Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Betalen en factuur
Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen over facturatie en tarieven. Wat wil jij weten?
Filter op
KaarthouderContactpersoon
Wat betekenen deze filters?
Reizen
Hoe betaal ik voor de gemaakte reizen?
Van trein, bus, metro en tram tot OV-fiets, deelauto, deelscooter en P+R. Alle gemaakte reizen verschijnen maandelijks achteraf op de NS-Business Card factuur. Die factuur wordt door jouw werkgever betaald, of door jezelf als zzp'er. Heb je een trajectabonnement met Gesplitst Betalen, dan betaal je zelf voor kosten buiten het gekozen traject.
Hoe kan ik geld terugvragen bij vertraging?
We vinden het vervelend als je tijdens jouw binnenlandse treinreis met NS vertraging hebt. Daarom kan je bij een vertraging vanaf 30 minuten of langer geld terugvragen. Als je met je NS-Business Card hebt gereisd, kan dat in Mijn NS Zakelijk. Kies voor 'Gemaakte reizen' en zoek vervolgens de reis op waar het om gaat. Eenmaal gevonden, vraag je een restitutie aan.
Kan ik in één keer grote aantallen losse treinkaartjes kopen?
Ja, dat kan!
Via de NS Ticket Desk kun je in één keer tussen de 200 en 20.000 treinkaartjes kopen. Bijvoorbeeld om aan de bezoekers van je evenement te geven.
Lees hoe je de kaartjes bestelt
Betalen
Hoe betaal ik voor de gemaakte reizen?
Van trein, bus, metro en tram tot OV-fiets, deelauto, deelscooter en P+R. Alle gemaakte reizen verschijnen maandelijks achteraf op de NS-Business Card factuur. Die factuur wordt door jouw werkgever betaald, of door jezelf als zzp'er. Heb je een trajectabonnement met Gesplitst Betalen, dan betaal je zelf voor kosten buiten het gekozen traject.
Betaal ik jaarlijks of maandelijks?
Om dit te achterhalen log je  als Contactpersoon (dus met je gebruikersnaam en wachtwoord) in op Mijn NS Zakelijk. Kijk wanneer je ingelogd bent bij ‘Bedrijfsgegevens’. Hier vind je ‘Betaling abonnementskosten’ en zie je of je ‘in jaarlijkse termijnen’ of ‘in maandelijkse termijnen’ betaalt.
Ik heb een betalingsherinnering ontvangen. Waar vind ik meer informatie?
In je Mijn NS Zakelijk account (wanneer je bent ingelogd als ‘contactpersoon’) kun je zien welke facturen er nog geheel of gedeeltelijk open staan en voor welke facturen de betaaltermijn inmiddels is verstreken. Kijk hiervoor bij ‘Facturenoverzicht’ en kijk bij ‘Betaalstatus’. Heb je na het inzien van deze facturen nog vragen? Neem dan contact op met onze Klantenservice.
Wat is mijn huidige betaalmethode? (Alleen in te zien en te wijzigen voor zzp’ers)
Om na te gaan of je betaalt via automatische incasso of handmatig overboeken, log je als zzp'er in in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen. Onder het kopje ‘Bedrijfsgegevens’ vind je bij ‘Betaalmethode’ je huidige betaalmethode. Dit kan ‘handmatige overboeking’ of ‘automatische incasso’ zijn.
Voor MKB en Corporate organisaties is standaard de betaalmethode ‘handmatige overboeking’ ingesteld.
Ik betaal via handmatige overboeking. Hoe kan ik dit aanpassen naar automatische incasso?
Betaal je via handmatige overboeking, maar wil je liever gebruikmaken van automatische incasso? Neem dan contact op met Klantenservice Zakelijk via 030 300 11 11.
Ik wil graag gebruikmaken van de dienst Gesplitst Betalen. Hoe komt de factuur rechtstreeks bij de kaarthouder?
De kaarthouder logt in op Mijn NS Zakelijk en bestelt zelf Traject op Maat in combinatie met de dienst Gesplitst Betalen. Tijdens dat bestelproces geeft de kaarthouder akkoord op diverse sets algemene voorwaarden, waaronder de Productvoorwaarden NS-Business Card. Ook geeft de kaarthouder dan toestemming voor automatische incasso.​
De eigen privé gegevens en het bankrekeningnummer moeten tijdens het bestelproces door de kaarthouder worden gecontroleerd en eventueel aangevuld.
Wanneer wordt mijn ontvangen factuur geïncasseerd?
De factuur wordt of 30 dagen of 3 dagen na ontvangst van je rekening afgeschreven. Welke incassotermijn voor jou geldt, staat in je overeenkomst met NS Zakelijk.
Creditfactuur
Heb je (ook) een creditfactuur ontvangen (je krijgt geld van NS Zakelijk)? Dan wordt deze verrekend met de debetfactuur (de factuur die je moet betalen aan NS Zakelijk). Het verschil wordt bij je geïncasseerd.
Is de creditfactuur hoger dan de debetfactuur, dan wordt er niets geïncasseerd. De debetfactuur blijft op status ‘Open‘ staan in Mijn NS Zakelijk.
Is de creditfactuur veel hoger dan je gemiddelde debetfactuur, dan kan het meerdere maanden duren voordat NS Zakelijk weer daadwerkelijk incasseert bij je. Wil je hier niet op wachten, dan kun je een ‘verzoek tot uitbetaling’ doen aan NS. Dit kan door contact op te nemen met onze Klantenservice. Vermeld hierbij je debiteurennummer (staat op de factuur) en het rekeningnummer waar je dit bedrag naar overgemaakt wil hebben. Ongeveer 2 weken later krijgt je dit bedrag uitbetaald.
Pas nadat alle debetfacturen met de creditfactuur zijn verrekend of je het creditsaldo uitbetaald hebt gekregen, krijgen de debetfacturen de status ‘Betaald‘ in Mijn NS Zakelijk.
Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?
Maak je gebruik van automatische incasso, maar klopt het rekeningnummer niet meer? Dit kan je wijzigen in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen onder 'Bedrijfsgegevens'. Achter het rekeningnummer van je organisatie staat de optie 'Rekeningnummer wijzigen'. Na het wijzigen, vragen we je met het nieuwe rekeningnummer €0,01 over te maken ter verificatie.
Hoe kan ik de tenaamstelling wijzigen?
Dit kan je niet zelf in verband met privacy redenen. Neem daarom contact op met Klantenservice Zakelijk via 030 300 11 11.
Wat is het rekeningnummer (IBAN) van NS Zakelijk?
Dat is NL59 ABNA 059 084 9875 ten name van NS Groep inzake NS Reizigers.
Wat is OVpay?
OVpay is het in- en uitchecken met een contactloze betaalpas, creditcard of mobiel. Het is een onderdeel van het landelijke innovatieprogramma OVpay waarin OV-bedrijven, Translink, de OV-autoriteiten en banken samenwerken. 
Vanaf 31 januari 2023 is het mogelijk om met je betaalpas in- en uit te checken bij NS. Deze manier van betalen geldt alleen voor reizen in de tweede klas en zonder korting. Als zakelijke reiziger blijf je reizen met je NS-Business Card. In- en uitchecken met een betaalpas is vooral makkelijk voor mensen die af en toe met het OV reizen en voor toeristen. Je hoeft namelijk geen los kaartje of OV-chipkaart meer te kopen. Lees hier meer over OVpay.
Voorkom extra kosten   
Voorkom dat je per ongeluk incheckt met je betaalpas, waardoor je (misschien) te veel betaalt. Haal daarom jouw NS-Business Card uit je portemonnee of telefoonhoesje bij het in- en uitchecken. 
Per ongeluk ingecheckt met je betaalpas? 
Beantwoord een paar vragen en wij vertellen je of en hoe je geld terug kan vragen. 
Wat betekent OVpay voor het reizen met een NS-Business Card?
Als zakelijke reiziger blijf je in- en uitchecken met je NS-Business Card. Er verandert dus eigenlijk niets. OVpay is met name makkelijk voor mensen die af en toe met het openbaar vervoer reizen en voor toeristen. Je hoeft namelijk geen los kaartje of OV-chipkaart meer te kopen. Lees hier meer over OVpay.
Ik heb ingecheckt met mijn NS-Business Card én betaalpas, wat nu?
Wat vervelend. Dan kan het zijn dat je te veel hebt betaald. Beantwoord een paar vragen en wij vertellen je of en hoe je geld terug kan vragen.
Facturen
Hoe kan ik mijn facturen inzien en downloaden?
Maandelijks krijgt je jouw factuur (in PDF-formaat) rond de 14e van de maand via e-mail toegestuurd.
De bijlagen bij de factuur zijn op dat moment ook voor jou, als contactpersoon van je organisatie, beschikbaar in Mijn NS Zakelijk onder 'Facturenoverzicht'. In die bijlagen, een factuurspecificatie (PDF-formaat) en transactieoverzicht (CSV-formaat), vind je gespecificeerde informatie over de gemaakte reizen en transacties en de kosten die hieraan verbonden zijn.
Waar kan ik de specificaties inzien van mijn facturen?
Wil je de maandelijkse facturen en de bijbehorende specificaties inzien? Dat kan in twee stappen:
  1. Log in in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen.
  2. Ga naar 'Facturenoverzicht' om zo alle facturen en specificaties te bekijken.
Lukt het inloggen in Mijn NS Zakelijk niet? Activeer dan je account en maak een nieuw wachtwoord aan.
Wanneer ontvang ik mijn eerste factuur?
Je ontvangt je eerste factuur in de maand opvolgend aan de maand waarin je NS-Business Card in is gegaan. Bijvoorbeeld: je NS-Business Card heeft als ingangsdatum 1-7-2023, dan ontvangt je jouw eerste factuur rond 14-8-2023. Maar ook wanneer je NS-Business Card op 31-7-2023 in is gegaan, ontvangt je jouw factuur rond 14-8-2023. Dit geldt voor alle NS-Business Cards waarop een abonnement staat.
Wanneer je een NS-Business Card zónder abonnement hebt, ontvang je jouw eerste factuur in de maand na uw eerste reisdatum. Bijvoorbeeld: je hebt je eerste reis gemaakt op 5-7-2023, dan ontvangt je jouw eerste factuur rond 14-8-2023.
Hoe weet ik welke factu(u)r(en) ik nog moet betalen?
Je kunt in Mijn NS Zakelijk (ingelogd als Contactpersoon) zien welke facturen je van NS Zakelijk ontvangen heeft en of wij de betaling al hebben ontvangen. Je vindt dit bij het menu-item ‘Factuurinformatie‘.
Heb je nog meer vragen over je factuur, neem dan contact op met onze Klantenservice.
Over welke periode is mijn ontvangen factuur?
Alle gemaakte reizen worden maandelijks achteraf gefactureerd. Daarbij houden we een betaaltermijn aan van 3 dagen of 30 dagen. Welke termijn voor jou geldt, staat in de overeenkomst met NS Zakelijk.
Maak je gebruik van automatische incasso, dan betekent dit het volgende (een voorbeeld):
Betaaltermijn van 3 dagen
  1. Jij en/of je medewerkers reizen in januari.
  2. De factuur van januari volgt in februari.
  3. De automatische incasso vindt ongeveer 3 dagen na het ontvangen van je factuur plaats.
Betaaltermijn van 30 dagen
  1. Jij en/of je medewerkers reizen in januari.
  2. De factuur van januari volgt in februari met een betaaltermijn van 30 dagen.
  3. De automatische incasso vindt in maart plaats.
Je ontvangt de facturen per e-mail. In die e-mail staat de zin 'Hierbij ontvang je de factuur van [maand]-[jaar] van de NS-Business Card'. Wanneer hier bijvoorbeeld januari 2024 staat, betekent dit dat je alle transacties met een datum in januari 2024 gefactureerd krijgt. Het gaat dan zowel om reistransacties als abonnementskosten (indien van toepassing in die maand). Het kan ook voorkomen dat er een transactie van een maand eerder op de factuur staat.
Ik heb het contract met NS Zakelijk opgezegd, maar ontvang nog wel een factuur. Hoe kan dat?
We factureren alle gemaakte reizen maandelijks achteraf. Daarbij houden we een betaaltermijn van 3 of 30 dagen aan. Dit betekent dat je ook na het stopzetten van de overeenkomst met NS Zakelijk een factuur kunt ontvangen. Een voorbeeld in het geval van automatische incasso:
  1. Jij en/of je medewerkers reizen in januari.
  2. De factuur van januari volgt in februari met een betaaltermijn van 3 of 30 dagen.
  3. De automatische incasso vindt of 3 dagen na het ontvangen van de factuur, of in maart plaats.
Wanneer wordt mijn ontvangen factuur geïncasseerd?
De factuur wordt of 30 dagen of 3 dagen na ontvangst van je rekening afgeschreven. Welke incassotermijn voor jou geldt, staat in je overeenkomst met NS Zakelijk.
Creditfactuur
Heb je (ook) een creditfactuur ontvangen (je krijgt geld van NS Zakelijk)? Dan wordt deze verrekend met de debetfactuur (de factuur die je moet betalen aan NS Zakelijk). Het verschil wordt bij je geïncasseerd.
Is de creditfactuur hoger dan de debetfactuur, dan wordt er niets geïncasseerd. De debetfactuur blijft op status ‘Open‘ staan in Mijn NS Zakelijk.
Is de creditfactuur veel hoger dan je gemiddelde debetfactuur, dan kan het meerdere maanden duren voordat NS Zakelijk weer daadwerkelijk incasseert bij je. Wil je hier niet op wachten, dan kun je een ‘verzoek tot uitbetaling’ doen aan NS. Dit kan door contact op te nemen met onze Klantenservice. Vermeld hierbij je debiteurennummer (staat op de factuur) en het rekeningnummer waar je dit bedrag naar overgemaakt wil hebben. Ongeveer 2 weken later krijgt je dit bedrag uitbetaald.
Pas nadat alle debetfacturen met de creditfactuur zijn verrekend of je het creditsaldo uitbetaald hebt gekregen, krijgen de debetfacturen de status ‘Betaald‘ in Mijn NS Zakelijk.
Hoe ziet de verrekening van een automatisch herstelde transactie eruit in de factuurbijlage?
Lees hier meer over de Vergeten Check-uit Service.
Net als bij een handmatig herstelde vergeten check-uit, brengen we ook bij een automatisch herstelde transactie een correctietarief in rekening. Dit tarief herstellen we direct op dezelfde factuur. Daarnaast brengen we de ritprijs in rekening. In één factuurmaand zie je de onderstaande transacties op je factuur:
(Debet-factuur) – dit brengen wij in rekening:
  • De ritprijs van de automatisch herstelde rit
  • Het ‘Correctietarief: Reis zonder check uit’ op datum van vergeten check-uit
  • Teruggave van het ‘Correctietarief: Reis zonder check uit’ op datum van vergeten check-uit Debet-factuur ‘Treinreizen’: Debet-factuur ‘Correctietarieven treinen’: Credit-factuur ‘Correctietarieven treinen’
Ik wil graag gebruikmaken van de dienst Gesplitst Betalen. Hoe komt de factuur rechtstreeks bij de kaarthouder?
De kaarthouder logt in op Mijn NS Zakelijk en bestelt zelf Traject op Maat in combinatie met de dienst Gesplitst Betalen. Tijdens dat bestelproces geeft de kaarthouder akkoord op diverse sets algemene voorwaarden, waaronder de Productvoorwaarden NS-Business Card. Ook geeft de kaarthouder dan toestemming voor automatische incasso.​
De eigen privé gegevens en het bankrekeningnummer moeten tijdens het bestelproces door de kaarthouder worden gecontroleerd en eventueel aangevuld.
Wat is inzichtelijk op de factuur bij Traject op Maat? Alleen de categorieën of ook het specifieke aantal reizen?
Op de factuur staan alleen de categorieën op basis waarvan is gefactureerd.
Kan ik een creditfactuur en een debetfactuur met elkaar verrekenen?
Betaal je via automatische incasso? Zie dan de vraag ‘Wanneer wordt mijn ontvangen factuur geïncasseerd?’ op deze pagina.
Betaal je via een overmaking naar NS? Je kunt je credit- en debetfactuur dan met elkaar verrekenen en het resterende debetsaldo naar NS overmaken. 
Is je creditfactuur hoger dan je debetfactuur en wil je dit uitbetaald krijgen? Neem dan contact op met onze Klantenservice voor dit verzoek. Vermeld hierbij je debiteurennummer (staat op de factuur), het factuurnummer en je rekeninggegevens. Je krijgt je geld binnen 14 dagen uitbetaald.
Wat is mijn huidige betaalmethode? (Alleen in te zien en te wijzigen voor zzp’ers)
Om na te gaan of je betaalt via automatische incasso of handmatig overboeken, log je als zzp'er in in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen. Onder het kopje ‘Bedrijfsgegevens’ vind je bij ‘Betaalmethode’ je huidige betaalmethode. Dit kan ‘handmatige overboeking’ of ‘automatische incasso’ zijn.
Voor MKB en Corporate organisaties is standaard de betaalmethode ‘handmatige overboeking’ ingesteld.
Ik heb een betalingsherinnering ontvangen. Waar vind ik meer informatie?
In je Mijn NS Zakelijk account (wanneer je bent ingelogd als ‘contactpersoon’) kun je zien welke facturen er nog geheel of gedeeltelijk open staan en voor welke facturen de betaaltermijn inmiddels is verstreken. Kijk hiervoor bij ‘Facturenoverzicht’ en kijk bij ‘Betaalstatus’. Heb je na het inzien van deze facturen nog vragen? Neem dan contact op met onze Klantenservice.
Wat is de status van de uitbetaling van mijn creditnota?
Wanneer je dit wil weten, neem je contact op met onze Klantenservice.
Ik betaal via handmatige overboeking. Hoe kan ik dit aanpassen naar automatische incasso?
Betaal je via handmatige overboeking, maar wil je liever gebruikmaken van automatische incasso? Neem dan contact op met Klantenservice Zakelijk via 030 300 11 11.
Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?
Maak je gebruik van automatische incasso, maar klopt het rekeningnummer niet meer? Dit kan je wijzigen in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen onder 'Bedrijfsgegevens'. Achter het rekeningnummer van je organisatie staat de optie 'Rekeningnummer wijzigen'. Na het wijzigen, vragen we je met het nieuwe rekeningnummer €0,01 over te maken ter verificatie.
Hoe kan ik de tenaamstelling wijzigen?
Dit kan je niet zelf in verband met privacy redenen. Neem daarom contact op met Klantenservice Zakelijk via 030 300 11 11.
Betaal ik jaarlijks of maandelijks?
Om dit te achterhalen log je  als Contactpersoon (dus met je gebruikersnaam en wachtwoord) in op Mijn NS Zakelijk. Kijk wanneer je ingelogd bent bij ‘Bedrijfsgegevens’. Hier vind je ‘Betaling abonnementskosten’ en zie je of je ‘in jaarlijkse termijnen’ of ‘in maandelijkse termijnen’ betaalt.
Wat is het rekeningnummer (IBAN) van NS Zakelijk?
Dat is NL59 ABNA 059 084 9875 ten name van NS Groep inzake NS Reizigers.
Hoe kan ik mijn NS Flex facturen inzien?
Reis je met NS Flex en niet met een NS-Business Card? Je vindt de facturen van je NS Flex-abonnement of abonnement op saldo onder het tabblad 'Betaaloverzicht' in Mijn NS. Je ziet je abonnementskosten en eventueel je reiskosten. Log in op Mijn NS om je facturen te bekijken.
Tarieven
Hoeveel kost het huren van een deelscooter?
Het huren van een deelscooter kost 33 cent per minuut, met een starttarief van € 0,75 cent (per 1 januari 2024: € 1). Het parkeertarief bedraagt € 0,10 cent per minuut (per 1 januari 2024: € 0,15 cent).
Hoe werkt de prijsopbouw van Traject op Maat?
Dit wordt mede bepaald door de lengte van het gekozen traject, in combinatie met het aantal dagen in de maand waarop je medewerker op het vaste traject heeft gereisd. ​
Traject op Maat onderscheidt zes categorieën: '0 t/m 8 reisdagen', '9', '10', '11', '12' of '13 of meer reisdagen'. Zo staan de kosten altijd in verhouding tot het reisgedrag.​
Voorbeeld voor het traject Amsterdam Centraal – Utrecht Centraal*:​
0 t/m 8 reisdagen: € 108,63​
9 dagen gereisd: € 130,35​
10 dagen gereisd: € 152,08​
11 dagen gereisd: € 173,80​
12 dagen gereisd: € 195,53​
13 of meer dagen gereisd: € 217,25​
* bedragen zijn excl. btw
Hoe krijg je inzicht in kosten, besparingen en reizen?
Als contactpersoon vind je in Mijn NS Zakelijk een dashboard (managementrapportage) waarmee je voor een bepaalde periode inzicht krijgt in de gemaakte kilometers, de kosten van het gebruik van de NS-Business Card en de besparing die je organisatie heeft gerealiseerd door te reizen met het openbaar vervoer.
Deze rapportage kun je downloaden.
Is het OV duurder dan de auto op mijn woon-werktraject?
OV, auto of wandelen & fietsen? De voordeligste optie voor jouw situatie bereken je met onze reisvergelijker:
Ontdek CO2-rapportageplicht
Liever contact?
Niet gevonden wat je zocht? We helpen je graag. Bel ons, vul ons contactformulier in of stuur een berichtje via X.
Bel ons
Je kunt ons 24/7 bereiken.
+31 (0)30 300 11 11
Vul ons contactformulier in
Ontvang binnen 5 werkdagen antwoord.
Stel je vraag
Stuur een X-bericht
Je krijgt binnen 15 minuten een reactie.
X (voorheen Twitter)