Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Service en contact

Mijn NS Zakelijk is dé centrale plek om je reizen en producten te beheren. Op deze pagina lees je wat je zelf kunt doen. En hoe wij je kunnen helpen.
Inloggen Mijn NS ZakelijkStel je vraag
Waar wil je meer over weten?
Kies hier jouw onderwerp en vind antwoorden op de meestgestelde vragen.
Overeenkomst NS-Business Card
Antwoord op je vragen over het aangaan, beheren en inregelen van een NS-Business Card-overeenkomst.
Lees meer
Vernieuwing van je NS-Business Card
Iedere 5 jaar krijg je een nieuwe NS-Business Card. Als je kaart verloopt, kunnen wij deze in veel gevallen automatisch vervangen.
Meer over kaartvernieuwing
NS-Business Card bestellen en beëindingen
Het bestellen of beëindigen van een NS-Business Card regel je online via Mijn NS Zakelijk. Lees hoe je dat doet.
Lees meer
Reizen met de NS-Business Card
Wij hebben de meestgestelde vragen over reizen met de NS-Business Card voor jou verzameld.
Vind jouw antwoord
Grote aantallen treinkaartjes bestellen
Heb je meer dan 200 treinkaarten nodig voor bijvoorbeeld een evenement of beurs? Zodat je die aan je klanten of bezoekers kunt geven?
Info en bestellen
Facturatie en tarieven
Lees alles over het facturatieproces, factuurwijzigingen en de betaling van facturen.
Lees meer
Nieuw: de treinwijzer
Zo check je snel de verwachte drukte in jouw trein.
Lees meer
Loading...
Reiziger in de 1e klas
NS Klantenservice
Bekijk alle contactmogelijkheden en stel jouw vraag.
Contactmogelijkheden
Loading...
Man aan het werk
Veelgestelde vragen
Zit ik aan een abonnement vast en kan ik tussendoor van abonnement wijzigen?
Nee, je zit nergens aan vast! Wanneer je een NS-Business Card met abonnement hebt, kun je deze na de eerste maand per dag beëindigen. Ook kun je gemakkelijk switchen tussen de verschillende abonnementen.
Wijzigen naar een uitgebreider abonnement kan altijd. Beëindigen of aanpassen naar een voordeliger abonnement kan na de eerste maand. Wanneer je een Traject Vrij abonnement hebt, kun je je traject op elk moment wijzigen. Oók binnen de eerste maand. Alles gemakkelijk via je je Mijn NS Zakelijk-account.
Wat kan ik allemaal in Mijn NS Zakelijk?
Ben je contactpersoon voor jouw organisatie?
Als contactpersoon kun je in Mijn NS Zakelijk de gegevens van je medewerkers beheren, zoals het aanmelden van nieuwe medewerkers, wijzigen van de bestaande NAW-gegevens, abonnementen bestellen, wijzigen en/of opzeggen, een duplicaat aanvragen en facturen inzien. Ook kun je:
Mijn NS Zakelijk-accounts voor je medewerkers aanmaken.
Medewerkers toevoegen en verwijderen, of adreswijzigingen doorvoeren. Kaarten bestellen en accorderen (optioneel).
Aanvullende abonnementen wijzigen of NS-Business Cards beëindigen. 
Facturen, specificaties en transactiegegevens bekijken en downloaden.
Een duplicaat van de NS-Business Card aanvragen bij verlies, diefstal of een defecte kaart.
Vergoeding aanvragen bij vertraging voor afdelings-/bedrijfskaarten via het Geld Terug bij Vertraging-formulier.
Reizen inzien en kenmerken toevoegen aan reizen en transacties.
Bedrijfsgegevens en overeenkomsten bekijken.
Managementrapportages inzien en downloaden.
Reis je met een NS-Business Card (kaarthouder)?
Als kaarthouder heb je in Mijn NS Zakelijk toegang tot je eigen (reis)gegevens en en kun je o.a. de volgende zaken regelen:
Geld terug bij vertraging aanvragen.
Vergeten in- en uitchecken corrigeren.
Je persoonlijke gegevens beheren.
Een aanvullend abonnement bestellen (wanneer je hiertoe gemachtigd bent door jouw werkgever).
Klassewissel aanvragen (kan ook via de NS-app).
Gemaakte reizen inzien en kenmerken toevoegen (kan ook via de NS-app).
Deur-tot-deurdiensten boeken (kan ook via de NS-app).
Handleidingen/instructies voor het gebruik van Mijn NS Zakelijk
We hebben voor de meest voorkomende handelingen in Mijn NS Zakelijk instructies [link naar pagina instructies nog maken] beschikbaar voor zowel contactpersoon als kaarthouder.
Mijn account deactiveren
Wanneer je NS-Business Card is beëindigd, kan de NS-contactpersoon van jouw organisatie je afmelden als kaarthouder in Mijn NS Zakelijk. Na het afmelden ziet jouw organisatie je gegevens niet meer terug. Je hebt daarna wel, zolang je zelf wilt, inzage in je eigen gegevens in je Mijn NS Zakelijk account.
Hoe krijg ik toegang tot Mijn NS Zakelijk?
Op het moment dat je organisatie een overeenkomst aangaat met NS Zakelijk, of dat je online voor de eerste keer een NS-Business Card bestelt, ontvang je automatisch een e-mail met de uitnodiging een account aan te maken.
Contactpersoon, kaarthouder of allebei?
Goed om te weten: er zijn twee soorten accounts voor het beheren van de NS-Business Card:
Accounts voor contactpersonen van een organisatie
Accounts voor personen die met de NS-Business Card reizen (kaarthouders)
Er is onderscheid gemaakt in accounts omdat een contactpersoon andere administratieve handelingen, op organisatieniveau, moet kunnen uitvoeren dan een kaarthouder. Afhankelijk van je rol ontvang je per e-mail de inloggevens voor respectievelijk een contactpersoon-account, of een kaarthouder-account.
Let op: ben je zzp'er? Dan krijg je toegang tot beide accounts omdat je zowel contactpersoon voor je organisatie bent, als degene die zelf met de NS-Business Card reist. Wij raden je aan om alleen het contactpersoon-account te gebruiken. Daarmee heb je toegang tot de meest uitgebreide mogelijkheden en hoef je dus maar één account te activeren.
Account Mijn NS Zakelijk bij gebruik van een afdelingskaart
Als je reist met een afdelingskaart maakt de contactpersoon voor NS binnen jouw organisatie een account voor je aan. Je ontvangt een link waarmee je een eigen Mijn NS Zakelijk-account kunt activeren. Heb je al een actief Mijn NS Zakelijk-account, dan vind je zowel de afdelingskaart als je persoonlijke NS-Business Card terug in je account.
Wat doe je als vergeten bent in- of uit te checken?
Ben je vergeten in te checken?
Ontdek je meteen na het passeren van de incheckpoortjes of -paaltjes dat je bent vergeten in te checken met je NS-Business Card? Probeer dit dan alsnog te doen vóórdat je de trein in stapt. Wanneer je niet in hebt gecheckt, kan er (afhankelijk van welk abonnement je hebt) een correctietarief in rekening worden gebracht. Check daarom te allen tijde in en -uit. Zorg dat je bij een incheckpaaltje- of poortje van de juiste vervoerder (inchecken bij NS voor je reis met NS, inchecken bij Arriva voor je reis met Arriva, etc.) incheckt. Let er daarnaast op dat je, wanneer je bij een poortje incheckt, dit aan de incheckzijde van het poortje doet.
Kom je er in de trein pas achter dat je bent vergeten in te checken? Meld je dan bij de conducteur.
Ben je vergeten uit te checken?
Geen nood. De Vergeten Check-uit Service staat standaard aan op je kaart. We corrigeren de vergeten check-uit automatisch voor je, als wij met voldoende zekerheid je NS-eindstation kunnen bepalen. Daarbij kijken we bijvoorbeeld naar een opvolgende check-in. We stellen op basis van dat eindstation de ritprijs vast en informeren je daarover per e-mail. Zijn we niet zeker van het eindstation? Dan ontvang je ook een melding per e-mail, zodat je de rit zelf kunt corrigeren in Mijn NS Zakelijk.
Je kunt per kalenderjaar maximaal 5 gemiste check-uit’s per NS-Business Card corrigeren. Daarbij maakt het niet uit of dat automatisch via de Vergeten Check-uit Service is gebeurd, of dat je dit zelf hebt gedaan in Mijn NS Zakelijk of de NS-app. Na 5 gecorrigeerde check-uit’s ontvang je geen notificatie meer. Je kunt een vergeten check-uit dan alleen nog via Klantenservice NS Zakelijk laten herstellen. NS is niet verplicht om dit verzoek in behandeling te nemen.
Let op: de Vergeten Check-uit Service geldt alleen voor ritten die gemaakt zijn met NS.
Hoe wissel je (tijdelijk) van klasse?
Dit regel je heel eenvoudig via de NS-app, Mijn NS Zakelijk, of de NS kaartautomaat. Voor 1 treinreis, de hele dag, of voor (on)bepaalde tijd.
Klassewissel via de NS-app: tot 15 minuten ná inchecken
Deze klassewissel kun je uitvoeren voordat je hebt ingecheckt, maar ook nadat je hebt ingecheckt. Dit kan tot 15 minuten ná inchecken.
De wissel is alleen geldig in treinen van NS.
Je kunt de wissel meerdere malen per dag uitvoeren en terugdraaien.
Je kunt de wissel via de NS-app ook weer uitzetten.
In de app zie je ook of er een klassewissel actief is.
Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortjes of de kaartautomaat. Ook de conducteur kan de klassewissel niet zien.
In de NS-app ga je naar 'Mijn NS', daar zie je jouw NS-Business Card met de verschillende mogelijkheden, waaronder 'klassewissel'.
Download de NS-app.
Klassewissel via Mijn NS Zakelijk
Je kunt kiezen tussen drie opties: een klassewissel voor onbepaalde tijd, een klassewissel alleen voor vandaag of een klassewissel voor een bepaalde datum/tijd.
Aanvragen kan 24 uur per dag via  Mijn NS Zakelijk.
Regel de wissel altijd vóórdat je incheckt.
De wissel is alleen geldig in treinen van NS.
In Mijn NS Zakelijk zie je of er een klassewissel actief is.
Je kunt de wissel niet annuleren via de NS-kaartautomaat.
Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortje of de kaartautomaat. Ook de conducteur kan de klassewissel niet zien.
Ga naar Mijn NS Zakelijk.
Klassewissel via kaartautomaat
Volg de instructies op de kaartautomaat.
Een klassewissel via de kaartautomaat is altijd automatisch geldig tot 04:00 de volgende dag en via de automaat ook weer terug te wisselen.