Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Op deze pagina
Abonnement ophalen, wijzigen of beëindigen
Inzicht facturen en betaalperiode
NS-Business Card gestolen, kwijt of beschadigd
Vaak gezocht
Vaak gezocht
Hier vind je snel antwoord op vragen die op dit moment het meest gesteld worden.
Filter op
KaarthouderContactpersoon
Wat betekenen deze filters?
Abonnement ophalen, wijzigen of beëindigen
Waar kan ik mijn nieuwe abonnement ophalen?
Om je nieuwe abonnement te gebruiken moet je deze eerst activeren. Dit kan bij een NS-kaartautomaat op het station. Houd je NS-Business Card voor de lezer en kies 'Ophalen bestelling'. Je NS-Business Card met abonnement is nu actief.
Uit welke zakelijke abonnementen kan ik kiezen?
De NS-Business Card is gratis, je betaalt alleen voor de reizen die je maakt. Alle deur-tot-deurdiensten zijn inbegrepen: van trein, bus en tram tot OV-fiets, deelauto en deelscooter.
Goed om te weten is dat het toevoegen van een abonnement aan je NS-Business Card vaak voordeliger is. Bijvoorbeeld wanneer je regelmatig buiten de spits reist of op een bepaald traject.
Bekijk alle abonnementen
Zit ik aan een abonnement vast en kan ik tussendoor van abonnement wijzigen?
Nee, je zit nergens aan vast. Wanneer je een NS-Business Card met abonnement hebt, kun je deze na de eerste maand per dag beëindigen. Ook kun je gemakkelijk switchen tussen de verschillende abonnementen.
Wijzigen naar een uitgebreider abonnement kan altijd. Beëindigen of aanpassen naar een voordeliger abonnement kan na de eerste maand. Wanneer je een Traject Vrij abonnement hebt, kun je je traject op elk moment wijzigen. Oók binnen de eerste maand. Alles gemakkelijk via je je Mijn NS Zakelijk-account.
Hoe kan ik een abonnement op de NS-Business Card wijzigen?
Wijzigen naar een uitgebreider abonnement kan altijd. Een abonnement veranderen naar een voordeligere variant kan na de eerste maand. Wanneer je een Traject Vrij abonnement hebt, kun je je traject op elk moment wijzigen. Oók in de eerste maand.
Abonnement wijzigen voor je medewerker
Een abonnement op de NS-Business Card van je medewerker wijzigen doe je als contactpersoon in Mijn NS Zakelijk. Ga naar 'Kaarten en kaarthouders beheren' en kies het kaartnummer. Klik daarna op 'Abonnement wijzigen' en voor het gewenste abonnement. Je medewerker ontvangt daarna een e-mail van ons met meer informatie over het ophalen van het abonnement bij een NS-kaartautomaat.
Abonnement wijzigen als kaarthouder
Heeft je organisatie in de overeenkomst met NS vastgelegd dat jij als kaarthouder zelf abonnementen kunt wijzigen, dan kun je dit doen in Mijn NS Zakelijk onder 'Mijn NS-Business Card'. Kies in het blok 'Direct regelen' voor 'Abonnement wijzigen'. Je ontvangt daarna een e-mail van ons met meer informatie over het ophalen van je abonnement bij een NS-kaartautomaat. Doe je dit niet, dan gaat het nieuwe abonnement niet in.
Hoe kan ik een abonnement op de NS-Business Card beëindigen?
Je kunt als contactpersoon een zakelijk abonnement op de NS-Business Card van je medewerker na de eerste maand elke dag beëindigen. Dit doe je in Mijn NS Zakelijk onder 'Kaarten en kaarthouders beheren' en door daarna op het kaartnummer te klikken.
Ben je een medewerker en is de afspraak binnen je organisatie dat jij als kaarthouder ook je abonnement kan beëindigen? Dan doe je dat in Mijn NS Zakelijk onder 'Mijn NS-Business Card'.
Heb je een abonnement in Mijn NS Zakelijk beëindigd? Dan is de volgende stap de beëindiging ophalen bij een NS-kaartautomaat op één van onze stations. Degene die met de NS-Business Card reist, ontvangt hierover een e-mail van ons met meer informatie.
Inzicht facturen en betaalperiode
Hoe kan ik mijn facturen inzien en downloaden?
Maandelijks krijgt je jouw factuur (in PDF-formaat) rond de 14e van de maand via e-mail toegestuurd.
De bijlagen bij de factuur zijn op dat moment ook voor jou, als contactpersoon van je organisatie, beschikbaar in Mijn NS Zakelijk onder 'Facturenoverzicht'. In die bijlagen, een factuurspecificatie (PDF-formaat) en transactieoverzicht (CSV-formaat), vind je gespecificeerde informatie over de gemaakte reizen en transacties en de kosten die hieraan verbonden zijn.
Over welke periode is mijn ontvangen factuur?
Alle gemaakte reizen worden maandelijks achteraf gefactureerd. Betaal je via automatische incasso, dan schrijven we het bedrag 3 werkdagen na ontvangst van de factuur af van de rekening van je organisatie. Betaal je door handmatig over te boeken, dan geldt een betaaltermijn van 30 dagen na ontvangst van de factuur.
Betaling via automatische incasso - een voorbeeld
  1. Jij en/of je medewerkers reizen in januari
  2. De factuur van januari volgt in februari
  3. De automatische incasso vindt ongeveer 3 werkdagen na het ontvangen van je factuur plaats
Betaling via overboeking - een voorbeeld
  1. Jij en/of je medewerkers reizen in januari
  2. De factuur van januari volgt in februari met een betaaltermijn van 30 dagen
  3. Je betaalt in maart
Je ontvangt de facturen per e-mail. In die e-mail staat de zin 'Hierbij ontvang je de factuur van [maand]-[jaar] van de NS-Business Card'. Wanneer hier bijvoorbeeld januari 2024 staat, betekent dit dat je alle transacties met een datum in januari 2024 gefactureerd krijgt. Het gaat dan zowel om reistransacties als abonnementskosten (indien van toepassing in die maand). Het kan ook voorkomen dat er een transactie van een maand eerder op de factuur staat.
Ik heb het contract met NS Zakelijk opgezegd, maar ontvang nog wel een factuur. Hoe kan dat?
We factureren alle gemaakte reizen maandelijks achteraf. Daarbij houden we een betaaltermijn van 3 of 30 dagen aan. Dit betekent dat je ook na het stopzetten van de overeenkomst met NS Zakelijk een factuur kunt ontvangen. Een voorbeeld in het geval van automatische incasso:
  1. Jij en/of je medewerkers reizen in januari.
  2. De factuur van januari volgt in februari met een betaaltermijn van 3 of 30 dagen.
  3. De automatische incasso vindt of 3 dagen na het ontvangen van de factuur, of in maart plaats.
Hoe kan ik mijn NS Flex facturen inzien?
Reis je met NS Flex en niet met een NS-Business Card? Je vindt de facturen van je NS Flex-abonnement of abonnement op saldo onder het tabblad 'Betaaloverzicht' in Mijn NS. Je ziet je abonnementskosten en eventueel je reiskosten. Log in op Mijn NS om je facturen te bekijken.
NS-Business Card gestolen, kwijt of beschadigd
Mijn NS-Business Card is gestolen, kwijt of beschadigd. Wat nu?
Is je NS-Business Card gestolen, kwijt of beschadigd? Dan hangt het van je situatie af hoe je je kaart blokkeert en een nieuwe aanvraagt.
Ik ben medewerker
Vraag binnen je na organisatie wie een vervangende kaart mag aanvragen: jijzelf of de contactpersoon van NS Zakelijk van je werkgever. Mag je zelf een nieuwe kaart aanvragen? Dat doe je zo:
  • Log in op Mijn NS Zakelijk met je e-mailadres van je werk.
  • Ga naar 'Mijn NS-Business Card'.
  • Vraag een nieuwe kaart (duplicaat) aan. We blokkeren dan ook meteen je oude kaart.
Je hebt je nieuwe kaart binnen 10 werkdagen in huis.
Mag je zelf geen nieuwe kaart aanvragen? Dan kan de contactpersoon van NS Zakelijk van je werkgever dit voor je regelen.
Ik ben zzp’er
Ben je zzp’er? Log dan in op Mijn NS Zakelijk als contactpersoon, dus met je gebruikersnaam. Vraag daarna een vervangende kaart (‘duplicaat’) aan. We blokkeren dan ook meteen je oude kaart.
Ondertussen blijven reizen?
Terwijl je wacht op je nieuwe NS-Business Card, wil je vast blijven reizen. Je kunt daarom reiskosten terugvragen die binnen jouw abonnement vallen. Dit kan tot uiterlijk 90 dagen na de reisdatum, en maximaal 3 keer per kalenderjaar.
Vraag reiskosten terug
De NS-Business Card van één van onze medewerkers is gestolen, kwijt of beschadigd. Wat nu?
In Mijn NS Zakelijk kun je als contactpersoon de kaart blokkeren en een vervangende kaart ('duplicaat') voor je medewerker aanvragen. Dit doe je als volgt:
  1. Log in op Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen.
  2. Ga naar ‘Kaarten en kaarthouders beheren’ en zoek de betreffende kaarthouder op.
  3. Klik op het kaartnummer om de kaart te blokkeren en vervangen.
  4. Onder 'Direct regelen' zie je de knop 'NS-Business Card gestolen, verloren of beschadigd? Duplicaat aanvragen'. Door hierop te klikken, wordt de kaart automatisch geblokkeerd.
  5. Doorloop de stappen om een nieuwe (duplicaat) kaart aan te vragen, totdat je de bevestiging met het referentienummer van je bestelling ziet.
  6. Je medewerker ontvangt de vervangende kaart binnen 10 werkdagen op het aangegeven adres.