Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Geld terug

Tijdens of rondom je reis kan er soms iets misgaan. Je hebt bijvoorbeeld vertraging of je bent vergeten uit te checken. Ook dan helpen wij je graag. Of je recht hebt op een vergoeding verschilt per situatie. Op deze pagina vind je meer informatie over de verschillende situaties.

Je kan ook onze vragenlijst gebruiken, via de knop hieronder. Zo ontdek je in een paar klikken of en hoe je geld terug kan vragen.

Het antwoord op jouw vraag...

Geld terug bij vertraging

Wij vinden het vervelend als je tijdens jouw binnenlandse reis met NS vertraging hebt. Daarom kan je geld terug bij vertraging aanvragen bij een vertraging van 30 minuten of langer. Op deze pagina vind je daar meer informatie over. Vraag direct geld terug door in te loggen met Mijn NS of bekijk of je recht hebt op geld terug.

Geld terug bij vergeten OV-chipkaart

Reis je met een NS-abonnement, maar ben je je OV-chipkaart vergeten? Of heb je met je betaalpas gereisd in plaats van je OV-chipkaart? Geen nood. Zorg eerst dat je een geldig vervoerbewijs hebt voor je treinreis. Je kunt de gemaakte kosten van je reis met NS na afloop terugvragen.

Geld terug bij verlies of diefstal

Bij verlies en diefstal van je persoonlijke OV-chipkaart of NS-Business Card met abonnement is het van belang dat je deze zo snel mogelijk blokkeert. Zo voorkom je misbruik van je kaart. Hierna vraag je een nieuwe kaart. Heb je je abonnement in de tussentijd nodig, dan kun je Tijdelijk Reisrecht aanvragen via NS Klantenservice. Tijdelijk reisrecht is niet beschikbaar voor de NS-Business Card. Onderaan de pagina vind je hoe het dan werkt.

OV-verklaring aanvragen

Betaal je zelf je reiskosten om naar je werk te gaan? Dan kun je bij de Belastingdienst reisaftrek aanvragen. Daarvoor heb je een OV-verklaring of een reisverklaring (een bewijs dat je met het openbaar vervoer hebt gereisd) nodig.

Uitstel van betaling

Heb je een boete (wettelijke verhoging) gekregen maar kon je deze niet direct betalen? Dan krijg je uitstel van betaling en een betaalverzoek toegestuurd dat je binnen 14 dagen moet betalen. Lees hier hoe dat werkt.

Geld afgeschreven door NLOV

Zie je een afschrijving op je bankrekening dat begint met NLOV met daarna 14 cijfers en letters? Dan heb je (per ongeluk) gereisd met je betaalpas.

Welke vergoeding biedt NS?

Ook als het tegenzit zijn we er graag voor je. Hieronder vind je een overzicht wat we je in welke situatie bieden in het geval van verstoringen en vertragingen.