Naar content

Hoofdnavigatie

Naar content

Hoofdnavigatie

Toeslagen annuleren

Op sommige trajecten of kaartjes is een toeslag verplicht. Bekijk hoe je je toeslag kunt annuleren als je deze achteraf toch niet nodig hebt.


Intercity direct Toeslag annuleren

Toeslagen zijn verplicht voor reizen met de Intercity direct tussen Schiphol en Rotterdam, de ICE en bij een klassewissel. Heb je de toeslag geladen of gekocht, maar achteraf toch niet nodig? Dan kun je deze soms nog annuleren.

Een Intercity direct Toeslag koop je bij een Toeslagzuil of online als e-ticket. Je kunt een Toeslag Intercity direct binnen 30 minuten kosteloos annuleren bij de Toeslagzuil op hetzelfde perron als waar je deze hebt gekocht. Een Toeslag Intercity direct als e-ticket kun je niet annuleren.

Toeslag klassewissel annuleren op een Keuzedag

Wil je op een Keuzedag van 2e naar 1e klas wisselen, dan kun je dit bij de NS-kaartautomaat op je Keuzedag regelen. Je kunt een klassewissel niet annuleren en een betaalde toeslag niet terugvragen.

Toeslag klassewissel annuleren met een abonnement

Reis je met een Dal Vrij, Weekend Vrij, Traject Vrij, Altijd Vrij, Jaartrajectabonnement, Grensabonnement, OV-Jaarabonnement of Studentenreisproduct? Dan betaal je een vast bedrag voor 1e klas reizen. Als je je bedenkt, is het niet mogelijk de betaalde toeslag terug te vragen.

Toeslag klassewissel annuleren met een NS-Business Card

Je kunt kiezen voor:

  • een klassewissel voor onbepaalde tijd;
  • een klassewissel voor één dag;
  • een klassewissel tot een bepaalde datum/tijd.

Regel je de klassewissel via Mijn NS Zakelijk, dan kun je deze alleen via Mijn NS Zakelijk annuleren. Regel je de klassewissel via de NS-kaartautomaat, dan kun je ook alleen via de kaartautomaat annuleren. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Toeslag als e-ticket annuleren

Het is niet mogelijk een gekocht e-ticket voor een toeslag te annuleren of je geld terug te vragen als je het ticket niet gebruikt.