Hoofdnavigatie

Naar content

Geld terug bij vertraging

Heeft u vertraging gehad tijdens uw binnenlandse reis met NS? Bij een vertraging vanaf 30 minuten kunt u een aanvraag indienen voor een vergoeding.


Het bedrag dat u ontvangt hangt af van uw vervoerbewijs en de duur van de vertraging. Wanneer de vergoeding minder is dan € 2,30 stort NS geen geld terug, dus hoeft u geen aanvraag in te dienen. Heeft u gereisd met de Intercity direct, de snelle trein tussen Amsterdam Centraal en Breda? Dan kunt u vanaf 15 minuten vertraging een verzoek insturen.

Wanneer welke vergoeding

Kijk in de vergoedingentabel welke vergoeding per situatie geldt. U krijgt geen vergoeding wanneer:

  • Uw vertraging minder dan 30 minuten bedroeg (bij Intercity direct minder dan 15 minuten)
  • De vergoeding minder is dan € 2,30
  • NS vooraf een langere reistijd heeft aangekondigd
  • De vertraging werd veroorzaakt door een andere vervoerder dan NS
  • Uw reisrecht (bijvoorbeeld een abonnement) op een OV-chipkaart of NS-Business Card staat en u niet heeft in- of uitgecheckt
  • U de aanvraag voor restitutie meer dan 3 maanden na de reisdatum indient
  • Bij bijzondere gevallen van overmacht, zoals een landelijke stroomstoring

Zo regelt u uw aanvraag

  • Heeft u een Mijn NS account en reisde u met een OV-chipkaart of een eenmalige chipkaart? Dan is het indienen van de aanvraag het makkelijkst en snelst.
  • Zonder Mijn NS account kunt u ook online claimen, u heeft dan echter geen toegang tot uw reishistorie.
  • Als u reisde met een e-ticket, mobile ticket of een aanvullend vervoerbewijs kunt u online een aanvraag indienen. Een aanvraag indienen via Mijn NS is helaas niet mogelijk. Wanneer u gereisd heeft met een Railrunner, Dagkaart Hond of Dagkaart Fiets kunt u dat invullen bij het kopje 'Aanvullende vervoerbewijzen' in het formulier.
  • Reisde u met de NS-Business Card dan kunt u uw aanvraag doen via uw Mijn NS Zakelijk account.
  • Ook als Intercity direct deel uitmaakte van uw reis, kunt u online een aanvraag indienen. U geeft bij uw aanvraag uw kaartnummer op en hoeft daarom niets mee te sturen.
  • Was de Intercity direct toeslagvrij? Dan kunt u een verzoek voor teruggave van de Intercity direct Toeslag indienen. Tip: Weet u dat u een bij de Toeslagzuil aangeschafte Intercity direct Toeslag binnen 30 minuten na aanschaf kunt annuleren?
  • Een verzoek voor geld terug bij vertraging op internationale trajecten kunt u indienen via NS International.

Aanvraag via papieren formulier

U kunt ook via een papieren formulier geld terugvragen. De verwerking hiervan duurt echter langer. Het papieren formulier is verkrijgbaar bij de balies op NS-stations of op te vragen bij de NS Klantenservice. Vul het formulier volledig in en stuur de vervoerbewijzen of kopieën mee die in het formulier staan aangegeven. Gebruik altijd een origineel formulier voor uw aanvraag!

Reizen met e-tickets of mobiele tickets van andere vervoerders

Heeft u gereisd met een e-ticket of mobiel ticket gekocht bij een andere vervoerder, maar bedroeg uw vertraging bij NS wel minimaal 30 minuten? Dan kunt u uw aanvraag voor teruggave per post indienen. Hierbij dient u de volgende gegevens mee te sturen: een kopie van uw ticket of factuur, uw geplande vertrektijd volgens de dienstregeling, vertrek- en aankomststation bij NS, vertragingsduur (30-59 minuten of 60 minuten of langer), uw adresgegevens en uw IBAN nummer. Het adres waar u de gegevens naartoe kunt sturen is: NS Klantenservice, Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht.

Uitbetaling vergoeding

Heeft u uw aanvraag online ingediend? Dan sturen wij u binnen enkele minuten een ontvangstbevestiging per e-mail. In de meeste gevallen wordt uw verzoek daarna binnen enkele dagen afgehandeld. U ontvangt van ons dan een e-mail met daarin vermeld of uw verzoek wordt toegewezen en wat het eventuele bedrag is. Wanneer u het papieren formulier hebt ingediend en geen e-mailadres hebt opgegeven dan ontvangt u bericht per post.

Heeft u uw aanvraag binnen 5 dagen na uw reisdatum gedaan? Dan duurt het minstens een week voordat u reactie ontvangt, omdat de vertragingsgegevens dan pas definitief bekend zijn in onze systemen.

Bedrag automatisch teruggestort

Heeft u recht op een vergoeding, dan wordt dit bedrag automatisch teruggestort op het rekeningnummer dat u heeft opgegeven. Heeft u 6 weken na indienen nog niets gehoord over uw aanvraag? Neem dan contact op met NS Klantenservice