Naar content

Hoofdnavigatie

Geld terug bij vertraging

Wij vinden het vervelend als u tijdens uw binnenlandse reis met NS vertraging had. Bij een vertraging van 30 minuten of langer kunt u daarom een vergoeding aanvragen. Bij reizen via de hogesnelheidslijn (met Intercity direct of de intercity Den Haag-Eindhoven via Breda) kan dit al vanaf een vertraging van 15 minuten.


Reist u met NS Flex, regelt u uw aanvraag net even anders

Wanneer welke vergoeding

De hoogte van de vergoeding die u krijgt hangt af van uw situatie.

Vergoedingen worden niet uitbetaald als…

  • lager zijn dan € 2,30  
  • een langere reistijd vooraf al was aangekondigd. 
  • een andere vervoerder dan NS de vertraging heeft veroorzaakt. 
  • u vergeten bent in- of uit te checken met uw OV-chipkaart of NS-Business Card. 
  • de aanvraag 3 maanden of langer na reisdatum is ingediend. 
  • er sprake was van een bijzonder geval van overmacht, zoals een landelijke stroomstoring. 

Zo regelt u uw aanvraag

  • Heeft u een Mijn NS account en reisde u met een OV-chipkaart of een eenmalige chipkaart? Dan is het indienen van de aanvraag het makkelijkst en snelst.
  • Zonder Mijn NS account kunt u ook online claimen, u heeft dan echter geen toegang tot uw reishistorie.
  • Als u reisde met een e-ticket, mobile ticket of een aanvullend vervoerbewijs kunt u online een aanvraag indienen. Een aanvraag indienen via Mijn NS is helaas niet mogelijk. Wanneer u gereisd heeft met een Railrunner, Dagkaart Hond of Dagkaart Fiets kunt u dat invullen bij het kopje 'Aanvullende vervoerbewijzen' in het formulier.
  • Ook als de hogesnelheidslijn deel uitmaakte van uw reis (Intercity direct of de intercity Den Haag-Eindhoven via Breda), kunt u online een aanvraag indienen. U geeft bij uw aanvraag uw kaartnummer op en hoeft daarom niets mee te sturen.
  • Reisde u met de NS-Business Card dan kunt u uw aanvraag doen via uw Mijn NS Zakelijk account.
  • Was de Intercity direct toeslagvrij? Dan kunt u een verzoek voor teruggave van de Intercity direct Toeslag indienen. Tip: Weet u dat u een bij de Toeslagzuil aangeschafte Intercity direct Toeslag binnen 30 minuten na aanschaf kunt annuleren?
  • Een verzoek voor geld terug bij vertraging op internationale trajecten kunt u indienen via NS International.

Reizen met e-tickets of mobiele tickets die niet bij NS gekocht zijn

Heeft u uw e-ticket of mobiele ticket niet bij NS gekocht, maar bedroeg uw vertraging bij NS wel minimaal 30 minuten? Dan kunt u uw aanvraag voor teruggave per post indienen. Hierbij dient u de volgende gegevens mee te sturen: een kopie van uw ticket of factuur, uw geplande vertrektijd volgens de dienstregeling, vertrek- en aankomststation bij NS, vertragingsduur (30-59 minuten of 60 minuten of langer), uw adresgegevens en uw IBAN nummer. Het adres waar u de gegevens naartoe kunt sturen is: NS Klantenservice, Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht.

Uitbetaling vergoeding

Heeft u uw aanvraag online ingediend? Dan sturen wij u binnen enkele minuten een ontvangstbevestiging per e-mail. In de meeste gevallen wordt uw verzoek daarna binnen enkele dagen afgehandeld. U ontvangt van ons dan een e-mail met daarin vermeld of uw verzoek wordt toegewezen en wat het eventuele bedrag is. Wanneer u het papieren formulier hebt ingediend en geen e-mailadres hebt opgegeven dan ontvangt u bericht per post.

Heeft u uw aanvraag binnen 5 dagen na uw reisdatum gedaan? Dan duurt het minstens een week voordat u reactie ontvangt, omdat de vertragingsgegevens dan pas definitief bekend zijn in onze systemen.

Bedrag automatisch teruggestort

Heeft u recht op een vergoeding, dan wordt dit bedrag automatisch teruggestort op het rekeningnummer dat u heeft opgegeven. Heeft u 6 weken na indienen nog niets gehoord over uw aanvraag? Neem dan contact op met NS Klantenservice

Heeft u nog vragen?

Onze Klantenservice helpt u graag verder. Zij zijn dag en nacht bereikbaar via 030 - 751 51 55, Twitter @NS_online of Facebook.