Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Reizen met een abonnement

Heb je een visuele beperking? Sinds januari 2023 kun je kiezen voor een NS Flex-abonnement of NS-Business Card voor Blinden en Slechtzienden. Op deze pagina vind je meer informatie.


OV-chip Plus is gestopt

Sinds januari 2023 kun je niet meer met OV-chip Plus reizen. Je checkt nu zelf in en uit in het openbaar vervoer met een NS Flex-abonnement voor Blinden en Slechtzienden of met een NS-Business Card. Deze wijziging is met vertegenwoordigers van de doelgroep afgestemd. Lees hieronder hoe het in- en uitchecken werkt per soort abonnement.

Het NS Flex-abonnement

Je kunt kiezen voor een NS Flex-abonnement voor Blinden en Slechtzienden. Je checkt in en uit in het hele openbaar vervoer, zonder vooraf saldo op je OV-chipkaart te laden. Je betaalt maandelijks achteraf via automatische incasso en je vindt je kosten op je factuur in Mijn NS.

Gemiste incheck of uitcheck corrigeren

Mis je een incheck of een uitcheck? Dan corrigeren we deze aan de hand van je reisgeschiedenis. Je hoeft daar niets voor te doen. Je ontvangt een mail van NS als er een autocorrectie heeft plaatsgevonden. Je kunt dit ook terugvinden in Mijn NS. Je kunt bellen met onze reguliere klantenservice (030-7515155) om een autocorrectie aan te passen, of in mijnNS zelf aanpassen, indien deze niet juist is of als NS geen autocorrectie heeft kunnen doen. Je kunt dit 10 keer per jaar (laten) aanpassen. Bij andere vervoerders kan dat 3 keer per jaar. Je vraagt dit aan via de website van Uitcheckgemist.

Je kunt een NS Flex-abonnement voor Blinden en Slechtzienden via het formulier op deze pagina aanvragen als je een OV-begeleiderskaart B hebt. Heb je vragen over een NS Flex-abonnement voor Blinden en Slechtzienden? Bel dan met NS Klantenservice op 030-7515128. We zijn van 07.00 uur tot 23.00 uur bereikbaar.

Goed om te weten: klanten die nu al OV-chip Plus hebben hoeven het ‘Aanvraagformulier NS Flex’ niet nogmaals in te vullen.

De NS-Business Card

Je kunt reizen met de NS-Business Card, die je aanvraagt bij het Serviceloket voor Blinden en Slechtzienden van Translink via het formulier hieronder. Je kunt de kaart bestellen als je een OV-begeleiderskaart B hebt. En je hoeft niet per se zakelijk te reizen; een KvK-nummer is niet nodig.

Met de NS-Business Card betaal je jouw kosten via automatische incasso. Dat betekent dat je geen saldo hoeft te laden om in en uit te checken. Gaat er iets mis met inchecken of uitchecken? Dan corrigeert het Serviceloket voor Blinden & Slechtzienden de gemiste incheck of uitcheck voor je; bij NS én andere vervoerders.

Heb je vragen over de NS-Business Card? Lees dan meer informatie op de website van het Serviceloket voor Blinden & Slechtzienden . Je kunt ook een e-mail sturen naar serviceloket@ov-chipkaart.nl.

  • De verschillen tussen NS-Business Card en NS Flex

    NS-Business Card:

    • Gemiste in- en uitcheck bij trein, bus, tram en metro van alle vervoerders wordt handmatig en onbeperkt gecorrigeerd door het Serviceloket voor Blinden en Slechtzienden van Translink
    • Abonnementen beschikbaar: Basis, Dal, Traject Vrij, Trein Vrij en OV Vrij.
    • Bij een Dal abonnement krijgt u géén korting bij andere treinvervoerders.
    • U ontvangt een nieuwe OV-chipkaart met uw abonnement, u hoeft niet langs de kaartautomaat.
    • Heeft u het product Sentire van Connexxion, dan kan deze niet op de OV-chipkaart van NS-Business Card. Deze blijft werken op uw huidige OV-chipkaart .

    NS Flex:

    • Gemiste in- en uitcheck wordt onbeperkt automatisch gecorrigeerd, maar alleen voor ritten met NS.
    • Zelf NS-ritten corrigeren kan maximaal 10x per jaar via Mijn NS of via Klantenservice indien de autocorrectie niet uitgevoerd kon worden.
    • Zelf ritten corrigeren van andere vervoerders kan maximaal 3 x per jaar via www.uitcheckgemist.nl
    • Abonnementen beschikbaar: Basis, Dal Voordeel, Dal Vrij, Weekend Voordeel, Weekend Vrij, Altijd Voordeel, Altijd Vrij, Traject Vrij.
    • NS Flex-abonnementen zijn ook geldig bij andere treinvervoerders.
    • Wilt u NS Flex op uw huidige OV-chipkaart, dan moet u na bestelling eenmalig langs bij een kaartautomaat. U kunt NS Flex ook op een nieuwe OV-chipkaart bestellen, dan hoeft u niet naar een kaartautomaat.
    • Heeft u het product Sentire van Connexxion, dan kan dit product met NS Flex op een OV-chipkaart, mits u het bus, tram en metro gedeelte van NS Flex uit laat zetten. Neem hiervoor contact op met NS Klantenservice.