Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

De voordelen van het vergoeden van privé ov-reizen
Steeds meer organisaties kiezen ervoor om privé reizen met het openbaar vervoer te vergoeden voor hun medewerkers. Zeker nu sinds dit jaar deze vergoeding is vrijgesteld van belasting. Wat zijn goede redenen om dit te doen? Welke gevolgen heeft het voor je medewerkerstevredenheid, het aantrekken van nieuw talent en het verkleinen van je footprint? Hugo Koops, mobiliteitsadviseur bij NS Zakelijk, gaat hierover in gesprek met Natalie Hopman en Rita Fesshaie van de Nationale Postcode Loterij.
Loading...
Natalie en Rita NPCL
Over de Nationale Postcode Loterij
De Nationale Postcode Loterij en VriendenLoterij zijn onderdeel van de Postcode Lottery Group. Een internationale marketinggedreven organisatie die loterijen organiseert zonder winstoogmerk. Met maar één doel: zoveel mogelijk geld ophalen voor een betere wereld. Sinds 1989 hebben zij ruim € 14,5 miljard ingezameld. Inmiddels zijn de loterijen actief in Duitsland, Groot-Brittannië, Zweden en Noorwegen. In het duurzame kantoor in Amsterdam werken zo’n 650 collega’s.
Lees meer op de website
Wat is jullie rol bij de Nationale Postcode Loterij en hoe reizen jullie naar kantoor?
Natalie: “Ik werk sinds 3 jaar in het HR-team van het hoofdkantoor van de Postcode Lottery Group waar de Nationale Postcode Loterij onderdeel van is. In mijn rol begeleid ik onder andere nieuwe collega’s bij hun onboarding en werk ik aan onze employer branding. Ik woon in Amsterdam en reis in ongeveer 20 minuten naar kantoor met de metro." Rita: “Alle collega’s kunnen altijd bij mij terecht voor HR-gerelateerde vragen. Ik woon ook in Amsterdam en reis voornamelijk met het OV. Ik pak de metro naar kantoor net als Natalie”.
Kunnen jullie wat meer vertellen over de Nationale Postcode Loterij?
Natalie: "Onze visie is simpel: een wereld waarin sterke maatschappelijke organisaties het verschil kunnen maken. Zo werken we samen aan een rechtvaardige, gezonde en groene wereld. Minimaal 40% van onze lotopbrengst gaat naar deze doelen. We willen zoveel mogelijk impact maken: in 2024 hebben we met de Postcode Lottery Group een recordbedrag van 969 miljoen euro gedoneerd aan goede doelen en culturele partners wereldwijd. Dat maakt ons een van de grootste fondsenwervende donateurs ter wereld."
Veel collega’s komen vrijwel elke dag naar kantoor, wat tegenwoordig best uniek is. We vormen een hechte club mensen die graag samenwerkt en bij elkaar is.
Loading...
Natalie Hopman NPCL
Natalie Hopman, HR Operations OfficerPostcode Lottery Group
Loading...
Kantoor NPCL 1
Hoe reizen jullie medewerkers en wat maakt jullie reisbeleid uniek?
Rita: "We zitten dichtbij Station Zuid in Amsterdam. Deze plek is bewust gekozen zodat ons kantoor makkelijk te bereiken is. Het merendeel van onze medewerkers reist met het openbaar vervoer of de fiets. Elke collega met een contract van minimaal 24 uur per week, krijgt een NS-Business Card. Deze mogen ze voor woon-werkverkeer, zakelijke reizen én privé reizen met het ov gebruiken.” Natalie: “Met ons fietsplan stimuleren we collega’s om met de fiets naar werk te komen. Daarnaast ontmoedigen we het gebruik van niet-elektrische auto’s.”
Wat kenmerkt jullie organisatiecultuur?
Rita: "Wat ik zo bijzonder vind aan onze organisatie is de open en mensgerichte cultuur. Iedereen hier is enorm gedreven door onze missie. We zijn een marketinggedreven organisatie maar zonder winstoogmerk. Dat zie je terug in de energie en betrokkenheid van onze medewerkers.” Natalie vult aan: “Veel collega’s komen vrijwel elke dag naar kantoor, wat tegenwoordig best uniek is. We vormen een hechte club mensen die graag samenwerkt en bij elkaar is. Ons fijne kantoor in Amsterdam helpt daar natuurlijk ook bij."
Elke collega met een contract van minimaal 24 uur per week, krijgt een NS-Business Card. Deze mogen ze voor woon-werkverkeer, zakelijke reizen én privé reizen met het ov gebruiken.
Loading...
Rita Fesshaie NPCL
Rita Fesshaie, HR Support OfficerNationale Postcode Loterij
Loading...
Tuin NPCL
Kunnen jullie iets meer vertellen over jullie duurzaamheidsbeleid?
Rita: “Duurzaamheid is één van onze kernwaarden, dat zie je terug bij de goede doelen die we steunen tot hoe we zelf werken. We hebben een speciaal team, Good Operations (GO), dat zich bezighoudt met hoe we als organisatie zo duurzaam mogelijk kunnen werken. Ons kantoor heeft een duurzame BREEAM-certificering en we werken continu aan het verlagen van onze CO₂-uitstoot. De uitstoot die we niet kunnen voorkomen, compenseren we volledig.”
Wat zijn jullie belangrijkste HR-uitdagingen?
Natalie: "Dat we voldoende talenten kunnen blijven aantrekken die ons helpen onze bedrijfsdoelen te halen. We zijn continu bezig met ons employer branding team om onze missie uit te dragen. Onze slogan 'Great jobs. Better world.' vat dit mooi samen. We willen dat nieuwe talenten niet alleen een uitdagende plek vinden om te werken, maar ook het gevoel hebben dat ze bijdragen aan een betere wereld. Goed werkgeverschap en impact maken gaan bij ons hand in hand!"
We zijn continu bezig met ons employer branding team om onze missie duidelijk uit te dragen. Onze slogan 'Great jobs. Better world.' vat dit mooi samen.
Loading...
Natalie Hopman NPCL
Natalie Hopman, HR Operations OfficerPostcode Lottery Group
Loading...
Lunch NPCL
Waarom hebben jullie ervoor gekozen om privé reizen met het ov te vergoeden?
Rita: “We willen graag een aantrekkelijke werkgever zijn en deze regeling draagt daar zeker aan bij. Bovendien maken we groen reizen op deze manier aantrekkelijk en een stuk makkelijker. Dit vergroot onze positieve impact op het milieu.”Natalie vult aan:“ Ik merk ook vaak bij sollicitatiegesprekken dat sollicitanten positief reageren op deze arbeidsvoorwaarde.Ook scheelt het enorm in onze administratie omdat alle reizen zijn toegestaan. We hoeven dus niks meer bij te houden.”
Met de introductie van de NS-Business Card bieden we een goed reisalternatief. Dit heeft ertoe geleid dat er minder nieuwe leaseauto’s zijn uitgegeven.
Loading...
Rita Fesshaie NPCL
Rita Fesshaie, HR Support OfficerNationale Postcode Loterij
Loading...
Kantoor NPCL 2
Zijn er specifieke voorbeelden van hoe jullie medewerkers hiervan profiteren?
Natalie: “Collega’s krijgen bij ons dezelfde VIP-KAART die deelnemers aan de VriendenLoterij ontvangen. Hiermee kunnen ze gratis of met korting naar musea, theaters, concerten en andere leuke uitjes. Dit kunnen ze mooi combineren met de NS-Business Card, waarmee ze op een duurzame manier naar deze uitjes kunnen reizen en ook hun familieleden met korting kunnen meenemen. Op deze manier maken we het collega's makkelijk om erop uit te gaan, cultuur te beleven en te ontspannen.”
Hebben jullie specifieke data over de impact van de NS-Business Card op jullie duurzame impact?
Rita: “Met de introductie van de NS-Business Card bieden we een goed reisalternatief. Dit heeft ertoe geleid dat er minder nieuwe leaseauto’s zijn uitgegeven.” Natalie vult aan: “Dankzij ons Good Operations beleid hebben we onze CO₂-uitstoot in de afgelopen 7 jaar met bijna 50% verlaagd.”
Door het vergoeden van privé ritten kiezen medewerkers sneller voor de trein en laten ze de auto staan. Zo verlaag je niet alleen de CO₂-uitstoot van hun woon-werk verkeer maar heb je ook invloed op het verduurzamen van hun privé reizen.
Loading...
Hugo Koops
Hugo Koops, MobiliteitsadviseurNS Zakelijk
Meer weten over dit onderwerp?
Organisaties gebruiken hun mobiliteitsbeleid steeds vaker als een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde om talent aan te trekken en te behouden. Door privéreizen te vergoeden, zoals de Nationale Postcode Loterij doet, geef je je duurzaamheidsambities een extra duwtje én bied je medewerkers een mooi extraatje. Deze regeling vergroot de gezamenlijke impact van werkgever en medewerker op een betere wereld. Daarnaast is het financieel aantrekkelijk voor werkgevers. Ze hoeven over deze reiskostenvergoeding, in tegenstelling tot een salarisverhoging of andere extra’s, namelijk geen loonbelasting te betalen. Het is dus een kostenefficiënte manier om aantrekkelijk te worden als werkgever.
Vraag adviesgesprek aan
Loading...
adviesgesprek-4x3