Hoofdnavigatie

Naar content

HSL binnenland

De Intercity direct rijdt de binnenlandse HSL-treindiensten tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda. Sinds begin 2017 rijdt ook de Intercity Den Haag - Eindhoven deels via de HSL. Deze treinen zijn populair maar de uitval en punctualiteit zijn nog onvoldoende.


Binnenlandse treinen op de HSL

NS en ProRail werken aan het verminderen van de uitval van de Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven. Twee verbeterteams bij NS en ProRail moeten de uitval van Intercity direct en de Intercity Den Haag - Eindhoven verminderen en de punctualiteit verbeteren. De prestaties worden continue gemonitord en waar nodig, nemen de verbeterteams extra maatregelen.

Prestaties Intercity direct

Eind 2015 is een verbeterprogramma gestart om te uitval te reduceren. 

Het verbeterprogramma is eind 2016 in opdracht van Infrastructuur en Waterstaat door een onafhankelijk bureau beoordeeld. Het bureau is positief over de opzet en aanpak van het programma. De maatregelen leiden tot een aanzienlijke daling van de uitval van de Intercity direct.

Nederland heeft te maken met een unieke en uitzonderlijk complexe situatie door hoe de hogesnelheidslijn in Nederland is gebouwd. De combinatie van regulier spoor en daarbij behorende overgangen naar verschillende soorten spanning en beveiligingssystemen maken het complex. Volgens een onafhankelijk bureau kan de uitval op de HSL, bij een huidige, stabiele situatie – als er geen nieuwe treinenlijn (meer) worden geïntroduceerd - liggen tussen 5% tot 7%. Op het gewone spoor ligt de uitval op 2%.

NS vindt 5% tot 7% uitval te hoog en is het eens met het bureau dat fundamentele infrastructurele aanpassingen op de HSL nodig zijn om de prestaties naar een hoger niveau te tillen.

NS en ProRail nemen extra maatregelen om storingen te voorkomen en sneller op te lossen. Zodat de snelheid en betrouwbaarheid van de treindienst voor de reiziger wordt vergroot. Het gaat om maatregelen op het gebied van personeel, materieel, logistiek en verkeersleiding, onderhoud, calamiteitenorganisatie en infrastructuur.
NS en ProRail monitoren elke dag de prestaties van de Intercity direct en de IC Den Haag-Eindhoven. Dit doen we omdat zowel NS als ProRail afspraken hebben met Infrastructuur en Waterstaat over de prestaties op de HSL.

Infrastructuur en Waterstaat beoordeelt op 12 prestaties voor alle treinen die we in heel Nederland rijden. Hierbij scoorde NS op 10 van de 12 punten goed. Op 2 punten bleven ondanks onze inspanningen de prestaties achter bij de afgesproken doelen. Dit waren de punctualiteit op de hogesnelheidslijn en zitplaatskans op de hogesnelheidslijn.

In 2015 en 2016 haalde NS beide doelen niet en in 2016 is reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL niet gehaald. Hiervoor heeft NS boetes gekregen van Infrastructuur en Waterstaat.

Doelen in 2017

  • Voor zitplaatskans is het doel 94,9%
  • Voor reizigerspunctualiteit is het doel 82,5%

Volgen van resultaten

Wekelijks worden de percentages voor uitval en punctualiteit berekend. De zitplaatskans wordt maandelijks bijgewerkt.