Hoofdnavigatie

Naar content

Uitchecken wanneer uw trein gestrand is

Voordat u van een gestrande trein overstapt op vervangend vervoer wordt u automatisch uitgecheckt door NS-personeel. Meer informatie over de werkwijze vindt u op deze pagina.


Waarom word ik uitgecheckt voordat ik het vervangend vervoer instap?

Dit doen we om het makkelijk voor u te maken. Het bedrag dat u heeft betaald voor de reis tot nu toe wordt niet in rekening gebracht. Indien u uw reis vervolgt vanaf het station waar u wordt afgezet, kunt u gewoon weer inchecken bij de poortjes.
 

Krijg ik geld terug bij vertraging bij een check out bij conducteur of ander NS personeel?

  • Als u een abonnement heeft en reist op saldo krijgt u, bij reizen op saldo, door het uitchecken bij de conducteur uw instaptarief terug. De treinrit en vervangend vervoer is kosteloos geweest tot het station waar u met het vervangend vervoer naartoe bent gebracht. Als u uw reis vervolgt en daar treedt vertraging op, dan kunt u voor dat deel 'Geld terug bij vertraging' terugvragen.
  • Als u een abonnement heeft met (deels) vrij reizen krijgt u een check-uit bij de conducteur. U kunt dan 'Geld terug bij vertraging' aanvragen via MijnNS.
  • Als u reist op eenmalige chipkaart kunt u uw geld terug vragen voor de gehele reis die u bij NS heeft gemaakt. Dit doet u door Geld terug bij vertraging te vragen over de gehele reis door een aanvraag in te dienen via MijnNS, of met het daarvoor bestemde formulier. Wij kunnen u dit formulier toesturen en het is verkrijgbaar op het station. Geld terug bij vertraging wordt berekend op basis van de totale reis waarvoor een check-in en check-out beschikbaar zijn. 

Geldt deze automatische uitcheck regeling voor ieder abonnement?

Deze regeling geldt alleen voor OV-chipkaarten met een abonnement en reizen op saldo. Dit geldt niet voor eenmalige chipkaarten, internationale vervoersbewijzen, toeslagen en e-tickets.

Waarom kan ik niet automatisch uitgecheckt worden met een eenmalige chipkaart?

Omdat dit technisch niet mogelijk is. U kunt wel Geld terug bij vertraging aanvragen via MijnNS of via het papieren formulier dat verkrijgbaar is op het station. We sturen u dit formulier ook graag toe. Vul daarvoor hier uw contactgegevens in.

Kan ik ook automatisch uitgecheckt worden met een anonieme chipkaart?

Ja, als u reist op saldo is dit mogelijk. Bij een andere manier van reizen niet. Dan krijgt u uw initial fee terug als u uw check out bij NS personeel krijgt. Bij een afgekocht en al eerder betaald reisrecht kan personeel geen check-uit geven.

Als ik nog verder reis naar een ander station, moet ik dan weer inchecken?

Omdat we u uitchecken zult u bij het vervolg van de reis weer in moeten checken. En na afloop uitchecken.

Krijg ik ook geld terug als ik na het station waar ik ben afgezet weer incheck en verder reis?

Jazeker, vraag dan geld terug via uw Mijn NS-account in uw Reishistorie of het Geld terug bij vertraging formulier dat verkrijgbaar is op het station. Met een Mijn NS-account kunt u uw hele reisgeschiedenis inzien. Dus ook dat u bent uitgecheckt en wat voor gevolgen dat heeft gehad voor de rest van de reis.