Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Keuzedagen

Ben je 60 jaar of ouder? Dan reis je met Keuzedagen extra voordelig met de trein. Lees hoe je ze bestelt en gebruikt.

Bestel Keuzedagen bij Dal Voordeel Bekijk Keuzedagen in Mijn NS

Keuzedagen bestellen

Of je nu zelf een dagje op pad gaat, met vrienden een museum bezoekt of een dagje uit bent met de (klein)kinderen.

Vanaf â‚¬ 8,40 per maand (€ 100,90 per jaar) heb je 7 Keuzedagen per jaar én een Dal Voordeel-abonnement.

Met deze combinatie reis je in de daluren Ã©n in het weekend:

  • met 40% korting op saldo
  • 7 dagen per jaar vrij door heel Nederland

Keuzedagen bestel je alleen in combinatie met een Dal Voordeel-abonnement. Dus niet los of bij een ander abonnement.

Zo gebruik je een Keuzedag

Voordat je met een Keuzedag kunt reizen, moet je hem op je OV-chipkaart zetten. Dit doe je bij een kaartautomaat op het station.

  • Zo haal je een Keuzedag op bij een automaat

     

    1. Ga naar een NS-kaartautomaat op het station 
    2. Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer van de automaat 
    3. Kies 'Ophalen Keuzedag'
    4. Klik op 'Akkoord' 
    5. Houd je OV-chipkaart opnieuw tegen de kaartlezer tot je een bevestiging ziet 

    Nu staat je Keuzedag op je OV-chipkaart. Zodra je incheckt in de daluren, gaat hij in. Als je incheckt in de spitsuren, reis je gewoon op saldo.

    Ik zie geen Keuzedag staan of ophalen lukt niet

Keuzedagen inzien

Wil je bekijken hoeveel Keuzedagen je nog hebt? Dat kan in Mijn NS. Hier zie je ook je gebruikte en verlopen Keuzedagen.

Geldigheid Keuzedagen

Je Keuzedagen gebruik je:

  • tijdens de daluren
  • in alle treinen
  • binnen Nederland

De Keuzedagen gelden niet in de bus, tram of metro. Zorg dat alle incheck-momenten in de daluren vallen. Dus ook als je overstapt en opnieuw incheckt (bij een andere treinvervoerder).

Lees wat de daluren zijn

Verlopen Keuzedagen verdwijnen

Keuzedagen zijn 12 maanden geldig, vanaf het moment dat je het abonnement afsluit. Als je ze niet gebruikt binnen die 12 maanden, verdwijnen je Keuzedagen uit Mijn NS en de kaartautomaat omdat ze zijn verlopen. Je kunt ze dus niet meenemen naar een volgend jaar.

Veelgestelde vragen over Keuzedagen

  • Ik heb al een abonnement

    Ben je 60+ en wil je Keuzedagen bestellen, maar heb je al een abonnement? Hoe je dit doet, hangt af van je situatie.

    Ik heb een Dal Voordeel op saldo-abonnement zonder Keuzedagen 
    Bestel Keuzedagen via de Klantenservice. 

    Ik heb een NS Flex-abonnement
    Keuzedagen bestellen kan alleen als je een Dal Voordeel op saldo-abonnement hebt.  

    Zo bestel je Keuzedagen in jouw geval: 

    1. Zeg je NS Flex-abonnement op. 
    2. Haal je NS Flex van je OV-chipkaart bij de NS-kaartautomaat. 
    3. Bestel Dal Voordeel op saldo met Keuzedagen in onze webshop. 
    4. Zet je nieuwe abonnement op je OV-chipkaart bij de NS-kaartautomaat. 

    Ik weet niet welk abonnement ik heb 
    Log in op Mijn NS en bekijk de naam van je abonnement onder ‘Mijn Producten’. 

  • Ik wil mijn Keuzedag upgraden naar 1e klas

    Liever een keertje in de 1e klas met je Keuzedag? Dat kan, voor € 6 extra per Keuzedag. Je activeert eerst je Keuzedag en koopt daarna de Toeslag 2-1 bij een NS-kaartautomaat. Dit doe je zo: 

    1. Haal je Keuzedag op (zie stappenplan hierboven) 
    2. Houd de OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer 
    3. Kies voor ‘Wijzig Klasse’, vervolgens voor ‘Toeslag 2-1’ 
    4. Kies de datum waarop je wilt reizen en betaal 
    5. Houd de OV-chipkaart nogmaals voor de lezer 
    6. Toeslag 2-1 is nu toegevoegd 

    Let op: bij het inchecken staat er 2e klas op het display, maar de conducteur ziet dat je een toeslag voor 1e klas hebt.  

    Je kunt maar één Keuzedag tegelijk van klasse wisselen. Ook kun je Keuzedagen alleen wisselen van de 2e naar de 1e klas. Niet andersom.

  • Keuzedag ophalen lukt niet

    Zie je geen Keuzedagen klaarstaan op de NS-kaartautomaat? Dit kan komen doordat: 

    • je jouw 7 Keuzedagen per jaar al hebt gebruikt. 

    • de geldigheid van je ongebruikte Keuzedagen is verlopen.

    • er een technische storing is. Neem dan contact op met NS Klantenservice

    Keuzedagen van je (nieuwe) abonnement zetten we voor je klaar, 1 dag voordat je nieuwe abonnement ingaat.