Inchecken of uitchecken vergeten
Soms gaat in- of uitchecken niet goed. Bijvoorbeeld omdat je vergeet uit te checken. Geen zorgen, wij leggen je uit wat je in jouw situatie kunt doen.
Uitchecken vergeten
Je kunt tot 6 uur na het inchecken alsnog uitchecken bij een poortje of paaltje. Scan daarvoor je pas aan de uitcheckkant van de poortjes.
Als je niet alsnog kunt uitchecken, betaal je een standaardbedrag voor je reis. Dit noemen we een correctie- of instaptarief.
Heb je te veel betaald? Dan kun je geld terugvragen. Dit kan maximaal 3 keer per jaar. Hoe je hebt ingecheckt, bepaalt hoe je je geld terugvraagt.
-
OV-chipkaart
Automatisch geld terug
Heb je een NS Flex-abonnement? Dan schatten we waar je uit had moeten checken, door je eerder gemaakte reizen. En krijg je automatisch het verschil in kosten terug.
Ook als je op saldo reist, kunnen we het verschil in kosten automatisch terugbetalen. Je moet ons dan wel eerst toestemming geven in Mijn NS.
Zelf terugvragen
Kunnen we de reis niet automatisch voor je aanpassen? Vraag dan zelf je geld terug in Mijn NS met het Geld-terug formulier. Je vindt dit formulier vanaf 48 uur na je reis in je reishistorie.
Je krijgt het te veel betaalde bedrag binnen 14 dagen op je rekening.
Heb je geen Mijn NS? Of heb je gereisd met een andere vervoerder? Dan kun je je geld terugvragen via uitcheckgemist.nl.
-
NS-Business Card
Automatisch geld terug
We proberen altijd je vergeten uitcheck automatisch aan te passen. We schatten waar je uit had moeten checken, door je eerder gemaakte reizen. En krijg je automatisch het verschil in kosten terug. We sturen je hierover ook een e-mail.
Zelf terugvragen
Soms kunnen we je eindstation niet voorspellen. Dan laten we je dat weten via e-mail. Je kunt dan zelf je rit kunt aanpassen in Mijn NS Zakelijk. Dit kan tot maximaal 6 maanden na je reis.
-
(Digitale) Betaalpas
Ben je met je betaalpas vergeten uit te checken? Vanaf 6 uur na je reis kun je de gemiste uitcheck aanpassen bij OVpay.
- Ga naar je reisoverzicht op OVpay.nl
- Zoek je reis op met je NLOV-referentienummer en het afgeschreven bedrag
- Vul het ontbrekende eindstation in
Je krijgt het te veel betaalde bedrag binnen 5 dagen terug op je rekening.
Zo vergeet je nooit meer uit te checken
Reis je met een abonnement of op saldo? Stel dan in Mijn NS via de NS-app in, dat je een melding krijgt als je bent vergeten uit te checken. Zo heb je nog tijd om terug te gaan en alsnog uit te checken.
Inchecken vergeten
Als je niet hebt ingecheckt, reis je zonder geldig vervoerbewijs. Je kunt dan een boete krijgen. Wat je kunt doen hangt af van je situatie.
-
Ik ben nog op het station
Ben je nog op het station en ben je vergeten in te checken? Loop dan terug naar een poortje of paaltje om alsnog in te checken. Scan je pas aan de incheckkant van de poortjes.
Twijfel je of je hebt ingecheckt? Dit kun je controleren door binnen 100 seconden nog eens in te checken.
Was je al ingecheckt? Dan zie je dat op het paaltje of poortje. Als je nog niet ingecheckt was, dan ben je dat nu wel.
-
Ik zit in de trein
Zit je al in de trein en ben je niet ingecheckt? Dan heb je geen geldig vervoerbewijs. Je kunt dan een boete krijgen. Ook als je tijdens de reis nog een kaartje koopt. Meld je zo snel mogelijk bij de hoofdconducteur.
Er ging iets anders mis met in- of uitchecken
Soms heb je wel in- en uitgecheckt, maar heb je alsnog te veel betaald. Vaak kun je dan je geld terugvragen.
-
Per ongeluk in- of uitgecheckt met mijn betaalpas
Soms check je per ongeluk in of uit met je betaalpas. In veel gevallen kun je dan geld terugkrijgen. Vul de vragenlijst in en je weet het meteen.
-
Uitcheck gemist bij andere vervoerder
Je gemiste in- of uitcheck bij de andere vervoerder pas je aan via uitcheckgemist.nl. Heb je niet gereisd met deze vervoerder? Vul dan bij de in- en uitchecklocatie hetzelfde station in.
-
Niet gereisd, maar wel betaald
Als je incheckt en meer dan 60 minuten later uitcheckt op hetzelfde station, gaan wij ervan uit dat je in de tussentijd hebt gereisd. Daarom betaal je dan een correctie- of instaptarief.
Kon je je reis niet maken door vertraging?
Vraag dan makkelijk je geld terug via het Geld terug bij vertraging-formulier.Per ongeluk ingecheckt bij NS-paaltje
Heb je per ongeluk ingecheckt bij een van onze paaltjes of poortjes, maar niet met ons gereisd? Dan kun je het geld terugvragen via onze Klantenservice.