Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Reisvergelijker: vergelijk openbaar vervoer, auto en fiets
Welk vervoermiddel past het beste bij een zakelijke reis? Vergelijk in één minuut op reistijd, prijs en CO2-uitstoot. We krijgen daarvoor de data van Nibud en Milieu Centraal.
Vergelijk je reisopties
Wat kost een dagelijkse woon-werkrit eigenlijk aan tijd, geld en CO2-uitstoot? Ontdek het binnen één minuut.
Loading...
Veelgestelde vragen over de Reisvergelijker
Hoe wordt de reistijd berekend?
Openbaar vervoer
We kijken naar de snelste reis van deur tot deur met je eigen fiets, bus, tram, metro en trein. Deze berekening halen wij uit de gegevens van NS Reisplanner en die van 9292. De overstaptijd is meegenomen. De Reisvergelijker vergelijkt deze reisopties:
  • Trein + eigen fiets
  • Trein + bus, tram, metro
  • Bus, tram, metro
De winnaar van deze drie reisopties laten we aan je zien als snelste reis van deur tot deur. Houd er rekening mee dat er soms plotseling vertraging kan zijn in het openbaar vervoer.
Auto
Voor de reis met alléén de auto gebruiken we de gegevens van TomTom. De berekening van de reistijd is:
Reistijd in de spits volgens TomTom + vijf minuten 
Soms kun je voor de deur parkeren en soms heb je wat tijd nodig om van je auto naar je bestemming te lopen. We tellen daarom vijf minuten parkeertijd op bij je reistijd. Je mag die extra minuten natuurlijk zelf weglaten als je op een locatie bent waar parkeren geen probleem is. 
Reis je in de spits? Dan houden we in de Reisvergelijker rekening met files. Je ziet bij 'Jouw reis' de minuten vertraging. Die verschilt vaak van de vertraging als je in de daluren reist.
Fiets
Het gaat hierbij om je eigen fiets. De berekening voor de reistijd is: (afstand volgens Google Maps) / 15 km per uur We halen de reisafstand op bij Google Maps. Daarna delen we dit cijfer door 15 kilometer per uur. Dat is de gemiddelde snelheid van een fietser. Het kan zijn dat jij sneller of langzamer fietst.
Hoe wordt de prijs voor de reis berekend?
We willen de prijzen graag zo goed mogelijk voor je vergelijken. Daarom berekenen we de opties 'Openbaar vervoer', 'Auto' en 'Fiets' met de volgende bronnen.
Openbaar vervoer
Voor de prijs van het openbaar vervoer gebruiken wij de gegevens van Nederlandse Spoorwegen en 9292. We spreken, als we het over openbaar vervoer hebben, over je eigen fiets, bus, tram, metro en trein. Je ziet hoeveel de snelste reis van deur tot deur je kost, mét het goedkoopste NS-abonnement voor als je in de spits reist. Het ligt aan hoeveel dagen je reist welk abonnement dit is; van een Basis-abonnement (vol tarief) tot een vrij-abonnement als je erg vaak de trein neemt. We berekenen de kosten per jaar, voor iemand die fulltime (45 werkweken, wettelijke vakantieweken meegeteld) werkt. De vakanties tellen we dus niet mee. De berekening van de prijs voor het openbaar vervoer is: Aantal keer reizen per week x (prijs 2 enkele reizen) x 45 werkweken
Auto
Ga je alléén met de auto op pad? Dan berekenen we de prijs voor je reis met de gegevens van het Nibud. We kijken naar de variabele kosten van een auto in de compacte klasse van minder dan 10 jaar oud en die ongeveer 10.000 kilometer per jaar rijdt. Het kan natuurlijk dat jouw auto nieuwer/ouder is of minder/meer rijdt. De variabele kosten zijn volgens het Nibud:
  • Afschrijving (exclusief rente)
  • Onderhoud en reparatie
  • Brandstof: benzine
Je moet boven op de variabele kosten ook nog rekenen op kosten voor motorrijtuigenbelasting, verzekering en vaste afschrijving van je auto. Die kosten tellen we niet mee in de Reisvergelijker. We rekenen met een benzineprijs van € 1,82 per liter (gemiddelde benzineprijs in januari 2023 aldus het CBS). We berekenen de kosten van de auto per jaar, voor iemand die fulltime (45 werkweken, wettelijke vakantieweken meegeteld) werkt. De vakanties tellen we dus niet mee. De berekening van de prijs voor de auto is: Aantal keer reizen per week x (2 enkele reizen) x (aantal km enkele reis x variabele autokosten) x 45 werkweken
Fiets
We kijken naar de kosten die je kwijt bent aan het onderhouden van je fiets. Het Nibud rekent daarvoor € 0,08 per kilometer.
Hoe wordt de CO2-uitstoot van een reis berekend?
De fiets en lopen zijn altijd milieuvriendelijke keuzes, maar hoe zit het met reizen met het openbaar vervoer en de auto? Voor de berekening van de CO2-uitstoot per reis gebruiken we de gegevens van Milieu Centraal.
CO2-uitstoot per reizigerskilometer (in gram)
  • Lopen: 0
  • Fiets (niet-elektrisch): 0
  • Fiets (elektrisch): 3
  • Trein (elektrisch): 2
  • Trein (diesel): 90
  • Bus/Tram/Metro: 96
  • Auto (elektrisch): 54
  • Auto (hybride): 110
  • Auto (diesel): 131
  • Auto (benzine): 149
Wist je dat de treinen van NS sinds 2017 op 100% windenergie rijden?
CO2-uitstoot van reizen én produceren
NS rijdt 100 procent op groene windenergie, maar toch komen de berekeningen niet uit op 0 gram CO2-uitstoot. Dat komt omdat in de berekeningen álle uitstoot wordt meegeteld die vrijkomt als het voertuig gebruikt wordt. Dit heet de well-to-wheel scope. Bij een benzineauto gaat dit bijvoorbeeld vooral om de energie die vrijkomt bij het winnen en raffineren van olie. De benzineauto kan rijden dankzij deze olie. Bij elektrische treinen nemen we dus ook de uitstoot voor het produceren en plaatsen van windmolens mee in de berekening. Die windmolens zorgen voor de elektriciteit van de treinen.
Wat is het doel van de Reisvergelijker?
We onderzoeken met de Reisvergelijker of het reizigers helpt om snel en gemakkelijk inzicht te krijgen in de verschillende vervoermiddelen. Wat past het beste bij woon-werkverkeer? We geven een overzicht van de reistijd, de prijs en de CO2-uitstoot. Deze tool krijgt regelmatig een update.