Naar content

Hoofdnavigatie

Wat is NS Flex?

NS Flex is flexibiliteit en gemak op 1 OV-chipkaart. Het geeft je de mogelijkheid om eenvoudig van deur tot deur te reizen zonder het gedoe van saldo laden. Je betaalt je gemaakte kosten namelijk achteraf via een maandelijkse factuur. In de rij staan om saldo te laden, is verleden tijd.


Alle voordelen van NS Flex

Naast je reizen met trein, bus, tram en metro hoef je ook geen saldo meer te laden voor de huur van een OV-fiets of het plaatsen van je fiets in een van onze stallingen. En NS Flex biedt meer:

  • Reizen op rekening in het hele OV (trein, bus, tram en metro)
    Geen gedoe met saldo laden, maar gewoon maandelijks achteraf op rekening betalen. Zo heb je nooit meer ongebruikt saldo op je OV-chipkaart staan.
  • Je abonnement is iedere maand te wijzigen
    Wijzig je abonnement naar de korting die je die maand nodig hebt of pauzeer deze tijdelijk met NS Flex Basis. Wel zo voordelig.
  • Tot 15 minuten na check-in je reis eenmalig upgraden naar 1e klas
    Voor als je een keer iets rustiger en comfortabeler wilt zitten.
  • Altijd inzicht in je reisgegevens en kosten via Mijn NS
    Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
  • Een vergeten check-out wordt automatisch gecorrigeerd op basis van je reishistorie
    Omdat we begrijpen dat iedereen weleens iets in haast kan vergeten.
  • Kosten voor gebruik van OV-fiets betaal je ook op rekening
    Ook hier hoef je geen saldo voor te laden. Lekker handig, spring zo vanuit de trein op de fiets.
  • Ook zonder abonnement kun je gebruik maken van NS Flex
    Met NS Flex Basis kun je ook zonder abonnement gebruik maken van bovenstaande voordelen van NS Flex.

NS Flex Basis en kortingsabonnementen

NS Flex is verkrijgbaar als NS Flex Basis of een van de NS Flex kortingsabonnementen.

NS Flex Basis

Met NS Flex Basis kun je gebruik maken van NS Flex zonder dat er een abonnement aan is gekoppeld. Je krijgt weliswaar geen korting op je treinreizen maar je betaalt ook geen abonnementskosten. NS Flex Basis is handig voor:

  • als je niet vaak met de trein reist, maar wel gebruik wilt maken alle voordelen van NS Flex;
  • als je ook bij je reizen met het overige OV het gemak wilt hebben van achteraf betalen;
  • als je je NS Flex abonnement tijdelijk wilt pauzeren omdat je een periode minder vaak de trein neemt.

NS Flex abonnementen

Naast NS Flex Basis is NS Flex in meerdere abonnementsvormen verkrijgbaar. We maken hierin onderscheid in:

  • NS Flex Voordeel abonnementen, hiermee reis je met korting op je treinreis
  • NS Flex Vrij abonnementen, hiermee reis je onbeperkt met de trein

Zo werkt NS Flex

Alles wat je altijd al had willen weten over NS Flex.

  • Bestel online en reis binnen 1 uur

    Op ons abonnementenoverzicht vind je al onze abonnementen. Heb je een keuze gemaakt? Op de pagina van het abonnement vind je de bestelbutton.

    Actie: t/m 16 augustus betaal je géén € 10 administratiekosten bij aanschaf van NS Flex Basis en NS Flex Weekend Voordeel. Wees er dus snel bij!


    Goed om te weten
    Voor het bestellen van een abonnement heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Dit wil zeggen, een kaart mét pasfoto. Heb je al een persoonlijke OV‑chipkaart met pasfoto? Voer dan tijdens het bestellen je OV‑chipkaartnummer in. Je abonnement kun je binnen een uur na het betalen van je bestelling ophalen bij de NS‑kaartautomaat. Hierna ben je klaar om te reizen. 

    Nieuwe OV‑chipkaart
    Heb je nog geen persoonlijke kaart of wil je graag een nieuwe? Dit kun je aangeven tijdens het bestellen. Je nieuwe OV‑chipkaart met daarop je NS Flex abonnement ontvang je binnen 1 week thuis.

    Ingangsdatum
    Als je je huidige OV‑chipkaart gebruikt, kun je zelf de ingangsdatum van je abonnement bepalen. Deze kun je tot 14 dagen na je bestelling in laten gaan.
    Heb je een nieuwe OV‑chipkaart besteld? Dan sturen we deze binnen 7 dagen naar je op. Zodra je je kaart inclusief abonnement hebt ontvangen, kun je na activering bij een NS-kaartautomaat reizen.

     

  • Per maand wisselen van abonnement

    Reis je een maand met name in de spits of soms een paar maanden helemaal niet? Met NS Flex kun je maandelijks eenvoudig wisselen van NS Flex abonnement of je abonnement tijdelijk pauzeren door gebruik te maken van NS Flex Basis. Zo reis je altijd met de korting die op dat moment het beste bij je past.

    Ga je weer vaker gebruik maken van de trein, dan kun je NS Flex Basis ieder moment weer aanpassen naar een kortingsabonnement. Wissel je tussen twee verschillende kortingsabonnementen? Dan geldt de wijziging minimaal een maand. Hierna kun je weer van abonnement wisselen, als je dat wilt.

    Je past je abonnement eenvoudig aan in Mijn NS.

  • Iedere maand een overzichtelijke factuur

    Met NS Flex is het vooraf saldo laden verleden tijd. In plaats daarvan ontvang je iedere maand een overzichtelijke factuur. Deze betaal je via automatische incasso. Op de factuur staan de kosten die je de afgelopen maand hebt gemaakt en je abonnementskosten voor de komende maand.
    Je abonnementskosten betaal je zodat je de hele maand met korting kunt reizen. Heb je NS Flex Basis? Dan betaal je geen abonnementskosten.

    Andere kosten kunnen zijn:

    • reiskosten voor je treinreizen, met of zonder korting;
    • reiskosten voor het gebruik van het overige OV, zoals bus, tram en metro;
    • huur van een OV-fiets of het gebruik van de NS-fietsenstalling.

    Meer weten over de factuur?

  • Altijd inzicht in je kosten

    Met NS Flex is saldo laden op je OV‑chipkaart niet nodig; je betaalt je reiskosten met al het OV namelijk achteraf via een maandelijkse factuur. Net als de huur van een OV-fiets of het gebruik van een NS-fietsenstalling. Dit maakt reizen met NS nog gemakkelijker. Om gedurende de maand inzicht te houden in je kosten zijn deze online in te zien via Mijn NS en de NS-app.

  • Automatische check-uit

    Ben je vergeten uit te checken? Geen punt. Met NS Flex corrigeren we je vergeten check-uit automatisch als we kunnen achterhalen waar je waarschijnlijk bent uitgestapt, bijvoorbeeld omdat je vaak dezelfde route aflegt. Dit doen we aan de hand van je reishistorie. We rekenen daar dan de normale ritprijs voor. Kunnen we het niet achterhalen? Dan rekenen we een correctietarief. Deze vind je terug op je factuur.

  • Overstappen naar NS Flex

    Heb je een abonnement op saldo en wil je graag overstappen naar NS Flex? Dit kan elk moment, ook als je een jaarabonnement hebt.

    Zo werkt het
    Log in op Mijn NS en pas je abonnement aan bij Mijn producten. Wij beëindigen automatisch je huidige abonnement en je vooruitbetaalde abonnementskosten storten we terug. 

    Als er nog saldo op je OV-chipkaart staat, verrekenen we dit automatisch op je eerste NS Flex factuur. Bij een nieuwe persoonlijke kaart is dit helaas niet mogelijk maar we kunnen het bedrag wel terugstorten. 

    Gebruik je je huidige OV-chipkaart dan kun je binnen 1 uur je abonnement ophalen bij een van onze NS-kaartautomaten. Dit is de laatste keer dat je de kaartautomaat nodig hebt. 
    Als je voor een nieuwe kaart hebt gekozen, sturen we je deze, inclusief abonnement, binnen 1 week naar je toe. 

    Goed om te weten
    Voor een abonnement heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Dit wil zeggen, een OV-chipkaart mét pasfoto.