Hoofdnavigatie

Naar content

In- en uitchecken vergeten en geld terugvragen

Bent u vergeten in- of uit te checken? Dan kunt dit binnen 6 uur na uw reis alsnog doen bij een paaltje of poortje van NS. Lukt het niet binnen deze termijn, dan kunt u vanaf 24 uur na uw reis een aanvraag indienen om geld terug te krijgen. Dit kan via uw Mijn NS account. Ook zonder account kunt u een aanvraag indienen. Dien uw aanvraag in binnen 6 maanden.


Wat te doen als u vergeet IN te checken

Ontdekt u meteen na het passeren van de poortjes dat u vergat in te checken met uw OV-chipkaart, probeer dit dan alsnog te doen vóórdat u in de trein stapt. Anders kan de conducteur een boete uitschrijven omdat u geen geldig vervoerbewijs heeft. Zorg dat u het inchecken wel bij een paaltje doet van NS of aan de incheckzijde van het poortje. Zit u al in de trein? Meld u dan bij de conducteur.

Wat te doen als u vergeet UIT te checken

Bent u vergeten uit te checken, dan kunt u tot 6 uur na uw reis nog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS. Doe dit wel aan de uitcheckzijde van het poortje.

Check-uit alert service van NS Extra

Gratis aangemeld bij NS extra? Dan ontvangt u automatisch een e-mail waarmee u de vergeten check-uit snel en gemakkelijk kunt herstellen! 

Geld terugvragen

Als u niet uitcheckt, betaalt u automatisch het zogenaamde instaptarief. De hoogte hiervan is afhankelijk van het abonnement waarmee u reist. Dit bedrag kan hoger zijn dan het bedrag dat u had moeten betalen als u wél had uitgecheckt. In dat geval kunt u vanaf 24 uur na de betreffende rit het verschil terugvragen. Dit kan via Mijn NS of online zonder Mijn NS account.

Heeft u geen internet of heeft u hulp nodig bij het invullen van het online formulier? Neem dan contact op met NS Klantenservice.

Met Mijn NS automatisch op uw bankrekening

Indienen via Mijn NS heeft als voordeel dat het bedrag automatisch wordt overgemaakt op uw bankrekening. Wanneer u uw aanvraag indient zonder Mijn NS account, moet u naar de kaartautomaat om het bedrag op uw OV-chipkaart te laden. Het wordt dus niet overgeschreven op uw bankrekening.

Voorwaarden voor teruggave

U kunt maximaal 3 keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave indienen. Daarna kan dit alleen via NS Klantenservice. Dien uw aanvraag binnen 6 maanden na reisdatum in.

Uitbetaling

Wanneer u via Mijn NS een aanvraag indient, wordt het teveel betaalde bedrag binnen 2 weken automatisch teruggeboekt op uw bankrekening. Wanneer u zonder een Mijn NS account een aanvraag indient, ontvangt u een e-mail waarin staat wanneer u het teveel betaalde bedrag weer op uw OV-chipkaart kunt laden bij de NS-kaartautomaat.

Vergeten check uit met de NS-Business Card

Bent u vergeten uit te checken met uw NS-Business Card, dan kunt u dat tot de volgende ochtend 4:00 corrigeren door alsnog uit te checken. Als u niet uitcheckt met uw NS-Business Card, betaalt u het correctietarief

Geld terugvragen

Met de NS-Business Card is het mogelijk om vanaf 9 dagen na uw rit een aanvraag te doen via Mijn NS Zakelijk. U mag maximaal 5 x per kalenderjaar een aanvraag doen. Kaarthouders kunnen tot 6 maanden na reisdatum een vergeten check uit claimen. Het verschil tussen het correctietarief en de daadwerkelijke ritprijs wordt dan gecorrigeerd op de eerstvolgende factuur. Een aanvraag indienen zonder een Mijn NS Zakelijk account is helaas niet mogelijk.

Uitcheckherinnering via Reisplanner Xtra app

Iedereen vergeet wel eens uit te checken. Met de Uitcheckherinnering voorkomt u dat dit gebeurt. Deze kunt u zelf instellen op de Reisplanner Xtra app. Ontvang een herinnering voor het uitchecken met de uitcheckmelding in de gratis Reisplanner Xtra app.

Vergeten check in of check uit bij een andere vervoerder

Bent u vergeten uit te checken bij een andere treinvervoerder, dan kunt u ook online het teveel betaalde bedrag terugvragen.

Ter informatie: Vanwege onderhoud is het bestellen van een abonnement of het ophalen van een bestelling bij de kaartautomaat tijdelijk niet mogelijk.