Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Uitleg over factuur

Soms heb je behoefte aan wat extra uitleg over je factuur. Bijvoorbeeld als je net je eerste factuur hebt gekregen of als er iets afwijkt. Daarom laten we je hier een voorbeeldfactuur zien en geven antwoord op veelgestelde vragen.


Voorbeeldfactuur

Wat betekenen alle posten op je factuur? We hebben ze voor je op een rij gezet in een voorbeeldfactuur. Waarschijnlijk staan er op jouw eigen factuur minder posten dan op dit voorbeeld.

Veelgestelde vragen

  • Waar kan ik mijn facturen inzien en downloaden?

    Je facturen kun je inzien in Mijn NS. Je moet hiervoor inloggen in Mijn NS. Kies na het inloggen in het menu voor Facturen

  • Wanneer krijg ik mijn eerste factuur?

    De 1e factuur ontvang je nadat je je abonnement hebt afgesloten. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten voor de 1e maand. Na deze 1e maand ontvang je een factuur met de reiskosten over de afgelopen maand en de abonnementskosten voor de 2e maand.

  • Wanneer wordt het bedrag van mijn rekening afgeschreven?

    Je ontvangt een e-mail als er een nieuwe factuur klaarstaat om te downloaden. In deze e-mail staat:

    • het totaalbedrag
    • de verwachte incassodatum
    • het bankrekeningnummer waarvan wordt geïncasseerd

    Het bedrag wordt kort na de factuurdatum via automatische incasso van je bankrekening afgeschreven. Je hoeft hiervoor niets te doen. Als de incasso mislukt vanwege een te laag saldo, krijg je een e-mail met informatie over hoe je alsnog kunt betalen.

    Staat op je factuur dat je geld terugkrijgt van NS, dan ontvang je dat ook enkele dagen later op je rekening.

  • Wanneer betaal ik mijn abonnements- en reiskosten?

    Abonnementskosten betaal je aan het begin van de maand. De reiskosten betaal je achteraf.

  • Wat is mijn factuurdatum?

    Je factuurdatum is de dag dat je je NS Flex abonnement hebt afgesloten. Dus heb je je abonnement op 20 januari afgesloten? Dan ontvang je steeds je factuur op de 20e van de maand. Dus 20 februari, 20 maart etc. Je kunt deze datum niet veranderen.

  • Waarom missen er reiskosten op mijn factuur?

    Het kan voorkomen dat een rit met bus, tram of metro niet op je factuur staat. Of dat de naam van een halte mist. Hoe dat kan? NS heeft zelf geen toegang tot je bus-, tram- en metrogegevens, maar ontvangt deze van Translink. Soms kan dit tot 21 dagen duren. Als je precies in deze periode je factuur ontvangt, verrekenen we de ontbrekende rit op je volgende factuur.

    Missende haltegegevens kunnen wij helaas niet voor je aanvullen. We zijn met andere vervoerders in gesprek om deze gegevens zo compleet mogelijk te krijgen.

  • Ontvang ik nog een factuur als ik heb opgezegd?

    Na opzegging van je abonnement ontvang je nog 1 factuur. Hierop staan de gemaakte reiskosten van de voorgaande maand en eventuele kosten van NS-diensten of correctietarieven.

  • Wat zijn correctietarieven?

    Vergeten in of uit te checken, kan iedereen gebeuren. In beide gevallen brengen we een correctietarief in rekening. Deze vind je terug op je eerstvolgende factuur. 

Heb je andere vragen?

Stel dan je vraag op de NS Community of neem contact op met onze Klantenservice