Werkzaamheden Alphen aan den Rijn
Prorail vervangt van oktober 2026 tot juli 2027 de Gouwespoorbrug bij Alphen aan den Rijn. Bekijk hieronder wat dit voor jouw reis betekent. En plan je reis vanaf 10 dagen vooraf in de Reisplanner.
Werkzaamheden Gouwespoorbrug Alphen aan de Rijn
De Gouwespoorbrug bij Alphen aan den Rijn is aan het einde van zijn levensduur. Van oktober 2026 tot juli 2027 vervangt ProRail deze draaibrug.
Na de werkzaamheden is de Gouwespoorbrug minder storingsgevoelig en klaar voor weer tientallen jaren trein- en vaarverkeer.
Geen treinen tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven
Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven.
Tussen Leiden en Utrecht reis je om via Amsterdam Zuid en Schiphol Airport. Je extra reistijd is hier zo'n 10 minuten.
Tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven zetten we bussen in. Hetzelfde doen we tussen Woerden en Leiden. Houd rekening met een langere reistijd.
Plan je reis in de NS-app
Plan kort van tevoren je reis van deur tot deur in de NS-app of via de Reisplanner. Zo heb je altijd het laatste reisadvies. En
- ontvang meldingen over jouw reis;
- bekijk een schatting van hoe druk een trein is.
Veelgestelde vragen over werkzaamheden
-
Kan ik geld terugvragen bij vertraging?
Bij geplande werkzaamheden passen wij de reis(tijd) aan in de Reisplanner. Het kan zijn dus zijn dat je een langere reistijd hebt dan normaal. Omdat het om geplande werkzaamheden gaat, krijg je geen geld terug als je hierdoor later op je bestemming bent.
Natuurlijk kan je wel geld terugvragen als je trein minstens 30 minuten vertraagd is ten opzichte van de dienstregeling in de Reisplanner.
-
Hoe werkt in- en uitchecken?
Moet je omreizen door werkzaamheden? Check dan in- en uit op het begin- en eindstation zoals je gewend bent. Je betaalt niets extra's als je moet omreizen door werkzaamheden. Als je in- en uitcheckt op dezelfde stations als normaal, dan kost het dus niet meer.
Moet je door het omreizen tussendoor op een ander station in- en uitchecken? Dan betaal je misschien wel meer dan normaal. Als dat zo is, kun je het prijsverschil terugvragen via de klantenservice.
Reis je met een NS-bus?
Check dan uit op het station waar je de trein uitstapt en overstapt op de bus. Bij de bus staat een tijdelijke in- en uitcheckpaal. Hier check je opnieuw in en op je bestemming check je uit bij de bushalte.
Als je verder reist met de trein, check dan weer in op het station waar je in de trein stapt.
Reis je met ander openbaar vervoer of een andere treinvervoerder?
Wanneer wij bij de werkzaamheden adviseren om op deze manier om te reizen, dan is je NS-vervoerbewijs daar meestal geldig. Let op: je moet wel in- en uitchecken bij deze andere vervoerder. Je reist dan met je NS-vervoerbewijs, maar gebruikt het inchecksysteem van de andere vervoerder. Je betaalt dus niets extra's, zolang je in- en uitcheckt zoals aangegeven.
Bijvoorbeeld: wij raden aan om om te reizen met de metro. Dan is je NS-vervoerbewijs geldig in de metro, maar je checkt wel in en uit bij de metro, én bij NS op je begin- en eindstation.
-
Kan ik mijn fiets meenemen in een NS-bus?
Nee, je kunt je fiets niet meenemen in de NS-bus. Hier is helaas geen plaats voor.
-
Betaal ik extra als ik moet omreizen?
Als je op hetzelfde station in- en uitcheckt als normaal, dan betaal je niets extra's voor je reis.
Moet je omreizen met een andere vervoerder?
Wanneer wij bij de werkzaamheden adviseren om met een ander vervoerder te reizen, hoef je niet in- en uit te checken bij deze vervoerder. Je betaalt dan niets extra's. Je NS-vervoerbewijs is een geldig vervoerbewijs bij deze vervoerder.Reis je om met een NS-bus?
Ook dan betaal je niet meer dan normaal. Wel moet je uitchecken bij de trein en opnieuw in- en uitchecken bij de NS-bus.Zit er meer dan 35 minuten tussen een uitcheck en incheck?
Dan kan het zijn dat je meer betaalt dan normaal, omdat wij dit zien als nieuwe reis.Heb je teveel betaald?
Bekijk dan deze vragenlijst en kijk of je geld terug kan krijgen. -
Ben je minder mobiel?
Hou dan rekening met:
- een hoge opstap bij de bus.
- langere loopafstanden van en naar de bus.
- dat je mogelijk meer moet staan tijdens het wachten op de bus.
Reis je met een rolstoel of ander hulpmiddel en zetten wij bussen in?
Maak dan gebruik van onze gratis rolstoeltaxi. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.Heb je een visuele beperking en hulp nodig?
Wij helpen je om van of naar het vervangend vervoer te komen. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.
Bekijk alle veelgestelde vragen over werkzaamheden.