Naar content

Hoofdnavigatie

Reizen met je mobiel

Reis je af en toe met de trein en koopt je jouw treinkaartje dan bij de kaartautomaat of servicebalie? Dat kan makkelijker én voordeliger! Regel alles heel eenvoudig via de NS-app: bestel je treinkaartje, betaal via de app en open je kaartje op jouw telefoon. Printen is niet meer nodig.


Wat zijn e-tickets?

E-tickets zijn treinkaartjes die je laadt op jouw telefoon. Met jouw telefoon open je de poortjes en toon je jouw kaartje aan een conducteur.

Wat heb je nodig?

  • Een smartphone met Android of Apple iOS. Update het besturingssysteem als je dat al lang niet meer hebt gedaan.
  • De NS-app. Download de app via de App Store of Google Play Store. Als je de app al hebt, herken je de juiste versie aan de optie Mijn tickets in het menu van de app.

Hoe werkt het?

Heb je een Android-telefoon of iPhone en heb je de NS-app geïnstalleerd?

  1. Bestel je kaartje online of in de NS-app.
  2. Na betaling krijg je een mail waarin je jouw tickets kunt ophalen. Open de mail op je mobiele telefoon.
  3. Je komt nu op een overzichtspagina van jouw bestelling, daarin zie je 2 opties staan om jouw tickets op te halen:
    • Downloaden en printen
    • Laden in de NS-app op je mobiele telefoon
  4. Kies je voor Laden in de NS-app op uw mobiele telefoon, dan zal de app automatisch openen. Je vindt jouw ticket onder het kopje Mijn tickets in de NS-app.

Reizen met het e-ticket 

Wanneer je het ticket opent zie je een grote vierkante code. Hiermee kun je de poortjes openen en kan de conducteur jouw mobiele ticket lezen.

Poortjes openen

Reis je van of naar een station dat is gesloten met poortjes? Met het mobiele ticket kun je de poortjes gewoon openen. Een poortje met een barcodelezer herken je aan het ‘scan ticket’ symbool op de rechter deur van het poortje, en aan het verlichte vlak aan de rechterzijde van het poortje.

  1. Open jouw e-ticket in de NS-app. Zorg dat de vierkante code zichtbaar in beeld is.
  2. Kies het poortje met een barcodelezer.
  3. Houd het scherm van jouw telefoon voor de lezer van het poortje.

Wat zijn de regels?

  • Een e-ticket is geldig als het is geladen in de NS-app of op jouw smartphone.
  • Je bent zelf verantwoordelijk voor het het kunnen tonen van een geldig vervoerbewijs. Je dient daarom zorg te dragen voor een voldoende opgeladen, goed werkende smartphone.
  • Het e-ticket is persoonsgebonden. Net als een geprint e-ticket is een mobiel ticket daarom alleen geldig in combinatie met een geldig identificatiebewijs.
  • Voor het reizen met een e-ticket gelden de Voorwaarden reizen met een e-ticket
  • Je hebt bij het gebruik van e-tickets gewoon recht op Geld terug bij vertraging.