Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Service en Contact
Reizen
Op deze pagina vind je de meestgestelde vragen over reizen met de trein en andere vervoermiddelen. Wat wil jij weten?
Filter op
KaarthouderContactpersoon
Wat betekenen deze filters?
Wisselen van reisklasse
Hoe wissel je voor één keer of blijvend van 2e naar 1e klasse?
Dit regel je heel eenvoudig via de NS-app, Mijn NS Zakelijk, of de NS kaartautomaat. Voor 1 treinreis, de hele dag, of voor (on)bepaalde tijd.
Klassewissel via de NS-app: tot 15 minuten ná inchecken
  • Deze klassewissel kun je uitvoeren voordat je hebt ingecheckt, maar ook nadat je hebt ingecheckt. Dit kan tot 15 minuten ná inchecken.
  • De wissel is alleen geldig in treinen van NS.
  • Je kunt de wissel meerdere malen per dag uitvoeren en terugdraaien.
  • Je kunt de wissel via de NS-app ook weer uitzetten.
  • In de app zie je ook of er een klassewissel actief is.
  • Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortjes of de kaartautomaat. De klassewissel is wel zichtbaar op de controle-apparatuur van de conducteur.
  • In de NS-app ga je naar 'Mijn NS', daar zie je jouw NS-Business Card met de verschillende mogelijkheden, waaronder 'klassewissel'.
Download de NS-app.
Klassewissel via Mijn NS Zakelijk
  • Je kunt kiezen tussen drie opties: een klassewissel voor onbepaalde tijd, een klassewissel alleen voor vandaag of een klassewissel voor een bepaalde datum/tijd.
  • Aanvragen kan 24 uur per dag via  Mijn NS Zakelijk.
  • Regel de wissel altijd vóórdat je incheckt.
  • De wissel is alleen geldig in treinen van NS.
  • In Mijn NS Zakelijk zie je of er een klassewissel actief is.
  • Je kunt de wissel niet annuleren via de NS-kaartautomaat.
  • Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortje of de kaartautomaat. De klassewissel is wel zichtbaar op de controle-apparatuur van de conducteur.
Ga naar Mijn NS Zakelijk.
Klassewissel via kaartautomaat
  • Volg de instructies op de kaartautomaat.
  • Een klassewissel via de kaartautomaat is altijd automatisch geldig tot 04:00 de volgende dag en via de automaat ook weer terug te wisselen.
Hoe wijzig je je abonnement blijvend van 1e naar 2e klasse?
Wil je een permanente wissel naar 2e klasse? Dat kan door de klasse van je abonnement te wijzigen via 'Mijn NS-Business Card' - 'Abonnement wijzigen' in Mijn NS Zakelijk.
Waarom is mijn klassewissel niet zichtbaar bij het inchecken?
Een klassewissel via de NS-app, Mijn NS Zakelijk of de kaartautomaat is niet zichtbaar bij inchecken. Dit komt omdat de klassewissel alleen administratief wordt geregistreerd en niet 'op' de kaart zelf. Hierdoor geeft de incheckpaal, het poortje of de kaartautomaat niet de gewijzigde klasse aan. De originele klasse (bij aanvraag van de kaart opgegeven) zal altijd worden getoond.
De klassewissel is wel zichtbaar op de controle-apparatuur van de conducteur.
Je kunt dus gewoon reizen in de door jouw gekozen klasse. De toeslag wordt achteraf verrekend en zal wel als zodanig in je reisoverzichten in Mijn NS Zakelijk en op de facturen staan. Als er een klassewissel naar 1e klas actief is, zie je ook tot en met wanneer deze actief is. 
In- en uitchecken
Ik ben vergeten om in te checken. Wat nu?
Nog niet ingestapt in de trein?
Ben je de incheckpoortjes of -paaltjes al voorbij, maar ben je nog niet ingestapt in de trein? Probeer dan alsnog in te checken met je NS-Business Card vóórdat je de trein instapt. Als je niet incheckt, kan er namelijk (afhankelijk van welk abonnement je hebt) een correctietarief in rekening worden gebracht.
Tips bij het inchecken
  • Zorg dat je bij een incheckpaaltje- of poortje van de juiste vervoerder (inchecken bij NS voor je reis met NS, inchecken bij Arriva voor je reis met Arriva, etc.) incheckt.
  • Check je bij een poortje in? Doe dit altijd aan de incheck-kant van het poortje.
Al ingestapt?
Kom je er in de trein pas achter dat je bent vergeten in te checken? Meld je dan bij de conducteur.
Ik ben vergeten om uit te checken. Wat nu?
Geen nood: op je NS-Business Card staat standaard de Vergeten Check-uit Service aan. Goed om te weten, deze service geldt alleen voor NS-treinritten.
Kunnen we jouw eindstation voorspellen?
Dan corrigeren we jouw vergeten check-uit automatisch. Daarbij kijken we bijvoorbeeld naar de check-in die je daarna doet. We stellen op basis van dat eindstation de ritprijs vast en sturen je een e-mail.
Kunnen we jouw eindstation niet voorspellen?
Ook dan ontvang je een e-mail, zodat je zelf je rit kan corrigeren in Mijn NS Zakelijk. Corrigeren kan tot maximaal zes maanden na de reisdatum.
Vijf correcties per jaar
Je kunt per kalenderjaar maximaal vijf gemiste check-uit’s per NS-Business Card corrigeren. Daarbij maakt het niet uit of dat automatisch via de Vergeten Check-uit Service is gebeurd, of dat je dit zelf hebt gedaan in Mijn NS Zakelijk of de NS-app. Na vijf gecorrigeerde check-uit’s ontvang je geen notificatie meer. Je kunt een vergeten check-uit dan alleen nog via Klantenservice NS Zakelijk laten herstellen. NS is niet verplicht om dit verzoek in behandeling te nemen.
Wanneer mag ik een vergeten check-uit corrigeren?
Met de NS-Business Card is het mogelijk om vanaf 9 dagen na je rit een aanvraag tot corrigeren te doen via Mijn NS Zakelijk. Het verschil tussen het correctietarief en de daadwerkelijke ritprijs wordt dan gecorrigeerd op de eerstvolgende factuur.
Hoe werkt de Vergeten Check-uit Service?
We hebben een speciale service waarmee maximaal 5x per jaar een vergeten check-uit automatisch voor je wordt gecorrigeerd.
Als je met je NS-Business Card vergeet uit te checken, dan wordt er een correctietarief in rekening gebracht. NS helpt je via deze service met het corrigeren hiervan. Dat kan op twee manieren:
  1. Kunnen we met minstens 80% zekerheid bepalen op welke locatie je jouw check-uit gemist hebt? Dan corrigeren we de vergeten check-uit automatisch.
  2. Is die 80% zekerheid er niet? Dan ontvang je een notificatie per e-mail, waarin staat dat je bent vergeten uit te checken. Je kunt je rit dan zelf corrigeren in je Mijn NS Zakelijk account.
Let op: de Vergeten Check-Uit Service werkt alleen bij ritten die gemaakt zijn bij NS. Je kunt maximaal 5 keer per jaar een vergeten check-uit (laten) herstellen met de Vergeten Check-uit Service. Je kunt je niet afmelden voor de Vergeten Check-uit Service.
Bekijk hoe wij automatisch corrigeren
Klopt de automatische correctie niet? Neem dan contact op met Klantenservice NS Zakelijk.
Voor welke NS-Business Cards geldt de Vergeten Check-uit Service?
Voor de NS-Business Card zonder abonnement, de NS-Business Card met Dal abonnement en de NS-Business Card met Traject Vrij abonnement. Bij het laatstgenoemde abonnement crediteren we het betaalde correctietarief en brengen we geen daadwerkelijke ritprijs in rekening.
Ook geldt de Vergeten Check-uit Service voor afdelingskaarten. Bij deze kaarten gaat de e-mailnotificatie naar de Contactpersoon Kaarthouders van de betreffende kaart.
Wanneer ontvang ik een e-mail over een vergeten check-uit?
Bij een vergeten check-uit die we niet automatisch kunnen herstellen via de Vergeten Check-uit Service, sturen we je als kaarthouder (of Contactpersoon Kaarthouders, bij een afdelingskaart) een notificatie per e-mail. Daarin staat dat je jouw rit zelf kunt corrigeren in Mijn NS Zakelijk. Deze service geldt uitsluitend voor een vergeten check-uits bij treinreizen met NS.
Kun je de Vergeten Check-uit Service ook gebruiken met een afdelingskaart?
Ja, dat kan. Bij afdelingskaarten gaat de e-mailnotificatie naar de Contactpersoon Kaarthouders van de betreffende kaart.
Wat doe je als je vergeten bent uit te checken bij een andere vervoerder dan NS?
Ben je bij een andere treinvervoerder ingecheckt (bijvoorbeeld als je reist met NS en bent ingecheckt bij Arriva) en ontdek je dit voordat je een NS-trein instapt? Check dan uit bij de andere vervoerder en check in bij NS.
Zit je al in de NS-trein? Meld je dan bij de conducteur. Via dit formulier vraag je het teveel betaalde bedrag bij de andere vervoerder terug.
Wat zijn de correctietarieven voor een gemiste check-in of -out?
Die kunnen per abonnement verschillen. Hier vind je alle correctietarieven.
Geld terug bij vertraging
Hoe kan ik geld terugvragen bij vertraging?
We vinden het vervelend als je tijdens jouw binnenlandse treinreis met NS vertraging hebt. Daarom kan je bij een vertraging vanaf 30 minuten of langer geld terugvragen. Als je met je NS-Business Card hebt gereisd, kan dat in Mijn NS Zakelijk. Kies voor 'Gemaakte reizen' en zoek vervolgens de reis op waar het om gaat. Eenmaal gevonden, vraag je een restitutie aan.
Samenreiskorting
Wat is Samenreiskorting?
Je kunt met Samenreiskorting maximaal drie medereizigers tijdens de daluren 40% korting geven op hun treinritprijs. Samenreiskorting is iets waar je recht op hebt als je reist met een Dal Voordeel, Traject Vrij, Trein Vrij, OV Vrij of Traject op Maat abonnement op je NS-Business Card. Maar ook als je organisatie gebruikmaakt van het NS-Business Collectief.
Wil je Samenreiskorting geven, dan hoef jij niets te doen. Je medereiziger zet vóór het inchecken Samenreiskorting aan in Mijn NS via de NS-app, laadt de korting op de OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat of koopt een Samenreisticket op ns.nl. Belangrijk om te weten is dat Samenreiskorting voor je medereiziger(s) alleen geldig is als je met elkaar in dezelfde treincoupé reist.
Meer informatie over het aanzetten van Samenreiskorting vind je op ns.nl
Wanneer mag ik met mijn NS-Business Card Samenreiskorting geven?
Je kunt Samenreiskorting aan maximaal drie medereizigers geven als je op je NS-Business Card één van de volgende abonnementen hebt staan: 
  • Dal Voordeel  
  • Traject Vrij  
  • Trein Vrij  
  • OV Vrij  
  • Traject op Maat 
Of als je organisatie gebruikmaakt van het NS-Business Collectief.  
Hoe kan ik met mijn NS-Business Card een ander met Samenreiskorting mee laten reizen?
Wil je Samenreiskorting geven, dan hoef jij niets te doen. Je medereiziger zet Samenreiskorting aan in Mijn NS via de NS-app, laadt de korting op de OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat of koopt een Samenreisticket op ns.nl.
Meer informatie over het aanzetten van Samenreiskorting vind je op ns.nl
Deur-tot-deurdiensten
Van welke deur-tot-deurdiensten kan ik gebruikmaken?
Met de NS-Business Card heb je - naast trein, bus, tram en metro - toegang tot:
  • OV-fiets
  • NS-fietsenstalling
  • Elektrische deelfietsen van TIER
  • Deelscooters van Check
  • Deelauto's van Greenwheels
  • P+R parkeren (parkeerterreinen naast stations)
  • Internationale treinreizen
  • Taxi
Let op: welke diensten jij als kaarthouder daadwerkelijk mag gebruiken, hangt af van de afspraken tussen jouw werkgever en NS. Alleen de NS-contactpersoon in jouw organisatie kan deur-tot-deurdiensten aan- en uitzetten.
In de overeenkomst wordt vastgelegd welke diensten (en eventueel op persoonsniveau voor wie) er geactiveerd zijn voor de overeenkomst. Zo kan het zijn dat je van alle diensten gebruik kunt maken, maar iemand van een andere organisatie (naast trein, bus, tram en metro) bijvoorbeeld alleen van OV-fiets. In je Mijn NS Zakelijk account kun je zien welke diensten er voor jouw NS-Business Card zijn geactiveerd:
  1. Log in in Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders en klik op ‘Mijn NS-Business Card’.
  2. Bekijk of een dienst aan- of uitstaat. Goed om te weten: 'aan' betekent dat je de dienst kunt gebruiken. Je betaalt pas als je een dienst daadwerkelijk gebruikt.
  3. Staat een dienst uit, vraag dan je werkgever deze aan te zetten in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen onder ‘Kaarten en kaarthouders beheren’ of doe dit als zzp'er zelf.
Gebruik je NS Go?
Dan kan je de dienst zelf toevoegen in het systeem.
Kan ik ook met bus, tram en metro reizen met mijn NS-Business Card?
Als jouw werkgever daar toestemming voor gegeven heeft, kun je met je NS-Business Card inderdaad ook met bus, tram en metro reizen. Je reist op rekening: je checkt dus zorgeloos bij alle vervoerders in en uit en je (organisatie) ontvangt de factuur achteraf. Dat betekent nog meer reisgemak!
Bekijk alle deur-tot-deurdiensten
Kunnen mijn medewerkers ook reizen met bus, tram, en metro, of met één van de deur-tot-deurdiensten? En telt dit dan als reisdag?
Ja, medewerkers kunnen ook reizen met bus, tram, en metro, en met de overige deur-tot-deurdiensten. Dit telt niet mee als reisdag. Alleen treinreizen op het afgekochte traject tellen mee bij het bepalen van het aantal reisdagen.
BudgetZeker BTM abonnement
Reist je medewerker veel in het gehele openbaar vervoer? Voor een vast bedrag per jaar reist je medewerker met bus, tram of metro bij alle vervoersbedrijven in Nederland. Het BudgetZeker BTM abonnement wordt verkocht in 3 tariefbundels. Small, Medium en Large, afhankelijk van het reisgedrag van je medewerker.
Kan ik een OV-fiets huren met mijn NS-Business Card?
Als jouw werkgever daar toestemming voor gegeven heeft, kun je inderdaad met je NS-Business Card een OV-fiets huren. Je hebt geen abonnement nodig en hoeft ter plekke niks af te rekenen. In de NS-app zie je de actuele beschikbaarheid op alle stations met OV-fietsen.
Alles over de OV-fiets
Waar kan ik een OV-ebike huren?
De OV-ebike is te huur op stations Driebergen-Zeist, Arnhem, Groningen en Maastricht. In de NS-app, onder 'In de buurt', zie je altijd de actuele locaties en het aantal beschikbare OV-ebikes.
Alles over de OV-ebike
Hoe huur ik een elektrische deelfiets van TIER met mijn NS-Business Card?
Wil je een TIER-fiets boeken, dan doe je dat via de NS-app. Heb je als kaarthouder je NS-Business Card al gekoppeld aan de NS-app? Volg dan onderstaande stappen.  
  1. Ga naar de NS-app. 
  2. Kies voor 'In de buurt' onder in je scherm.  
  3. Tik op een beschikbare TIER-fiets en ga voor 'Rijd met TIER'. 
  4. Let op: activeer je rit als je bij de fiets in de buurt staat. 
  5. Accepteer de voorwaarden.
Je kan de rit op elk moment beëindigen in de NS-app. Zorg er dan wel voor dat je de fiets parkeert in één van de aangegeven parkeerzones. 
Heb je nog niet je NS-Business Card gekoppeld aan de NS-app? Lees hier hoe je dat doet.
Kan ik als zzp'er direct gebruikmaken van een elektrische deelfiets van TIER?
Ja, dat kan. Goed om te weten: heb je als zzp'er meer dan vijf NS-Business Cards in gebruik? Zet dan in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen de dienst 'Elektrische deelfiets' aan. Dit kan onder 'Kaarten en kaarthouders beheren' en vervolgens 'Bekijk resultaten'.
Hoe kan ik als werkgever TIER beschikbaar maken voor mijn medewerkers?
Dit kan je als volgt regelen in Mijn NS Zakelijk: 
  1. Log in in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen.  
  2. Ga naar ‘Kaarten en kaarthouders beheren’. 
  3. Kies voor 'Bekijk resultaten'. 
  4. Zet per kaartnummer de dienst 'Elektrische deelfiets' aan. 
  5. Klaar! 
  6. Is het niet mogelijk om wijzigingen aan te brengen? Dan moet de dienst 'Elektrische deelfiets' nog aangezet worden op de overeenkomst. Stuur hiervoor een e-mail naar je accountmanager bij NS Zakelijk of naar Sales Support via supportzakelijk@ns.nl. Zij helpen je graag verder. 
Gebruik je NS Go?  
Neem dan contact op met je contactpersoon van NS Go. 
Hoe betaal ik een TIER-rit?
Dat kan met je NS-Business Card die is gekoppeld aan je account in de app. De gemaakte reizen met TIER verschijnen maandelijks achteraf op de NS-Business Card factuur.  
Hoe worden TIER-ritten weergegeven op de factuur?
De gemaakte reizen met een elektrische deelfiets van TIER komen maandelijks op de NS-Business Card factuur. Je vindt ze onder het kopje 'Deur-tot-deurdiensten' en vervolgens 'Elektrische deelfiets'. Wel zo overzichtelijk. 
In de factuurspecificatie geven we een verdere omschrijving zoals datum van reizen, locatie van afhalen en duur van de reis. 
Alle gemaakte reizen vind je binnen 24 uur na de rit terug in Mijn NS Zakelijk of – als je organisatie hier gebruik van maakt – in je overzicht in NS Go.
Kan ik mijn NS-Business Card gebruiken om te parkeren op een P+R terrein?
Als jouw werkgever daar toestemming voor gegeven heeft, kun je inderdaad met je NS-Business Card met korting of gratis parkeren op de P+R terreinen bij de NS-stations.
Lees alles over de P+R- parkeermogelijkheden
Kan ik met mijn NS-Business Card een Greenwheels-deelauto boeken?
Als jouw werkgever daar toestemming voor heeft gegeven, boek je heel eenvoudig een deelauto van Greenwheels. Je vindt ze op meer dan 2500 locaties door heel Nederland, o.a. rondom 135 NS-stations.
Stappenplan: zo reserveer je een Greenwheels deelauto
In welke steden vind ik de deelscooter?
Je vindt de deelscooters van Check in:
  • Amersfoort
  • Amstelveen
  • Amsterdam
  • Breda
  • Den Haag
  • Diemen
  • Enschede
  • Groningen
  • Hilversum
  • Leeuwarden
  • Rijswijk
  • Rotterdam
  • Zwolle
Voor het actuele servicegebied kijk je in de NS-app bij 'In de buurt', in het menu onderaan.
Hoe kan ik de deelscooter beschikbaar maken voor mijn medewerkers?
Als contactpersoon voor de NS-Business Cards binnen jouw organisatie, kun je in Mijn NS Zakelijk (log in als contactpersoon, dus met je gebruikersnaam) zien of 'Check deelscooter' beschikbaar is voor jouw organisatie:
  • Kijk in het menu bij 'Bedrijfsgegevens'
  • Klik op 'Details' achter het overeenkomstnummer van jouw organisatie
  • Je ziet nu welke deur-tot-deurdiensten er beschikbaar zijn voor jouw organisatie. Is Check deelscooter niet beschikbaar? Mail dan naar supportzakelijk@ns.nl om ervoor te zorgen dat je medewerkers ook van de e-scooter gebruik kunnen maken.
  • Is de deelscooter beschikbaar voor jouw organisatie? Dan kun je voor alle medewerkers met een NS-Business Card óf voor een deel van je medewerkers regelen dat zij de deelscooter kunnen huren, waarbij ritten achteraf via de NS-Business Card factuur in rekening worden gebracht. Hiervoor ga je in het menu links naar 'Kaarten en kaarthouders beheren'. Zoek alle kaarthouders erbij en wijzig de deur-tot-deurdiensten (in dit geval: de e-scooter) voor alle kaarthouders in één keer. Of kies handmatig alleen bepaalde medewerkers, waarvoor je de e-scooter beschikbaar maakt.
Meer over onze deelscooter
Internationale treinreizen
Kan ik met mijn NS-Business Card internationaal reizen?
Ja, dat kan. Via Mijn NS Zakelijk kun je eenvoudig internationale treinreizen boeken, zonder extra toeslag te betalen.
Lees meer over internationaal reizen.
Welke internationale treinen (zoals Thalys, Eurostar en ICE International) kan ik gebruiken?
Met je NS-Business Card en Mijn NS Zakelijk reis je op rekening met o.a.:
  • Thalys (Parijs)
  • ICE International (Brussel)
  • Eurostar (Londen)
  • Intercity Brussel
  • Intercity Berlijn
Boeken doe je via via je Mijn NS Zakelijk account, zodat je boeking achteraf op je NS-Business Card factuur wordt verrekend.
Lees meer over internationale treinreizen
Losse treinkaartjes
Kan ik in één keer grote aantallen losse treinkaartjes kopen?
Ja, dat kan!
Via de NS Ticket Desk kun je in één keer tussen de 200 en 20.000 treinkaartjes kopen. Bijvoorbeeld om aan de bezoekers van je evenement te geven.
Lees hoe je de kaartjes bestelt
NS-app
Wat kan ik als zakelijke reiziger in de NS-app?
Met de NS-app op zak ga je goed voorbereid op reis. Je leest er praktische informatie over je reis en boekt deur-tot-deurdiensten zoals de Check deelscooter, Greenwheels-deelauto, TIER-deelfiets en internationale trein. Ook kan je locaties van en drukte op P+R terreinen inzien.
Eventuele vertragingen, drukke treinen... Met de app weet je altijd wat er gebeurt op uw traject. En kun je je reisplanning aanpassen óf upgraden van 2e naar 1e klas in de trein.
Hoe koppel ik mijn NS-Business Card aan mijn account in de NS-app?
Wil je een deur-tot-deurdienst zoals een elektrische deelfiets van TIER boeken? Dat doe je in de NS-app. Belangrijk hiervoor is dat je NS-Business Card is gekoppeld aan je account in de NS-app. Hoe je dat als kaarthouder doet, leggen we hieronder uit: 
  1. Ga in de NS-app via 'Meer' naar 'Mijn NS'.  
  2. Kies voor 'Inloggen'.  
  3. Klik op 'Zakelijk' en voer je e-mailadres en wachtwoord in. 
  4. Koppel je NS-Business Card. 
  5. Heb je meerdere kaarten gekoppeld aan je account in de NS-app? Selecteer je NS-Business Card dan als favoriet. 
Liever contact?
Niet gevonden wat je zocht? We helpen je graag. Bel ons, vul ons contactformulier in of stuur een berichtje via X.
Bel ons
Je kunt ons 24/7 bereiken.
+31 (0)30 300 11 11
Vul ons contactformulier in
Ontvang binnen 5 werkdagen antwoord.
Stel je vraag
Stuur een X-bericht
Je krijgt binnen 15 minuten een reactie.
X (voorheen Twitter)