Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Geld terug bij vertraging

Wij vinden het vervelend als je tijdens jouw binnenlandse reis met NS vertraging hebt. Daarom kan je geld terug bij vertraging aanvragen bij een vertraging van 30 minuten of langer. Op deze pagina vind je daar meer informatie over. Vraag direct geld terug door in te loggen met Mijn NS of bekijk of je recht hebt op geld terug.


  • Heb je over de hogesnelheidslijn (HSL) met de Intercity direct of de Intercity Den Haag-Eindhoven via Breda gereisd? Gebruik dan Aanvraag zonder Mijn NS.
  • Heb je geen NS account? Gebruik dan ook Aanvraag zonder Mijn NS.
  • Heb je gereisd met een e-ticket of mobile ticket en heb je deze niet bij NS gekocht? Lees hier meer over hoe je geld terug kan vragen.

Wanneer welke vergoeding

De hoogte van de vergoeding die je krijgt, hangt af van jouw situatie. Bekijk hiervoor de vergoedingentabel 

Vergoedingen worden niet uitbetaald als… 

  • ze lager zijn dan € 2,30.  
  • een langere reistijd vooraf al was aangekondigd. 
  • een andere vervoerder dan NS de vertraging heeft veroorzaakt. 
  • je niet in het bezit was van een geldig vervoerbewijs voor de vertraagde reis. Een geldig vervoerbewijs is een e-ticket, een eenmalige chipkaart of een check in en uit met een OV-chipkaart, NS-Business Card of bankpas.
  • de aanvraag 3 maanden of langer na reisdatum is ingediend. 
  • er sprake was van een bijzonder geval van overmacht, zoals een landelijke stroomstoring. 

Zo regel je jouw aanvraag

  • OV-chipkaart of eenmalige chipkaart

    Heb je een Mijn NS account en reisde je met een OV-chipkaart of een eenmalige chipkaart? Dan is het indienen van de aanvraag via Mijn NS het makkelijkst en snelst.

    Zonder Mijn NS account kun je ook online claimen, je hebt dan echter geen toegang tot jouw reishistorie.

  • NS-Business Card

    Reisde je met de NS-Business Card dan kun je jouw aanvraag doen via jouw Mijn NS Zakelijk account.

  • Betaalpas

    Heb je gereisd met je contactloze betaalpas, creditcard of betaalpas op je mobiel of smartwatch? Vraag dan geld terug via ons formulier.

  • Hogesnelheidslijn

    Ook als de hogesnelheidslijn deel uitmaakte van jouw reis (Intercity direct of de intercity Den Haag-Eindhoven via Breda), kun je online een aanvraag indienen. Dit kan al vanaf een vertraging van 15 minuten. Je geeft bij jouw aanvraag jouw kaartnummer op en hoeft daarom niets mee te sturen.

  • Reizen over de grens

    Vraag geld terug bij vertraging op internationale trajecten of met een internationaal vervoerbewijs via NS International.

  • E-ticket, mobile ticket of een aanvullend vervoerbewijs gekocht bij NS

    E-ticket of mobile ticket

    E-tickets of mobile tickets kunnen niet worden gewijzigd, ingeleverd en terugbetaald, tenzij er sprake is van een vertraging van 60 minuten of meer. In dat geval kun je kiezen uit 2 opties:

    Aanvullend vervoerbewijs

    Ook als je reisde met een aanvullend vervoerbewijs kun je online een aanvraag indienen. Wanneer je gereisd hebt met een Railrunner, Dagkaart Hond of Dagkaart Fiets kun je dat invullen bij het kopje 'Aanvullende vervoerbewijzen' in het formulier. Een aanvraag indienen via Mijn NS is ook mogelijk. Log dan in op Mijn NS en klik vervolgens op het tabblad 'Los kaartje'.

  • E-ticket, mobile ticket of een aanvullend vervoerbewijs niet gekocht bij NS

    Heb je jouw e-ticket of mobile ticket niet bij NS gekocht, maar bedroeg jouw vertraging bij NS wel minimaal 30 minuten?  Je kunt een aanvraag voor teruggave via de hierboven genoemde online kanalen indienen als jouw e-ticket of mobile ticket gekocht is bij:

    • Tranzer app
    • 9292 app (via ticketingpartner Tranzer)
    • Gaiyo app
    • Go About app
    • Ease2pay

    Dit geldt ook voor (actie)couponcodes die bij partners van NS (bijvoorbeeld drogisterijen of supermarkten) zijn aangeschaft en vervolgens op ns.nl zijn verzilverd voor een NS e-ticket of mobile ticket.

    In alle overige gevallen kun je jouw aanvraag voor teruggave per post indienen. Stuur de volgende gegevens mee:

    1. een kopie van jouw ticket of factuur
    2. jouw geplande vertrektijd volgens de dienstregeling
    3. vertrek- en aankomststation bij NS
    4. vertragingsduur (30-59 minuten of 60 minuten of langer)
    5.  jouw adresgegevens en jouw IBAN nummer.

    Het adres waar je de gegevens naartoe kunt sturen is: NS Klantenservice, Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht.

Uitbetaling vergoeding

Heb je jouw aanvraag online ingediend? Dan sturen wij je binnen enkele minuten een ontvangstbevestiging per e-mail. In de meeste gevallen wordt jouw verzoek daarna binnen enkele dagen afgehandeld. Je ontvangt van ons dan een e-mail met daarin vermeld of jouw verzoek wordt toegewezen en wat het eventuele bedrag is. Wanneer je het papieren formulier hebt ingediend en geen e-mailadres hebt opgegeven dan ontvang je bericht per post.

Heb je jouw aanvraag binnen 5 dagen na jouw reisdatum gedaan? Dan duurt het minstens een week voordat je reactie ontvangt, omdat de vertragingsgegevens dan pas definitief bekend zijn in onze systemen.

Bedrag automatisch teruggestort

Heb je recht op een vergoeding, dan wordt dit bedrag automatisch teruggestort op het rekeningnummer dat je hebt opgegeven. Heb je 12 weken na indienen nog niets gehoord over jouw aanvraag? Neem dan contact op met NS Klantenservice

Heb je nog vragen?

NS Klantenservice helpt je graag verder. Zij zijn dagelijks bereikbaar tussen 7:00 en 23:00 via X (voorheen Twitter) of Facebook.