Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Gevonden en verloren voorwerpen

Iets verloren of vergeten in de trein of op het station? Dat is heel vervelend. Meld het ons direct online en we gaan ons best doen je voorwerp te vinden.


Zo werkt het

1. Je doet een melding 

Als je een voorwerp bent verloren doe dan zo snel mogelijk online een melding. Vertel ons hierbij zo veel mogelijk over je voorwerp, want dan is de kans groter dat we het vinden. Omschrijf dus alle details en kenmerken zo nauwkeurig mogelijk. Zo kunnen wij gerichter op zoek gaan.

Let op: Ben je jouw persoonlijke OV-chipkaart of legitimatiebewijs verloren? Dan kun je helaas geen melding doen. Deze passen mogen wij niet bewaren en worden overgedragen aan de verantwoordelijke instanties. Je moet deze zelf blokkeren en vervangen.  

2. Wij gaan op zoek

Nadat je je melding hebt doorgegeven, gaan we beginnen met zoeken. We zoeken door de informatie van jouw melding te vergelijken met de gevonden voorwerpen. We zoeken aan de hand van identieke kenmerken, dus hoe nauwkeuriger je het voorwerp hebt beschreven, hoe groter de kans dat het wordt gevonden. Als een voorwerp wordt gevonden, dan wordt dit afgegeven bij een station en geregistreerd. Het kan even duren, voordat de registratie hiervan heeft plaatsgevonden. 

Als er een match heeft plaatsgevonden, dan nemen we contact met je op. We zoeken maximaal 3 weken naar je voorwerp. Houd er wel rekening mee dat als een voorwerp niet in de eerste drie dagen wordt gevonden, de kans helaas erg klein is dat het nog boven water komt. Voor gemiddeld 35% van de melders kan NS het verloren goed terugvinden.

3. Je haalt je voorwerp op of laat het opsturen

We sturen je een bericht over hoe je je voorwerp terug kunt krijgen.

  • Als het voorwerp wordt bewaard op een station met servicepunt heb je 5 dagen de tijd om het op te halen. Het is helaas niet mogelijk om een uitzondering te maken om jouw voorwerp langer te bewaren op een station. Het voorwerp kan alleen worden meegenomen op vertoon van je legitimatiebewijs en het door ons verstrekte meldingsnummer.
  • Als het voorwerp wordt bewaard op een station zonder servicepunt, dan is opsturen de enige optie.   

Na 5 dagen worden voorwerpen naar het Bureau Gevonden Voorwerpen gestuurd. Als je voorwerp hier terecht komt kunnen we het alleen naar je opsturen. De verzendkosten zijn € 15 voor een standaardverzending binnen Nederland. Voor grotere pakketten kunnen deze kosten oplopen. 

Woon je in het buitenland?
Wij versturen pakketten via een koerier naar buitenlandse adressen. De kosten hiervan variëren. Hierover informeren we je voor verzending. 

Veelgestelde vragen

  • Waarom kan ik geen identiteitsbewijs meer registreren?

    Paspoorten en identiteitsbewijzen kun je niet aanmelden als verloren voorwerp, omdat ze worden overgedragen aan de marechaussee als ze worden gevonden. Om misbruik van je oude identiteitsbewijs te voorkomen, meld je zelf het verlies bij de gemeente. Hier kun je ook een nieuw identiteitsbewijs aanvragen.

    Dit kan via de volgende links:
    - Voor je identiteitskaart of paspoort, ga naar de Rijksoverheid.
    - Voor je rijbewijs, ga naar de website van RDW.

  • Waarom kan ik geen OV-chipkaart meer registreren?

    OV-chipkaarten kun je niet aanmelden als verloren voorwerp, omdat wij deze niet mogen bewaren. Ze worden overgedragen aan de verantwoordelijke instantie. Om fraude te voorkomen adviseren wij je om je OV-chipkaart zo snel mogelijk te blokkeren. Je kunt hier direct ook een vervangende kaart aanvragen. 

  • Waarom kan ik geen losse pasjes meer registreren?

    Losse passen zoals bank- of zorgpassen mogen wij niet bewaren en worden overgedragen aan de verantwoordelijke instanties. Je moet deze zelf blokkeren en vervangen.  

    Voor je bankpas, blokkeer deze via je eigen bank. Meer informatie lees je hier.

  • Wat gebeurt er als mijn voorwerp niet wordt gevonden?

    Als we je voorwerp binnen 3 weken niet terugvinden, vinden wij dat natuurlijk heel vervelend voor je. Is dit het geval? Dan krijg je hierover na drie weken een definitief bericht. Je zoekopdracht wordt op dat moment ook gesloten.

    Je kan ook nog zoeken naar je voorwerp via websites als iLost.co en verlorenofgevonden.nl. Wie weet is het toch ergens gevonden.
     

  • Wat kan ik doen als ik iets ben kwijtgeraakt in een trein van een andere vervoerder?

    Ga naar iLost of verlorenofgevonden.nl of maak er een melding van bij de betreffende vervoerder.

  • Wat kan ik doen als ik zelf iets heb gevonden op het station of in de trein?

    Je kunt een gevonden voorwerp aan een NS-medewerker op het station of in de trein geven. Op deze manier is de kans het grootst dat het voorwerp weer terugkomt bij de eigenaar.

    Als het niet lukt om het voorwerp aan een NS-medewerker te overhandigen, kan je het ook meenemen en online aanmelden op verlorenofgevonden.nl/ of iLost.co.