Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Vrouw checkt NS Reisplanner op mobiele telefoon

Thuis voorbereiden

Reis je met een visuele beperking en wil je thuis je reis voorbereiden? Dan zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kun je thuis alvast je reis plannen met de Reisplanner en bekijken welke voorzieningen aanwezig zijn op jouw station. Ook kun je je reis boeken met NS Reisassistentie, waarbij een opgeleide assistentieverlener je helpt op het station en bij de in- en uitstap. Ook lees je meer over de mogelijkheden voor het reizen met een abonnement. Op deze pagina lees je alles over je reis thuis voorbereiden als je reist met een visuele beperking.


Plan je reis met de Reisplanner of de NS-app

De Reisplanner biedt een reisadvies van en naar elk treinstation. Ook vind je er de actuele reisinformatie voor jouw gekozen traject, zoals of de trein op tijd rijdt en of er storingen zijn. Je kunt je reis ook plannen met de NS-app. Deze app is gratis te downloaden in de App Store en de Google Play Store. In de NS-app plan je via de Reisplanner je reis en kun je eventueel meteen je treinkaartje kopen. Zowel de reisinformatie op onze site als de gehele NS-app is toegankelijk voor een screenreader.

Vraag NS Reisassistentie aan voor je reis

Hulp nodig bij het navigeren over het station of bij het in-, over- of uitstappen? Met NS Reisassistentie helpt een opgeleide assistentieverlener je op het station en bij het in- en uitstappen. Je kunt NS Reisassistentie op drie manieren boeken: online via NS Reisassistentie, telefonisch via 030-2357822 of in de NS-app. Voor het online boeken van NS Reisassistentie maak je eenmalig een Mijn NS-account aan. Op dit moment kun je NS Reisassistentie aanvragen voor de meeste stations.

 

1 Stap Verder-service op grote stations

Met ‘1 Stap Verder’ bieden we reizigers met een visuele beperking bij aankomst op een van de onderstaande stations begeleiding naar de eerstvolgende vorm van openbaar vervoer. De reisassistent begeleidt je naar de bus-, tram- of metrohalte, de officiële taxistandplaats of naar de ‘halen en brengen’-plaats bij het station. 

Je kunt de 1 Stap Verder-service telefonisch aanvragen via NS Klantenservice (030 2357822) voor de volgende stations:

  • Almere Centrum
  • Amersfoort Centraal
  • Amsterdam Amstel
  • Amsterdam Bijlmer Arena
  • Amsterdam Centraal
  • Amsterdam Sloterdijk
  • Amsterdam Zuid
  • Arnhem Centraal
  • Breda
  • Delft
  • Den Haag Centraal
  • Den Haag HS
  • Deventer
  • Eindhoven
  • Enschede
  • Groningen
  • Haarlem
  • Leeuwarden
  • Leiden Centraal
  • Maastricht
  • Nijmegen
  • Rotterdam Centraal
  • s Hertogenbosch
  • Schiphol Airport
  • Utrecht Centraal
  • Zaandam
  • Zwolle

Vraag een OV-Begeleiderskaart aan

Kun je niet zelfstandig met het openbaar vervoer reizen? Met een OV-Begeleiderskaart reist één begeleider gratis met je mee in de trein, metro, tram en bus. Een OV-Begeleiderskaart staat op jouw naam, dus je kunt bij iedere reis kiezen wie je meeneemt als begeleider. Reizen er meerdere begeleiders met je mee, dan moeten zij een geldig vervoerbewijs hebben.

Reizen met NS Flex of NS-Business Card

Je kunt kiezen voor een NS Flex-abonnement voor Blinden en Slechtzienden of voor een NS-Business Card waarmee je zelf in- en uitcheckt in het openbaar vervoer. 

Zoek geleidelijnen op het station

Je kunt thuis alvast zoeken hoe de geleidelijnen lopen op de stations waar je gaat reizen. Klik hiervoor op onderstaande knop: zoek geleidelijnen. Daarnaast is het mogelijk om in het reisadvies op ns.nl direct naar de geleidelijnen van het desbetreffende station te gaan. Klik hiervoor in het reisadvies op de drie puntjes naast de stationsnaam.

Download de NS Perronwijzer-app

Als je de borden boven de perrons niet of lastig kunt lezen, kun je de NS Perronwijzer-app downloaden. In de app vind je de informatie over de eerstvolgende trein die vertrekt op het perron waar jij je bevindt. Zo kun je een laatste check doen of je in de juiste trein stapt. De app is gratis te downloaden in de App Store voor iOS en Google Play Store voor Android.

Ga verder naar 'Op het station'

Voor reizigers met een visuele beperking zijn er op het station diverse voorzieningen. Denk aan geleidelijnen, voelbare bordjes, en braillepictrogrammen op bijvoorbeeld de NS-kaartautomaat.