Naar content

Hoofdnavigatie

In- en uitchecken vergeten en geld terugvragen

Ben je vergeten in- of uit te checken? Dan kun je dit binnen 6 uur na jouw reis alsnog doen bij een paaltje of poortje van NS. Lukt het niet binnen deze termijn, dan kun je vanaf 24 uur na jouw reis een aanvraag indienen om geld terug te krijgen. Dit kan via jouw Mijn NS account. Ook zonder account kun je een aanvraag indienen. Dien de aanvraag in binnen 6 maanden.


Reis je met NS Flex? Dan werkt het net even anders

Wat te doen als je vergeet IN te checken

Ontdek je meteen na het passeren van de poortjes dat je vergat in te checken met jouw OV-chipkaart, probeer dit dan alsnog te doen vóórdat je in de trein stapt. Anders kan de conducteur een boete uitschrijven omdat je geen geldig vervoerbewijs hebt. Zorg wel dat je incheckt bij een paaltje of via de incheckzijde van een poortje van NS. Zit je al in de trein? Meld je dan bij de conducteur.

Wat te doen als je vergeet UIT te checken

Ben je vergeten uit te checken, dan kun je tot 6 uur na jouw reis nog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS. Doe dit wel aan de uitcheckzijde van het poortje.

Check-uit alert service van NS Extra

Gratis aangemeld bij NS extra? Dan ontvang je automatisch een e-mail waarmee je de vergeten check-uit snel en gemakkelijk kunt herstellen! 

Geld terugvragen

Als je niet uitcheckt, betaal je automatisch het zogenaamde instaptarief. De hoogte hiervan is afhankelijk van het abonnement waarmee je reist. Dit bedrag kan hoger zijn dan het bedrag dat je had moeten betalen als je wél had uitgecheckt. In dat geval kun je vanaf 24 uur na de betreffende rit het verschil terugvragen. Dit kan via Mijn NS of online zonder Mijn NS account.

Heb je geen internet of heb je hulp nodig bij het invullen van het online formulier? Neem dan contact op met NS Klantenservice.

Met Mijn NS automatisch op uw bankrekening

Indienen via Mijn NS heeft als voordeel dat het bedrag automatisch wordt overgemaakt op jouw bankrekening. Wanneer je jouw aanvraag indient zonder Mijn NS account, moet je naar de kaartautomaat om het bedrag op jouw OV-chipkaart te laden. Het wordt dus niet overgeschreven op jouw bankrekening.

Voorwaarden voor teruggave

Je kunt maximaal 3 keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave indienen. Daarna kan dit alleen via NS Klantenservice. Dien jouw aanvraag binnen 6 maanden na reisdatum in.

Uitbetaling

Wanneer je via Mijn NS een aanvraag indient, wordt het teveel betaalde bedrag binnen 2 weken automatisch teruggeboekt op jouw bankrekening. Wanneer je zonder een Mijn NS account een aanvraag indient, ontvang je een e-mail waarin staat wanneer je het teveel betaalde bedrag weer op jouw OV-chipkaart kunt laden bij de NS-kaartautomaat.

Vergeten check uit met de NS-Business Card

Ben je vergeten uit te checken met jouw NS-Business Card, dan kun je dat tot de volgende ochtend 04.00 corrigeren door alsnog uit te checken. Als je niet uitcheckt met jouw NS-Business Card, betaal je het correctietarief

Geld terugvragen

Met de NS-Business Card is het mogelijk om vanaf 9 dagen na jouw rit een aanvraag te doen via Mijn NS Zakelijk. Je mag maximaal 5 x per kalenderjaar een aanvraag doen. Kaarthouders kunnen tot 6 maanden na reisdatum een vergeten check uit claimen. Het verschil tussen het correctietarief en de daadwerkelijke ritprijs wordt dan gecorrigeerd op de eerstvolgende factuur. Een aanvraag indienen zonder een Mijn NS Zakelijk account is helaas niet mogelijk.

Uitcheckherinnering via de NS-app

Iedereen vergeet wel eens uit te checken. Met de Uitcheckherinnering voorkom je dat dit gebeurt. Deze kun je zelf instellen via de NS-app.

Vergeten uit te checken bij een andere vervoerder

Ben je vergeten uit te checken bij een andere treinvervoerder, dan kun je ook online het teveel betaalde bedrag terugvragen.

Heb je nog vragen?

NS Klantenservice helpt je graag verder. Je kunt jouw vraag ook stellen op de NS Community, hier zijn we dag en nacht bereikbaar.