Privé ov-reizen vanaf 2025 onbelast vergoed. Wat betekent dit voor jouw organisatie?
Goed nieuws in het Belastingplan 2025! Werkgevers kunnen in de aangepaste wet nu écht privé OV-reizen van de werknemer onbelast vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen. In het Belastingplan 2024 is de gerichte vrijstelling voor OV-abonnementen al verruimd maar over de exacte uitwerking van deze verruiming ontstond in de praktijk veel onduidelijkheid bij werkgevers. Met dit nieuwe wetsvoorstel wil het kabinet deze onduidelijkheid wegnemen en reizen met het OV stimuleren.
Wat verandert er per 1 januari 2025?
Met de verduidelijking in de wet wordt beoogd dat werkgevers de kosten voor vrij reizen of korting op OV kunnen vergoeden, verstekken of ter beschikking stellen zonder hierover loonbelasting te betalen. Deze gerichte vrijstelling geldt voor zakelijke reizen, maar ook voor privéreizen, zolang de medewerker de OV-kaart of het OV-abonnement ook zakelijk gebruikt. Onder zakelijk reizen wordt ook woon-werkverkeer verstaan. Ook vervalt de voorwaarde dat het om OV in Nederland moet gaan, waardoor ook abonnementen of kortingskaarten voor buitenlands OV vanaf 2025 fiscaal vrijgesteld zijn.
Wat betekent dit voor de administratie?
Zolang werkgevers aannemelijk kunnen maken dat er sprake is van (ten minste enig) zakelijk gebruik van het recht op vrij reizen of het recht op korting, hoeven zij voor fiscale doeleinden geen registratie van privégebruik en zakelijk gebruik meer bij te houden. Hierdoor neemt de administratieve last af en kunnen werkgevers duurzaam vervoer aantrekkelijker maken. De voorgestelde verduidelijkingen dragen bij aan vereenvoudiging van de administratieve lasten rondom reiskostenvergoedingen en kunnen bijvoorbeeld hybride werken aantrekkelijker maken. Daarnaast kan het aanbieden van privéreizen een mooie aanvullende arbeidsvoorwaarde zijn.
Deze voorgestelde maatregelen zullen per 1 januari 2025 in werking treden. Wijzigingen voorbehouden.
Ben je op zoek naar een totaaloplossing? Met NS Go, het mobiliteitsplatform van NS Zakelijk, reizen je medewerkers flexibel en duurzaam. Als werkgever geef je ze keuzevrijheid, terwijl je ondertussen op kosten stuurt en administratie minimaliseert. Bovendien voldoe je automatisch aan de CO2-rapportageplicht voor woon-werk en zakelijke ritten.
Waarom NS Go?
Je bent klaar voor een hybride mobiliteitsbeleid
Je bespaart administratietijd en -kosten
Je stimuleert duurzaamheid en vitaliteit
Je werkt met een betrouwbare partner