Hoofdnavigatie

Naar content

Waarom rijdt NS soms een aangepaste dienstregeling?

Afgelopen jaren is wel gebleken dat het spoor kwetsbaar is voor weersinvloeden. In Nederland hebben we één van de drukst bereden sporen van de wereld. Om ervoor te zorgen dat het treinverkeer niet de kans krijgt om grootschalig vast te lopen, passen we de dienstregeling aan bij extreem weer zoals storm of winters weer. Door stapsgewijs aan verbetering en robuustheid van het spoor te werken, verwachten we op lange termijn steeds minder vaak de dienstregeling aan te hoeven passen onder invloed van weersomstandigheden.

Ontvang pushberichten via de Reisplanner Xtra app

Minder treinen bij een aangepaste dienstregeling

Tijdens de aangepaste dienstregeling rijden er minder treinen. Dat kan voor u heel vervelend zijn omdat het in de treinen die wel rijden dan veel drukker is. Maar door minder treinen te laten rijden kunnen we u een meer voorspelbare reis bieden. Het geeft ons meer tijd om storingen te verhelpen. Zo ontstaan er minder files op het spoor en hebben lokale storingen minder effect op de totale landelijke dienstregeling. Vooral van, naar en in de Randstad én op de grote knooppunten, zoals Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amersfoort en 's-Hertogenbosch kan het druk zijn.

Download de Reisplanner Xtra app

Waarom ook een aangepaste dienstregeling als het vriest?

Strenge vorst kan leiden tot verschillende problemen aan zowel treinen als wissels. Als wissels bevriezen en vastlopen, kunnen treinen daar niet meer rijden. Maar ook de treinen kunnen defect raken. Vooral perslucht- en toiletsystemen van treinen zijn vatbaar voor strenge vorst. Bevriezing hiervan leidt tot uitval van bijvoorbeeld deuren, remmen en toiletten. Met deze storingen kan een trein niet meer veilig rijden.

Op basis waarvan wordt het besluit genomen?

We rijden alleen volgens een aangepaste dienstregeling als meteorologen en spoordeskundigen inschatten dat de kans op grote verstoringen aanzienlijk is. Dit doen zij op basis van informatie van Infoplaza en het KNMI.

SMS-alert 

Ontvangt u graag een sms’je als we de dienstregeling aanpassen? Klik dan hier

 

Wat gebeurt er bij een storing in de treindienst?

Bij een storing rijden treinen een andere route. Dit wordt georganiseerd door het OCCR

De weersomstandigheden vallen mee

De aanpassingen in de dienstregeling worden dan toch niet teruggedraaid

Waarom worden niet alle treinen verlengd?

In sommige situaties is het niet mogelijk om treinen te verlengen