Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Reizen
Op deze pagina vind je de meestgestelde vragen over reizen met de trein en andere vervoermiddelen. Wat wil jij weten?
Filter op
KaarthouderContactpersoon
Wat betekenen deze filters?
Wisselen van reisklasse
Hoe wissel je voor één keer of blijvend van 2e naar 1e klas?
Het wisselen van 2e naar 1e klas regel je heel eenvoudig via de NS-app, Mijn NS Zakelijk, of de NS-kaartautomaat. Voor 1 treinreis, de hele dag, of voor (on)bepaalde tijd.
Klassewissel regelen via de NS-app
Je kunt een klassewissel regelen voordat je hebt ingecheckt, maar ook nadat je hebt ingecheckt. Dit kan tot 15 minuten ná inchecken.
Een klassewissel regel je in enkele stappen:
  1. Ga naar de NS-app.
  2. Kies voor 'Meer' rechts onderin je scherm en daarna voor 'Mijn NS'. Is je NS-Business Card nog niet gekoppeld aan de app? Lees hoe je jouw kaart koppelt.
  3. Terwijl je naar beneden gaat, zie je vanzelf de klasse staan waarin jij reist. Deze kun je aanpassen naar 1e klas.
Je kunt de klassewissel via de NS-app ook weer uitzetten. Of meerdere keren per dag regelen en weer terugdraaien.
Tip: komt het vaker voor dat je van klasse wilt wisselen? Kies op het startscherm van de NS-app voor 'Widget toevoegen' en dan 'Klassewissel'. Zo regel je direct en extra snel je klassewissel.
Goed om te weten over het regelen van een klassewissel via de NS-app:
  • De klassewissel is alleen geldig in treinen van NS.
  • Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortjes of de kaartautomaat. De klassewissel is wel zichtbaar voor de conducteur.
  • Heb je nog niet de NS-app? Bekijk hoe je de app downloadt.
Klassewissel regelen via Mijn NS Zakelijk
Je kunt in Mijn NS Zakelijk kiezen tussen drie opties: een klassewissel voor onbepaalde tijd, een klassewissel alleen voor vandaag of een klassewissel voor een bepaalde datum/tijd. Aanvragen kan 24 uur per dag, maar regel de wissel altijd vóórdat je incheckt.
Een klassewissel regel je in enkele stappen:
  1. Ga naar Mijn NS Zakelijk. Heb je nog geen account of ben je jouw inloggegevens kwijt? Ontdek hoe je jouw account activeert of inloggegevens opvraagt.
  2. Kies onder 'Direct regelen' voor 'Klassewissel aanvragen'
Goed om te weten over het regelen van een klassewissel via Mijn NS Zakelijk:
  • De klassewissel is alleen geldig in treinen van NS.
  • Je kunt de wissel niet annuleren via de NS-kaartautomaat.
  • Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortjes of de kaartautomaat. De klassewissel is wel zichtbaar voor de conducteur.
Klassewissel via kaartautomaat
Volg de instructies op de kaartautomaat om een klassewissel te regelen. Een klassewissel via de kaartautomaat is altijd automatisch geldig tot 04:00 de volgende dag en via de automaat ook weer terug te wisselen.
Hoe wijzig je je abonnement blijvend van 1e naar 2e klas?
Wil je een permanente wissel naar 2e klas? Dat kan door de klasse van je abonnement te wijzigen via 'Mijn NS-Business Card' - 'Abonnement wijzigen' in Mijn NS Zakelijk.
Waarom is mijn klassewissel niet zichtbaar bij het inchecken?
Een klassewissel via de NS-app, Mijn NS Zakelijk of de kaartautomaat is niet zichtbaar bij inchecken. Dit komt omdat de klassewissel alleen administratief wordt geregistreerd en niet 'op' de kaart zelf. Hierdoor geeft de incheckpaal, het poortje of de kaartautomaat niet de gewijzigde klasse aan. De originele klasse (bij aanvraag van de kaart opgegeven) zal altijd worden getoond.
De klassewissel is wel zichtbaar op de controle-apparatuur van de conducteur.
Je kunt dus gewoon reizen in de door jouw gekozen klasse. De toeslag wordt achteraf verrekend en zal wel als zodanig in je reisoverzichten in Mijn NS Zakelijk en op de facturen staan. Als er een klassewissel naar 1e klas actief is, zie je ook tot en met wanneer deze actief is. 
In- en uitchecken
Ik ben vergeten om in te checken. Wat nu?
Nog niet ingestapt in de trein?
Ben je de incheckpoortjes of -paaltjes al voorbij, maar ben je nog niet ingestapt in de trein? Probeer dan alsnog in te checken met je NS-Business Card vóórdat je de trein instapt. Als je niet incheckt, kan er namelijk (afhankelijk van welk abonnement je hebt) een correctietarief in rekening worden gebracht.
Tips bij het inchecken
  • Zorg dat je bij een incheckpaaltje- of poortje van de juiste vervoerder (inchecken bij NS voor je reis met NS, inchecken bij Arriva voor je reis met Arriva, etc.) incheckt.
  • Check je bij een poortje in? Doe dit altijd aan de incheck-kant van het poortje.
Al ingestapt?
Kom je er in de trein pas achter dat je bent vergeten in te checken? Meld je dan bij de conducteur.
Ik ben vergeten om uit te checken. Wat nu?
Geen nood: op je NS-Business Card staat standaard de Vergeten Check-uit Service aan. Goed om te weten, deze service geldt alleen voor NS-treinritten.
Kunnen we jouw eindstation voorspellen?
Dan corrigeren we jouw vergeten check-uit automatisch. Daarbij kijken we bijvoorbeeld naar de check-in die je daarna doet. We stellen op basis van dat eindstation de ritprijs vast en sturen je een e-mail.
Kunnen we jouw eindstation niet voorspellen?
Ook dan ontvang je een e-mail, zodat je zelf je rit kan corrigeren in Mijn NS Zakelijk. Corrigeren kan tot maximaal zes maanden na de reisdatum.
Vijf correcties per jaar
Je kunt per kalenderjaar maximaal vijf gemiste check-uit’s per NS-Business Card corrigeren. Daarbij maakt het niet uit of dat automatisch via de Vergeten Check-uit Service is gebeurd, of dat je dit zelf hebt gedaan in Mijn NS Zakelijk of de NS-app. Na vijf gecorrigeerde check-uit’s ontvang je geen notificatie meer. Je kunt een vergeten check-uit dan alleen nog via Klantenservice NS Zakelijk laten herstellen. NS is niet verplicht om dit verzoek in behandeling te nemen.
Let op: Vanaf 1 januari 2025 kan een vergeten check-uit bij NS maximaal drie keer per kalenderjaar worden gecorrigeerd. Dit geldt voor iedereen en voor alle manieren van corrigeren, of het nu automatisch is met NS Flex, via de Vergeten Check-out Service, of handmatig via Mijn NS, Mijn NS Zakelijk, of NS Klantenservice. Deze correcties worden bij elkaar opgeteld tot maximaal 3 keer per kalenderjaar.
Hiermee wijzigen 1 januari a.s. de voorwaarden voor automatische ritprijscorrectie na een vergeten check-uit voor NS-Business Card (artikel 25 Productvoorwaarden NS-Business Card).
Wanneer mag ik een vergeten check-uit corrigeren?
Met de NS-Business Card is het mogelijk om vanaf 9 dagen na je rit een aanvraag tot corrigeren te doen via Mijn NS Zakelijk. Het verschil tussen het correctietarief en de daadwerkelijke ritprijs wordt dan gecorrigeerd op de eerstvolgende factuur.
Hoe werkt de Vergeten Check-uit Service?
We hebben een speciale service waarmee maximaal 5x per jaar een vergeten check-uit automatisch voor je wordt gecorrigeerd.
Als je met je NS-Business Card vergeet uit te checken, dan wordt er een correctietarief in rekening gebracht. NS helpt je via deze service met het corrigeren hiervan. Dat kan op twee manieren:
  1. Kunnen we met minstens 80% zekerheid bepalen op welke locatie je jouw check-uit gemist hebt? Dan corrigeren we de vergeten check-uit automatisch.
  2. Is die 80% zekerheid er niet? Dan ontvang je een notificatie per e-mail, waarin staat dat je bent vergeten uit te checken. Je kunt je rit dan zelf corrigeren in je Mijn NS Zakelijk account.
Let op: de Vergeten Check-Uit Service werkt alleen bij ritten die gemaakt zijn bij NS. Je kunt maximaal 5 keer per jaar een vergeten check-uit (laten) herstellen met de Vergeten Check-uit Service. Je kunt je niet afmelden voor de Vergeten Check-uit Service.
Bekijk hoe wij automatisch corrigeren
Klopt de automatische correctie niet? Neem dan contact op met Klantenservice NS Zakelijk.
Voor welke NS-Business Cards geldt de Vergeten Check-uit Service?
Voor de NS-Business Card zonder abonnement, de NS-Business Card met Dal abonnement en de NS-Business Card met Traject Vrij abonnement. Bij het laatstgenoemde abonnement crediteren we het betaalde correctietarief en brengen we geen daadwerkelijke ritprijs in rekening.
Ook geldt de Vergeten Check-uit Service voor afdelingskaarten. Bij deze kaarten gaat de e-mailnotificatie naar de Contactpersoon Kaarthouders van de betreffende kaart.
Wanneer ontvang ik een e-mail over een vergeten check-uit?
Bij een vergeten check-uit die we niet automatisch kunnen herstellen via de Vergeten Check-uit Service, sturen we je als kaarthouder (of Contactpersoon Kaarthouders, bij een afdelingskaart) een notificatie per e-mail. Daarin staat dat je jouw rit zelf kunt corrigeren in Mijn NS Zakelijk. Deze service geldt uitsluitend voor een vergeten check-uits bij treinreizen met NS.
Kun je de Vergeten Check-uit Service ook gebruiken met een afdelingskaart?
Ja, dat kan. Bij afdelingskaarten gaat de e-mailnotificatie naar de Contactpersoon Kaarthouders van de betreffende kaart.
Wat doe je als je vergeten bent uit te checken bij een andere vervoerder dan NS?
Ben je bij een andere treinvervoerder ingecheckt (bijvoorbeeld als je reist met NS en bent ingecheckt bij Arriva) en ontdek je dit voordat je een NS-trein instapt? Check dan uit bij de andere vervoerder en check in bij NS.
Zit je al in de NS-trein? Meld je dan bij de conducteur. Via dit formulier vraag je het teveel betaalde bedrag bij de andere vervoerder terug.
Wat zijn de correctietarieven voor een gemiste check-in of -out?
Die kunnen per abonnement verschillen. Hier vind je alle correctietarieven.
Geld terug bij vertraging
Hoe kan ik geld terugvragen bij vertraging?
We vinden het vervelend als je tijdens jouw binnenlandse treinreis met NS vertraging hebt. Daarom kan je bij een vertraging vanaf 30 minuten of langer geld terugvragen. Als je met je NS-Business Card hebt gereisd, kan dat in Mijn NS Zakelijk. Kies voor 'Gemaakte reizen' en zoek vervolgens de reis op waar het om gaat. Eenmaal gevonden, vraag je een restitutie aan.
Samenreiskorting
Wat is Samenreiskorting?
Met Samenreiskorting kun je maximaal drie medereizigers tijdens de daluren 40% korting geven op hun treinritprijs. Het geven van Samenreiskorting is iets waar je recht op hebt als je een Dal Voordeel, Traject Vrij, Trein Vrij, OV Vrij of Traject op Maat abonnement op je NS-Business Card hebt. Of als je organisatie gebruikmaakt van het NS-Business Collectief.
Wanneer mag ik met mijn NS-Business Card Samenreiskorting geven?
Je kunt Samenreiskorting aan maximaal drie medereizigers geven als je op je NS-Business Card één van de volgende abonnementen hebt staan: 
  • Dal Voordeel  
  • Traject Vrij  
  • Trein Vrij  
  • OV Vrij  
  • Traject op Maat 
Of als je organisatie gebruikmaakt van het NS-Business Collectief.  
Hoe geef ik Samenreiskorting?
Als je Samenreiskorting wilt geven, dan hoef jij niets te doen. Je medereiziger zet vóór het inchecken Samenreiskorting aan in Mijn NS in de NS-app, laadt de korting op de OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat of koopt een Samenreisticket op ns.nl. Belangrijk om te weten is dat Samenreiskorting voor je medereiziger(s) alleen geldig is als je met elkaar in dezelfde treincoupé reist.
Meer informatie over het aan- en uitzetten van Samenreiskorting vind je op ns.nl
Deur-tot-deurdiensten
Van welke deur-tot-deurdiensten kan ik gebruikmaken?
Met de NS-Business Card heb je - naast trein, bus, tram en metro - toegang tot:
  • OV-fiets
  • NS-fietsenstalling
  • Elektrische deelfietsen van Dott
  • Deelscooters van Check
  • Deelauto's van Greenwheels
  • P+R parkeren (parkeerterreinen naast stations)
  • Internationale treinreizen
  • Taxi
Let op: welke diensten jij als kaarthouder daadwerkelijk mag gebruiken, hangt af van de afspraken tussen jouw werkgever en NS. Alleen de NS-contactpersoon in jouw organisatie kan deur-tot-deurdiensten aan- en uitzetten.
In de overeenkomst wordt vastgelegd welke diensten (en eventueel op persoonsniveau voor wie) er geactiveerd zijn voor de overeenkomst. Zo kan het zijn dat je van alle diensten gebruik kunt maken, maar iemand van een andere organisatie (naast trein, bus, tram en metro) bijvoorbeeld alleen van OV-fiets. In je Mijn NS Zakelijk account kun je zien welke diensten er voor jouw NS-Business Card zijn geactiveerd:
  1. Log in in Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders en klik op ‘Mijn NS-Business Card’.
  2. Bekijk of een dienst aan- of uitstaat. Goed om te weten: 'aan' betekent dat je de dienst kunt gebruiken. Je betaalt pas als je een dienst daadwerkelijk gebruikt.
  3. Staat een dienst uit, vraag dan je werkgever deze aan te zetten in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen onder ‘Kaarten en kaarthouders beheren’ of doe dit als zzp'er zelf.
Gebruik je NS Go?
Dan kan je de dienst zelf toevoegen in het systeem.
Kan ik ook met bus, tram en metro reizen met mijn NS-Business Card?
Als jouw werkgever daar toestemming voor gegeven heeft, kun je met je NS-Business Card inderdaad ook met bus, tram en metro reizen. Je reist op rekening: je checkt dus zorgeloos bij alle vervoerders in en uit en je (organisatie) ontvangt de factuur achteraf. Dat betekent nog meer reisgemak!
Bekijk alle deur-tot-deurdiensten
Kunnen mijn medewerkers ook reizen met bus, tram, en metro, of met één van de deur-tot-deurdiensten? En telt dit dan als reisdag?
Ja, medewerkers kunnen ook reizen met bus, tram, en metro, en met de overige deur-tot-deurdiensten. Dit telt niet mee als reisdag. Alleen treinreizen op het afgekochte traject tellen mee bij het bepalen van het aantal reisdagen.
BudgetZeker BTM abonnement
Reist je medewerker veel in het gehele openbaar vervoer? Voor een vast bedrag per jaar reist je medewerker met bus, tram of metro bij alle vervoersbedrijven in Nederland. Het BudgetZeker BTM abonnement wordt verkocht in 3 tariefbundels. Small, Medium en Large, afhankelijk van het reisgedrag van je medewerker.
OV-Fiets, Dott, Deelscooter en Greenwheels
Kan ik een OV-fiets huren met mijn NS-Business Card?
Als jouw werkgever daar toestemming voor gegeven heeft, kun je inderdaad met je NS-Business Card een OV-fiets huren. Je hebt geen abonnement nodig en hoeft ter plekke niks af te rekenen. In de NS-app zie je de actuele beschikbaarheid op alle stations met OV-fietsen.
Toestemming werkgever
Zo zie je in enkele stappen of je werkgever het gebruik van de OV-fiets heeft toegestaan:
  1. Log in in Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders en klik op ‘Mijn NS-Business Card’.
  2. Bekijk of de dienst 'OV-fiets' aan- of uitstaat. Goed om te weten: 'aan' betekent dat je de dienst kunt gebruiken. Je betaalt pas als je een dienst daadwerkelijk gebruikt.
  3. Staat 'OV-fiets' uit, vraag dan je werkgever deze dienst aan te zetten in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen onder ‘Kaarten en kaarthouders beheren’ of doe dit als zzp'er zelf.
Alles over de OV-fiets
Waar kan ik een OV-ebike huren?
De OV-ebike is te huur op stations Driebergen-Zeist, Arnhem, Groningen en Maastricht. In de NS-app, onder 'In de buurt', zie je altijd de actuele locaties en het aantal beschikbare OV-ebikes.
Alles over de OV-ebike
Hoe huur ik een elektrische deelfiets van Dott met mijn NS-Business Card?
Wil je een Dott-fiets boeken, dan doe je dat via de NS-app. Heb je als kaarthouder je NS-Business Card al gekoppeld aan de NS-app? Volg dan onderstaande stappen.  
  1. Ga naar de NS-app. 
  2. Kies voor 'In de buurt' onder in je scherm.  
  3. Tik op een beschikbare Dott-fiets en ga voor 'Rijd met Dott'. 
  4. Let op: activeer je rit als je bij de fiets in de buurt staat. 
  5. Accepteer de voorwaarden.
Je kan de rit op elk moment beëindigen in de NS-app. Zorg er dan wel voor dat je de fiets parkeert in één van de aangegeven parkeerzones. 
Heb je nog niet je NS-Business Card gekoppeld aan de NS-app? Lees hier hoe je dat doet.
Kan ik als zzp'er direct gebruikmaken van een elektrische deelfiets van Dott?
Ja, dat kan. Goed om te weten: heb je als zzp'er meer dan vijf NS-Business Cards in gebruik? Zet dan in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen de dienst 'Elektrische deelfiets' aan. Dit kan onder 'Kaarten en kaarthouders beheren' en vervolgens 'Bekijk resultaten'.
Hoe kan ik als werkgever Dott beschikbaar maken voor mijn medewerkers?
Dit kan je als volgt regelen in Mijn NS Zakelijk: 
  1. Log in in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen.  
  2. Ga naar ‘Kaarten en kaarthouders beheren’. 
  3. Kies voor 'Bekijk resultaten'. 
  4. Zet per kaartnummer de dienst 'Elektrische deelfiets' aan. 
  5. Klaar! 
  6. Is het niet mogelijk om wijzigingen aan te brengen? Dan moet de dienst 'Elektrische deelfiets' nog aangezet worden op de overeenkomst. Stuur hiervoor een e-mail naar je accountmanager bij NS Zakelijk of naar Sales Support via supportzakelijk@ns.nl. Zij helpen je graag verder. 
Gebruik je NS Go?  
Neem dan contact op met je contactpersoon van NS Go. 
Hoe betaal ik een Dott-rit?
Dat kan met je NS-Business Card die is gekoppeld aan je account in de app. De gemaakte reizen met Dott verschijnen maandelijks achteraf op de NS-Business Card factuur.  
Hoe worden Dott-ritten weergegeven op de factuur?
De gemaakte reizen met een elektrische deelfiets van Dott komen maandelijks op de NS-Business Card factuur. Je vindt ze onder het kopje 'Deur-tot-deurdiensten' en vervolgens 'Elektrische deelfiets'. Wel zo overzichtelijk. 
In de factuurspecificatie geven we een verdere omschrijving zoals datum van reizen, locatie van afhalen en duur van de reis. 
Alle gemaakte reizen vind je binnen 24 uur na de rit terug in Mijn NS Zakelijk of – als je organisatie hier gebruik van maakt – in je overzicht in NS Go.
Kan ik met mijn NS-Business Card een Greenwheels-deelauto boeken?
Als jouw werkgever daar toestemming voor heeft gegeven, boek je heel eenvoudig een deelauto van Greenwheels. Je vindt ze op meer dan 2500 locaties door heel Nederland, onder andere rondom 135 NS-stations.
Toestemming werkgever
Zo zie je in enkele stappen of je werkgever het gebruik van een Greenwheels-deelauto heeft toegestaan:
  1. Log in in Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders en klik op ‘Mijn NS-Business Card’.
  2. Bekijk of de dienst 'Greenwheels-deelauto' aan- of uitstaat. Goed om te weten: 'aan' betekent dat je de dienst kunt gebruiken. Je betaalt pas als je een dienst daadwerkelijk gebruikt.
  3. Staat 'Greenwheels-deelauto' uit, vraag dan je werkgever deze dienst aan te zetten in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen onder ‘Kaarten en kaarthouders beheren’ of doe dit als zzp'er zelf.
Wil je meer weten over het reserveren van een Greenwheels-deelauto en de kosten? Ga naar ns.nl/zakelijk/greenwheels.
In welke steden vind ik de deelscooter?
Je vindt de deelscooters van Check in:
  • Amersfoort
  • Amstelveen
  • Amsterdam
  • Breda
  • Den Haag
  • Diemen
  • Enschede
  • Groningen
  • Hilversum
  • Leeuwarden
  • Rijswijk
  • Rotterdam
  • Zwolle
Voor het actuele servicegebied kijk je in de NS-app bij 'In de buurt', in het menu onderaan.
Hoe kan ik de deelscooter beschikbaar maken voor mijn medewerkers?
Als contactpersoon voor de NS-Business Cards binnen jouw organisatie, kun je in Mijn NS Zakelijk (log in als contactpersoon, dus met je gebruikersnaam) zien of 'Check deelscooter' beschikbaar is voor jouw organisatie:
  • Kijk in het menu bij 'Bedrijfsgegevens'
  • Klik op 'Details' achter het overeenkomstnummer van jouw organisatie
  • Je ziet nu welke deur-tot-deurdiensten er beschikbaar zijn voor jouw organisatie. Is Check deelscooter niet beschikbaar? Mail dan naar supportzakelijk@ns.nl om ervoor te zorgen dat je medewerkers ook van de e-scooter gebruik kunnen maken.
  • Is de deelscooter beschikbaar voor jouw organisatie? Dan kun je voor alle medewerkers met een NS-Business Card óf voor een deel van je medewerkers regelen dat zij de deelscooter kunnen huren, waarbij ritten achteraf via de NS-Business Card factuur in rekening worden gebracht. Hiervoor ga je in het menu links naar 'Kaarten en kaarthouders beheren'. Zoek alle kaarthouders erbij en wijzig de deur-tot-deurdiensten (in dit geval: de e-scooter) voor alle kaarthouders in één keer. Of kies handmatig alleen bepaalde medewerkers, waarvoor je de e-scooter beschikbaar maakt.
Meer over onze deelscooter
Kan ik als zzp'er direct van de deelscooter gebruikmaken?
Ja, voor zzp'ers staat de deur-tot-deurdienst 'deelscooter' al 'aan' op de NS-Business Card*. Hier hoef je dus zelf geen actie voor te ondernemen in Mijn NS Zakelijk. Je hoeft je alleen nog maar bij Check te registreren, door de Check-app te downloaden en de gevraagde gegevens in te vullen/aan te leveren. Hierna kun je gemakkelijk via de NS-app (bij 'In de buurt' in het menu) deelscooters zoeken en reserveren.
*Dit kun je nakijken door in Mijn NS Zakelijk (log als contactpersoon in) je NS-Business Card op te zoeken. Hier zie je ook direct welke deur-tot-deurdiensten er nog meer 'aan' staan. Ook kun je diensten hier 'aan' of 'uit' zetten.
Hoeveel kost het huren van een deelscooter?
Het huren van een deelscooter kost 33 cent per minuut, met een starttarief van € 0,75 cent (per 1 januari 2024: € 1). Het parkeertarief bedraagt € 0,10 cent per minuut (per 1 januari 2024: € 0,15 cent).
Wat heb ik nodig om een deelscooter te kunnen huren/rijden?
  • Om te mogen rijden met een deelscooter heb je een rijbewijs voor een motor (type A) en/of auto (type B) of bromfietscertificaat nodig.
  • Parkeer je deelscooter binnen het servicegebied en op de plek waar ook reguliere scooters worden geparkeerd.
  • Wanneer het dragen van een helm verplicht is, liggen er twee helmen in een koffer op de scooter. Op een scooter met blauwe kentekenplaat (max. snelheid 25 km/u) is een helm niet verplicht, op een scooter met gele kentekenplaat (max. 45 km/u) wel.
Waarom zie ik betaalmiddel 'NS-Business Card' niet in de Check-app?
Dit kan komen doordat je je al eerder geregistreerd hebt bij Check en daarom de app even moet updaten. Mocht een update niet werken, dan kun je de app verwijderen en opnieuw installeren. Mocht ook dit niet werken, neem dan contact op met NS Klantenservice.
Hoe worden deelscooter ritten op de factuur weergegeven?
Op het transactieoverzicht bij de NS-Business Card factuur (te vinden in Mijn NS Zakelijk, wanneer u als contactpersoon inlogt), ziet u het volgende wanneer er een deelscooter rit in rekening wordt gebracht:
  • Categorie: 'Deur-tot-deurdiensten'
  • Productcode: '5021'
  • Productnaam: 'Deelscooter'
Parkeren op straat
Hoe weet ik of ik kan parkeren op straat met mijn NS-Business Card?
Werk je bij een organisatie en wil je weten of je met je NS-Business Card kunt parkeren? Controleer dit als volgt:
  1. Log in op Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders en kies voor ‘Mijn NS-Business Card’.
  2. Bekijk onder 'Deur tot deurdiensten' of parkeren op straat/in garage aan- of uitstaat. Goed om te weten: 'aan' betekent dat je kunt parkeren. Je betaalt pas als je echt parkeert.
  3. Staat parkeren uit, vraag dan je werkgever deze dienst aan te zetten in Mijn NS Zakelijk onder ‘Kaarten en kaarthouders beheren’.
Ga naar Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders
Gebruik je NS Go?
Dan kun je parkeren op straat/in garage zelf toevoegen.
Hoe kan ik als werkgever parkeren beschikbaar maken voor mijn medewerkers?
Dit doe je in enkele stappen:
  1. Log in op Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen
  2. Ga naar ‘Kaarten en kaarthouders beheren’
  3. Kies voor 'Bekijk resultaten' en kies het kaartnummer
  4. Zet per kaartnummer de dienst 'Parkeren op straat/in garage' aan
Goed om te weten: parkeren kan nu nog alleen op straat, in de toekomst ook in parkeergarages.
Kun je parkeren niet aanzetten in Mijn NS Zakelijk? Dan moet dit eerst nog worden opgenomen in de overeenkomst. Stuur hiervoor een e-mail naar je NS-accountmanager of Sales Support via supportzakelijk@ns.nl. We helpen je graag verder.
Ga naar Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen
Gebruik je NS Go?
Neem dan contact op met je contactpersoon van NS Go.
Hoe betaal ik als werkgever de parkeerkosten van mijn medewerkers?
De kosten van het parkeren vind je terug op de maandelijkse NS-Business Card factuur. Verdere specificaties zoals datum, parkeertijd en locatie kun je inzien in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen onder 'Facturenoverzicht'. 
Ga naar Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen
Kan er een verschil gemaakt worden in zakelijk en privé parkeren?
In NS Go kun je aangeven of het parkeren zakelijk of privé is. Gebruikt je organisatie geen NS Go, dan is het niet mogelijk om het verschil te laten zien.
Waar staan de parkeerkosten op de zakelijke factuur?
De parkeerkosten vind je op de factuur terug onder het kopje 'Deur-tot-deurdiensten'. In Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen onder 'Facturenoverzicht' kun je specificaties inzien en het transactieoverzicht bekijken. Hier vind je de parkeerkosten, parkeertijd, parkeerzone en het kenteken van het voertuig waarmee geparkeerd is. 
Ga naar Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen
Ik ben zzp’er. Kan ik dan ook parkeren op straat via de NS-app?
Het is voor zzp’ers niet mogelijk om te parkeren op straat met je NS-Business Card. Je kunt wel parkeren op P+R terreinen. Lees meer over het parkeren op P+R terreinen.   
Waar op straat kan ik parkeren?
Je kunt in vrijwel alle gemeenten in Nederland parkeren met de NS-app. De app ziet waar jij en je voertuig staan en laat op het kaartje onder 'In de buurt' de verschillende parkeerzones zien. Het enige dat jij hoeft te doen is op de parkeerzone klikken waar je je voertuig hebt geparkeerd en de stappen in de app doorlopen.
Staat je parkeerzone er niet tussen of laat de app geen zones in jouw buurt zien? Dan is parkeren met de NS-app niet mogelijk. Betaal dan zelf bij de parkeerautomaat.
Mijn parkeerzone staat er niet tussen in de NS-app
Open onze app opnieuw en kijk of de parkeerzone er tussen staat. Zie je je parkeerzone nog steeds niet? Dan is parkeren met de NS-app op de plek waar jij geparkeerd staat niet mogelijk. Betaal zelf bij de parkeerautomaat om een boete te voorkomen.
Hoeveel kost het parkeren op straat?
De kosten zijn per parkeerzone verschillend. Kies in onze app onder 'In de buurt' voor een parkeerzone en je ziet de kosten per uur staan. Daarnaast betaal je over het parkeren € 0,25 aan transactiekosten. Dit zijn vaste kosten die je over elke keer dat jij of je medewerker parkeert, betaalt.
Hoe betaal ik voor parkeren?
Je kunt in onze app kiezen voor je NS-Business Card als manier om het parkeren te betalen. De kosten komen terug op de maandelijkse factuur van je werkgever.
Hoelang mag ik parkeren op straat?
Dat verschilt per parkeerzone. We laten in de app bij de parkeerzone de maximale parkeerduur zien, zodat je weet hoelang je kunt parkeren.
Hoe start ik het parkeren op straat?
Na het parkeren van je voertuig open je de NS-app. Kies voor 'In de buurt' onderin je scherm. Je ziet op het kaartje alle parkeerzones bij jou in de buurt staan. Tik op de parkeerzone waar je voertuig geparkeerd staat en doorloop de stappen. Voeg bijvoorbeeld het kenteken van je voertuig toe. Na het doorlopen van de stappen, start je het parkeren.
Hoe stop ik het parkeren op straat?
Ga naar de NS-app. Kies voor 'In de buurt' of tik op de parkeermelding onderin je scherm. Je kunt daarna direct het parkeren stoppen en wegrijden. De parkeerkosten komen op de maandelijkse factuur van je NS-Business Card.
Kan ik ook in garages parkeren met de NS-app?
Parkeren kan nu nog alleen op straat, op termijn kan het ook in parkeergarages.  
Ik ben vergeten het parkeren op straat stop te zetten. Wat nu?
Dat is vervelend, maar kan natuurlijk gebeuren. Stop het parkeren op straat alsnog in de NS-app. De parkeerkosten komen op de maandelijkse factuur van je NS-Business Card.
Wil je een coulanceregeling? Neem hiervoor contact op met de gemeente waar je auto geparkeerd stond.
Hoe weet stadstoezicht dat ik heb betaald voor het parkeren op straat?
Als je het parkeren start, dan komt jouw kenteken in de database van de gemeente. Scant de parkeerwachter je kenteken, dan krijgt diegene een melding dat jij parkeert en hiervoor betaalt.
Waar vind ik mijn gemaakte parkeerkosten en parkeertijd?
Je kunt de kosten van het parkeren en verdere informatie zoals parkeertijd en locatie terugzien in Mijn NS Zakelijk onder 'Gemaakte reizen'. Of in NS Go, als je organisatie daar gebruik van maakt.
Wanneer vindt de incasso van de parkeerkosten plaats?
Alle parkeerkosten komen op de maandelijkse NS-Business Card factuur. De betaling vindt 3 of 30 dagen na factuurdatum plaats. Dit hangt af van de betaalmethode waarvoor je organisatie heeft gekozen. Is dit automatische incasso, dan geldt een incassotermijn van 3 dagen na factuurdatum. Betaalt je organisatie op factuur, dan heb je een betaaltermijn van 30 dagen na factuurdatum.
Op mijn factuur staat een te hoog parkeerbedrag.
Wij krijgen de gemaakte parkeerkosten door van de parkeeruitvoerder. Herken je de kosten niet die op je factuur staan, neem dan contact op met die parkeeruitvoerder. Heb je op straat geparkeerd dan is dit vaak de gemeente.
Ik heb onterecht een parkeerboete gekregen.
Maak binnen 6 weken na het ontvangen van de boete bezwaar bij de gemeente waar je voertuig geparkeerd stond. Bij veel gemeenten kun je via de website bezwaar maken.
Internationale treinreizen
Kan ik met mijn NS-Business Card internationaal reizen?
Ja, dat kan. Via Mijn NS Zakelijk kun je eenvoudig internationale treinreizen boeken, zonder extra toeslag te betalen. Lees meer over internationaal reizen.
Welke internationale treinen (zoals Eurostar en ICE International) kan ik gebruiken?
Met je NS-Business Card en Mijn NS Zakelijk reis je op rekening met o.a.:
  • ICE International
  • Eurostar
  • Eurocity Direct en EuroCity
  • Intercity Berlijn
Boeken doe je via via je Mijn NS Zakelijk account, zodat je boeking achteraf op je NS-Business Card factuur wordt verrekend.
Lees meer over internationale treinreizen
Losse treinkaartjes
Kan ik in één keer grote aantallen losse treinkaartjes kopen?
Ja, dat kan!
Via de NS Ticket Desk kun je in één keer tussen de 200 en 20.000 treinkaartjes kopen. Bijvoorbeeld om aan de bezoekers van je evenement te geven.
Lees hoe je de kaartjes bestelt
Liever contact?
Niet gevonden wat je zocht? We helpen je graag. Bel ons of vul ons contactformulier in.
Bel ons
Je kunt ons 24/7 bereiken.
+31 (0)30 300 11 11
Vul ons contactformulier in
Ontvang binnen 5 werkdagen antwoord.
Stel je vraag