Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Veelgestelde vragen Parkeren op straat

Heb je een vraag over parkeren met de NS-app? Of betalen? Bekijk hier alle veelgestelde vragen over parkeren op straat.


Hoe het parkeren werkt

  • Kan ik parkeren met mijn NS-abonnement?

    Ja, je kunt parkeren met een NS Flex-abonnement (ook NS Flex Basis). Dat is een abonnement waarbij je achteraf betaalt voor je gemaakte reizen. Heb je een abonnement waarmee je op saldo reist? Dan kan je niet via de NS-app parkeren en met je abonnement betalen.

    Log in op Mijn NS en bekijk welk abonnement er op je OV-chipkaart staat.

  • Waar kan ik parkeren?

    Je kunt in vrijwel alle gemeenten in Nederland parkeren met de NS-app. De app ziet waar jij en je voertuig staan en laat op het de kaart de verschillende parkeerzones zien.

    Het enige dat jij hoeft te doen, is op de parkeerzone klikken waar je je voertuig hebt geparkeerd of het nummer van de parkeerzone in de zoekbalk invoeren. Doorloop daarna de stappen in de app.

    Staat je parkeerzone er niet tussen? Dan is parkeren met de NS-app niet mogelijk. Betaal dan zelf bij de parkeerautomaat.

  • Hoelang mag ik parkeren?

    Dat verschilt per parkeerzone. We laten in de app bij de parkeerzone de maximale parkeerduur zien, zodat je weet hoe lang je mag parkeren.

    Let op: wij stoppen je parkeersessie automatisch na 24 uur. Wil je je parkeersessie eerder stoppen? Zet dan zelf het parkeren stop in onze app. Of start na 24 uur een nieuwe sessie als je langer wilt parkeren. Zo voorkom je een boete.

  • Kan ik een parkeerplek reserveren?

    Nee, je kunt geen parkeerplek reserveren. Parkeer je auto eerst op een beschikbare parkeerplek en start daarna het parkeren.

  • Hoe kan ik mijn kenteken toevoegen of wijzigen?

    Je kenteken toevoegen of wijzigen doe je als volgt:

    1. Ga in de app naar de kaart en kies een parkeerzone
    2. Klik op 'Kenteken toevoegen'. Of als je je bestaande kenteken wilt wijzigen voor 'Wissel kenteken'.
    3. Voeg je kenteken toe of wijzig dit.
    4. Klik op 'Doorgaan'
  • Hoe zit het met de privacy?

    Bij alles wat we doen, zijn onze privacy voorwaarden van toepassing. Lees onze voorwaarden op ns.nl/privacy.

Parkeren starten en stoppen

  • Hoe start ik het parkeren?

    Parkeer eerst je voertuig en open daarna de NS-app.

    1. Ga naar de kaart onderin je scherm. Je ziet op het kaartje alle parkeerzones bij jou in de buurt staan.
    2. Tik op de parkeerzone waar je voertuig geparkeerd staat en doorloop de stappen.
    3. Voeg bijvoorbeeld het kenteken van je voertuig toe.

    Na het doorlopen van de stappen, start je het parkeren. 

  • Hoe stop ik het parkeren?

    Ga naar de NS-app. Ga naar de kaart of tik op de parkeermelding onderin je scherm. Je kunt daarna direct het parkeren stoppen en wegrijden.

  • Ik sta geparkeerd terwijl er geen betaald parkeren geldt.

    We herkennen de zone waarin je parkeert en de tijden voor betaald parkeren die daar gelden. Je betaalt alleen voor de tijden waarop het betaald parkeren geldt. 

Kosten en betalen

  • Hoeveel kost het parkeren?

    De kosten zijn per parkeerzone verschillend. Kies in onze app op de kaart een parkeerzone en je ziet de kosten per uur staan.

    Daarnaast betaal je over het parkeren € 0,25 aan transactiekosten. Dit zijn vaste kosten die je betaalt elke keer dat jij parkeert. 

  • Hoe betaal ik voor parkeren?

    Alle parkeerkosten onder de € 25 schrijven we maandelijks van je rekening af. Tegelijk met de kosten van je NS Flex-abonnement. Moet je meer dan € 25 betalen? Dan schrijven we het bedrag meteen van je rekening af.

  • Waar vind ik mijn gemaakte parkeerkosten en -tijd?

    Bekijk de parkeerkosten, -tijd en -locatie bij je Reishistorie in Mijn NS.

    Open Reishistorie in Mijn NS

  • Ik heb teveel betaald.

    Wij krijgen de gemaakte parkeerkosten door van de parkeeruitvoerder.

    Herken je de kosten niet die op je factuur staan?
    Neem dan contact op met die parkeeruitvoerder. Als je op straat hebt geparkeerd dan is dit vaak de gemeente. 

  • Ik heb een boete gekregen voor verkeerd of te lang parkeren.

    Maak binnen 6 weken na het ontvangen van de boete bezwaar bij de gemeente waar je voertuig geparkeerd stond. Bij veel gemeenten kun je via de website bezwaar maken.

Problemen tijdens het parkeren

  • Ik kan parkeren niet stoppen.

    Ga naar de kaart of tik op de parkeermelding onderin je scherm. Je kunt daarna het parkeren stoppen en wegrijden.

    Lukt dit niet? Neem contact op met de Klantenservice. We helpen je graag verder.

  • Mijn parkeerzone staat er niet tussen.

    Open onze app opnieuw en kijk of de parkeerzone er tussen staat.

    Zie je de parkeerzone nog steeds niet?
    Dan is parkeren met de NS-app op de plek waar jij geparkeerd staat niet mogelijk. Betaal zelf bij de parkeerautomaat om een boete te voorkomen. 

  • Ik heb een boete gekregen voor verkeerd of te lang parkeren.

    Maak binnen 6 weken na het ontvangen van de boete bezwaar bij de gemeente waar je voertuig geparkeerd stond. Bij veel gemeenten kun je via de website bezwaar maken.