Naar content

Hoofdnavigatie

HSL binnenland

De Intercity direct rijdt de binnenlandse HSL-treindiensten tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda. Sinds begin 2017 rijdt ook de Intercity Den Haag - Eindhoven deels via de HSL. Deze treinen zijn populair maar de uitval en punctualiteit zijn nog onvoldoende.


Binnenlandse treinen op de HSL

NS en ProRail werken aan het verminderen van de uitval van de Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven. Bij NS en ProRail moeten 2 verbeterteams de uitval van Intercity direct en de Intercity Den Haag - Eindhoven verminderen en de punctualiteit verbeteren. De prestaties worden continue gemonitord en waar nodig, nemen de verbeterteams extra maatregelen.

Prestaties Intercity direct

Eind 2015 is een verbeterprogramma gestart om te uitval te reduceren.

Het verbeterprogramma is eind 2016 in opdracht van Infrastructuur en Waterstaat door een onafhankelijk bureau beoordeeld. Het bureau is positief over de opzet en aanpak van het programma. De maatregelen leiden tot een aanzienlijke daling van de uitval van de Intercity direct. In de tweede helft van 2017 hebben NS en ProRail hetzelfde onafhankelijke bureau gevraagd een Externe analyse te maken op de maatregelen.&

Hieruit blijkt wederom dat de maatregelen van NS en ProRail om de prestaties van de binnenlandse treinen - Intercity direct en de intercity Den Haag-Eindhoven - op de hogesnelheidslijn te verbeteren werpen hun vruchten af. Echter, de HSL piept en kraakt. Een ingrijpende wijziging aan de infrastructuur is nodig om op lange termijn prestaties goed te krijgen en structureel te verbeteren. Ondanks alle maatregelen is de verwachting dat de prestaties op de HSL tot aan 2019 niet fors zullen verbeteren.

Nederland heeft te maken met een unieke en uitzonderlijk complexe situatie door hoe de hogesnelheidslijn in Nederland is gebouwd. De combinatie van regulier spoor en daarbij behorende overgangen naar verschillende soorten spanning en beveiligingssystemen maken het complex. Volgens een onafhankelijk bureau kan de uitval op de HSL, bij een huidige, stabiele situatie – als er geen nieuwe treinenlijn (meer) worden geïntroduceerd - liggen tussen 5% tot 7%. Op het gewone spoor ligt de uitval op 2%.

NS vindt 5% tot 7% uitval te hoog en is het eens met het bureau dat fundamentele infrastructurele aanpassingen op de HSL nodig zijn om de prestaties naar een hoger niveau te tillen.

NS en ProRail nemen extra maatregelen om storingen te voorkomen en sneller op te lossen. Zodat de snelheid en betrouwbaarheid van de treindienst voor de reiziger wordt vergroot. Het gaat om maatregelen op het gebied van personeel, materieel, logistiek en verkeersleiding, onderhoud, calamiteitenorganisatie en infrastructuur. NS en ProRail monitoren elke dag de prestaties van de Intercity direct en de IC Den Haag-Eindhoven. Dit doen we omdat zowel NS als ProRail afspraken hebben met Infrastructuur en Waterstaat over de prestaties op de HSL.

Infrastructuur & Waterstaat beoordeelt op 12 prestaties voor alle treinen die we in heel Nederland rijden. In 2017 haalde NS alle prestatie-afspraken ruimschoots. Echter, in 2015 en 2016 haalde NS twee (zitplaatskans en reizigerspunctualiteit) doelen niet en in 2016 is reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL niet gehaald. Hiervoor heeft NS boetes gekregen van Infrastructuur & Waterstaat.

Doelen in 2018

Afspraken Doel 2018 Doel 2017 Bepaalde prestaties 2017
Zitplaatskans 91.2% 91.2% 91.2%

Reizigerspunctualiteit 5 min

82.1% 82.5% 96.8%
Algemeen klantoordeel 68 68 78

Volgen van resultaten

Wekelijks worden de percentages voor uitval en punctualiteit berekend. De zitplaatskans wordt maandelijks bijgewerkt. De prestaties zijn te volgen via het dashboard op de site van ProRail.