Hoofdnavigatie

Naar content

Geld terug

U kunt geld terug vragen bij verlies, diefstal of beschadiging van uw OV-chipkaart. Of als uw trein vertraging heeft. Maar er zijn meer situaties waarin u recht heeft op teruggave. Wij informeren u graag hoe u dit eenvoudig regelt. 

Het antwoord op uw vraag...

Geld terug bij vertraging

Heeft u vertraging gehad tijdens uw binnenlandse reis met NS? Bij een vertraging vanaf 30 minuten kunt u een aanvraag indienen voor een vergoeding. Het bedrag dat u ontvangt hangt af van uw vervoerbewijs en de duur van de vertraging. Wanneer de vergoeding minder is dan € 2,30 stort NS geen geld terug, dus hoeft u geen aanvraag in te dienen. Heeft u gereisd met de Intercity direct, de snelle trein tussen Amsterdam Centraal en Breda? Dan kunt u vanaf 15 minuten vertraging een verzoek insturen.

Geld terug bij vergeten abonnement

Bent u uw abonnement vergeten mee te nemen tijdens uw reis? Afhankelijk van het abonnement zijn er mogelijkheden om geld terug te vragen als u uw abonnement bent vergeten.

Geld terug bij verlies of diefstal

Bij verlies en diefstal van uw OV-chipkaart of NS-Business Card met abonnement vraagt u een duplicaat aan. Heeft u uw abonnement in de tussentijd nodig, dan kunt u Tijdelijk Reisrecht aanvragen via NS Klantenservice. Tijdelijk reisrecht is niet beschikbaar voor de NS-Business Card. Lees onderaan de pagina hoe u dan uw reiskosten kunt declareren.

OV-verklaring aanvragen

Betaalt u zelf uw reiskosten om naar uw werk te gaan? Vraag reisaftrek aan met een OV-verklaring of een reisverklaring bij de Belastingdienst. Let op: vanaf 2016 hoeft u geen OV-verklaring meer aan te vragen. NS levert uw abonnementsgegevens rechtstreeks aan de Belastingsdienst. Dit geldt voor zowel maand- als jaarabonnementen.

U bent vergeten uit te checken. Heeft u recht op geld terug

Uitstel van betaling

Geen geldig vervoerbewijs in de trein? Dan zal de conducteur u een kaartje verkopen en daarbij de wettelijke verhoging in rekening brengen ten bedrage van € 50. Kunt u niet direct contant betalen? Dan krijgt u uitstel van betaling als u zich kunt legitimeren.