Skip to main content

Mainnavigation

Service and Contact
Subscriptions
On this page you will find answers to the most frequently asked questions about our business subscriptions.
Filter on
CardholderContactperson
What do these filters mean?
About business subscriptions
The NS-Business Card with or without subscription. How does it work?
The NS-Business Card is a travel card with which you check in and out in public transport and at our door-to-door services. Your employer receives the invoice afterwards. It is not a subscription (because you only pay for the journeys you make): it is a card that you use to travel.
Do you regularly travel by train on the same route? Or outside peak hours? Then a subscription is almost always more advantageous. Your employer can easily add a subscription to your NS-Business Card. This is completely optional and flexible to activate, change or cancel.
With an NS-Business Card without subscription you can travel just like with an OV-chipkaart, only you will not get a discount on the fare.
More on the NS-Business Card
What is the difference between the NS-Business Card and NS Flex?
With the NS-Business Card or NS Flex you choose a way of traveling that suits you. You travel on account and therefore do not need to add any balance to your card. The difference between the NS-Business Card and NS Flex?
  • Way of invoicing
    • With the NS-Business Card you receive all trips made on one monthly VAT invoice.
    • With NS Flex, you do not receive an invoice but have the option to create a separate declaration statement without VAT percentages in your My NS account.
  • Use of shared transport
    • With both cards you can easily use the train, bus, tram, metro, OV-fiets and 'Stallen op rekening'. With the NS-Business Card you can also choose the international train, shared cars and shared scooters. All costs appear afterwards on one invoice.
  • Costs of card or subscription
    • You can apply for the NS-Business Card and most NS Flex subscriptions for free. Only for Flex Basis and Flex Weekend Voordeel you pay a one-time € 10 administration fee.
There are also agreements. Want to know more about the two options?
More about NS Business Card and NS Flex (in Dutch)
Which business subscriptions can I choose from?
Go to our subscriptions overview page.
What are the prices of the NS-Business subscription?
View all prices here.
Hoe kan ik een abonnement toevoegen aan een NS-Business Card?
Heb je nog geen NS-Business Card, dan voeg je een abonnement toe tijdens het bestellen van je kaart.
Reizen jij en/of je medewerkers al met de kaart, dan kan je een abonnement toevoegen als contactpersoon, of - als dit voor je organisatie is ingeregeld - als kaarthouder.
Abonnement toevoegen als contactpersoon
Je kan als contactpersoon een abonnement toevoegen aan een NS-Business Card in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen. Dit doe je onder het kopje 'Kaarten en kaarthouders beheren'. Klik op het kaartnummer van je medewerker, kies voor 'Abonnement wijzigen' en daarna voor het gewenste abonnement.
Wil je een Traject op Maat abonnement? Neem dan contact op met je NS-accountmanager. Of, als je zzp'er bent met Klantenservice NS Zakelijk. Het Traject op Maat abonnement voegen we dan toe aan je overeenkomst met NS. Daarna is het beschikbaar in Mijn NS Zakelijk en kan je als contactpersoon het abonnement toevoegen aan één of meerdere NS-Business Cards. Dit doe je onder het kopje 'Kaarten en kaarthouders beheren'.
Abonnement toevoegen als kaarthouder
Heeft je organisatie in de overeenkomst met NS vastgelegd dat medewerkers zelf abonnementen kunnen bestellen en wijzigen, dan kan je dit doen in Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders onder 'Mijn NS-Business Card'.
Am I tied to a subscription or can I switch subscriptions during my contract?
No, you are not tied to anything. If you have an NS-Business Card with a subscription, you can cancel it every day after the first month. You can also easily switch between the different subscriptions.
You can always change to a more extensive subscription. You can terminate or adjust to a cheaper subscription after the first month. If you have a Traject Vrij subscription, you can change your fixed route at any time. Also within the first month. Everything is easy to arrange via your Mijn NS Zakelijk account.
How can I change my subscription?
You can do this very easily in Mijn NS Zakelijk.
  1. Log in as a cardholder
  2. Click on 'My-NS Business Card' in the left menu
  3. Click on 'Change subscription' in the block 'Manage online'.
Changing to a more extensive subscription is always possible. Changing to a more advantageous subscription is possible after the first month. Handy if your travel habits change. Good to know: do you receive a NS Business Card through your employer and are you not entitled to adjust your subscription? Then ask the contact person for NS Business Cards within your organization to change the subscription.
What is the notice period for an NS-Business Card subscription?
In general, we carry out a cancellation of a subscription immediately. The card holder must, however, 'collect' the termination from the ticket machine. It may take up to 30 minutes from the moment the season ticket is terminated before the termination can be collected from the ticket machine.
Is your organisation a corporate client of NS? Then our Sales Support department will handle the termination for you.
Hoe kan ik een abonnement op de NS-Business Card beëindigen?
Je kunt een zakelijk abonnement op de NS-Business Card na de eerste maand elke dag beëindigen. Dit doe je in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen onder 'Kaarten en kaarthouders beheren' en door vervolgens op het kaartnummer te klikken.
Ben je een medewerker en is de afspraak binnen je organisatie dat jij als kaarthouder ook je abonnement kan beëindigen? Dan doe je dat in Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders onder 'Mijn NS-Business Card'.
What is Group travel discount?
Je kunt met Samenreiskorting maximaal drie medereizigers tijdens de daluren 40% korting geven op hun treinritprijs. Samenreiskorting is iets waar je recht op hebt als je reist met een Dal Voordeel, Traject Vrij, Trein Vrij, OV Vrij of Traject op Maat abonnement op je NS-Business Card. Maar ook als je organisatie gebruikmaakt van het NS-Business Collectief.
Wil je Samenreiskorting geven, dan hoef jij niets te doen. Je medereiziger zet vóór het inchecken Samenreiskorting aan in Mijn NS via de NS-app, laadt de korting op de OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat of koopt een Samenreisticket op ns.nl. Belangrijk om te weten is dat Samenreiskorting voor je medereiziger(s) alleen geldig is als je met elkaar in dezelfde treincoupé reist.
Meer informatie over het aanzetten van Samenreiskorting vind je op ns.nl
Wanneer mag ik met mijn NS-Business Card Samenreiskorting geven?
Je kunt Samenreiskorting aan maximaal drie medereizigers geven als je op je NS-Business Card één van de volgende abonnementen hebt staan: 
  • Dal Voordeel  
  • Traject Vrij  
  • Trein Vrij  
  • OV Vrij  
  • Traject op Maat 
Of als je organisatie gebruikmaakt van het NS-Business Collectief.  
Wil je Samenreiskorting geven, dan hoef jij niets te doen. Je medereiziger zet Samenreiskorting aan in Mijn NS via de NS-app, laadt de korting op de OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat of koopt een Samenreisticket op ns.nl.
Meer informatie over het aanzetten van Samenreiskorting vind je op ns.nl
Dal Voordeel
When are the off-peak hours?
Monday to Friday 00:00 - 06:30 09:00 - 16:00 18:30 - 24:00 Weekends & public holidays All day
What are the benefits of a Dal subscription for me?
During off-peak hours you get a 40% discount on your train journeys. Do you, like 90% of all business travellers, sometimes travel outside peak hours or at the weekend? You'll save money with only 1 trip per month!
Example
Suppose you travel once a month from The Hague CS to Amersfoort and back during off-peak hours. You will save €8.28 with the Dal subscription.
Without the Dal subscription
  • € 32.40 for the ticket
  • € 0.00 fixed monthly costs
  • € 32.40 total monthly costs
With the Dal subscription
  • € 19.44 for the ticket
  • € 4.68 fixed monthly costs
  • € 24.12 total monthly cost
Read more on the Dal subscription
How do I know if a Dal subscription will save me money?
In many cases, a Dal subscription saves costs if you travel once or twice a month outside of rush hours or during the weekend. This depends on the distance you travel by train. Our Keuzehulp decision tool helps you decide quickly what the best option is for you.
Off-peak hours are on weekdays from 00:00 - 06:30, between 09:00 - 16:00 and between 18:30 - 24:00 the next morning, plus all day at weekends and on public holidays. 
Is een Dal abonnement wel het meest passende abonnement voor mij?
Om erachter te komen welk abonnement het meest geschikt is voor jou of jouw werknemers, hebben we een Keuzehulp. Na het beantwoorden van enkele vragen, ontvang je van ons persoonlijk advies over het meest passende abonnement. 
Can I only travel outside of peak hours with a Dal subscription?
No worries, with the Dal subscription you can travel at all times, whether during off-peak or peak hours. So you can check in and out whenever you want. You only pay 40% less during off-peak hours than during peak hours.
The off-peak hours are on weekdays from 00:00 - 06:30, between 09:00 - 16:00 and between 18:30 - 24:00 the next morning. Plus all day at weekends and on public holidays.
Does it matter if my employees travel during peak or off-peak hours?
No, this is not relevant for journeys on the route and the calculation of the tailor-made price. When travelling outside the route, different fares do apply for peak and off-peak journeys.
Can I upgrade to a Dal abonnement myself?
Yes, in most cases you can personally activate a Dal subscription on your NS Business Card in Mijn NS Zakelijk.
However, sometimes only the NS contact person within your organisation can change or order subscriptions. In this case this contact person will have to activate the subscription for you in his or her Mijn NS Zakelijk account.
How long am I tied to the Dal subscription?
After the first month, you can cancel your Dal subscription daily or change to a different one.
For example, if you know that you won't be travelling for a few weeks, you can change to the NS-Business Card without a subscription for that period (if you don't travel, you don't pay). Or maybe you will be travelling a fixed route more often anyway. Then the Traject Vrij subscription is probably more advantageous for you. How's that for flexible!
Traject op Maat
Who is Traject op Maat meant for?
Traject op Maat is intended for organisations with more than 30 NS-Business Cards that are looking for a solution for the home-work journey of employees who no longer travel to the office 4 to 5 days a week. Do employees travel 2 to 3 days a week on a fixed route? Then Traject op Maat is a good and inexpensive choice.
What are the main benefits of Traject op Maat?
  • A low-cost subscription for travelling 2 to 3 days a week on a fixed route. 
  • A flexible fare combined with budget assurance.
  • 40% discount on journeys outside your route, outside peak hours.
  • 40% Samenreiskorting in off-peak hours for 3 fellow travellers.
  • Traject op Maat can be cancelled daily after one month.
Read more on the Traject Op Maat subscription
How do I order/change to Traject op Maat?
To order Traject op Maat, please contact your NS account manager. If you do not (yet) have an NS account manager, you can do this via the button at the bottom of this page. 
After this contact, the Traject op Maat subscription will be added to your agreement with NS and will also be available in Mijn NS Zakelijk. From that moment, you can order Traject op Maat as an employer. You can also choose to allow employees to order Traject op Maat themselves in their own Mijn NS Zakelijk account. (Please note: this is only possible if the agreement with NS states that employees can order and change subscriptions themselves).
Read more on the Traject Op Maat subscription
Can employees also travel outside their fixed route with Traject op Maat?
Yes, employees can also travel outside their fixed route. During peak hours, the regular fare applies. During off-peak hours, a 40% discount on the regular fare applies when travelling with NS and other train operators. 
Read more on the Traject Op Maat subscription
When does the subscription period for Traject op Maat start?
As an employer, you can decide when the subscription starts when ordering Traject op Maat. The subscription period does not have to cover an entire calendar month.
Read more on the Traject Op Maat subscription
How does the price structure of Traject op Maat work?
This is partly determined by the length of the chosen route, in combination with the number of days in the month on which your employee travelled on the fixed route. 
Traject op Maat distinguishes six categories: 0 to 8 travel days', '9', '10', '11', '12' or '13 or more travel days'. In this way the costs are always in proportion to the travel behaviour.
Example for the route Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal*.
0 to 8 travel days: € 108.63
9 days travelled: € 130.35
10 days travelled: € 152.08
11 days of travel: € 173.80
12 days travelled: € 195,53
13 days or more travelled: € 217,25
* amounts are excl. VAT
What is visible on the invoice of Traject op Maat? Only the categories or also the specific number of trips?
The invoice lists only the categories that have been invoiced against.
Can I also order Traject op Maat in combination with Gesplitst Betalen?
From the end of 2021, we offer the possibility to purchase Traject op Maat in combination with Gesplitst Betalen (split payment). Your employee will then travel from door to door throughout the Netherlands with one card. Your employee will pay the invoice for travel costs outside the route directly to NS.
Hoe kunnen mijn medewerkers Traject op Maat met Gesplitst Betalen bestellen?
Wij hebben hiervoor een handleiding opgesteld. Volg de stappen in deze handleiding om (als medewerker) Traject op Maat met Gesplitst Betalen te bestellen.
I would like to use Gesplitst Betalen. How is it ensured that the invoice is collected directly from the cardholder?
The cardholder logs in to Mijn NS Zakelijk and orders his Traject op Maat in combination with the service Gesplitst Betalen. During this ordering process, the cardholder agrees to various sets of general terms and conditions, including the NS-Business Card Product Conditions. The cardholder also authorises direct debit.
During the ordering process, the cardholder must check his personal details and bank account number and complete these where necessary.
What is the notice period for the Traject op Maat subscription?
After the first contract month, Traject op Maat can be cancelled daily. This is similar to other subscriptions offered by NS Zakelijk.
Read more on the Traject Op Maat subscription
Traject Vrij
Wat is een Traject Vrij abonnement?
Traject Vrij is een abonnement dat je op je NS-Business Card kunt zetten. Dit abonnement is voordelig als je regelmatig (lees: drie of meer dagen per week) op een vast treintraject reist. Voor een vast bedrag per maand reis je van maandag tot en met vrijdag onbeperkt op dit traject.
Meer weten over het Traject Vrij abonnement? Lees er hier alles over.
Wat zijn de belangrijkste voordelen van een Traject Vrij abonnement op je NS-Business Card?
Met een Traject Vrij abonnement reis je voor een vast bedrag onbeperkt met de trein op een vast traject. Ook ontvang je 40% korting op reizen tijdens het weekend en buiten de spits. Meer weten over dit abonnement en de voordelen? Je leest er hier alles over.
Een Traject Vrij abonnement met of zonder BudgetZeker BTM, wat houdt dat in?
BudgetZeker BTM is een aanvulling op een Traject Vrij abonnement. Het is voordelig om hiervoor te kiezen als je medewerkers niet alleen met de trein op een vast traject reizen, maar ook de bus, tram en/of metro nodig hebben om op hun zakelijke bestemming te komen.
Kies je voor een Traject Vrij abonnement met BudgetZeker BTM, dan reizen je medewerkers voor een vast bedrag per jaar onbeperkt met bus, tram, metro én met de trein op een vast traject. Alle kosten komen op de maandelijkse NS-Business Card factuur en je kunt het abonnement wijzigen of opzeggen wanneer je wilt.
Wil je BudgetZeker BTM als aanvulling op een Traject Vrij abonnement? Neem dan contact op met je NS-accountmanager.
Hoe bestel ik/stap ik over naar Traject Vrij?
Heb je nog geen NS-Business Card, dan voeg je het Traject Vrij abonnement toe tijdens het bestellen van je kaart.
Reis je al met de NS-Business Card, dan voeg je een abonnement als volgt toe.
Bus, tram, metro (BTM)
What kind of subscription do you have for bus, tram and metro?
For people who travel a lot by bus, tram and metro (as welll as by train) we offer the BudgetZeker BTM abonnement. This is an extension of the Traject Vrij subscription. With this combination you can travel by bus, tram and metro with all transport companies in the Netherlands for a fixed amount per year.
Read more about BudgetZeker BTM (pdf, in Dutch)
Een Traject Vrij abonnement met of zonder BudgetZeker BTM, wat houdt dat in?
BudgetZeker BTM is een aanvulling op een Traject Vrij abonnement. Het is voordelig om hiervoor te kiezen als je medewerkers niet alleen met de trein op een vast traject reizen, maar ook de bus, tram en/of metro nodig hebben om op hun zakelijke bestemming te komen.
Kies je voor een Traject Vrij abonnement met BudgetZeker BTM, dan reizen je medewerkers voor een vast bedrag per jaar onbeperkt met bus, tram, metro én met de trein op een vast traject. Alle kosten komen op de maandelijkse NS-Business Card factuur en je kunt het abonnement wijzigen of opzeggen wanneer je wilt.
Wil je BudgetZeker BTM als aanvulling op een Traject Vrij abonnement? Neem dan contact op met je NS-accountmanager.
NS-Business Collectief
What is the NS-Business Collectief?
A subscription that allows your employees unlimited travel by train or by all means of public transport.
Our NS-Business Collectief starts from 30 employees. Read all about our collective
Wat zijn de belangrijkste voordelen van het NS-Business Collectief?
De belangrijkste voordelen van het NS-Business Collectief zijn:
  • Onbeperkt vrij reizen voor alle medewerkers in een collectief contract voor je organisatie.
  • 100% grip op je mobiliteitsbudget: je kosten zijn gebaseerd op het daadwerkelijke reisgedrag van je medewerkers. Het tarief wordt elk kwartaal herzien.
  • Minimale administratie en geen gedoe met losse declaraties.
  • Een mooie basis voor een duurzaam mobiliteitsbeleid.
  • Je biedt een zeer aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Zowel woon-werk, zakelijk als privé mogen je medewerkers vrij reizen.
Het NS-Business Collectief is geschikt vanaf 30 medewerkers. Wil je advies of meer weten over wat het Collectief voor jouw organisatie kan betekenen? Vul ons formulier in en we nemen snel contact met je op.
Hoe stap ik als organisatie over naar het NS-Business Collectief?
Ben je al klant bij NS Zakelijk en wil je als organisatie het NS-Business Collectief, neem dan gerust contact op met je NS-accountmanager.
Ben je nog geen klant bij NS Zakelijk, vul dan ons formulier in en we nemen snel contact met je op.
Contact us
Didn't find your answer? Call us, or use our e-mail form or X to send your question.
Call us
You can contact us 24/7.
+31 (0)30 300 11 11
Fill in our contact form
We'll send a reply within 5 working days.
Ask your question
Use X
We'll send a reply within 15 minutes.
X (formerly Twitter)