Vergeten in of uit te checken
Soms vergeet je wel eens in of uit te checken. Geen zorgen; meld je bij onze conducteur bij een vergeten incheck. Vergeten uit te checken? Je kunt binnen 6 uur na je incheck alsnog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS.
Vergeten IN te checken
Veel stations hebben poortjes waar je pas doorheen kunt als je incheckt met je OV-chipkaart of betaalpas. Staan er paaltjes? We begrijpen dat je die wel eens over het hoofd ziet. Probeer altijd alsnog op het station in te checken of meld je bij onze conducteur in de trein. Zo voorkom je een boete. Je moet namelijk wel altijd een geldig vervoersbewijs hebben in het OV.
Reis je met NS en maak je gebruik van Check-in & Haal op? Bij teruggave van saldo kan je eenvoudig jouw saldo ophalen bij het inchecken. Je hoeft dan niet meer langs een ophaalautomaat. Lees hier meer over hoe Check-in & Haal op werkt.
Vergeten UIT te checken
Ben je vergeten uit te checken? Dan heb je nog 6 uur na het inchecken om uit te checken bij een paaltje of poortje van NS. Doe dit wel aan de uitcheckzijde van het poortje. Lukt uitchecken niet op tijd? We rekenen dan een correctietarief of instaptarief.
Geld terugvragen voor correctietarief of instaptarief
Betaalde je voor je gemaakte rit minder dan het correctietarief of instaptarief? Dan kun je het verschil vanaf 24 uur na het inchecken zelf terugvragen in Mijn NS of op Uitcheckgemist.nl.
Let op: heb je een NS Flex-abonnement? Dan kun je op Uitcheckgemist alleen geld terugvragen voor reizen bij andere vervoerders.
-
Geld terug in Mijn NS
Na je aanvraag in Mijn NS verrekenen we het verschil tussen het correctietarief (voor NS Flex-abonnementen) en je ritprijs op je volgende factuur. Of we storten het verschil tussen het instaptarief (voor abonnementen op saldo) en je ritprijs binnen 2 weken automatisch terug op je bankrekening.
- Je mag maximaal 3 keer per kalenderjaar geld terugvragen
- Verstuur je aanvraag binnen 6 maanden na de reisdatum
-
Geld terug op Uitcheckgemist
Na je aanvraag krijg je een e-mail waarin staat wanneer je je geld terugkrijgt. Reis je met NS dan hoef je niet meer langs een ophaalautomaat. Je saldo staat bij het inchecken direct op je kaart! Je kunt je bestelling ook nog steeds ophalen bij een NS-kaartautomaat. Kies bij de automaat voor ‘Ophalen bestelling’.
- Je mag maximaal 3 keer per kalenderjaar geld terugvragen
- Verstuur je aanvraag binnen 6 maanden na de reisdatum
Vergeten uit te checken met je betaalpas
Reis je met je betaalpas en ben je vergeten uit te checken? Vanaf 6 dagen nadat het correctietarief van je rekening is afgeschreven, kan je de gemiste uitcheck aanpassen. Dit doe je als volgt:
- Ga naar je reisoverzicht op OVpay.nl
- Zoek je reis op met je NLOV-referentienummer en het afgeschreven bedrag.
- Vul het ontbrekende eindstation in.
Na maximaal 7 dagen krijg je het teveel betaalde bedrag terug op je rekening.
Zet een uitcheck alert aan
Heb je een herinnering nodig om uit te checken? Je kunt een alert instellen in de NS-app.
Vergeten uitcheck bij andere vervoerder
Ben je vergeten uit te checken bij een andere vervoerder? Dan kun je op Uitcheckgemist.nl aangeven op welk station je wilde uitchecken. Na je aanvraag verrekent de andere vervoerder het verschil tussen het correctietarief en je ritprijs.
Vergeet je meer dan 3 keer per kalenderjaar om uit te checken? Neem dan contact op met de vervoerder zelf.
Let op: de vervoerder heeft niet altijd zicht op welke kosten (ritprijs, correctietarief) in rekening zijn gebracht. Controleer de bedragen dus altijd zelf in Mijn NS.