Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Service en Contact
NS-Business Card
Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen over onze NS-Business Card. Wat wil jij weten?
Filter op
KaarthouderContactpersoon
Wat betekenen deze filters?
Over NS-Business Card
Wat is een NS-Business Card?
Een NS-Business Card is een mobiliteitskaart voor alle zakelijke reizen die je gratis aanvraagt. Geen gedoe meer met bonnetjes en saldo laden: met de NS-Business Card reizen jij en/of je medewerkers met vrijwel elk vervoermiddel in Nederland. Van (internationale) trein, bus, tram, metro, tot OV-fiets, deelauto en deelscooter. Alle gemaakte reizen verschijnen achteraf op de maandelijkse NS-Business Card factuur.
Lees meer over de NS-Business Card
Wat is het verschil tussen de NS-Business Card en NS Flex?
Met de NS-Business Card of NS Flex kies je voor een manier van reizen die bij jou past. Je reist op rekening en hoeft daardoor geen saldo op je kaart te zetten. Het verschil tussen de NS-Business Card en NS Flex?
  • Manier van factureren
    • Met de NS-Business Card ontvang je alle gemaakte reizen op één maandelijkse btw-factuur.
    • Met NS Flex ontvang je geen factuur maar heb je de mogelijkheid om een apart declaratie-overzicht zonder BTW-percentages te maken in je Mijn NS-account.
  • Gebruik van deelvervoer
    • Je kan met beide kaarten eenvoudig gebruikmaken van de trein, bus, tram, metro, OV-fiets en Stallen op rekening. Met de NS-Business Card kan je ook kiezen voor de internationale trein, deelauto’s en deelscooters. Ook kan je voordelig parkeren op P+R terreinen. Alle kosten verschijnen dan achteraf op één factuur.
  • Kosten kaart of abonnement
    • De NS-Business Card en de meeste NS Flex-abonnementen vraag je gratis aan. Alleen voor Flex Basis en Flex Weekend Voordeel betaal je eenmalig € 10 administratiekosten.
Er zijn ook overeenkomsten. Wil je meer weten over de twee mogelijkheden?
Meer over NS-Business Card en NS Flex
Wat zijn de voordelen van de NS-Business Card?
  • Minder administratie omdat je geen losse reisdeclaraties meer hebt. 
  • Extra flexibel reizen van deur tot deur met één kaart. De ene dag komt de trein en OV-fiets het beste uit, de andere dag de deelauto, metro of bus.  
  • Reiskosten betaal je maandelijks achteraf. Je ontvangt een BTW-factuur die voldoet aan de eisen van de Belastingdienst. Tussentijds saldo opladen hoeft niet. 
  • De NS-Business Card is gratis.  
  • Je betaalt alleen voor de reizen die je maakt. Niet reizen is dus niet betalen. 
Tip: reis je regelmatig buiten de spits of op een bepaald traject? Dan biedt een abonnement je bijna altijd extra voordeel.
Bekijk welk abonnement bij jou en/of je medewerkers past 
Wat kost een NS-Business Card?
Een NS-Business Card is gratis. Kies je het basis abonnement, dan betaal je alleen maandelijks achteraf voor de reizen die je maakt. Je hebt dus geen abonnementskosten.
Reis je vaker met het openbaar vervoer, dan is het toevoegen van een abonnement aan je kaart voordelig. Hier zijn maandelijkse kosten aan verbonden. Benieuwd naar de verschillende abonnementen? Ontdek het hier.
Wanneer is de NS-Business Card interessant voor mij?
Als je ZZP’er bent of verantwoordelijk bent voor de mobiliteit van medewerkers binnen je organisatie. In dat laatste geval kan je voor elke medewerker of een groep NS-Business Cards aanvragen.
En je hoeft hiervoor echt niet dagelijks van het OV gebruik te maken. Onze kaart biedt ook meerwaarde als jijzelf of je medewerkers hybride werken: op kantoor én thuis. En af en toe met andere vervoersmiddelen zoals een deelauto of OV-fiets reizen. Ook dan bespaar je tijd en kosten aan administratie. 
Lees hier meer over de mogelijkheden
Reizen met de gratis NS-Business Card. Hoe werkt dat?
Een NS-Business Card bestel en gebruik je gratis. Je betaalt namelijk niets voor de kaart. En als je niet reist (en dus de kaart niet gebruikt), betaal je ook niets.
Met onze kaart kun je met zowel trein, bus, tram als metro reizen. En - als je werkgever daar toestemming voor geeft - onze andere deur-tot-deurdiensten gebruiken, zoals een Greenwheels deelauto, OV-fiets of elektrische scooter van Check. Je reist op rekening, dus je hoeft zelf niks voor te schieten. Je werkgever ontvangt maandelijks achteraf een factuur van jouw reizen.
Meer over de NS-Business Card
Moet ik saldo laden op mijn NS-Business Card?
Nee, in tegenstelling tot de OV-chipkaart hoef je op een NS-Business Card géén saldo te laden. Je organisatie ontvangt elke maand een factuur van jouw reizen.
Probeer ook vooral niet om saldo op je NS-Business Card te zetten. Hierdoor werkt je kaart namelijk niet meer goed.
Een NS-Business Card met of zonder abonnement. Wat houdt dat in?
De NS-Business Card is een fysieke kaart waarmee je in- en uitcheckt in het ov en bij onze deur-tot-deurdiensten. De factuur ontvangt je werkgever achteraf. Het is geen abonnement (want je betaalt alleen je gemaakte reizen): het is een kaart waarmee je reist.
Reis je regelmatig met de trein op hetzelfde traject? Of buiten de spits? Dan is een abonnement bijna altijd voordeliger. Je werkgever kan heel eenvoudig een abonnement aan je NS-Business Card toevoegen. Dit is geheel optioneel en flexibel aan- en uit te zetten.
Met een NS-Business Card zonder abonnement kun je - net zoals met een OV-chipkaart - gewoon reizen, alleen krijg je geen korting op de ritprijzen.
  • Lees meer over de NS-Business Card
  • Bekijk onze abonnementen
Bestellen
Wat kost een NS-Business Card?
Een NS-Business Card is gratis. Kies je het basis abonnement, dan betaal je alleen maandelijks achteraf voor de reizen die je maakt. Je hebt dus geen abonnementskosten.
Reis je vaker met het openbaar vervoer, dan is het toevoegen van een abonnement aan je kaart voordelig. Hier zijn maandelijkse kosten aan verbonden. Benieuwd naar de verschillende abonnementen? Ontdek het hier.
Wat is de levertijd van een NS-Business Card?
Heb je een NS-Business Card besteld, dan wordt deze binnen uiterlijk 14 dagen bezorgd per post.
Hoe kan ik NS-Business Card(s) online aanvragen? En wat heb ik nodig?
Online bestel je tot maximaal 5 kaarten tegelijk. Na je eerste bestelling kun je vervolgens in Mijn NS Zakelijk onbeperkt kaarten toevoegen.
Belangrijk om te weten: tijdens het online aanvragen moet je een IDEAL-betaling van € 0,01 kunnen doen ter verificatie.
Wil je direct meer dan 5 kaarten bestellen? Gebruik dan het aanvraagformulier.
Verlopen, kwijt, beschadigd, gestolen
Wat moet ik doen als mijn NS-Business Card bijna verloopt?
Een NS-Business Card is vijf jaar geldig. Ongeveer 3,5 week vóór de vervaldatum ontvang je een nieuwe kaart. We sturen je hier op tijd meerdere e-mails over. Zorg ervoor dat je adres juist is én dat je een pasfoto van jezelf hebt opgestuurd, zodat je kunt blijven reizen.
1. Controleer je adres in Mijn NS Zakelijk
We sturen je nieuwe NS-Business Card naar het adres dat bij ons bekend is. Staat het adres nog goed in Mijn NS Zakelijk? Bekijk je adresgegevens onder 'Persoonlijke gegevens' en wijzig ze direct mocht dat nodig zijn, zodat je zeker weet dat je de nieuwe NS-Business Card ontvangt.
Weet je niet of je jouw kaart thuis of op je werk ontvangt? Vraag dit dan na bij de contactpersoon binnen je bedrijf.
2. Stuur eventueel een nieuwe pasfoto
Heb je een Trein Vrij of Traject Vrij abonnement? Dan staat op je NS-Business Card een pasfoto. Als je toestemming hebt gegeven om de pasfoto te bewaren, hoef je niets te doen.
Heb je dat niet gedaan? Dan sturen we je acht weken voor de vervaldatum een e-mail met daarin het verzoek een nieuwe pasfoto aan te leveren. Een paar weken later sturen we je een herinnering.
Let op: zonder geldige pasfoto kunnen wij je kaart niet vernieuwen en kun je niet met je NS-Business Card reizen.
Heb je een vraag?
Bekijk ons overzicht met de 31 meest gestelde vragen over kaartvernieuwing.
Mijn NS-Business Card is verlopen. Wat moet ik met de oude kaart doen?
Is je NS-Business Card verlopen, knip deze dan door en gooi de kaart weg. Een nieuwe NS-Business Card sturen we naar je adres toe. Je hoeft deze niet aan te vragen. Ook hoef je hiervoor niet te betalen. Er zeker van zijn dat de nieuwe kaart goed aankomt? Bekijk je adresgegevens in Mijn NS Zakelijk onder 'Persoonlijke gegevens' en wijzig ze direct mocht dat nodig zijn.
Mijn NS-Business Card is gestolen, kwijt of beschadigd. Wat nu?
In Mijn NS Zakelijk kan jij als kaarthouder de kaart blokkeren en een vervangende kaart ('duplicaat') aanvragen.
  1. Log in op Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders met je zakelijke e-mailadres.
  2. Ga naar 'Mijn NS-Business Card'.
  3. Onder 'Direct regelen' zie je een knop 'NS-Business Card gestolen, verloren of beschadigd? Duplicaat aanvragen'. Door hierop te klikken, wordt je kaart automatisch geblokkeerd.
  4. Doorloop de stappen om een nieuwe (duplicaat) kaart aan te vragen, totdat je de bevestiging met het referentienummer van je bestelling ziet.
  5. Je ontvangt je nieuwe NS-Business Card binnen 10 dagen op het adres dat jij hebt ingevoerd.
De NS-Business Card van één van onze medewerkers is gestolen, kwijt of beschadigd. Wat nu?
In Mijn NS Zakelijk kan jij als contactpersoon de kaart blokkeren en een vervangende kaart ('duplicaat') voor je collega aanvragen.
  1. Log in op Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen met je zakelijke e-mailadres.
  2. Ga naar ‘Kaarten en kaarthouders beheren’ en zoek de betreffende kaarthouder op.
  3. Klik op het kaartnummer om de kaart te blokkeren en vervangen.
  4. Onder 'Direct regelen' zie je de knop 'NS-Business Card gestolen, verloren of beschadigd? Duplicaat aanvragen'. Door hierop te klikken, wordt de kaart automatisch geblokkeerd.
  5. Doorloop de stappen om een nieuwe (duplicaat) kaart aan te vragen, totdat je de bevestiging met het referentienummer van je bestelling ziet.
  6. Je ontvangt de vervangende kaart binnen 10 werkdagen op het aangegeven adres.
Ik heb een NS-Business Card gevonden. Wat nu?
Probeer degene waarvan de NS-Business Card is een berichtje te sturen via social media. Lukt dit niet of krijg je geen reactie, knip dan de kaart doormidden en gooi deze weg.
Vergeten in- of uit te checken
Ik ben vergeten om in te checken. Wat nu?
Nog niet ingestapt in de trein?
Ben je de incheckpoortjes of -paaltjes al voorbij, maar ben je nog niet ingestapt in de trein? Probeer dan alsnog in te checken met je NS-Business Card vóórdat je de trein instapt. Als je niet incheckt, kan er namelijk (afhankelijk van welk abonnement je hebt) een correctietarief in rekening worden gebracht.
Tips bij het inchecken
  • Zorg dat je bij een incheckpaaltje- of poortje van de juiste vervoerder (inchecken bij NS voor je reis met NS, inchecken bij Arriva voor je reis met Arriva, etc.) incheckt.
  • Check je bij een poortje in? Doe dit altijd aan de incheck-kant van het poortje.
Al ingestapt?
Kom je er in de trein pas achter dat je bent vergeten in te checken? Meld je dan bij de conducteur.
Ik ben vergeten om uit te checken. Wat nu?
Geen nood: op je NS-Business Card staat standaard de Vergeten Check-uit Service aan. Goed om te weten, deze service geldt alleen voor NS-treinritten.
Kunnen we jouw eindstation voorspellen?
Dan corrigeren we jouw vergeten check-uit automatisch. Daarbij kijken we bijvoorbeeld naar de check-in die je daarna doet. We stellen op basis van dat eindstation de ritprijs vast en sturen je een e-mail.
Kunnen we jouw eindstation niet voorspellen?
Ook dan ontvang je een e-mail, zodat je zelf je rit kan corrigeren in Mijn NS Zakelijk. Corrigeren kan tot maximaal zes maanden na de reisdatum.
Vijf correcties per jaar
Je kunt per kalenderjaar maximaal vijf gemiste check-uit’s per NS-Business Card corrigeren. Daarbij maakt het niet uit of dat automatisch via de Vergeten Check-uit Service is gebeurd, of dat je dit zelf hebt gedaan in Mijn NS Zakelijk of de NS-app. Na vijf gecorrigeerde check-uit’s ontvang je geen notificatie meer. Je kunt een vergeten check-uit dan alleen nog via Klantenservice NS Zakelijk laten herstellen. NS is niet verplicht om dit verzoek in behandeling te nemen.
Voor welke NS-Business Cards geldt de Vergeten Check-uit Service?
Voor de NS-Business Card zonder abonnement, de NS-Business Card met Dal abonnement en de NS-Business Card met Traject Vrij abonnement. Bij het laatstgenoemde abonnement crediteren we het betaalde correctietarief en brengen we geen daadwerkelijke ritprijs in rekening.
Ook geldt de Vergeten Check-uit Service voor afdelingskaarten. Bij deze kaarten gaat de e-mailnotificatie naar de Contactpersoon Kaarthouders van de betreffende kaart.
Kun je de Vergeten Check-uit Service ook gebruiken met een afdelingskaart?
Ja, dat kan. Bij afdelingskaarten gaat de e-mailnotificatie naar de Contactpersoon Kaarthouders van de betreffende kaart.
Beëindigen
Hoe beëindig ik een NS-Business Card?
Een NS-Business Card kan je op elk moment beëindigen. Dat doe je als contactpersoon in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen onder 'Kaarten en kaarthouders beheren'. Ben je een kaarthouder en wil je je kaart beëindigen, doe dit dan in Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders onder 'Mijn NS-Business Card'.
Zodra een NS-Business Card is beëindigd in Mijn NS Zakelijk, ontvang je van ons een e-mail met verdere uitleg. Om je kaart definitief te beëindigen is het namelijk belangrijk dat je je beëindiging ophaalt bij een NS-kaartautomaat of ophaalpunt voor de OV-chipkaart. Wanneer dit niet op tijd gebeurt, blijft de NS-Business Card geldig en blijf je betalen voor eventuele reis- en/of abonnementskosten.
Hoe zeg ik meerdere NS-Business Cards tegelijk op?
Als NS-contactpersoon kun je in één keer meerdere kaarten tegelijk opzeggen. Wel zo makkelijk en snel!
Bekijk de instructie
Liever contact?
Niet gevonden wat je zocht? We helpen je graag. Bel ons, vul ons contactformulier in of stuur een berichtje via X.
Bel ons
Je kunt ons 24/7 bereiken.
+31 (0)30 300 11 11
Vul ons contactformulier in
Ontvang binnen 5 werkdagen antwoord.
Stel je vraag
Stuur een X-bericht
Je krijgt binnen 15 minuten een reactie.
X (voorheen Twitter)