Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Tussentijds uit- en inchecken bij overstap

U heeft in uw reisadvies de melding ontvangen dat tussentijds uit- en inchecken noodzakelijk is op uw overstapstation. Tijdens uw overstap komt u namelijk dichte poortjes tegen. U checkt dan uit en weer in om door te kunnen reizen. Dit kost u mogelijk extra geld als u op saldo of op rekening reist. Dit komt omdat het systeem de werkelijk afgelegde route afrekent in plaats van de kortste route. Het teveel betaalde bedrag kunt u terugvragen.


Geld terugvragen

Heeft u tijdens uw overstap extra uit- en ingecheckt? Dan betaalt u teveel voor uw reis als u op saldo of op rekening reist. Dit teveel betaalde bedrag kunt u terugvragen via de NS Klantenservice.

Dit kan via: 

Reist u met een NS-Business Card?

Als u reist met een NS-Business Card met Traject Vrij abonnement (als u buiten uw traject reist) of een NS-Business Card met Dal abonnement? Dan wordt het teveel betaalde bedrag automatisch op de factuur gecorrigeerd. 

Saldo tekort?

Als u tussentijds uit- en weer incheckt, dan wordt bij het opnieuw inchecken uw saldo gecheckt. Dit moet minimaal € 20 euro zijn (€ 10 voor abonnementhouders). Wij adviseren u ‘automatisch saldo laden’ op uw kaart te zetten. Zo komt u nooit voor een gesloten poortje te staan.

Stations met gedwongen overstap

  • Alkmaar
  • Amsterdam Sloterdijk
  • Amsterdam Muiderpoort
  • Amsterdam Zuid
  • Amsterdam Bijlmer ArenA
  • Almere Centrum
  • Hilversum

Op enkele stations is er een geadviseerde omlooproute, waarmee tussentijds uit- en inchecken niet nodig is.