Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Wat is je vraag?
Wisselen van reisklasse
Hoe wissel je voor één keer of blijvend van 2e naar 1e klasse?
Het wisselen van 2e naar 1e klasse regel je heel eenvoudig via de NS-app, Mijn NS Zakelijk, of de NS-kaartautomaat. Voor 1 treinreis, de hele dag, of voor (on)bepaalde tijd.
Klassewissel regelen via de NS-app
Je kunt een klassewissel regelen voordat je hebt ingecheckt, maar ook nadat je hebt ingecheckt. Dit kan tot 15 minuten ná inchecken.
Een klassewissel regel je in enkele stappen:
  1. Ga naar de NS-app.
  2. Kies voor 'Meer' rechts onderin je scherm en daarna voor 'Mijn NS'. Is je NS-Business Card nog niet gekoppeld aan de app? Lees hoe je jouw kaart koppelt.
  3. Terwijl je naar beneden gaat, zie je vanzelf de klasse staan waarin jij reist. Deze kun je aanpassen naar 1e klas.
Je kunt de klassewissel via de NS-app ook weer uitzetten. Of meerdere keren per dag regelen en weer terugdraaien.
Tip: komt het vaker voor dat je van klasse wilt wisselen? Kies op het startscherm van de NS-app voor 'Widget toevoegen' en dan 'Klassewissel'. Zo regel je direct en extra snel je klassewissel.
Goed om te weten over het regelen van een klassewissel via de NS-app:
  • De klassewissel is alleen geldig in treinen van NS.
  • Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortjes of de kaartautomaat. De klassewissel is wel zichtbaar voor de conducteur.
  • Heb je nog niet de NS-app? Bekijk hoe je de app downloadt.
Klassewissel regelen via Mijn NS Zakelijk
Je kunt in Mijn NS Zakelijk kiezen tussen drie opties: een klassewissel voor onbepaalde tijd, een klassewissel alleen voor vandaag of een klassewissel voor een bepaalde datum/tijd. Aanvragen kan 24 uur per dag, maar regel de wissel altijd vóórdat je incheckt.
Een klassewissel regel je in enkele stappen:
  1. Ga naar Mijn NS Zakelijk. Heb je nog geen account of ben je jouw inloggegevens kwijt? Ontdek hoe je jouw account activeert of inloggegevens opvraagt.
  2. Kies onder 'Direct regelen' voor 'Klassewissel aanvragen'
Goed om te weten over het regelen van een klassewissel via Mijn NS Zakelijk:
  • De klassewissel is alleen geldig in treinen van NS.
  • Je kunt de wissel niet annuleren via de NS-kaartautomaat.
  • Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortjes of de kaartautomaat. De klassewissel is wel zichtbaar voor de conducteur.
Klassewissel via kaartautomaat
Volg de instructies op de kaartautomaat om een klassewissel te regelen. Een klassewissel via de kaartautomaat is altijd automatisch geldig tot 04:00 de volgende dag en via de automaat ook weer terug te wisselen.
Hoe wijzig je je abonnement blijvend van 1e naar 2e klasse?
Wil je een permanente wissel naar 2e klasse? Dat kan door de klasse van je abonnement te wijzigen via 'Mijn NS-Business Card' - 'Abonnement wijzigen' in Mijn NS Zakelijk.
Waarom is mijn klassewissel niet zichtbaar bij het inchecken?
Een klassewissel via de NS-app, Mijn NS Zakelijk of de kaartautomaat is niet zichtbaar bij inchecken. Dit komt omdat de klassewissel alleen administratief wordt geregistreerd en niet 'op' de kaart zelf. Hierdoor geeft de incheckpaal, het poortje of de kaartautomaat niet de gewijzigde klasse aan. De originele klasse (bij aanvraag van de kaart opgegeven) zal altijd worden getoond.
De klassewissel is wel zichtbaar op de controle-apparatuur van de conducteur.
Je kunt dus gewoon reizen in de door jouw gekozen klasse. De toeslag wordt achteraf verrekend en zal wel als zodanig in je reisoverzichten in Mijn NS Zakelijk en op de facturen staan. Als er een klassewissel naar 1e klas actief is, zie je ook tot en met wanneer deze actief is. 
Veelgestelde vragen per onderwerp
Vaak gezocht
  • Abonnement ophalen, wijzigen of beëindigen
  • Inzicht facturen en betaalperiode
  • NS-Business Card gestolen, kwijt of beschadigd
Bekijk alle 3 onderwerpen
NS-Business Card
  • Over NS-Business Card
  • Bestellen
  • Verlopen, kwijt, beschadigd, gestolen
Bekijk alle 5 onderwerpen
Abonnementen
  • Samenreiskorting
  • Over zakelijke abonnementen
  • Dal Voordeel
Bekijk alle 7 onderwerpen
Reizen
  • Wisselen van reisklasse
  • In- en uitchecken
  • Geld terug bij vertraging
Bekijk alle 8 onderwerpen
NS Go
  • Over NS Go
  • Fiscale regelingen
  • Privacy & security
Bekijk alle 3 onderwerpen
Mijn NS Zakelijk
  • Inloggen
  • Wijzigen en inzicht
Betalen en factuur
  • Reizen
  • Betalen
  • Facturen
Bekijk alle 4 onderwerpen
Overeenkomst met NS
  • Klant worden
  • Beëindigen
Loading...
NS Business Card - NS
Regel het zelf
Ben je al klant van NS Zakelijk? Dan heb je een Mijn NS Zakelijk-account. In dit account kun je onder andere:
  • NS-Business Cards bestellen en beheren.
  • Abonnementen afsluiten en wijzigen.
  • Je facturen inzien en downloaden.
Inloggen Mijn NS Zakelijk
Liever contact?
Niet gevonden wat je zocht? We helpen je graag. Bel ons, vul ons contactformulier in of stuur een berichtje via X.
Bel ons
Je kunt ons 24/7 bereiken.
+31 (0)30 300 11 11
Vul ons contactformulier in
Ontvang binnen 5 werkdagen antwoord.
Stel je vraag
Stuur een X-bericht
Je krijgt binnen 15 minuten een reactie.
X (voorheen Twitter)