Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Veilig reizen met NS

We doen er alles aan om jouw reis veilig en prettig te maken. Voel je je onveilig of ervaar je overlast? Meld het meteen, dan kunnen wij snel helpen. Onze meldkamer is 24 uur per dag bereikbaar en ons personeel op het station en in de trein staat altijd voor je klaar.

Veiligheid van reizigers en personeel

Bij NS staat de veiligheid van reizigers en personeel voorop. We werken continu aan een zo veilig mogelijke reis voor iedereen. Daarom krijgen al onze hoofdconducteurs in 2026 een bodycam. Onze medewerkers Veiligheid & Service hebben al langer een bodycam, ter bescherming van jouw en hun eigen veiligheid.

Het dragen van een bodycam werkt de-escalerend en vergroot het veiligheidsgevoel. Er wordt opgenomen door de hoofdconducteur of Veiligheid & Service-medewerker op het moment dat er mogelijk een onveilige situatie ontstaat. Zo blijven we ons inzetten om jouw en onze reis nog veiliger te maken.

Meld een onveilige situatie via WhatsApp of sms

Onze meldkamer is dag en nacht beschikbaar om je te ondersteunen. Ervaar je overlast of wil je een onveilige situatie melden? Stuur dan een WhatsApp- of sms-bericht naar 06 13 18 13 18. Heb je direct hulp nodig van politie of ambulance? Bel altijd 112.

Wat gebeurt er met jouw melding?

Elke situatie is anders. Soms schakelen we ons Veiligheid & Service-team of de politie in. De conducteur kan reizigers die overlast veroorzaken aanspreken of hulp inschakelen bij het eerstvolgende station. Soms is het genoeg om te luisteren en zo de situatie te kalmeren. Samen zorgen we voor een veilige reis.

Wat kun je doen bij een onveilige situatie op het station?

Jouw veiligheid staat voorop. Houd afstand en volg deze tips:

  • Vraag hulp aan NS-personeel of gebruik de SOS-knop op de Service & Alarmzuil bij de poortjes of op het perron
  • Bel bij ernstige situaties direct 112 en geef je locatie of treinstelnummer door
  • Help medereizigers waar dat veilig kan
  • Stel slachtoffers gerust en bied eerste hulp als je dat kunt
  • Noteer kenmerken van een verdachte en maak foto's, alleen als dat veilig is
  • Houd een verdachte alleen vast als het veilig kan en totdat de politie arriveert. Gebruik geen onnodig geweld

Wat doe je bij een calamiteit in de trein?

Bij een ongeluk of brand in de trein is snel en veilig handelen belangrijk. Volg de instructies op de groene stickers bij de treindeuren:

  • Waarschuw het treinpersoneel of bel 112
  • Volg de aanwijzingen van het personeel
    • Houd gangpaden, deuren, uitgangen en brandblussers vrij
    • Ga naar een ander treindeel als dat nodig is
    • Open deuren alleen met de noodontgrendeling bij een noodgeval
    • Help medereizigers waar dat veilig kan. Vraag zelf direct om hulp als nodig

Extra stappen bij een calamiteit in een tunnel

Een brand in een tunnel komt weinig voor. Maar als het gebeurt, is het handig om te weten wat je moet doen. Waarschuw het treinpersoneel als je rook of brand ruikt of ziet. Zij bellen direct hulpdiensten. Blijf rustig en volg de aanwijzingen van het personeel. De conducteur of machinist roept ook het volgende om:

  1. Trek nooit aan de noodrem, dit vertraagt de evacuatie
  2. Laat je bagage achter en houd gangpaden vrij
  3. Verlaat de trein pas als de deuren ontgrendeld zijn en druk op de knop aan de vluchtroute-kant om te openen
  4. Volg de groene borden naar de dichtstbijzijnde nooduitgang
  5. Vraag hulp aan medereizigers als dat nodig is

Veelgestelde vragen