Hoofdnavigatie

Naar content

Geld terug

U kunt geld terug vragen bij verlies, diefstal of beschadiging van uw OV-chipkaart. Of als uw trein vertraging heeft. Maar er zijn meer situaties waarin u recht heeft op teruggave. Wij informeren u graag hoe u dit eenvoudig regelt. 

Het antwoord op uw vraag...

Geld terug bij vertraging

Heeft u vertraging met de trein? Vraag geld terug. Het bedrag hangt af van het vervoerbewijs en de duur van de vertraging. Er zijn verschillende regelingen voor binnenlandse reizen, Intercity direct en Internationale reizen. Heeft u andere kosten gemaakt, zoals taxikosten? Neem dan contact op met de NS Klantenservice.

Geld terug bij vergeten abonnement

Bent u uw abonnement vergeten mee te nemen tijdens uw reis? Afhankelijk van het abonnement zijn er mogelijkheden om geld terug te vragen als u uw abonnement bent vergeten.

Geld terug bij verlies of diefstal

Bij verlies en diefstal van uw OV-chipkaart of NS-Business Card met abonnement vraagt u een duplicaat aan. Heeft u uw abonnement in de tussentijd nodig, dan kunt u Tijdelijk Reisrecht aanvragen via NS Klantenservice. Tijdelijk reisrecht is niet beschikbaar voor de NS-Business Card: u kunt uw reiskosten declareren.

OV-verklaring aanvragen

Betaalt u zelf uw reiskosten om naar uw werk te gaan? Vraag reisaftrek aan met een OV-verklaring of een reisverklaring bij de Belastingdienst.

U bent vergeten uit te checken. Heeft u recht op geld terug

Uitstel van betaling

Geen geldig vervoerbewijs in de trein? Dan zal de conducteur u een kaartje verkopen en daarbij de wettelijke verhoging in rekening brengen ten bedrage van € 50. Kunt u niet direct contant betalen? Dan krijgt u uitstel van betaling als u zich kunt legitimeren.