Hoofdnavigatie

Naar content

Sprinter SLT

De SLT (Sprinter Light Train) is het nieuwste type Sprinter van NS en wordt sinds februari 2009 ingezet in de dienstregeling. De SLT is een elektrische trein in wit en blauw met gele accenten met een makkelijke in- en uitstap.


Snel, transparant en overzichtelijk

De Sprinter is gebouwd om reizigers comfortabel te vervoeren over relatief korte trajecten met een flink aantal stops. In- en uitstappen is makkelijk dankzij zijn vele, brede deuren, gelijkvloerse instap, ruime balkons en het overzichtelijke interieur van de trein. De Sprinters zijn gemaakt voor metro-achtig vervoer voor reizigers met een gemiddeld korte reistijd.

Kenmerkend voor de Sprinter is het onbelemmerde zicht door de hele trein. Glazen wanden vormen de afscheiding tussen de verschillende reizigersruimten en zorgen ervoor dat de trein van voor tot achter transparant is. Groot voordeel van deze transparantie is dat de passagier in één oogopslag kan zien waar plek is in de trein.

In- en uitstappen

Om reizigers sneller in en uit te laten stappen, heeft deze Sprinter meer deuren dan de oudere stoptreinen: om de 11 meter is er een deur. Ter vergelijking: de voorganger MAT '64, de bekende stoptrein met de stompe neus, had om de 13 meter een deur. Ook is de deuropening van de SLT breder.

Elke Sprinter heeft een groot multifunctioneel balkon voor onder meer bagage, kinderwagens en fietsen. De balkons beslaan een kwart van het oppervlak van de trein. Dat is meer dan de meeste reizigers gewend zijn en het bevordert de 'doorstroom' in de trein. De trein beschikt over een gelijkvloerse instap met het perron. Hierdoor zijn Sprinters makkelijker toegankelijk. Daarnaast vergroot het de snelheid van het in- en uitstappen.

Comfort

De Sprinter heeft een functionele zitplaats met een stevige zit en een goede steun in de rug. De stoelen in de 2e klas hebben een blauwe kleurstelling en in de 1e klas een rode kleurstelling. Ter verhoging van het reisgemak beschikt de trein over beeldschermen met reisinformatie en weetjes zoals de actuele snelheid van de trein en de buitentemperatuur.

In de Sprinter bevindt de 1e klas zich aan de voor- en achterzijde van de trein, waardoor er geen doorloop is en 1ste klas reizigers meer privacy hebben. Daarnaast is er meer beenruimte en sfeerverlichting.

Kunst

De kunst in de SLT is gemaakt door Hans Wap en is terug te zien in de stoelbekleding en in de vorm van zeefdrukken in de glazen wanden.

Bekroond

De vormgeving aan de buitenkant van de SLT is bekroond met de Good Design Award, een prestigieuze prijs die jaarlijks door The Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design wordt toegekend. De Sprinter kreeg deze prijs voor de combinatie van design en functionaliteit. Met name het kleurgebruik waardoor de trein een lichte en snelle uitstraling heeft, werd geprezen.