Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Service en Contact
Reizen
Op deze pagina vind je de meestgestelde vragen over reizen met de trein en andere vervoersmiddelen.
Filter op
KaarthouderContactpersoon
Wat betekenen deze filters?
Wisselen van reisklasse
Hoe wissel je (tijdelijk) van klasse?
Dit regel je heel eenvoudig via de NS-app, Mijn NS Zakelijk, of de NS kaartautomaat. Voor 1 treinreis, de hele dag, of voor (on)bepaalde tijd.
Klassewissel via de NS-app: tot 15 minuten ná inchecken
  • Deze klassewissel kun je uitvoeren voordat je hebt ingecheckt, maar ook nadat je hebt ingecheckt. Dit kan tot 15 minuten ná inchecken.
  • De wissel is alleen geldig in treinen van NS.
  • Je kunt de wissel meerdere malen per dag uitvoeren en terugdraaien.
  • Je kunt de wissel via de NS-app ook weer uitzetten.
  • In de app zie je ook of er een klassewissel actief is.
  • Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortjes of de kaartautomaat. De klassewissel is wel zichtbaar op de controle-apparatuur van de conducteur.
  • In de NS-app ga je naar 'Mijn NS', daar zie je jouw NS-Business Card met de verschillende mogelijkheden, waaronder 'klassewissel'.
Download de NS-app.
Klassewissel via Mijn NS Zakelijk
  • Je kunt kiezen tussen drie opties: een klassewissel voor onbepaalde tijd, een klassewissel alleen voor vandaag of een klassewissel voor een bepaalde datum/tijd.
  • Aanvragen kan 24 uur per dag via  Mijn NS Zakelijk.
  • Regel de wissel altijd vóórdat je incheckt.
  • De wissel is alleen geldig in treinen van NS.
  • In Mijn NS Zakelijk zie je of er een klassewissel actief is.
  • Je kunt de wissel niet annuleren via de NS-kaartautomaat.
  • Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortje of de kaartautomaat. De klassewissel is wel zichtbaar op de controle-apparatuur van de conducteur.
Ga naar Mijn NS Zakelijk.
Klassewissel via kaartautomaat
  • Volg de instructies op de kaartautomaat.
  • Een klassewissel via de kaartautomaat is altijd automatisch geldig tot 04:00 de volgende dag en via de automaat ook weer terug te wisselen.
Hoe wissel je van 1e naar 2e klasse?
Het is niet mogelijk om tijdelijk van 1e naar 2e klasse te wisselen. Wil je een permanente wissel naar 2e klasse? Dat kan door de klasse van je abonnement te wijzigen via 'Mijn NS-Business Card' - 'Abonnement wijzigen' in Mijn NS Zakelijk.
Waarom is mijn klassewissel niet zichtbaar bij het inchecken?
Een klassewissel via de NS-app, Mijn NS Zakelijk of de kaartautomaat is niet zichtbaar bij inchecken. Dit komt omdat de klassewissel alleen administratief wordt geregistreerd en niet 'op' de kaart zelf. Hierdoor geeft de incheckpaal, het poortje of de kaartautomaat niet de gewijzigde klasse aan. De originele klasse (bij aanvraag van de kaart opgegeven) zal altijd worden getoond.
De klassewissel is wel zichtbaar op de controle-apparatuur van de conducteur.
Je kunt dus gewoon reizen in de door jouw gekozen klasse. De toeslag wordt achteraf verrekend en zal wel als zodanig in je reisoverzichten in Mijn NS Zakelijk en op de facturen staan. Als er een klassewissel naar 1e klas actief is, zie je ook tot en met wanneer deze actief is. 
In- en uitchecken
Ik ben vergeten om in te checken. Wat nu?
Nog niet ingestapt in de trein?
Ben je de incheckpoortjes of -paaltjes al voorbij, maar ben je nog niet ingestapt in de trein? Probeer dan alsnog in te checken met je NS-Business Card vóórdat je de trein instapt. Als je niet incheckt, kan er namelijk (afhankelijk van welk abonnement je hebt) een correctietarief in rekening worden gebracht.
Tips bij het inchecken
  • Zorg dat je bij een incheckpaaltje- of poortje van de juiste vervoerder (inchecken bij NS voor je reis met NS, inchecken bij Arriva voor je reis met Arriva, etc.) incheckt.
  • Check je bij een poortje in? Doe dit altijd aan de incheck-kant van het poortje.
Al ingestapt?
Kom je er in de trein pas achter dat je bent vergeten in te checken? Meld je dan bij de conducteur.
Hoe werkt de Vergeten Check-uit Service?
We hebben een speciale service waarmee maximaal 5x per jaar een vergeten check-uit automatisch voor je wordt gecorrigeerd.
Als je met je NS-Business Card vergeet uit te checken, dan wordt er een correctietarief in rekening gebracht. NS helpt je via deze service met het corrigeren hiervan. Dat kan op twee manieren:
  1. Kunnen we met minstens 80% zekerheid bepalen op welke locatie je jouw check-uit gemist hebt? Dan corrigeren we de vergeten check-uit automatisch.
  2. Is die 80% zekerheid er niet? Dan ontvang je een notificatie per e-mail, waarin staat dat je bent vergeten uit te checken. Je kunt je rit dan zelf corrigeren in je Mijn NS Zakelijk account.
Let op: de Vergeten Check-Uit Service werkt alleen bij ritten die gemaakt zijn bij NS. Je kunt maximaal 5 keer per jaar een vergeten check-uit (laten) herstellen met de Vergeten Check-uit Service. Je kunt je niet afmelden voor de Vergeten Check-uit Service.
Bekijk hoe wij automatisch corrigeren
Klopt de automatische correctie niet? Neem dan contact op met Klantenservice NS Zakelijk.
Kun je de Vergeten Check-uit Service ook gebruiken met een afdelingskaart?
Ja, dat kan. Bij afdelingskaarten gaat de e-mailnotificatie naar de Contactpersoon Kaarthouders van de betreffende kaart.
Voor welke NS-Business Cards geldt de Vergeten Check-uit Service?
Voor de NS-Business Card zonder abonnement, de NS-Business Card met Dal abonnement en de NS-Business Card met Traject Vrij abonnement. Bij het laatstgenoemde abonnement crediteren we het betaalde correctietarief en brengen we geen daadwerkelijke ritprijs in rekening.
Ook geldt de Vergeten Check-uit Service voor afdelingskaarten. Bij deze kaarten gaat de e-mailnotificatie naar de Contactpersoon Kaarthouders van de betreffende kaart.
Wanneer mag ik een vergeten check-uit corrigeren?
Met de NS-Business Card is het mogelijk om vanaf 9 dagen na je rit een aanvraag tot corrigeren te doen via Mijn NS Zakelijk. Het verschil tussen het correctietarief en de daadwerkelijke ritprijs wordt dan gecorrigeerd op de eerstvolgende factuur.
Wanneer ontvang ik een e-mail over een vergeten check-uit?
Bij een vergeten check-uit die we niet automatisch kunnen herstellen via de Vergeten Check-uit Service, sturen we je als kaarthouder (of Contactpersoon Kaarthouders, bij een afdelingskaart) een notificatie per e-mail. Daarin staat dat je jouw rit zelf kunt corrigeren in Mijn NS Zakelijk. Deze service geldt uitsluitend voor een vergeten check-uits bij treinreizen met NS.
Wat doe je als je vergeten bent uit te checken bij een andere vervoerder dan NS?
Ben je bij een andere treinvervoerder ingecheckt (bijvoorbeeld als je reist met NS en bent ingecheckt bij Arriva) en ontdek je dit voordat je een NS-trein instapt? Check dan uit bij de andere vervoerder en check in bij NS.
Zit je al in de NS-trein? Meld je dan bij de conducteur. Via Uitcheckgemist.nl vraag je het teveel betaalde bedrag bij de andere vervoerder terug.
Ik ben vergeten om uit te checken. Wat nu?
Geen nood: op je NS-Business Card staat standaard de Vergeten Check-uit Service aan.
Kunnen we jouw eindstation voorspellen?
Dan corrigeren we jouw vergeten check-uit automatisch. Daarbij kijken we bijvoorbeeld naar een opvolgende check-in. We stellen op basis van dat eindstation de ritprijs vast en sturen je een e-mail.
Kunnen we jouw eindstation niet voorspellen?
Ook dan ontvang je een e-mail, om zelf je rit te corrigeren in Mijn NS Zakelijk. Goed om te weten: deze service geldt alleen voor NS-treinritten.
5 correcties per jaar
Je kunt per kalenderjaar maximaal 5 gemiste check-uit’s per NS-Business Card corrigeren. Daarbij maakt het niet uit of dat automatisch via de Vergeten Check-uit Service is gebeurd, of dat je dit zelf hebt gedaan in Mijn NS Zakelijk of de NS-app. Na 5 gecorrigeerde check-uit’s ontvang je geen notificatie meer. Je kunt een vergeten check-uit dan alleen nog via Klantenservice NS Zakelijk laten herstellen. NS is niet verplicht om dit verzoek in behandeling te nemen.
Wat zijn de correctietarieven voor een gemiste check-in of -out?
Die kunnen per abonnement verschillen. Hier vind je alle correctietarieven.
Of neem contact op
Niet gevonden wat je zocht? Bel, mail of tweet ons.
Bel ons
Je kunt ons dag en nacht bereiken.
Bel 030 300 11 11
Stuur een e-mail
Ontvang binnen 5 werkdagen antwoord.
Stel je vraag
Stuur een tweet
Je krijgt binnen 15 minuten een reactie.
Twitter