Naar content

Hoofdnavigatie

Geld terug bij vertraging

Heeft u vertraging gehad tijdens uw binnenlandse reis met NS? Bij een vertraging vanaf 30 minuten kunt u een aanvraag indienen voor een vergoeding.


Het bedrag dat u ontvangt hangt af van uw vervoerbewijs en de duur van de vertraging. Wanneer de vergoeding minder is dan € 2,30 stort NS geen geld terug, dus hoeft u geen aanvraag in te dienen. Heeft u gereisd met de Intercity direct, de snelle trein tussen Amsterdam Centraal en Breda? Dan kunt u vanaf 15 minuten vertraging een verzoek insturen.

Wanneer welke vergoeding

Kijk in de vergoedingentabel welke vergoeding per situatie geldt. U krijgt geen vergoeding wanneer:

  • Uw vertraging minder dan 30 minuten bedroeg (bij Intercity direct minder dan 15 minuten)
  • De vergoeding minder is dan € 2,30
  • NS vooraf een langere reistijd heeft aangekondigd
  • De vertraging werd veroorzaakt door een andere vervoerder dan NS
  • Uw reisrecht (bijvoorbeeld een abonnement) op een OV-chipkaart of NS-Business Card staat en u niet heeft in- of uitgecheckt
  • U de aanvraag voor restitutie meer dan 3 maanden na de reisdatum indient
  • Bij bijzondere gevallen van overmacht, zoals een landelijke stroomstoring

Zo regelt u uw aanvraag

  • Heeft u een Mijn NS account en reisde u met een OV-chipkaart of een eenmalige chipkaart? Dan is het indienen van de aanvraag het makkelijkst en snelst.
  • Zonder Mijn NS account kunt u ook online claimen, u heeft dan echter geen toegang tot uw reishistorie.
  • Als u reisde met een e-ticket, mobile ticket of een aanvullend vervoerbewijs kunt u online een aanvraag indienen. Een aanvraag indienen via Mijn NS is helaas niet mogelijk. Wanneer u gereisd heeft met een Railrunner, Dagkaart Hond of Dagkaart Fiets kunt u dat invullen bij het kopje 'Aanvullende vervoerbewijzen' in het formulier.
  • Reisde u met de NS-Business Card dan kunt u uw aanvraag doen via uw Mijn NS Zakelijk account.
  • Ook als Intercity direct deel uitmaakte van uw reis, kunt u online een aanvraag indienen. U geeft bij uw aanvraag uw kaartnummer op en hoeft daarom niets mee te sturen.
  • Was de Intercity direct toeslagvrij? Dan kunt u een verzoek voor teruggave van de Intercity direct Toeslag indienen. Tip: Weet u dat u een bij de Toeslagzuil aangeschafte Intercity direct Toeslag binnen 30 minuten na aanschaf kunt annuleren?
  • Een verzoek voor geld terug bij vertraging op internationale trajecten kunt u indienen via NS International.

Reizen met e-tickets of mobiele tickets van andere vervoerders

Heeft u gereisd met een e-ticket of mobiel ticket gekocht bij een andere vervoerder, maar bedroeg uw vertraging bij NS wel minimaal 30 minuten? Dan kunt u uw aanvraag voor teruggave per post indienen. Hierbij dient u de volgende gegevens mee te sturen: een kopie van uw ticket of factuur, uw geplande vertrektijd volgens de dienstregeling, vertrek- en aankomststation bij NS, vertragingsduur (30-59 minuten of 60 minuten of langer), uw adresgegevens en uw IBAN nummer. Het adres waar u de gegevens naartoe kunt sturen is: NS Klantenservice, Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht.

Uitbetaling vergoeding

Heeft u uw aanvraag online ingediend? Dan sturen wij u binnen enkele minuten een ontvangstbevestiging per e-mail. In de meeste gevallen wordt uw verzoek daarna binnen enkele dagen afgehandeld. U ontvangt van ons dan een e-mail met daarin vermeld of uw verzoek wordt toegewezen en wat het eventuele bedrag is. Wanneer u het papieren formulier hebt ingediend en geen e-mailadres hebt opgegeven dan ontvangt u bericht per post.

Heeft u uw aanvraag binnen 5 dagen na uw reisdatum gedaan? Dan duurt het minstens een week voordat u reactie ontvangt, omdat de vertragingsgegevens dan pas definitief bekend zijn in onze systemen.

Bedrag automatisch teruggestort

Heeft u recht op een vergoeding, dan wordt dit bedrag automatisch teruggestort op het rekeningnummer dat u heeft opgegeven. Heeft u 6 weken na indienen nog niets gehoord over uw aanvraag? Neem dan contact op met NS Klantenservice