Naar content

Hoofdnavigatie

Geld terug bij vertraging

Wij vinden het vervelend als je tijdens jouw binnenlandse reis met NS vertraging had. Bij een vertraging van 30 minuten of langer kun je daarom een vergoeding aanvragen. Bij reizen via de hogesnelheidslijn (met Intercity direct of de intercity Den Haag-Eindhoven via Breda) kan dit al vanaf een vertraging van 15 minuten.


Wanneer welke vergoeding

De hoogte van de vergoeding die je krijgt hangt af van jouw situatie.

Vergoedingen worden niet uitbetaald als…

  • ze lager zijn dan € 2,30.  
  • een langere reistijd vooraf al was aangekondigd. 
  • een andere vervoerder dan NS de vertraging heeft veroorzaakt. 
  • je vergeten bent in- of uit te checken met jouw OV-chipkaart of NS-Business Card. 
  • de aanvraag 3 maanden of langer na reisdatum is ingediend. 
  • er sprake was van een bijzonder geval van overmacht, zoals een landelijke stroomstoring. 

Zo regel je jouw aanvraag

  • Heb je een Mijn NS account en reisde je met een OV-chipkaart of een eenmalige chipkaart? Dan is het indienen van de aanvraag vie Mijn NS het makkelijkst en snelst.
  • Zonder Mijn NS account kun je ook online claimen, je hebt dan echter geen toegang tot jouw reishistorie.
  • Als je reisde met een e-ticket, mobile ticket of een aanvullend vervoerbewijs kun je online een aanvraag indienen. Wanneer je gereisd hebt met een Railrunner, Dagkaart Hond of Dagkaart Fiets kun je dat invullen bij het kopje 'Aanvullende vervoerbewijzen' in het formulier. Een aanvraag indienen via Mijn NS is ook mogelijk. Log dan in op Mijn NS en klik vervolgens op het tabblad 'Los kaartje'.
  • Ook als de hogesnelheidslijn deel uitmaakte van jouw reis (Intercity direct of de intercity Den Haag-Eindhoven via Breda), kun je online een aanvraag indienen. Je geeft bij jouw aanvraag jouw kaartnummer op en hoeft daarom niets mee te sturen.
  • Reisde je met de NS-Business Card dan kun je jouw aanvraag doen via jouw Mijn NS Zakelijk account.
  • Was de Intercity direct toeslagvrij? Dan kun je een verzoek voor teruggave van de Intercity direct Toeslag indienen. Tip: wist je dat je een bij de Toeslagzuil aangeschafte Intercity direct Toeslag binnen 30 minuten na aanschaf kunt annuleren?
  • Heb je NS Flex? Dan gaat het allemaal net even anders. Je leest hier hoe.

Reizen over de grens

  • Reisde je vanuit Nederland naar het buitenland of andersom en had je binnen Nederland vertraging bij NS? Dan kun je via dit formulier een aanvraag voor vergoeding indienen. 
  • Verzoeken voor geld terug bij vertraging op internationale trajecten kun je indienen via NS International.

Reizen met e-tickets of mobiele tickets die niet bij NS gekocht zijn

Heb je jouw e-ticket of mobile ticket niet bij NS gekocht, maar bedroeg jouw vertraging bij NS wel minimaal 30 minuten? Dan kun je jouw aanvraag voor teruggave per post indienen. Hierbij dien je de volgende gegevens mee te sturen: een kopie van jouw ticket of factuur, jouw geplande vertrektijd volgens de dienstregeling, vertrek- en aankomststation bij NS, vertragingsduur (30-59 minuten of 60 minuten of langer), jouw adresgegevens en jouw IBAN nummer. Het adres waar je de gegevens naartoe kunt sturen is: NS Klantenservice, Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht.

Uitbetaling vergoeding

Heb je jouw aanvraag online ingediend? Dan sturen wij je binnen enkele minuten een ontvangstbevestiging per e-mail. In de meeste gevallen wordt jouw verzoek daarna binnen enkele dagen afgehandeld. Je ontvangt van ons dan een e-mail met daarin vermeld of jouw verzoek wordt toegewezen en wat het eventuele bedrag is. Wanneer je het papieren formulier hebt ingediend en geen e-mailadres hebt opgegeven dan ontvang je bericht per post.

Heb je jouw aanvraag binnen 5 dagen na jouw reisdatum gedaan? Dan duurt het minstens een week voordat je reactie ontvangt, omdat de vertragingsgegevens dan pas definitief bekend zijn in onze systemen.

Bedrag automatisch teruggestort

Heb je recht op een vergoeding, dan wordt dit bedrag automatisch teruggestort op het rekeningnummer dat je hebt opgegeven. Heb je 6 weken na indienen nog niets gehoord over jouw aanvraag? Neem dan contact op met NS Klantenservice

Heb je nog vragen?

NS Klantenservice helpt je graag verder. Zij zijn dag en nacht bereikbaar via Twitter of Facebook.