Hoofdnavigatie

Naar content

In- en uitchecken vergeten

Als u bent vergeten in te checken voor uw reis, dan kunt u een boete krijgen omdat u zonder geldig vervoerbewijs reist. Checkt u na de reis niet uit dan betaalt u het instaptarief - of het correctietarief als u met de NS-Business Card reist. Dit geld kunt u via Mijn NS of Mijn NS Zakelijk terugvragen. U kunt zich ook aanmelden voor de check uit alert van NS Extra, zodat u via de e-mail een melding krijgt als u vergeten bent om uit te checken.


Niet ingecheckt?

Ontdekt u meteen na het passeren van de poortjes dat u vergat in te checken met uw OV-chipkaart, probeer dit dan alsnog te doen voordat u in de trein stapt. Zorg dat u dit wel bij een paaltje doet of aan de incheckzijde van het poortje. Zit u al in de trein? Dan kan de conducteur een boete uitschrijven omdat u geen geldig vervoerbewijs heeft.

Wanneer u vergeet in te checken

Indien u vergeet om in te checken kunnen er twee dingen gebeuren:

  1. Bij uitcheckpaaltjes: U probeert bij aankomst uit te checken. Omdat u niet eerder heeft ingecheckt, ziet het ov-chipkaartsysteem dit als een check-in. Als u dit op tijd doorheeft kunt u gewoon weer uitchecken. Wanneer u niet alsnog uitcheckt, wordt dit gezien als een gemiste check-uit. U kunt dan geld terugvragen via Mijn NS of, wanneer u geen Mijn NS-account heeft, via het online formulier.
  2. Bij poortjes: U checkt uit, waardoor er een check-uit ontstaat. Het systeem blokkeert de gemiste check-in echter, waardoor terugvragen via Mijn NS niet mogelijk is. Geld terugvragen kan alleen via NS Klantenservice.

Via Mijn NS kunt u maximaal 3x per kalenderjaar geld terug vragen als u bent vergeten in te checken. Daarna kan dit alleen via NS Klantenservice.

Niet uitgecheckt?

Bent u na uw treinreis vergeten uit te checken, dan kunt u tot 6 uur na uw reis nog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS. Doe dit wel aan de uitcheckzijde van het poortje. Als u niet uitcheckt, betaalt u het instaptarief. De hoogte hiervan is afhankelijk van het abonnement waarmee u reist. Is uw instaptarief of correctietarief hoger dan de ritprijs waarvoor u vergat uit te checken, dan mag u dit verschil maximaal 3 keer per kalenderjaar terugvragen via Mijn NS of online zonder Mijn NS account. Lees meer over de voorwaarden.

Nieuw: de check-uit alert service van NS Extra!

Bent u vergeten uit te checken, dan ontvangt u automatisch een e-mail waarmee u dit snel en gemakkelijk kunt herstellen. Meld u hiervoor aan bij NS Extra!

NS-Business Card

Bent u vergeten uit te checken met uw NS-Business Card, dan kunt u dat tot de volgende ochtend 4:00 corrigeren door alsnog uit te checken. Als u niet uitcheckt met uw NS-Business Card, betaalt u het correctietarief. Met de NS-Business Card is het mogelijk om vergeten uit te checken vanaf dag 9 na de reisdatum maximaal 5 x per kalenderjaar te corrigeren via Mijn NS Zakelijk. Kaarthouders kunnen tot 6 maanden na reisdatum een vergeten check uit claimen. Het verschil tussen het correctietarief en de daadwerkelijke ritprijs wordt dan gecorrigeerd op de eerstvolgende factuur.

Traject Vrij en vergeten uit te checken

Bij Traject Vrij reist u altijd op rekening. U heeft bij dit abonnement geen instaptarief nodig. Bij niet uitchecken kunt u op dezelfde dag tot 6 uur na het inchecken nog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS. Bent u te laat of niet in staat om nog uit te checken op het station, dan kunt u maximaal 3 x per jaar geld terugvragen via ‘Mijn Reishistorie’ in Mijn NS of Mijn NS Zakelijk. Dit kan alleen voor reizen die u gemaakt heeft met NS. Bent u vergeten uit te checken bij een andere treinvervoerder, neem dan contact op met de betreffende vervoerder.

Goed om te weten: als u niet heeft uitgecheckt, wordt een correctietarief van € 10 in rekening gebracht.

Overige informatie over in- en uitchecken

Niet genoeg saldo op uw OV-chipkaart?

Als er te weinig saldo op uw OV-chipkaart staat, kunt u niet inchecken. Laad bij een NS-kaartautomaat saldo op uw kaart, zodat u probleemloos kunt reizen. Of zoek een OV-chipkaart oplaadpunt via de adresvinder bij u in de buurt.

Reist u op rekening dan hoeft u geen saldo op uw kaart te laden.

Uitcheckherinnering via app

Ontvang een herinnering voor het uitchecken met de uitcheckmelding in de gratis Reisplanner Xtra app.

Alleen iemand uitzwaaien of iets kopen?

Dat kan, ook als de poortjes in gebruik zijn. U checkt in met de OV-chipkaart en als u binnen een uur weer uitcheckt, ontvangt u het instaptarief terug. Checkt u onderweg uit om bijvoorbeeld een broodje, krantje of kopje koffie te kopen? Als u binnen 35 minuten weer incheckt, kost het u niets en wordt de onderbreking als een overstap gezien.