Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

NS-Business Card bestellen en beëindigen
Een NS-Business Card en aanvullende abonnementen bestelt de contactpersoon van een organisatie of de kaarthouder zelf. Dit hangt af van de gemaakte afspraken. Het bestellen of beëindigen van een NS-Business Card regel je online via Mijn NS Zakelijk.
Inloggen Mijn NS Zakelijk
Andere vraag?
Artikel
Leestijd: 2 minuten
Als kaarthouder bestellen via Mijn NS Zakelijk
Als je door jouw organisatie geautoriseerd bent, kun je zelf een persoonlijke NS-Business Card bestellen via Mijn NS Zakelijk. Afhankelijk van de gemaakte afspraken wordt de bestelling pas na accordering door de contactpersoon van je organisatie doorgezet naar NS. Je ontvangt automatisch een e-mail waarin staat vanaf welke datum de NS-Business Card kan worden besteld. Vervolgens ontvang je een link naar een persoonlijk Mijn NS Zakelijk-account.
Als contactpersoon bestellen via Mijn NS Zakelijk
Persoonlijke NS-Business Card
Als contactpersoon van je organisatie kun je een bestelling van een persoonlijke NS-Business Card accorderen, of de NS-Business Card voor de medewerker bestellen. De medewerker ontvangt een bevestiging van de bestelling en kan deze volgen in Mijn NS Zakelijk. Je kunt 1 of meerdere tegelijk bestellen.
Afdelingskaart
Deze NS-Business Card staat niet op naam. De kaart is dus door iedereen van een afdeling te gebruiken, maar wel door één persoon tegelijkertijd. Staat de afdelingskaart in het overeengekomen assortiment voor jouw organisatie? Dan kun je deze bestellen via Mijn NS Zakelijk. De afdelingskaart wordt besteld mét of zonder Dal abonnement. Je kunt de afdelingskaart koppelen aan de medewerkers die met de kaart gaan reizen. Zij krijgen hierdoor toegang tot Mijn NS Zakelijk en kunnen bijvoorbeeld (factuur) kenmerken aan hun reizen toevoegen.
Let op: je kan als contactpersoon alleen een afdelingskaart bestellen als je organisatie met minimaal vijf personen staat ingeschreven bij de KVK.
Pasfoto
Voor de NS-Business Card met een Traject Vrij en Trein Vrij abonnement is een pasfoto nodig. Je kunt de foto uploaden in Mijn NS Zakelijk. Heb je in het verleden toestemming gegeven dat NS de pasfoto van jouw medewerker mag hergebruiken? Dan kun je deze opnieuw gebruiken.
Levertijd
Je ontvangt de kaart(en) binnen 10 werkdagen na bestelling op het door jou aangegeven adres. De leveringsdatum kun je volgen in Mijn NS Zakelijk. Houd bij levering op jouw werkadres rekening met de postverwerking binnen de organisatie. Heb je de NS-Business Card niet ontvangen op de genoemde datum? Neem dan contact op met Klantenservice NS Zakelijk.
NS-Business Card beëindigen
Als geautoriseerde kaarthouder of contactpersoon kun je een NS-Business Card opzeggen. Vraag de beëindiging van de NS-Business Card eerst aan via Mijn NS Zakelijk en ga daarna langs een NS-kaartautomaat of ander OV-chipkaart ophaalpunt. Hoe dit werkt, lees je in de bevestiging van je beëindigingsaanvraag. Zodra de beëindiging is opgehaald bij de kaartautomaat, wordt de NS-Business Card met ingang van de opgegeven beëindigingsdatum beëindigd. 
Mijn NS Zakelijk
Maak jij of maakt jouw organisatie gebruik van de NS-Business Card, dan hoort daar een online serviceportaal bij. In Mijn NS Zakelijk kun je gegevens en reizen inzien, wijzigingen doorvoeren, of een dienst reserveren of boeken. Contactpersonen van organisaties kunnen in Mijn NS Zakelijk kaarten bestellen en beheren. Maar ook abonnementen wijzigen en facturen inzien of downloaden.
Veelgestelde vragen over bestellen en beëindigen
Hoe krijg ik toegang tot Mijn NS Zakelijk?
Op het moment dat je organisatie een overeenkomst aangaat met NS Zakelijk, of dat je online voor de eerste keer een NS-Business Card bestelt, ontvang je automatisch een e-mail met de uitnodiging een account aan te maken.
Contactpersoon, kaarthouder of allebei?
Goed om te weten: er zijn twee soorten accounts voor het beheren van de NS-Business Card:
  • Accounts voor contactpersonen van een organisatie
  • Accounts voor personen die met de NS-Business Card reizen (kaarthouders)
Er is onderscheid gemaakt in accounts omdat een contactpersoon andere administratieve handelingen, op organisatieniveau, moet kunnen uitvoeren dan een kaarthouder. Afhankelijk van je rol ontvang je per e-mail de inloggevens voor respectievelijk een contactpersoon-account, of een kaarthouder-account.
Let op: ben je zzp'er? Dan krijg je toegang tot beide accounts omdat je zowel contactpersoon voor je organisatie bent, als degene die zelf met de NS-Business Card reist. Wij raden je aan om alleen het contactpersoon-account te gebruiken. Daarmee heb je toegang tot de meest uitgebreide mogelijkheden en hoef je dus maar één account te activeren.
Account Mijn NS Zakelijk bij gebruik van een afdelingskaart
Als je reist met een afdelingskaart maakt de contactpersoon voor NS binnen jouw organisatie een account voor je aan. Je ontvangt een link waarmee je een eigen Mijn NS Zakelijk-account kunt activeren. Heb je al een actief Mijn NS Zakelijk-account, dan vind je zowel de afdelingskaart als je persoonlijke NS-Business Card terug in je account.
Wat is het verschil tussen een contactpersoon en een kaarthouder?
Er zijn twee soorten accounts voor het beheren van de NS-Business Card:
  • Account voor contactpersonen van een organisatie
  • Account voor personen die met de NS-Business Card reizen (kaarthouders)
Er is onderscheid gemaakt in accounts omdat een contactpersoon andere administratieve handelingen, op organisatieniveau, moet kunnen uitvoeren dan een kaarthouder.
Wanneer ben je contactpersoon?
Je maakt gebruik van een contactpersoon-account wanneer je binnen jouw organisatie verantwoordelijk bent voor het beheer en de administratie rondom het gebruik van NS-Business Cards door je medewerkers/collega's. Dit wordt ook in de overeenkomst met NS Zakelijk vastgelegd.
Afhankelijk van je rol ontvang je per e-mail de inloggegevens voor respectievelijk een contactpersoon-account, of een kaarthouder-account.
Contactpersonen loggen op Mijn NS Zakelijk in met hun gebruikersnaam en wachtwoord. Kaarthouders loggen in met hun e-mailadres en wachtwoord.
Het lukt mij niet om in te loggen in Mijn NS Zakelijk/ik ben mijn inloggegevens kwijt
Heb je een persoonlijke NS-Business Card, maar kun je niet inloggen op Mijn NS Zakelijk? Het kan zijn dat je jouw account nog niet hebt geactiveerd. Doe dit dus eerst om daarna in te kunnen loggen.
Ben je contactpersoon voor jouw organisatie en heb je nog geen account?
Neem dan contact op met klantenservice NS Zakelijk via 030-3001111.
Heb je wel al een account, maar ben je jouw inloggegevens kwijt?
Dan kun je:
  • als kaarthouder een nieuw wachtwoord aanvragen.
  • als contactpersoon inloggegevens opvragen.
Wat kan ik allemaal in Mijn NS Zakelijk?
Ben je contactpersoon voor jouw organisatie?
Als contactpersoon kun je in Mijn NS Zakelijk de gegevens van je medewerkers beheren, zoals het aanmelden van nieuwe medewerkers, wijzigen van de bestaande NAW-gegevens, abonnementen bestellen, wijzigen en/of opzeggen, een duplicaat aanvragen en facturen inzien. Ook kun je:
  • Mijn NS Zakelijk-accounts voor je medewerkers aanmaken.
  • Medewerkers toevoegen en verwijderen, of adreswijzigingen doorvoeren. Kaarten bestellen en accorderen (optioneel).
  • Aanvullende abonnementen wijzigen of NS-Business Cards beëindigen. 
  • Facturen, specificaties en transactiegegevens bekijken en downloaden.
  • Een duplicaat van de NS-Business Card aanvragen bij verlies, diefstal of een defecte kaart.
  • Vergoeding aanvragen bij vertraging voor afdelings-/bedrijfskaarten via het Geld Terug bij Vertraging-formulier.
  • Reizen inzien en kenmerken toevoegen aan reizen en transacties.
  • Bedrijfsgegevens en overeenkomsten bekijken.
  • Managementrapportages inzien en downloaden.
Reis je met een NS-Business Card (kaarthouder)?
Als kaarthouder heb je in Mijn NS Zakelijk toegang tot je eigen (reis)gegevens en en kun je o.a. de volgende zaken regelen:
  • Geld terug bij vertraging aanvragen.
  • Vergeten in- en uitchecken corrigeren.
  • Je persoonlijke gegevens beheren.
  • Een aanvullend abonnement bestellen (wanneer je hiertoe gemachtigd bent door jouw werkgever).
  • Klassewissel aanvragen (kan ook via de NS-app).
  • Gemaakte reizen inzien en kenmerken toevoegen (kan ook via de NS-app).
  • Deur-tot-deurdiensten boeken (kan ook via de NS-app).
Handleidingen/instructies voor het gebruik van Mijn NS Zakelijk
We hebben voor de meest voorkomende handelingen in Mijn NS Zakelijk instructies beschikbaar voor zowel contactpersoon als kaarthouder.
Mijn account deactiveren
Wanneer je NS-Business Card is beëindigd, kan de NS-contactpersoon van jouw organisatie je afmelden als kaarthouder in Mijn NS Zakelijk. Na het afmelden ziet jouw organisatie je gegevens niet meer terug. Je hebt daarna wel, zolang je zelf wilt, inzage in je eigen gegevens in je Mijn NS Zakelijk account.