Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Geld terug bij vertraging

Heb je vertraging gehad met een trein van NS? Dan kun je een aanvraag indienen om reiskosten terug te krijgen. Dit kan al vanaf een half uur vertraging, en bij de hogesnelheidslijn (Intercity direct of de Intercity Den Haag-Eindhoven via Breda) zelfs al vanaf een kwartier. Alle informatie over geld terug bij vertraging staat op deze pagina bij elkaar.

Goed om te weten: je krijgt géén geld terug als …

  • de vergoeding lager is dan € 2,30.
  • vooraf al een langere reistijd was aangekondigd.
  • een andere vervoerder dan NS de vertraging veroorzaakte.
  • je geen geldig vervoerbewijs had.
  • je een aanvraag 3 maanden of langer na reisdatum indient.
  • er een ‘bijzonder geval van overmacht’ was, zoals een landelijke stroomstoring.

Hoeveel geld krijg je terug?

De hele ritprijs, een deel ervan, of een vast bedrag: hoeveel geld jij terugkrijgt, hangt af van jouw situatie. Zoals welk vervoerbewijs je gebruikte en hoeveel vertraging je had.

Bij meer dan een uur vertraging krijg je vaak de kosten van je hele reis terug, en bij kortere vertraging de helft. Alle details vind je in onze vergoedingentabel.

Bekijk hier de voorwaarden:

Hoe vraag je geld terug na vertraging?

Hoe je geld terug moet vragen voor je vertraging? Dat hangt ervan af. Wat voor treinkaartje had je? Reisde je met de hogesnelheidslijn, in Nederland of daarbuiten? Hier is een overzicht van alle mogelijkheden.

Let op: je kunt je aanvraag pas 24 uur ná je reis indienen.

Goed om te weten: je krijgt géén geld terug als …

  • de vergoeding lager is dan € 2,30.
  • vooraf al een langere reistijd was aangekondigd.
  • een andere vervoerder dan NS de vertraging veroorzaakte.
  • je geen geldig vervoerbewijs had.
  • je een aanvraag 3 maanden of langer na reisdatum indient.
  • er een ‘bijzonder geval van overmacht’ was, zoals een landelijke stroomstoring.

Hoeveel geld krijg je terug?

De hele ritprijs, een deel ervan, of een vast bedrag: hoeveel geld jij terugkrijgt, hangt af van jouw situatie. Zoals welk vervoerbewijs je gebruikte en hoeveel vertraging je had.

Bij meer dan een uur vertraging krijg je vaak de kosten van je hele reis terug, en bij kortere vertraging de helft. Alle details vind je in onze vergoedingentabel.

Bekijk hier de voorwaarden:

Hoe vraag je geld terug na vertraging?

Hoe je geld terug moet vragen voor je vertraging? Dat hangt ervan af. Wat voor treinkaartje had je? Reisde je met de hogesnelheidslijn, in Nederland of daarbuiten? Hier is een overzicht van alle mogelijkheden.

Let op: je kunt je aanvraag pas 24 uur ná je reis indienen.

Beoordeling van je aanvraag

Heb je je aanvraag online ingediend? Dan krijg je binnen een paar minuten een e-mail met ontvangstbevestiging. Daarna ontvang je meestal al binnen enkele dagen een e-mail waarin staat of je verzoek is toegewezen en hoeveel je terugkrijgt.

Heb je een aanvraag via de post gedaan? Als je daarbij je e-mailadres hebt vermeld, antwoorden we digitaal. Zo niet, dan laten we je per post weten of je verzoek is toegewezen en hoeveel geld je terugkrijgt.

Heb je jouw aanvraag binnen 5 dagen na je reisdatum gedaan? Dan duurt het minstens een week voordat je onze reactie ontvangt. Dit komt doordat de vertragingsgegevens dan pas definitief bekend zijn in onze systemen.

Uitbetaling van je vergoeding

Heb je recht op een vergoeding? Dan storten we dit bedrag op het rekeningnummer dat je hebt opgegeven. Heb je 1 maand na indienen nog niets gehoord over je aanvraag? Neem dan contact op met NS Klantenservice.

Beoordeling van je aanvraag

Heb je je aanvraag online ingediend? Dan krijg je binnen een paar minuten een e-mail met ontvangstbevestiging. Daarna ontvang je meestal al binnen enkele dagen een e-mail waarin staat of je verzoek is toegewezen en hoeveel je terugkrijgt.

Heb je een aanvraag via de post gedaan? Als je daarbij je e-mailadres hebt vermeld, antwoorden we digitaal. Zo niet, dan laten we je per post weten of je verzoek is toegewezen en hoeveel geld je terugkrijgt.

Heb je jouw aanvraag binnen 5 dagen na je reisdatum gedaan? Dan duurt het minstens een week voordat je onze reactie ontvangt. Dit komt doordat de vertragingsgegevens dan pas definitief bekend zijn in onze systemen.

Uitbetaling van je vergoeding

Heb je recht op een vergoeding? Dan storten we dit bedrag op het rekeningnummer dat je hebt opgegeven. Heb je 1 maand na indienen nog niets gehoord over je aanvraag? Neem dan contact op met NS Klantenservice.