Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

NS-Business Card
Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen over onze NS-Business Card. Wat wil jij weten?
Filter op
KaarthouderContactpersoon
Wat betekenen deze filters?
Over NS-Business Card
Wat is een NS-Business Card?
Een NS-Business Card is een mobiliteitskaart voor alle zakelijke reizen die je gratis aanvraagt. Geen gedoe meer met bonnetjes en saldo laden: met de NS-Business Card reizen jij en/of je medewerkers met vrijwel elk vervoermiddel in Nederland. Van (internationale) trein, bus, tram, metro, tot OV-fiets, deelauto en deelscooter. Alle gemaakte reizen verschijnen achteraf op de maandelijkse NS-Business Card factuur.
Lees meer over de NS-Business Card
Wat is het verschil tussen de NS-Business Card en NS Flex?
Met de NS-Business Card of NS Flex kies je voor een manier van reizen die bij jou past. Je reist op rekening en hoeft daardoor geen saldo op je kaart te zetten. Het verschil tussen de NS-Business Card en NS Flex?
  • Manier van factureren
    • Met de NS-Business Card ontvang je alle gemaakte reizen op één maandelijkse btw-factuur.
    • Met NS Flex ontvang je geen factuur maar heb je de mogelijkheid om een apart declaratie-overzicht zonder BTW-percentages te maken in je Mijn NS-account.
  • Gebruik van deelvervoer
    • Je kan met beide kaarten eenvoudig gebruikmaken van de trein, bus, tram, metro, OV-fiets en Stallen op rekening. Met de NS-Business Card kan je ook kiezen voor de internationale trein, deelauto’s en deelscooters. Ook kan je voordelig parkeren op P+R terreinen. Alle kosten verschijnen dan achteraf op één factuur.
  • Kosten kaart of abonnement
    • De NS-Business Card en de meeste NS Flex-abonnementen vraag je gratis aan. Alleen voor Flex Basis en Flex Weekend Voordeel betaal je eenmalig € 10 administratiekosten.
Er zijn ook overeenkomsten. Wil je meer weten over de twee mogelijkheden?
Meer over NS-Business Card en NS Flex
Wat zijn de voordelen van de NS-Business Card?
  • Minder administratie omdat je geen losse reisdeclaraties meer hebt. 
  • Extra flexibel reizen van deur tot deur met één kaart. De ene dag komt de trein en OV-fiets het beste uit, de andere dag de deelauto, metro of bus.  
  • Reiskosten betaal je maandelijks achteraf. Je ontvangt een BTW-factuur die voldoet aan de eisen van de Belastingdienst. Tussentijds saldo opladen hoeft niet. 
  • De NS-Business Card is gratis.  
  • Je betaalt alleen voor de reizen die je maakt. Niet reizen is dus niet betalen. 
Tip: reis je regelmatig buiten de spits of op een bepaald traject? Dan biedt een abonnement je bijna altijd extra voordeel.
Bekijk welk abonnement bij jou en/of je medewerkers past 
Wat kost een NS-Business Card?
Een NS-Business Card is gratis. Kies je het basis abonnement, dan betaal je alleen maandelijks achteraf voor de reizen die je maakt. Je hebt dus geen abonnementskosten.
Reis je vaker met het openbaar vervoer, dan is het toevoegen van een abonnement aan je kaart voordelig. Hier zijn maandelijkse kosten aan verbonden. Benieuwd naar de verschillende abonnementen? Ontdek het hier.
Wanneer is de NS-Business Card interessant voor mij?
Als je ZZP’er bent of verantwoordelijk bent voor de mobiliteit van medewerkers binnen je organisatie. In dat laatste geval kan je voor elke medewerker of een groep NS-Business Cards aanvragen.
En je hoeft hiervoor echt niet dagelijks van het OV gebruik te maken. Onze kaart biedt ook meerwaarde als jijzelf of je medewerkers hybride werken: op kantoor én thuis. En af en toe met andere vervoersmiddelen zoals een deelauto of OV-fiets reizen. Ook dan bespaar je tijd en kosten aan administratie. 
Lees hier meer over de mogelijkheden
Reizen met de gratis NS-Business Card. Hoe werkt dat?
Een NS-Business Card bestel en gebruik je gratis. Je betaalt namelijk niets voor de kaart. En als je niet reist (en dus de kaart niet gebruikt), betaal je ook niets.
Met onze kaart kun je met zowel trein, bus, tram als metro reizen. En - als je werkgever daar toestemming voor geeft - onze andere deur-tot-deurdiensten gebruiken, zoals een Greenwheels deelauto, OV-fiets of elektrische scooter van Check. Je reist op rekening, dus je hoeft zelf niks voor te schieten. Je werkgever ontvangt maandelijks achteraf een factuur van jouw reizen.
Meer over de NS-Business Card
Een NS-Business Card met of zonder abonnement. Wat houdt dat in?
De NS-Business Card is een fysieke kaart waarmee je in- en uitcheckt in het ov en bij onze deur-tot-deurdiensten. De factuur ontvangt je werkgever achteraf. Het is geen abonnement (want je betaalt alleen je gemaakte reizen): het is een kaart waarmee je reist.
Reis je regelmatig met de trein op hetzelfde traject? Of buiten de spits? Dan is een abonnement bijna altijd voordeliger. Je werkgever kan heel eenvoudig een abonnement aan je NS-Business Card toevoegen. Dit is geheel optioneel en flexibel aan- en uit te zetten.
Met een NS-Business Card zonder abonnement kun je - net zoals met een OV-chipkaart - gewoon reizen, alleen krijg je geen korting op de ritprijzen.
  • Lees meer over de NS-Business Card
  • Bekijk onze abonnementen
Wanneer heb ik een NS-Business Card met of zonder foto?
Er staat een pasfoto van jezelf op je NS-Business Card als je een Traject Vrij, Trein Vrij, OV Vrij of Traject op Maat abonnement op je kaart hebt staan. Dit is nodig voor eventuele controles door de conducteur.
Heb je geen abonnement of een Dal Voordeel abonnement, dan heb je geen pasfoto op je NS-Business Card staan.
Moet ik saldo laden op mijn NS-Business Card?
Nee, in tegenstelling tot de OV-chipkaart hoef je op een NS-Business Card géén saldo te laden. Je organisatie ontvangt elke maand een factuur van jouw reizen.
Heb je toch saldo op je NS-Business Card gezet? Dan werkt je kaart helaas niet meer goed. Ga naar de NS-balie op het station om je saldo terug te krijgen óf het aan te vullen tot € 0,00. Dan werkt je NS-Business Card weer, natuurlijk alleen als de kaart nog geldig is.
Ik heb saldo op mijn NS-Business Card gezet en mijn kaart werkt niet meer, wat nu?
Ga naar de NS-balie op het station om je saldo terug te krijgen óf het aan te vullen tot € 0,00. Dan werkt je NS-Business Card weer, natuurlijk alleen als de kaart nog geldig is.
Bestellen
Hoe kan ik één of meer nieuwe NS-Business Cards bestellen? ​
Ben je nog geen klant bij NS Zakelijk?
Online bestel je tot maximaal 5 NS-Business Cards tegelijkertijd. Tijdens het bestellen moet je een IDEAL-betaling van 1 cent doen ter verificatie van het rekeningnummer. Ook is de naam van de persoon nodig die vanuit jouw organisatie bevoegd is om het contract met NS te ondertekenen. Het bestellen van 1 tot maximaal 5 NS-Business Cards doe je op ns.nl/zakelijk/businesscardaanvragen.
Wil je meer dan 5 kaarten bestellen? Gebruik dan ons aanvraagformulier. We nemen binnen 5 werkdagen contact met je op.
Na je eerste bestelling kun je in Mijn NS Zakelijk onbeperkt NS-Business Cards toevoegen. Mijn NS Zakelijk is je persoonlijke beheeromgeving.
Ben je al klant bij NS Zakelijk?
Ga naar Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen. Kies voor 'NS-Business Cards bestellen' om kaarten te bestellen.
Wat kost een NS-Business Card?
Een NS-Business Card is gratis. Kies je het basis abonnement, dan betaal je alleen maandelijks achteraf voor de reizen die je maakt. Je hebt dus geen abonnementskosten.
Reis je vaker met het openbaar vervoer, dan is het toevoegen van een abonnement aan je kaart voordelig. Hier zijn maandelijkse kosten aan verbonden. Benieuwd naar de verschillende abonnementen? Ontdek het hier.
Wat is de levertijd van een NS-Business Card?
Heb je een NS-Business Card besteld, dan wordt deze binnen uiterlijk 14 dagen bezorgd per post.
Hoe kan ik NS-Business Card(s) online aanvragen? En wat heb ik nodig?
Online bestel je tot maximaal 5 kaarten tegelijk. Na je eerste bestelling kun je vervolgens in Mijn NS Zakelijk onbeperkt kaarten toevoegen.
Belangrijk om te weten: tijdens het online aanvragen moet je een IDEAL-betaling van € 0,01 kunnen doen ter verificatie.
Wil je direct meer dan 5 kaarten bestellen? Gebruik dan het aanvraagformulier.
Verlopen
Wanneer verloopt een NS-Business Card?
Een NS-Business Card is 5 jaar geldig. De vervaldatum zie je op je kaart staan.
Je ontvangt van ons een e-mail als je NS-Business Card bijna verloopt. We willen namelijk dat je ook na die 5 jaar nog kunt blijven reizen. Om je een nieuwe kaart te kunnen toesturen, hebben we een controle op het bezorgadres nodig en een pasfoto als je een NS-Business Card hebt met een Traject Vrij, Trein Vrij, OV Vrij of Traject op Maat abonnement. Met de nieuwe kaart kun je daarna weer 5 jaar vooruit.
Wat moet ik als reiziger doen als mijn NS-Business Card bijna verloopt?
Een NS-Business Card is 5 jaar geldig. Ongeveer 3,5 week vóór de vervaldatum ontvang je een nieuwe kaart. We sturen je hier op tijd meerdere e-mails over. Zorg ervoor dat je adres juist is én dat je als dat nodig is een pasfoto van jezelf hebt opgestuurd, zodat je kunt blijven reizen.
1. Controleer je adres in Mijn NS Zakelijk
We sturen je nieuwe NS-Business Card naar het adres dat bij ons bekend is. Staat het adres nog goed in Mijn NS Zakelijk? Bekijk je adresgegevens onder 'Persoonlijke gegevens' en wijzig ze direct mocht dat nodig zijn, zodat je zeker weet dat je de nieuwe NS-Business Card ontvangt.
2. Upload eventueel een nieuwe pasfoto
Heb je een Traject Vrij, Trein Vrij, OV Vrij of Traject op Maat abonnement? Dan staat op je NS-Business Card een pasfoto. Als je toestemming hebt gegeven om de pasfoto te bewaren, hoef je niets te doen en vragen we je ook niet in onze e-mails om een nieuwe pasfoto te uploaden.
Heb je geen toestemming gegeven? Dan sturen we je 8 weken voor de vervaldatum een e-mail met daarin het verzoek een nieuwe pasfoto aan te leveren. Een paar weken later sturen we je een herinnering.
Let op: zonder geldige pasfoto kunnen wij geen nieuwe NS-Business Card naar je toesturen. Upload dus op tijd een nieuwe foto. Je oude kaart werkt namelijk niet meer na de vervaldatum.
3. We sturen de nieuwe NS-Business Card op
We sturen je een e-mail als we de nieuwe NS-Business Card naar je toesturen. Uiterlijk 10 werkdagen later ontvang je deze op het adres dat bij ons bekend is. Je oude kaart kun je dan doorknippen en weggooien.
Hoe kan ik als contactpersoon zien welke NS-Business Cards bijna verlopen?
Ga hiervoor naar Mijn NS Zakelijk en kies voor 'Kaarten en kaarthouders beheren'. Download daarna het overzicht in een XLSX-bestand in ZIP-formaat met alle NS-Business Cards binnen je organisatie. Je ziet in dit overzicht per kaart de vervaldatum.
Wat kan ik als contactpersoon doen als de NS-Business Card van mijn medewerker bijna verloopt?
Als contactpersoon kun je ervoor zorgen dat het juiste adres van je medewerker in Mijn NS Zakelijk staat. Hierdoor weten we zeker dat wij de nieuwe NS-Business Card naar het juiste bezorgadres sturen, zodat jouw medewerker kan blijven reizen. Ontdek hoe je ervoor zorgt dat adressen juist staan in Mijn NS Zakelijk.
Hoe zorg ik er als contactpersoon voor dat de juiste adressen van mijn medewerkers bekend zijn bij NS?
Je kunt dit doen in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen. Ga naar 'Kaarten en kaarthouders beheren' en zoek de kaarthouder op waar het om gaat. Klik bij de zoekresultaten op de naam van de kaarthouder en pas het adres aan.
Wil je voor meerdere kaarthouders tegelijkertijd het adres aanpassen? Upload dan een kaarthouderbestand. Lees hoe je van meerdere kaarthouders tegelijkertijd gegevens kunt wijzigen in onze instructie.
Kan het voorkomen dat ik of mijn medewerker niet meer kan reizen met de NS-Business Card?
Ja, dat kan gebeuren als we niet het juiste bezorgadres hebben of niet op tijd een nieuwe pasfoto hebben ontvangen. We kunnen dan geen nieuwe NS-Business Card toesturen en de oude kaart verloopt dan na de vervaldatum. Daarna kun je niet meer reizen met de oude kaart.
Het is daarom belangrijk om als zakelijke reiziger ervoor te zorgen dat het juiste bezorgadres in Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders staat. Je kunt dit controleren en eventueel veranderen onder 'Persoonlijke gegevens'. Ook is het belangrijk dat je als zakelijke reiziger op tijd een nieuwe pasfoto uploadt. Dit hoef je alleen te doen als je een Traject Vrij, Trein Vrij, OV Vrij of Traject op Maat abonnement op je NS-Business Card hebt staan.
We sturen ruim van tevoren meerdere e-mails naar de reiziger waarvan de NS-Business Card bijna verloopt. Daarin geven we alle informatie die nodig is. Je hoeft dus niets zelf uit te zoeken.
Mijn NS-Business Card is verlopen. Wat moet ik met de oude kaart doen?
Is je NS-Business Card verlopen, knip deze dan door en gooi de kaart weg. Een nieuwe NS-Business Card sturen we naar je adres toe. Je hoeft deze niet aan te vragen. Ook hoef je hiervoor niet te betalen. Er zeker van zijn dat de nieuwe kaart goed aankomt? Bekijk je adresgegevens in Mijn NS Zakelijk onder 'Persoonlijke gegevens' en wijzig ze direct mocht dat nodig zijn.
Hoe kan ik een pasfoto uploaden voor mijn nieuwe kaart?
Een nieuwe pasfoto uploaden doe je in drie stappen:
  1. Ga naar www.ns.nl/pasfoto-kaartvernieuwing of naar Mijn NS Zakelijk en daarna 'Mijn bestellingen'.
  2. Log in met je NS-Business Cardnummer en persoonlijke referentienummer. Beide nummers staan in de e-mail die je van ons ontvangt 8 weken voordat je NS-Business Card verloopt.
  3. Voeg een foto van jezelf toe. Houd hierbij rekening met:
    1. De foto moet lijken en niet zo lang geleden gemaakt zijn.
    2. Je volledige gezicht en beide ogen zijn duidelijk zichtbaar, ook met hoofdbedekking.
    3. Je kunt een pasfoto gebruiken of een uitsnede van je gezicht van een grotere foto. Je gezicht moet in dat geval recht van voren zijn en niet te klein op de foto staan.
    4. De foto mag zowel in kleur als zwart-wit. Zolang deze maar scherp is, niet te licht of te donker en voldoende contrast heeft.
We sturen je 8 weken voordat je NS-Business Card verloopt een e-mail met daarin dezelfde stappen als hierboven. Zorg ervoor dat je snel een nieuwe pasfoto uploadt. Hierdoor kunnen wij je een nieuwe kaart toesturen en weet jij zeker dat je kunt blijven reizen.
Hoe voorkom ik dat ik over 5 jaar weer een foto moet uploaden?
Door bij het uploaden van je foto toestemming te geven voor het bewaren van de foto zo lang je een NS-Business Card of ander abonnement bij NS hebt. Doe je dit, dan hoef je bij het vernieuwen van je kaart niet opnieuw een pasfoto aan te leveren.
Wat als ik niet op tijd een pasfoto aanlever?
Tot 4 weken voordat je NS-Business Card afloopt kun je een pasfoto uploaden en bezorgen we je nieuwe kaart op tijd. Lever je later een pasfoto aan, dan proberen we alsnog de kaart op tijd te bezorgen bij je, maar dat kunnen we niet garanderen. Hebben wij na de einddatum van je NS-Business Card geen nieuwe foto ontvangen, dan is de kaart verlopen en kun je niet meer reizen. De kaart wordt dan beëindigd. Je ontvangt hierover een e-mail van ons.
Kan ik als contactpersoon pasfoto’s uploaden voor mijn medewerkers met NS-Business Card?
Ja, dit kan in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen. Zoek onder 'Kaarten en kaarthouders beheren' naar de kaart waar het om gaat. Onder 'Wacht op pasfoto' kun je een foto voor je medewerker, ook wel kaarthouder, uploaden.
Ik had op mijn oude NS-Business Card een abonnement en daarom een kaart met pasfoto en heb dit gewijzigd naar geen abonnement. Krijg ik de nieuwe kaart met of zonder pasfoto?
Staat er op je bijna verlopen NS-Business Card een pasfoto, dan is dat ook het geval op je nieuwe. We kijken daarbij niet naar het abonnement. Op die manier kun je eventueel op een later moment makkelijk weer een (ander) abonnement toevoegen op je kaart. Je hoeft dan niet te wachten op een nieuwe NS-Business Card, maar alleen langs de NS-kaartautomaat om je nieuwe abonnement op te halen. Wel zo handig!
Ik heb mijn vervangende NS-Business Card nog niet ontvangen
Vervelend dat je jouw vervangende (duplicaat) NS-Business Card nog niet hebt ontvangen. De kans is groot dat we niet het goede bezorgadres van je hebben. Controleer je adresgegevens als volgt:
  1. Ga naar Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders
  2. Kies voor 'Persoonlijke gegevens'
  3. Controleer je adresgegevens
  4. Staat er een onjuist bezorgadres, pas dit dan aan
  5. Is de kaart naar je organisatie gestuurd? Vraag dan de contactpersoon van NS binnen jouw organisatie
Stond er een onjuist bezorgadres in Mijn NS Zakelijk?
Heb je het bezorgadres veranderd, bestel dan een duplicaat NS-Business Card. Dit doe je in Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders onder 'Mijn NS-Business Card'. Kies onder 'Direct regelen' voor 'NS-Business Card gestolen, verloren of beschadigd? Duplicaat aanvragen'. Doorloop de stappen, totdat je de bevestiging met het referentienummer van je bestelling ziet. Je ontvangt je nieuwe NS-Business Card binnen 10 werkdagen op het nieuwe bezorgadres. De oude kaart kun je doorknippen en weggooien.
Klopt het bezorgadres en heb je geen nieuwe NS-Business Card ontvangen?
Als je 10 werkdagen voor het verlopen van je NS-Business Card nog geen nieuwe kaart hebt ontvangen, neem dan contact op met Klantenservice NS Zakelijk via 030 300 11 11.
Ben je zzp'er?
Je kunt de status van je nieuwe NS-Business Card controleren in Mijn NS Zakelijk. Die doe je als volgt:
  1. Ga naar Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen
  2. Kies voor 'Kaarten en kaarthouders beheren'
  3. Zoek je kaart op en bekijk de status
Waar wordt mijn nieuwe NS-Business Card naartoe gestuurd?
We sturen je nieuwe NS-Business Card naar het adres dat bij ons bekend is. Afhankelijk van de afspraken met jouw werkgever bezorgen we de NS-Business Card op je privéadres of op het zakelijke adres bij de contactpersoon van NS binnen je organisatie. Ben je zzp’er? Dan bezorgen we de kaart op het bij ons bekende adres in Mijn NS Zakelijk.
Sturen we de kaart naar je privéadres of ben je zzp'er, zorg er dan voor dat het juiste bezorgadres bij ons bekend is. Controleer je adres in Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders onder 'Persoonlijke gegevens' en pas deze als dat nodig is aan.
Ik of mijn medewerker krijg een nieuwe NS-Business Card, waarom kan ik niets veranderen op mijn oude kaart?
Om te voorkomen dat er een verschil ontstaat tussen de oude en nieuwe NS-Business Card, kun je terwijl wij de nieuwe kaart maken en opsturen geen duplicaat aanvragen of veranderingen doorvoeren in Mijn NS Zakelijk. Op een later moment, als je de nieuwe kaart hebt, kan dit natuurlijk wel weer.
Ik wil geen vervangende NS-Business Card meer ontvangen, hoe kan ik dit regelen?
Jammer, maar dat kan natuurlijk. Wil je geen vervangende NS-Business Card meer ontvangen, dan kun je jouw kaart in Mijn NS Zakelijk beëindigen. Als zzp'er doe je dit zelf. Werk je bij een organisatie dan beëindigt in de meeste gevallen de contactpersoon van NS binnen je organisatie kaarten. Jij als kaarthouder kan dit alleen zelf als dit zo is afgesproken in de overeenkomst tussen NS en je organisatie. Lees meer over het beëindigen van een NS-Business Card.
Kwijt, beschadigd, gestolen
Mijn NS-Business Card is gestolen, kwijt of beschadigd. Wat nu?
Wat vervelend dat je NS-Business Card gestolen, kwijt of beschadigd is. Ben je zzp’er, dan kun je in Mijn NS Zakelijk een vervangende kaart (‘duplicaat’) aanvragen waarna je gestolen, beschadigde of verloren kaart automatisch geblokkeerd wordt. Heb je als medewerker van een organisatie een NS-Business Card, vraag dan na binnen je organisatie wie een vervangende kaart mag aanvragen: jijzelf of de contactpersoon van NS Zakelijk.
Het aanvragen van een duplicaat kaart doe je als volgt:
  1. Log in op Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders met je zakelijke e-mailadres.
  2. Ga naar 'Mijn NS-Business Card'.
  3. Onder 'Direct regelen' zie je een knop 'NS-Business Card gestolen, verloren of beschadigd? Duplicaat aanvragen'. Door hierop te klikken, wordt je kaart automatisch geblokkeerd.
  4. Doorloop de stappen.
  5. Je ontvangt een bevestigingsmail met het referentienummer.
Je ontvangt je nieuwe NS-Business Card binnen 10 werkdagen op het adres dat je hebt ingevoerd.
Vergoeding tijdelijke reizen
Het is belangrijk dat je kunt blijven reizen, ook als je wacht op een vervangende kaart. Had je een NS-Business Card met abonnement, dan vergoeden we de reizen die je maakt vanaf het moment dat je een nieuwe kaart hebt aangevraagd tot het moment dat je deze kaart ontvangt. Dit geldt voor alle abonnementen, behalve Dal Voordeel.
Je kunt de kosten voor bijvoorbeeld losse kaartjes of reizen met je OV-chipkaart indienen via dit formulier. Kies bij de reden van declaratie voor 'Verloren of gestolen abonnement'.
De NS-Business Card van één van onze medewerkers is gestolen, kwijt of beschadigd. Wat nu?
In Mijn NS Zakelijk kun je als contactpersoon de kaart blokkeren en een vervangende kaart ('duplicaat') voor je medewerker aanvragen. Dit doe je als volgt:
  1. Log in op Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen.
  2. Ga naar ‘Kaarten en kaarthouders beheren’ en zoek de betreffende kaarthouder op.
  3. Klik op het kaartnummer om de kaart te blokkeren en vervangen.
  4. Onder 'Direct regelen' zie je de knop 'NS-Business Card gestolen, verloren of beschadigd? Duplicaat aanvragen'. Door hierop te klikken, wordt de kaart automatisch geblokkeerd.
  5. Doorloop de stappen om een nieuwe (duplicaat) kaart aan te vragen, totdat je de bevestiging met het referentienummer van je bestelling ziet.
  6. Je medewerker ontvangt de vervangende kaart binnen 10 werkdagen op het aangegeven adres.
Ik heb een NS-Business Card gevonden. Wat nu?
Probeer degene waarvan de NS-Business Card is een berichtje te sturen via social media. Lukt dit niet of krijg je geen reactie, knip dan de kaart doormidden en gooi deze weg.
Wanneer wordt een duplicaat NS-Business Card geleverd?
Na het aanvragen van een duplicaat kaart, ontvang je of jouw medewerker binnen 10 werkdagen de nieuwe NS-Business Card.
Vergeten in- of uit te checken
Ik ben vergeten om in te checken. Wat nu?
Nog niet ingestapt in de trein?
Ben je de incheckpoortjes of -paaltjes al voorbij, maar ben je nog niet ingestapt in de trein? Probeer dan alsnog in te checken met je NS-Business Card vóórdat je de trein instapt. Als je niet incheckt, kan er namelijk (afhankelijk van welk abonnement je hebt) een correctietarief in rekening worden gebracht.
Tips bij het inchecken
  • Zorg dat je bij een incheckpaaltje- of poortje van de juiste vervoerder (inchecken bij NS voor je reis met NS, inchecken bij Arriva voor je reis met Arriva, etc.) incheckt.
  • Check je bij een poortje in? Doe dit altijd aan de incheck-kant van het poortje.
Al ingestapt?
Kom je er in de trein pas achter dat je bent vergeten in te checken? Meld je dan bij de conducteur.
Ik ben vergeten om uit te checken. Wat nu?
Geen nood: op je NS-Business Card staat standaard de Vergeten Check-uit Service aan. Goed om te weten, deze service geldt alleen voor NS-treinritten.
Kunnen we jouw eindstation voorspellen?
Dan corrigeren we jouw vergeten check-uit automatisch. Daarbij kijken we bijvoorbeeld naar de check-in die je daarna doet. We stellen op basis van dat eindstation de ritprijs vast en sturen je een e-mail.
Kunnen we jouw eindstation niet voorspellen?
Ook dan ontvang je een e-mail, zodat je zelf je rit kan corrigeren in Mijn NS Zakelijk. Corrigeren kan tot maximaal zes maanden na de reisdatum.
Vijf correcties per jaar
Je kunt per kalenderjaar maximaal vijf gemiste check-uit’s per NS-Business Card corrigeren. Daarbij maakt het niet uit of dat automatisch via de Vergeten Check-uit Service is gebeurd, of dat je dit zelf hebt gedaan in Mijn NS Zakelijk of de NS-app. Na vijf gecorrigeerde check-uit’s ontvang je geen notificatie meer. Je kunt een vergeten check-uit dan alleen nog via Klantenservice NS Zakelijk laten herstellen. NS is niet verplicht om dit verzoek in behandeling te nemen.
Voor welke NS-Business Cards geldt de Vergeten Check-uit Service?
Voor de NS-Business Card zonder abonnement, de NS-Business Card met Dal abonnement en de NS-Business Card met Traject Vrij abonnement. Bij het laatstgenoemde abonnement crediteren we het betaalde correctietarief en brengen we geen daadwerkelijke ritprijs in rekening.
Ook geldt de Vergeten Check-uit Service voor afdelingskaarten. Bij deze kaarten gaat de e-mailnotificatie naar de Contactpersoon Kaarthouders van de betreffende kaart.
Kun je de Vergeten Check-uit Service ook gebruiken met een afdelingskaart?
Ja, dat kan. Bij afdelingskaarten gaat de e-mailnotificatie naar de Contactpersoon Kaarthouders van de betreffende kaart.
Beëindigen
Hoe beëindig ik een NS-Business Card?
Een NS-Business Card kun je 30 dagen na de ingangsdatum van de kaart op elk moment beëindigen. Dit doe je als contactpersoon in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen onder 'Kaarten en kaarthouders beheren'. Ben je een kaarthouder en wil je je kaart beëindigen, doe dit dan in Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders onder 'Mijn NS-Business Card'.
Zodra een NS-Business Card is beëindigd in Mijn NS Zakelijk, ontvang je van ons een e-mail met verdere informatie. Om je kaart definitief te beëindigen is het namelijk belangrijk dat je de beëindiging ophaalt bij een NS-kaartautomaat of ophaalpunt voor de OV-chipkaart. Doe je dit niet op tijd, dan blijft de NS-Business Card geldig en blijf je betalen voor eventuele reis- en/of abonnementskosten.
Hoe zeg ik meerdere NS-Business Cards tegelijk op?
Als NS-contactpersoon kun je in één keer meerdere kaarten tegelijk opzeggen. Wel zo makkelijk en snel!
Bekijk de instructie
Liever contact?
Niet gevonden wat je zocht? We helpen je graag. Bel ons, vul ons contactformulier in of stuur een berichtje via X.
Bel ons
Je kunt ons 24/7 bereiken.
+31 (0)30 300 11 11
Vul ons contactformulier in
Ontvang binnen 5 werkdagen antwoord.
Stel je vraag
Stuur een X-bericht
Je krijgt binnen 15 minuten een reactie.
X (voorheen Twitter)