS-poortjes is geel. Arriva- en Breng-poortjes hebben een rood incheckvlak. Voor Connexxion is dit lichtblauw.

Wisselt u een van bovengenoemde stations van vervoerder en stapt u bijvoorbeeld van NS over naar Arriva, dan kunt u op het perron bij de NS-paal uitchecken en bij de Arriva-paal inchecken. U hoeft dan niet naar de poortjes te lopen. Dit geldt ook voor de Breng- en Connexxion-poortjes.

In- en uitchecken met verschillende soorten tickets

Reist u met de trein van of naar het buitenland of met een e-ticket voor binnenlands gebruik, dan opent u de poortjes met de vierkante barcode op uw (internationale) ticket of e-ticket Dit kan bij de brede poortjes van NS en Arriva, Breng en Connexxion. Houd de vierkante barcode tegen het verlichte vlak van de barcode lezer en het poortje gaat open.

Een OV-chipkaart met NS-abonnement opent zowel de toegangspoortjes van NS als van Arriva, Breng en Connexxion. Met een abonnement van Arriva, Breng en Connexxion kunt u alleen de poortjes van de vervoerder openen waar u een abonnement van heeft (Arriva, Breng, Connexxion). Voor de abonnementen van alle vervoerders geldt wel dat er voldoende saldo op de OV-chipkaart moet staan (dit geldt niet voor de NS-Business Card en enkele abonnementen) .

Als er bij het in- en uitchecken iets mis gaat

Nadat u heeft ingecheckt en het poortje heeft gepasseerd, komt u erachter dat u bij het verkeerde poortje hebt ingecheckt. Wat nu?

U dient (binnen een uur) weer uit te checken bij het poortje waar u heeft ingecheckt (bijvoorbeeld NS), door het poortje te gaan en bij het poortje van de juiste vervoerder (bijvoorbeeld Arriva, Breng, Connexxion) weer in te checken. Komt u er achter als u al in de trein zit, meld u dan bij de hoofdconducteur. U loopt anders het risico een boete te krijgen.

U heeft ingecheckt bij NS en wil nu uitchecken bij Arriva, Breng of Connexxion. Kan dat?

Nee, dat kan niet. Het poortje signaleert dat u heeft ingecheckt bij NS en geeft een foutmelding op de poortjes van Arriva, Breng, Connexxion en verwijst u naar het poortje van NS.

U heeft ingecheckt bij Arriva, Breng of Connexxion en wil nu uitchecken bij NS. Kan dat?

Nee, dat kan niet. Het poortje signaleert dat u heeft ingecheckt bij Arriva, Breng of Connexxion en geeft een foutmelding op de poortjes van NS en een verwijzing naar het poortje van Arriva, Breng, Connexxion

Uitchecken bij paaltjes

Als u ingecheckt bent bij NS en bij een Arriva, Breng of Connexxion paaltje probeert uit te checken, zal het paaltje u opnieuw inchecken. U betaalt dan twee keer het instaptarief.

Heeft u hulp nodig bij het passeren van de poortjes?

U kunt hulp vragen aan een NS-servicemedewerker op het station. Daarnaast kunt u via de blauwe i-knop op de Alarm- en Informatiezuil contact krijgen met een medewerker voor ‘hulp op afstand’.