Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Reizen met de NS-Business Card
Hier lees je alles over reizen met de NS-Business Card. Niet alleen over de trein, bus, tram en metro, maar ook over de deur-tot-deurdiensten.
Ontdek de NS-Business CardAndere vraag?
Wij hebben de meestgestelde vragen voor jou verzameld. Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan op onze servicepagina: daar vind je ook onze contactgegevens.
Veelgestelde vragen over reizen met de NS-Business Card
Van welke deur-tot-deurdiensten kan ik gebruikmaken?
Met de NS-Business Card heb je toegang tot de volgende deur-tot-deurdiensten:  
Greenwheels
P+R parkeren (parkeerterreinen naast stations)
OV-fiets en bewaakte fietsenstallingen
Internationaal treinreizen
Taxi
Let op: van welke diensten je als kaarthouder gebruik kunt maken, is afhankelijk van de gemaakte afspraken tussen je werkgever en NS. In de overeenkomst wordt vastgelegd welke diensten (en eventueel op persoonsniveau voor wie) er geactiveerd zijn voor de overeenkomst. Zo kan het zijn dat je van alle diensten gebruik kunt maken, maar iemand van een andere organisatie (naast trein, bus, tram en metro) bijvoorbeeld alleen van OV-fiets. In je Mijn NS Zakelijk account kun je zien welke diensten er voor jouw NS-Business Card zijn geactiveerd.
Met welke (internationale) treinen kan ik reizen?
Met je NS-Business Card reist je op rekening op diverse buitenlandse treintrajecten, bijvoorbeeld naar Londen, Brussel of Parijs. Je kunt met Thalys, ICE International, Eurostar, Intercity Brussel en Intercity Berlijn reizen. Boek je internationale treinreis via je Mijn NS Zakelijk account, zodat je boeking achteraf op je NS-Business Card factuur wordt verrekend.
Lees meer over internationaal op rekening reizen
Je kunt met je NS-Business Card ook reizen op binnenlandse trajecten met de IC Brussel, IC Berlijn en ICE International (zonder toeslag), maar niet met Thalys (tenzij je een reservering hebt geplaatst). Je checkt in en -uit bij de paaltjes of poortjes van NS. Wil je met je NS-Business Card met de Intercity direct reizen, dan heb je Intercity direct Toeslag nodig.
Hoe wissel je (tijdelijk) van klasse?
Dit regel je heel eenvoudig via de NS-app, Mijn NS Zakelijk, of de NS kaartautomaat. Voor 1 treinreis, de hele dag, of voor (on)bepaalde tijd.
Klassewissel via de NS-app: tot 15 minuten ná inchecken
Deze klassewissel kun je uitvoeren voordat je hebt ingecheckt, maar ook nadat je hebt ingecheckt. Dit kan tot 15 minuten ná inchecken.
De wissel is alleen geldig in treinen van NS.
Je kunt de wissel meerdere malen per dag uitvoeren en terugdraaien.
Je kunt de wissel via de NS-app ook weer uitzetten.
In de app zie je ook of er een klassewissel actief is.
Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortjes of de kaartautomaat. Ook de conducteur kan de klassewissel niet zien.
In de NS-app ga je naar 'Mijn NS', daar zie je jouw NS-Business Card met de verschillende mogelijkheden, waaronder 'klassewissel'.
Download de NS-app.
Klassewissel via Mijn NS Zakelijk
Je kunt kiezen tussen drie opties: een klassewissel voor onbepaalde tijd, een klassewissel alleen voor vandaag of een klassewissel voor een bepaalde datum/tijd.
Aanvragen kan 24 uur per dag via  Mijn NS Zakelijk.
Regel de wissel altijd vóórdat je incheckt.
De wissel is alleen geldig in treinen van NS.
In Mijn NS Zakelijk zie je of er een klassewissel actief is.
Je kunt de wissel niet annuleren via de NS-kaartautomaat.
Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortje of de kaartautomaat. Ook de conducteur kan de klassewissel niet zien.
Ga naar Mijn NS Zakelijk.
Klassewissel via kaartautomaat
Volg de instructies op de kaartautomaat.
Een klassewissel via de kaartautomaat is altijd automatisch geldig tot 04:00 de volgende dag en via de automaat ook weer terug te wisselen.
Hoe wissel je van 1e naar 2e klasse?
Het is niet mogelijk om tijdelijk van 1e naar 2e klasse te wisselen. Wil je een permanente wissel naar 2e klasse? Dat kan door de klasse van je abonnement te wijzigen via 'Mijn NS-Business Card' - 'Abonnement wijzigen' in Mijn NS Zakelijk.
Waarom is mijn klassewissel niet zichtbaar bij het inchecken?
Een klassewissel via de NS-app, Mijn NS Zakelijk of de kaartautomaat is niet zichtbaar bij inchecken of kaartcontrole. Dit omdat de klassewissel alleen administratief wordt geregistreerd en niet 'op' de kaart zelf. Hierdoor geeft de incheckpaal, het poortje of de kaartautomaat niet de gewijzigde klasse aan. De originele klasse (bij aanvraag van de kaart opgegeven) zal altijd worden getoond.
Ook de conducteur ziet de klassewissel dus niet. De conducteur zal daarom een aantekening maken in zijn controle-apparatuur, die achteraf wordt vergeleken met de afgenomen klassewissel. Op basis daarvan wordt de juiste toeslag in rekening gebracht.
Je kunt dus gewoon reizen in de door jouw gekozen klasse. De toeslag wordt achteraf verrekend en zal wel als zodanig in je reisoverzichten in Mijn NS Zakelijk en op de facturen staan. Als er een klassewissel naar 1e klas actief is, zie je ook tot en met wanneer deze actief is. 
Wat doe je als vergeten bent in- of uit te checken?
Ben je vergeten in te checken?
Ontdek je meteen na het passeren van de incheckpoortjes of -paaltjes dat je bent vergeten in te checken met je NS-Business Card? Probeer dit dan alsnog te doen vóórdat je de trein in stapt. Wanneer je niet in hebt gecheckt, kan er (afhankelijk van welk abonnement je hebt) een correctietarief in rekening worden gebracht. Check daarom te allen tijde in en -uit. Zorg dat je bij een incheckpaaltje- of poortje van de juiste vervoerder (inchecken bij NS voor je reis met NS, inchecken bij Arriva voor je reis met Arriva, etc.) incheckt. Let er daarnaast op dat je, wanneer je bij een poortje incheckt, dit aan de incheckzijde van het poortje doet.
Kom je er in de trein pas achter dat je bent vergeten in te checken? Meld je dan bij de conducteur.
Ben je vergeten uit te checken?
Geen nood. De Vergeten Check-uit Service staat standaard aan op je kaart. We corrigeren de vergeten check-uit automatisch voor je, als wij met voldoende zekerheid je NS-eindstation kunnen bepalen. Daarbij kijken we bijvoorbeeld naar een opvolgende check-in. We stellen op basis van dat eindstation de ritprijs vast en informeren je daarover per e-mail. Zijn we niet zeker van het eindstation? Dan ontvang je ook een melding per e-mail, zodat je de rit zelf kunt corrigeren in Mijn NS Zakelijk.
Je kunt per kalenderjaar maximaal 5 gemiste check-uit’s per NS-Business Card corrigeren. Daarbij maakt het niet uit of dat automatisch via de Vergeten Check-uit Service is gebeurd, of dat je dit zelf hebt gedaan in Mijn NS Zakelijk of de NS-app. Na 5 gecorrigeerde check-uit’s ontvang je geen notificatie meer. Je kunt een vergeten check-uit dan alleen nog via Klantenservice NS Zakelijk laten herstellen. NS is niet verplicht om dit verzoek in behandeling te nemen.
Let op: de Vergeten Check-uit Service geldt alleen voor ritten die gemaakt zijn met NS.
Hoe werkt de Vergeten Check-uit Service?
We hebben een speciale service waarmee maximaal 5x per jaar een vergeten check-uit automatisch voor je wordt gecorrigeerd.
Als je met je NS-Business Card vergeet uit te checken, dan wordt er een correctietarief in rekening gebracht. NS helpt je via deze service met het corrigeren hiervan. Dat kan op twee manieren:
Kunnen we met minstens 80% zekerheid bepalen op welke locatie je jouw check-uit gemist hebt? Dan corrigeren we de vergeten check-uit automatisch.
Is die 80% zekerheid er niet? Dan ontvang je een notificatie per e-mail, waarin staat dat je bent vergeten uit te checken. Je kunt je rit dan zelf corrigeren in je Mijn NS Zakelijk account.
Let op: de Vergeten Check-Uit Service werkt alleen bij ritten die gemaakt zijn bij NS. Je kunt maximaal 5 keer per jaar een vergeten check-uit (laten) herstellen met de Vergeten Check-uit Service.
Bekijk hoe wij automatisch corrigeren
Klopt de automatische correctie niet? Neem dan contact op met Klantenservice NS Zakelijk.
Wanneer mag ik een vergeten check-uit corrigeren?
Met de NS-Business Card is het mogelijk om vanaf 9 dagen na je rit een aanvraag tot corrigeren te doen via Mijn NS Zakelijk. Het verschil tussen het correctietarief en de daadwerkelijke ritprijs wordt dan gecorrigeerd op de eerstvolgende factuur.
Wanneer ontvang ik een e-mail notificatie van een vergeten check-uit?
Bij een vergeten check-uit die we niet automatisch kunnen herstellen via de Vergeten Check-uit Service, sturen we je als kaarthouder (of Contactpersoon Kaarthouders, bij een afdelingskaart) een notificatie per e-mail. Daarin staat dat je jouw rit zelf kunt corrigeren in Mijn NS Zakelijk. Deze service geldt uitsluitend voor een vergeten check-uits bij treinreizen met NS.
Voor welke NS-Business Cards geldt de Vergeten Check-uit Service?
Voor de NS-Business Card zonder abonnement, de NS-Business Card met Dal abonnement en de NS-Business Card met Traject Vrij abonnement. Bij het laatstgenoemde abonnement crediteren we het betaalde correctietarief en brengen we geen daadwerkelijke ritprijs in rekening.
Ook geldt de Vergeten Check-uit Service voor afdelingskaarten. Bij deze kaarten gaat de e-mailnotificatie naar de Contactpersoon Kaarthouders van de betreffende kaart.
Hoe meld ik me af voor de Vergeten Check-uit Service?
Kaarthouders
Als kaarthouder kun je je altijd afmelden voor de Vergeten Check-uit Service. Dat doe je in Mijn NS Zakelijk via ‘Persoonlijke gegevens’ – ‘Stel je voorkeuren in’: vergeet je na afmelding tóch om uit te checken? Dan ontvang je hier geen melding van. Ook kunnen we je vergeten check-uit dan niet meer voor je herstellen. Je organisatie krijgt hierdoor mogelijk met extra kosten te maken.
Organisatie
Ook kun je je als organisatie afmelden voor de Vergeten Check-uit Service. Dit kun je doorgeven aan je accountmanager van NS. Heeft je organisatie geen accountmanager, dan kun je hiervoor contact opnemen met Klantenservice NS Zakelijk via telefoonnummer 030 – 3001111. Voor al je medewerkers wordt dan de Vergeten Check-uit Service uitgezet.
Vergeet een medewerker na afmelding toch om uit te checken? Dan ontvangt je medewerker hier geen melding meer van. Ook kunnen we de betreffende vergeten check-uit dan niet meer herstellen. Je organisatie krijgt hierdoor mogelijk met extra kosten te maken.
Kun je de Vergeten Check-uit Service ook gebruiken met een afdelingskaart?
Ja, dat kan. Bij afdelingskaarten gaat de e-mailnotificatie naar de Contactpersoon Kaarthouders van de betreffende kaart.
Wat doe je als je vergeten bent uit te checken bij een andere vervoerder dan NS?
Ben je bij een andere treinvervoerder ingecheckt (bijvoorbeeld als je reist met NS en bent ingecheckt bij Arriva) en ontdek je dit voordat je een NS-trein instapt? Check dan uit bij de andere vervoerder en check in bij NS.
Zit je al in de NS-trein? Meld je dan bij de conducteur. Via Uitcheckgemist.nl vraag je het teveel betaalde bedrag bij de andere vervoerder terug.