Hoofdnavigatie

Naar content

Welke maatregelen nemen we?

Een trein die vertraging oploopt, zorgt al snel voor vertragingen op andere trajecten. NS probeert dit zoveel mogelijk te voorkomen en beperken. Hiervoor nemen we een aantal maatregelen.


Treintijden veranderen op enkele trajecten

In de herfst ontstaat gladheid op de rails door onder meer bladeren, roest, vet en olie, vaak in combinatie met vocht. De wielen krijgen dan minder grip op de rails en dat heeft effect op het remmen en optrekken. Vanwege mogelijke gladheid veranderen van half oktober tot en met half december op enkele trajecten de vertrek- en aankomsttijden met één minuut. Door een minuut extra reistijd heeft de machinist van de trein ruimte om geleidelijker dan normaal op te trekken en weer af te remmen. Zonder meteen vertraging op te lopen.

Andere herfstmaatregelen

In regio’s waar het spoor relatief vaak glad is in de herfst, spuiten ProRail en NS een speciale gel met zanddeeltjes op de rails om deze stroef te maken. Bekijk op de website van ProRail een filmpje over het aanbrengen van Sandite.

ProRail heeft ook verspreid over het land storingsploegen, aannemers en diesellocomotieven paraat staan die in bijzondere weersomstandigheden kunnen ingrijpen. Bijvoorbeeld als het spoor of de bovenleiding beschadigd raken door omvallende bomen tijdens een storm. Bomen en struiken worden in de aanloop naar de herfst extra gesnoeid.

Als extreem weer wordt voorspeld, kunnen NS en ProRail het zekere voor het onzekere nemen en een aangepaste dienstregeling rijden. Lees meer over het aanpassen van de dienstregeling op de pagina ‘Aanpassen van de dienstregeling’.