Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Abonnementen
Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen over onze zakelijke abonnementen. Wat wil jij weten?
Filter op
KaarthouderContactpersoon
Wat betekenen deze filters?
Over zakelijke abonnementen
Hoe kan ik een abonnement toevoegen op een NS-Business Card?
Heb je nog geen NS-Business Card, dan voeg je een abonnement toe tijdens het bestellen van je kaart. Ga naar de bestelpagina om 1 tot maximaal 5 NS-Business Cards met of zonder abonnement te bestellen. Wil je meer dan 5 kaarten bestellen, ga dan naar ons aanvraagformulier.
Reizen jij en/of je medewerkers al met de NS-Business Card, dan kun je een abonnement toevoegen als contactpersoon, of - als dit door je organisatie is bepaald - als kaarthouder.
Abonnement toevoegen als contactpersoon
Je kunt als contactpersoon een abonnement toevoegen op een NS-Business Card in Mijn NS Zakelijk. Dit doe je onder het kopje 'Kaarten en kaarthouders beheren'. Klik op het kaartnummer van je medewerker, kies voor 'Abonnement wijzigen' en daarna voor het gewenste abonnement.
Wil je een Traject op Maat abonnement? Neem dan contact op met je NS-accountmanager. Of als je zzp'er bent met Klantenservice NS Zakelijk via 030 300 11 11. Het Traject op Maat abonnement voegen we dan toe aan je overeenkomst met NS. Daarna is het beschikbaar in Mijn NS Zakelijk en kun je als contactpersoon het abonnement toevoegen aan één of meerdere NS-Business Cards. Dit doe je onder het kopje 'Kaarten en kaarthouders beheren'.
Nadat je in Mijn NS Zakelijk een abonnement op een NS-Business Card hebt gezet, is het belangrijk dat degene die met de kaart reist het abonnement ophaalt bij een NS-kaartautomaat op één van onze stations. De kaarthouder ontvangt hierover een e-mail met meer informatie.
Abonnement toevoegen als kaarthouder
Het kan zijn dat je organisatie in de overeenkomst met NS heeft vastgelegd dat kaarthouders zelf abonnementen kunnen bestellen en wijzigen. Dit doe je als kaarthouder in Mijn NS Zakelijk onder 'Mijn NS-Business Card'. Nadat je een abonnement op de NS-Business Card hebt gezet, is het belangrijk dat je het abonnement ophaalt bij een NS-kaartautomaat op één van onze stations. Je ontvangt hierover een e-mail met meer informatie.
Een NS-Business Card met of zonder abonnement. Wat houdt dat in?
Met de NS-Business Card check je in en uit in het ov en bij onze deur-tot-deurdiensten. De factuur ontvangt je werkgever achteraf. Het is geen abonnement (want je betaalt alleen je gemaakte reizen): het is een kaart waarmee je reist.
Reis je regelmatig met de trein op hetzelfde traject? Of buiten de spits? Dan is een abonnement bijna altijd voordeliger. Je werkgever kan heel eenvoudig een abonnement aan je NS-Business Card toevoegen. Dit is geheel optioneel en flexibel aan- en uit te zetten.
Met een NS-Business Card zonder abonnement kun je - net zoals met een OV-chipkaart - gewoon reizen, alleen krijg je geen korting op de ritprijzen.
  • Lees meer over de NS-Business Card
  • Bekijk onze abonnementen
Uit welke zakelijke abonnementen kan ik kiezen?
De NS-Business Card is gratis, je betaalt alleen voor de reizen die je maakt. Alle deur-tot-deurdiensten zijn inbegrepen: van trein, bus en tram tot OV-fiets, deelauto en deelscooter.
Goed om te weten is dat het toevoegen van een abonnement aan je NS-Business Card vaak voordeliger is. Bijvoorbeeld wanneer je regelmatig buiten de spits reist of op een bepaald traject. Hieronder vind je de mogelijkheden.
Dal Voordeel
Interessant wanneer je minimaal één keer per maand in daluren* reist en verschillende bestemmingen hebt. Je ontvangt dan 40% korting op je reizen. 
*Op werkdagen voor 6.30 uur, van 9.00 - 16.00 uur en na 18.30 uur. In het weekend tussen vrijdag 18.30 uur en maandag 4.00 uur. Op feestdagen de hele dag. 
Traject Vrij
Reis je op een vast traject? Met dit abonnement reis je hier onbeperkt op. En krijg je 40% korting op andere trajecten in de daluren.
Trein Vrij
Voor de treinkilometervreters onder ons. Hiermee reis je onbeperkt met de trein.
OV Vrij
Maandelijks onbeperkt reizen met de trein, bus, metro en tram doe je met dit abonnement.
NS-Business Collectief 
Al mogelijk vanaf 30 medewerkers. Hiermee reizen zij het hele jaar onbeperkt met de trein óf het gehele ov. Het tarief verandert automatisch mee met het reisgedrag. 
Traject op Maat 
Hét abonnement voor hybride werken. Geschikt als je twee tot drie keer per week op een vast traject reist. 
Meer informatie per abonnement lees je hier.
Wat kosten de NS-Business Card abonnementen?
Bekijk alle tarieven hier.
Zit ik aan een abonnement vast en kan ik tussendoor van abonnement wijzigen?
Nee, je zit nergens aan vast. Wanneer je een NS-Business Card met abonnement hebt, kun je deze na de eerste maand per dag beëindigen. Ook kun je gemakkelijk switchen tussen de verschillende abonnementen.
Wijzigen naar een uitgebreider abonnement kan altijd. Beëindigen of aanpassen naar een voordeliger abonnement kan na de eerste maand. Wanneer je een Traject Vrij abonnement hebt, kun je je traject op elk moment wijzigen. Oók binnen de eerste maand. Alles gemakkelijk via je je Mijn NS Zakelijk-account.
Hoe kan ik een abonnement op de NS-Business Card wijzigen?
Wijzigen naar een uitgebreider abonnement kan altijd. Een abonnement veranderen naar een voordeligere variant kan na de eerste maand. Wanneer je een Traject Vrij abonnement hebt, kun je je traject op elk moment wijzigen. Oók in de eerste maand.
Abonnement wijzigen voor je medewerker
Een abonnement op de NS-Business Card van je medewerker wijzigen doe je als contactpersoon in Mijn NS Zakelijk. Ga naar 'Kaarten en kaarthouders beheren' en kies het kaartnummer. Klik daarna op 'Abonnement wijzigen' en voor het gewenste abonnement. Je medewerker ontvangt daarna een e-mail van ons met meer informatie over het ophalen van het abonnement bij een NS-kaartautomaat.
Abonnement wijzigen als kaarthouder
Heeft je organisatie in de overeenkomst met NS vastgelegd dat jij als kaarthouder zelf abonnementen kunt wijzigen, dan kun je dit doen in Mijn NS Zakelijk onder 'Mijn NS-Business Card'. Kies in het blok 'Direct regelen' voor 'Abonnement wijzigen'. Je ontvangt daarna een e-mail van ons met meer informatie over het ophalen van je abonnement bij een NS-kaartautomaat. Doe je dit niet, dan gaat het nieuwe abonnement niet in.
Wat is de opzegtermijn van een NS-Business Card-abonnement?
Een beëindiging van een abonnement voeren wij direct door na de eerste 30 dagen. Belangrijk is dat degene die met de NS-Business Card reist de beëindiging 'ophaalt' bij de NS-kaartautomaat of één van de servicepunten voor de OV-chipkaart. Het kan zijn dat na het beëindigen van het abonnement in Mijn NS Zakelijk, de kaarthouder 30 minuten moet wachten voordat de beëindiging opgehaald kan worden. Diegene ontvangt van ons een e-mail met meer informatie over het ophalen van de beëindiging.
Hoe kan ik een abonnement op de NS-Business Card beëindigen?
Je kunt als contactpersoon een zakelijk abonnement op de NS-Business Card van je medewerker na de eerste maand elke dag beëindigen. Dit doe je in Mijn NS Zakelijk onder 'Kaarten en kaarthouders beheren' en door daarna op het kaartnummer te klikken.
Ben je een medewerker en is de afspraak binnen je organisatie dat jij als kaarthouder ook je abonnement kan beëindigen? Dan doe je dat in Mijn NS Zakelijk onder 'Mijn NS-Business Card'.
Heb je een abonnement in Mijn NS Zakelijk beëindigd? Dan is de volgende stap de beëindiging ophalen bij een NS-kaartautomaat op één van onze stations. Degene die met de NS-Business Card reist, ontvangt hierover een e-mail van ons met meer informatie.
Hoe haal ik mijn nieuwe of beëindigde abonnement op bij de NS-kaartautomaat?
Heb je in Mijn NS Zakelijk een abonnement toegevoegd, gewijzigd of beëindigd op een NS-Business Card? Degene die met de kaart reist, ontvangt hierover een e-mail waarin we meer vertellen over het ophalen van deze abonnementswijziging. Let op: haal je de wijziging niet op tijd op, dan gaat deze niet door. Je hebt dan geen nieuw abonnement op je NS-Business Card, of je abonnement is niet beëindigd.
Een wijziging ophalen doe je als volgt:
  1. Ga naar een NS-kaartautomaat op het station of één van de servicepunten voor de OV-chipkaart.
  2. Houd je NS-Business Card voor de OV-chipkaartlezer, rechtsonder het scherm.
  3. Kies 'Ophalen bestelling'.
  4. Volg de stappen op het scherm.
Je kunt de abonnementswijziging ook ophalen bij de NS-servicebalie.
Wat is het verschil tussen de NS-Business Card en NS Flex?
Met de NS-Business Card of NS Flex kies je voor een manier van reizen die bij jou past. Je reist op rekening en hoeft daardoor geen saldo op je kaart te zetten. Het verschil tussen de NS-Business Card en NS Flex?
  • Manier van factureren
    • Met de NS-Business Card ontvang je alle gemaakte reizen op één maandelijkse btw-factuur.
    • Met NS Flex ontvang je geen factuur maar heb je de mogelijkheid om een apart declaratie-overzicht zonder BTW-percentages te maken in je Mijn NS-account.
  • Gebruik van deelvervoer
    • Je kan met beide kaarten eenvoudig gebruikmaken van de trein, bus, tram, metro, OV-fiets en Stallen op rekening. Met de NS-Business Card kan je ook kiezen voor de internationale trein, deelauto’s en deelscooters. Ook kan je voordelig parkeren op P+R terreinen. Alle kosten verschijnen dan achteraf op één factuur.
  • Kosten kaart of abonnement
    • De NS-Business Card en de meeste NS Flex-abonnementen vraag je gratis aan. Alleen voor Flex Basis en Flex Weekend Voordeel betaal je eenmalig € 10 administratiekosten.
Er zijn ook overeenkomsten. Wil je meer weten over de twee mogelijkheden?
Meer over NS-Business Card en NS Flex
Dal Voordeel
Wanneer zijn de daluren?
De daluren, oftewel de tijden buiten de ochtend- en middagspits, zijn op werkdagen van 0.00 - 6.30 uur, van 9.00 - 16.00 uur en van 18.30 - 0.00 uur. Op zaterdag, zondag en op feestdagen de hele dag. 
Wat levert een Dal abonnement mij op?
Gedurende de daluren krijg je 40% korting op je treinreizen. Reis jij net als 90% van alle zakelijke reizigers wel eens buiten de spits of in het weekend? Dan heb je de vaste maandelijkse kosten er vaak na 1 reis per maand al uit.
Een rekenvoorbeeld
Stel: je reist 1 x per maand in de daluren van Den Haag CS naar Amersfoort en terug. Dan ben je met het Dal abonnement € 8,28 voordeliger uit.  
Zonder Dal abonnement
  • € 32,40 voor het ticket
  • € 0,00 vaste maandelijkse kosten
  • € 32,40 totale kosten per maand
Met Dal abonnement
  • € 19,44 voor het ticket
  • € 4,68 vaste maandelijkse kosten
  • € 24,12 totale kosten per maand
Alles over het Dal abonnement
Hoe weet ik of een Dal abonnement op mijn NS-Business Card voordeliger voor mij is?
Een Dal abonnement is in veel gevallen al voordelig als je één of twee keer per maand buiten de spits of in het weekend reist. Dit hangt af van de afstand die je met de trein aflegt. In onze Keuzehulp zie je snel wat voor jou de voordeligste keuze is.
De daluren zijn op werkdagen van 0.00 - 6.30 uur, van 9.00 - 16.00 uur en van 18.30 - 0.00 uur. Op zaterdag, zondag en op feestdagen de hele dag.
Is een Dal abonnement wel het meest passende abonnement voor mij?
Om erachter te komen welk abonnement het meest geschikt is voor jou of jouw werknemers, hebben we een Keuzehulp. Na het beantwoorden van enkele vragen, ontvang je van ons persoonlijk advies over het meest passende abonnement. 
Kan ik met een Dal abonnement alleen buiten de spits reizen?
Nee hoor! Met het Dal abonnement kun je áltijd reizen, of dit nou tijdens de dal- of spitsuren is. Je betaalt tijdens de daluren alleen 40% minder dan tijdens de spits (dan betaal je namelijk het reguliere tarief voor je reizen). In- en uitchecken kan dus gewoon wanneer je maar wilt.
De daluren zijn op werkdagen van 0.00 - 6.30 uur, van 9.00 - 16.00 uur en van 18.30 - 0.00 uur. Op zaterdag, zondag en op feestdagen geldt dit voor de hele dag.
Kan ik zelf een Dal abonnement activeren?
Ja, in de meeste gevallen kun je in Mijn NS Zakelijk zelf een Dal abonnement activeren op je NS-Business Card.
In sommige gevallen kan alleen de contactpersoon voor de NS-Business Cards binnen jouw organisatie abonnementen wijzigen of bestellen. In dat geval zal deze contactpersoon het abonnement dus voor je moeten activeren in zijn of haar Mijn NS Zakelijk-account.
Zit ik aan het Dal abonnement vast?
Na 1 maand mag je het Dal abonnement dagelijks beëindigen of wijzigen naar een ander abonnement.
Weet je bijvoorbeeld dat je een paar weken op vakantie gaat of niet reist? Dan wijzig je voor die periode naar de NS-Business Card zonder abonnement (reis je niet, dan betaal je ook niet). Of ga je toch vaker op een vast traject reizen? Dan is het Traject Vrij abonnement waarschijnlijk voordeliger voor je. Heel flexibel!
Kortom: je zit dus, naast die ene maand looptijd van je Dal abonnement, nergens aan vast.
Traject op Maat
Voor wie is Traject op Maat bedoeld?
Traject op Maat is bedoeld voor organisaties met meer dan 30 NS-Business Cards die een oplossing zoeken voor het woon-werk traject van medewerkers die niet meer 4 tot 5 dagen per week naar kantoor gaan. Reizen medewerkers 2 tot 3 dagen per week op een vast traject? Dan is Traject op Maat een goede en voordelige keuze.
Wat zijn de belangrijkste voordelen van Traject op Maat?
  • Een voordelig abonnement voor 2 tot 3 dagen per week reizen op een vast traject. 
  • Een flexibel tarief in combinatie met budgetzekerheid.
  • 40% korting op reizen buiten je traject, buiten de spits.
  • 40% Samenreiskorting in de daluren voor 3 medereizigers.
  • Traject op Maat is na één maand dagelijks opzegbaar.
Lees meer over het Traject op Maat abonnement
Hoe bestel ik/stap ik over naar Traject op Maat?
Wil jij Traject op Maat bestellen? Neem dan contact op met je NS accountmanager. Het abonnement Traject op Maat voegen we vervolgens toe aan je overeenkomst met NS. Ook is het dan als bestelbaar product zichtbaar in Mijn NS Zakelijk en kun jij, als werkgever, Traject op Maat bestellen. Het is ook mogelijk dat je medewerkers zélf hun Traject op Maat bestellen in hun eigen Mijn NS Zakelijk account. Dit kan alleen als je in de overeenkomst met NS vastlegt, dat medewerkers zelf abonnementen kunnen bestellen en wijzigen.
Lees meer over Traject op Maat
Kunnen medewerkers ook buiten hun vaste traject reizen met Traject op Maat?
Ja, medewerkers kunnen ook buiten het traject reizen. Hiervoor geldt in de spits het reguliere tarief. In de daluren geldt hiervoor een korting van 40% op het reguliere tarief bij zowel reizen met NS als bij andere treinvervoerders. 
Lees meer over Traject op Maat
Maakt het uit of mijn medewerkers in de spits of in de daluren reizen?
Nee, voor reizen op het traject en de berekening van de prijs van Traject op Maat is dit niet relevant. Wanneer er buiten het traject wordt gereisd gelden voor spits- en dalreizen wel verschillende tarieven.
Wanneer gaat de abonnementsperiode van Traject op Maat in?
Je kunt als werkgever tijdens het bestellen van Traject op Maat zelf bepalen wanneer het abonnement ingaat. De abonnementsperiode hoeft daarbij niet precies over een hele kalendermaand te lopen.
Lees meer over Traject op Maat
Hoe werkt de prijsopbouw van Traject op Maat?
Dit wordt mede bepaald door de lengte van het gekozen traject, in combinatie met het aantal dagen in de maand waarop je medewerker op het vaste traject heeft gereisd. ​
Traject op Maat onderscheidt zes categorieën: '0 t/m 8 reisdagen', '9', '10', '11', '12' of '13 of meer reisdagen'. Zo staan de kosten altijd in verhouding tot het reisgedrag.​
Voorbeeld voor het traject Amsterdam Centraal – Utrecht Centraal*:​
0 t/m 8 reisdagen: € 108,63​
9 dagen gereisd: € 130,35​
10 dagen gereisd: € 152,08​
11 dagen gereisd: € 173,80​
12 dagen gereisd: € 195,53​
13 of meer dagen gereisd: € 217,25​
* bedragen zijn excl. btw
Wat is inzichtelijk op de factuur bij Traject op Maat? Alleen de categorieën of ook het specifieke aantal reizen?
Op de factuur staan alleen de categorieën op basis waarvan is gefactureerd.
Kan ik Traject op Maat ook bestellen in combinatie met Gesplitst Betalen?
Je kunt het Traject op Maat abonnement afnemen in combinatie met de dienst Gesplitst Betalen. Uw medewerker reist dan met 1 kaart van deur tot deur door heel Nederland. De factuur voor de reiskosten buiten het traject voldoet uw medewerker rechtstreeks aan NS.
Hoe kunnen mijn medewerkers Traject op Maat met Gesplitst Betalen bestellen?
Wij hebben hiervoor een handleiding opgesteld. Volg de stappen in deze handleiding om (als medewerker) Traject op Maat met Gesplitst Betalen te bestellen.
Ik wil graag gebruikmaken van de dienst Gesplitst Betalen. Hoe komt de factuur rechtstreeks bij de kaarthouder?
De kaarthouder logt in op Mijn NS Zakelijk en bestelt zelf Traject op Maat in combinatie met de dienst Gesplitst Betalen. Tijdens dat bestelproces geeft de kaarthouder akkoord op diverse sets algemene voorwaarden, waaronder de Productvoorwaarden NS-Business Card. Ook geeft de kaarthouder dan toestemming voor automatische incasso.​
De eigen privé gegevens en het bankrekeningnummer moeten tijdens het bestelproces door de kaarthouder worden gecontroleerd en eventueel aangevuld.
Wat is de opzegtermijn van Traject op Maat?
Na de eerste contractmaand is Traject op Maat dagelijks opzegbaar. Dit is gelijk aan andere zakelijke abonnementen die NS aanbiedt.
Lees meer over Traject op Maat
Traject Vrij
Wat is een Traject Vrij abonnement?
Traject Vrij is een abonnement dat je op je NS-Business Card kunt zetten. Dit abonnement is voordelig als je regelmatig (lees: drie of meer dagen per week) op een vast treintraject reist. Voor een vast bedrag per maand reis je van maandag tot en met vrijdag onbeperkt op dit traject.
Meer weten over het Traject Vrij abonnement? Lees er hier alles over.
Wat zijn de belangrijkste voordelen van een Traject Vrij abonnement op je NS-Business Card?
Met een Traject Vrij abonnement reis je voor een vast bedrag onbeperkt met de trein op een vast traject. Ook ontvang je 40% korting op reizen tijdens het weekend en buiten de spits. Meer weten over dit abonnement en de voordelen? Je leest er hier alles over.
Een Traject Vrij abonnement met of zonder BudgetZeker BTM, wat houdt dat in?
BudgetZeker BTM (Bus, Tram, Metro) is een aanvulling op een Traject Vrij abonnement. Het is voordelig om hiervoor te kiezen als je medewerkers niet alleen met de trein op een vast traject reizen, maar ook de bus, tram en/of metro nodig hebben om op hun zakelijke bestemming te komen.
Kies je voor een Traject Vrij abonnement met BudgetZeker BTM, dan reizen je medewerkers voor een vast bedrag per jaar onbeperkt met bus, tram, metro én met de trein op een vast traject. Alle kosten komen op de maandelijkse NS-Business Card factuur en je kunt het abonnement wijzigen of opzeggen wanneer je wilt.
Wil je BudgetZeker BTM als aanvulling op een Traject Vrij abonnement? Neem dan contact op met je NS-accountmanager. Of lees hier alles over BudgetZeker BTM.
Hoe bestel ik/stap ik over naar Traject Vrij?
Heb je nog geen NS-Business Card, dan voeg je het Traject Vrij abonnement toe tijdens het bestellen van je kaart.
Reis je al met de NS-Business Card, dan voeg je een abonnement als volgt toe.
Bus, tram, metro (BTM)
Welk abonnement voor bus, tram en metro hebben jullie?
Voor mensen die veel met bus, tram en metro reizen (naast de trein), is het BudgetZeker BTM abonnement interessant. Dit is een uitbreiding van het Traject Vrij abonnement. Met deze combinatie reis je voor een vast bedrag per jaar met bus, tram en metro bij alle vervoerbedrijven in Nederland.
Lees alles over BudgetZeker BTM
Een Traject Vrij abonnement met of zonder BudgetZeker BTM, wat houdt dat in?
BudgetZeker BTM (Bus, Tram, Metro) is een aanvulling op een Traject Vrij abonnement. Het is voordelig om hiervoor te kiezen als je medewerkers niet alleen met de trein op een vast traject reizen, maar ook de bus, tram en/of metro nodig hebben om op hun zakelijke bestemming te komen.
Kies je voor een Traject Vrij abonnement met BudgetZeker BTM, dan reizen je medewerkers voor een vast bedrag per jaar onbeperkt met bus, tram, metro én met de trein op een vast traject. Alle kosten komen op de maandelijkse NS-Business Card factuur en je kunt het abonnement wijzigen of opzeggen wanneer je wilt.
Wil je BudgetZeker BTM als aanvulling op een Traject Vrij abonnement? Neem dan contact op met je NS-accountmanager. Of lees hier alles over BudgetZeker BTM.
Samenreiskorting
Wat is Samenreiskorting?
Met Samenreiskorting kun je maximaal drie medereizigers tijdens de daluren 40% korting geven op hun treinritprijs. Het geven van Samenreiskorting is iets waar je recht op hebt als je een Dal Voordeel, Traject Vrij, Trein Vrij, OV Vrij of Traject op Maat abonnement op je NS-Business Card hebt. Of als je organisatie gebruikmaakt van het NS-Business Collectief.
Waarom verandert NS de manier van Samenreiskorting geven en ontvangen?
We willen misbruik van Samenreiskorting tegengaan wat zorgt voor minder discussie in de trein en dus een prettige treinreis voor onze reizigers en personeel.
Ik heb een zakelijk abonnement. Hoe geef ik Samenreiskorting?
Je deelt een samenreiscode met degene waarmee je wilt reizen. Korting geven kan op twee manieren: 
NS-app  Hierbij zijn twee dingen belangrijk: je moet ingelogd zijn met je Mijn NS Zakelijk account en je NS-Business Card moet gekoppeld zijn aan je account in de NS-app.
  • Lees wat je moet doen als je geen Mijn NS Zakelijk account hebt of je wachtwoord niet kan vinden 
  • Lees hoe je jouw NS-Business Card koppelt aan je account in de NS-app. 
 Samenreiskorting geven gaat in enkele stappen: 
  1. Ga in de app naar 'Meer' en klik op 'Mijn NS'. 
  2. Scroll naar beneden tot je de blauwe knop 'Deel samenreiscode' ziet. 
  3. Als je op de knop klikt, krijg je een samenreiscode te zien. 
  4. Deel deze code met je medereiziger(s) via bijvoorbeeld e-mail of WhatsApp. 
Mijn NS Zakelijk 
  1. Log in op Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders
  2. Klik onder 'Direct regelen' op het blokje 'Samenreiskorting'. 
  3. Kies voor 'Deel samenreiscode'. 
  4. Op het volgende scherm zie je de samenreiscode. 
  5. Deel zelf de code met je medereiziger(s) via bijvoorbeeld e-mail of WhatsApp. 
Je medereiziger ontvangt jouw bericht en kan de samenreiscode 3 dagen gebruiken om een (online) treinkaartje te bestellen. Of om Samenreiskorting in Mijn NS te koppelen aan één van deze abonnementen: Flex Basis, Flex Weekend Voordeel of Flex Weekend Vrij. De conducteur ziet bij het checken van het vervoersbewijs dat jullie samen reizen. 
Met welke abonnementen mag ik Samenreiskorting geven?
Je kunt Samenreiskorting geven als je één van deze abonnementen hebt op je NS-Business Card: Dal Voordeel, Traject Vrij, Trein Vrij, OV Vrij, Traject op Maat. Of als je organisatie gebruikmaakt van het NS-Business Collectief. 
Hoe ontvangt een medereiziger Samenreiskorting?
Je medereiziger ontvangt van jou een samenreiscode via bijvoorbeeld e-mail of WhatsApp. Zo ontvangt diegene korting: 
  1. Volg de link in het bericht dat diegene van jou als zakelijk abonnementhouder heeft gekregen via bijvoorbeeld e-mail of WhatsApp. 
  2. Open de NS-app of ns.nl.  
  3. Vul de samenreiscode in en kies de knop 'Gebruik code'. 
  4. Kies het vervoerbewijs. 
Je medereiziger koopt een Samenreisticket Enkele reis Dal of Samenreisticket Dagretour Dal in onze webshop of logt in op Mijn NS om de code voor het NS Flex-abonnement (NS Flex Basis, NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij) te gebruiken. 
De conducteur ziet bij het checken van het vervoerbewijs dat jullie samen reizen. 
Let op: Samenreiskorting is vernieuwd. Tot 22 april 2024 kunnen medereizigers de korting nog op hun OV-chipkaart zetten bij een NS-kaartautomaat. Na die datum kan dat niet meer bij een NS-kaartautomaat, maar regel je Samenreiskorting met een samenreiscode. Het blijft mogelijk om Samenreiskorting op je OV-chipkaart te zetten bij een NS-servicebalie. Dat kan als de zakelijke abonnementhouder en de medereiziger zich samen melden bij de balie. 
Met welk abonnement mag een medereiziger Samenreiskorting ontvangen? 
Alleen met NS Flex Basis, NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij op de OV-chipkaart kan een medereiziger Samenreiskorting ontvangen. Je kan dus niet met een NS-Business Card Samenreiskorting ontvangen.  
Ook kan een medereiziger de samenreiscode gebruiken om een treinkaartje (Samenreisticket Dal) te bestellen in de webshop. 
Kan ik met mijn NS-Business Card Samenreiskorting ontvangen?
Je kan met je NS-Business Card alleen Samenreiskorting geven, niet ontvangen. Als je met Samenreiskorting met iemand mee wil reizen, dan heb je hiervoor een OV-chipkaart met Flex-abonnement nodig of je koopt een Samenreisticket in onze webshop.  
Wanneer is Samenreiskorting geldig?
Je medereiziger reist met 40% korting in de daluren en in het weekend + NS-feestdagen. 
In de daluren 
Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur en 18.30 tot 6.30 uur. 
In het weekend + NS-feestdagen 
De hele dag. 
Let op: je medereiziger mag met een Samenreisticket Dal niet in de spits reizen. Ook niet als diegene in de daluren is ingecheckt. Reist je medereiziger met een Flex-abonnement? Dan geldt het moment van inchecken. Het kan dus zijn dat diegene incheckt in de daluren en nog in de trein zit tijdens de spits. 
Wanneer zijn de daluren?
De daluren, oftewel de tijden buiten de ochtend- en middagspits, zijn op werkdagen van 0.00 - 6.30 uur, van 9.00 - 16.00 uur en van 18.30 - 0.00 uur. Op zaterdag, zondag en op feestdagen de hele dag. 
Is er een maximum aan het aantal samenreiscodes dat ik kan geven?
Nee, je kunt onbeperkt samenreiscodes weggeven. Je mag alleen wel maximaal 3 medereizigers tegelijkertijd meenemen met Samenreiskorting.  
Kan een medereiziger met verschillende codes meereizen? 
Ja, dat kan. Je mag alleen wel maximaal 3 medereizigers met je meenemen. 
Geldt Samenreiskorting ook in het buitenland?
In principe geldt Samenreiskorting tot de Nederlandse grens. Daarna reist je medereiziger op vol tarief. Uitzondering hierop zijn trajecten in het buitenland zoals bijvoorbeeld naar Aken, Weener en Bentheim waar OV-chipkaart palen staan. Daar kan je medereiziger ook met Samenreiskorting reizen. 
Hoe stopt een medereiziger Samenreiskorting? 
Treinkaartje (Samenreisticket Dal)  
De korting geldt zolang het treinkaartje geldig is. 
NS Flex Basis-, NS Flex Weekend Voordeel- of NS Flex Weekend Vrij-abonnement  
De korting stopt automatisch om 4.00 uur de volgende dag.  
Reis je niet meer samen?  
Het treinkaartje is direct ongeldig als je niet meer samen reist met je medereiziger. Die medereiziger kan een nieuw kaartje kopen om alleen verder te reizen. 
Bij een NS Flex-abonnement checkt de medereiziger uit bij een poortje of paaltje van de vervoerder en stopt Samenreiskorting in Mijn NS. Bij het opnieuw inchecken reist diegene weer op vol tarief.   
NS-Business Collectief
Wat is het NS-Business Collectief?
Een abonnement waarmee je medewerkers het hele jaar onbeperkt met alleen trein of met het gehele openbaar vervoer mogen reizen. Tegen een vast bedrag, dat automatisch meeverandert met het recente reisgedrag. Het NS-Business Collectief is mogelijk vanaf 30 medewerkers met een NS-Business Card. Lees alles over het NS-Business Collectief
Wat zijn de belangrijkste voordelen van het NS-Business Collectief?
De belangrijkste voordelen van het NS-Business Collectief zijn:
  • Onbeperkt vrij reizen voor alle medewerkers in een collectief contract voor je organisatie.
  • 100% grip op je mobiliteitsbudget: je kosten zijn gebaseerd op het daadwerkelijke reisgedrag van je medewerkers. Het tarief wordt elk kwartaal herzien.
  • Minimale administratie en geen gedoe met losse declaraties.
  • Een mooie basis voor een duurzaam mobiliteitsbeleid.
  • Je biedt een zeer aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Zowel woon-werk, zakelijk als privé mogen je medewerkers vrij reizen.
Het NS-Business Collectief is geschikt vanaf 30 medewerkers. Wil je advies of meer weten over wat het Collectief voor jouw organisatie kan betekenen? Vul ons formulier in en we nemen snel contact met je op.
Hoe stap ik als organisatie over naar het NS-Business Collectief?
Ben je al klant bij NS Zakelijk en wil je als organisatie het NS-Business Collectief, neem dan gerust contact op met je NS-accountmanager.
Ben je nog geen klant bij NS Zakelijk, vul dan ons formulier in en we nemen snel contact met je op.
Liever contact?
Niet gevonden wat je zocht? We helpen je graag. Bel ons of vul ons contactformulier in.
Bel ons
Je kunt ons 24/7 bereiken.
+31 (0)30 300 11 11
Vul ons contactformulier in
Ontvang binnen 5 werkdagen antwoord.
Stel je vraag