Nederland duurzaam bereikbaar. Voor iedereen.
‘Samen maken we Nederland duurzaam bereikbaar. Voor iedereen.’ Dat is de missie van NS. Deze missie vormt het kompas van onze strategie 2025-2030 en de jaren daarna.
In sneltreinvaart door de strategie
NS maakt Nederland duurzaam bereikbaar. Voor iedereen. En dat willen we blijven doen; daarom scherpten we onze strategie aan. Onze lange geschiedenis, onze ervaring en onze verbondenheid met de samenleving maken dat we graag vooruitkijken in het algemeen belang. We geloven in een leefbare wereld waarin mensen elkaar blijven ontmoeten — en waarin de trein een sleutelrol speelt.
Deel van de oplossing
De bevolking groeit, de economie groeit en ruimte is schaars. De impact van klimaatverandering wordt steeds zichtbaarder. Moeilijke opgaven die vragen om een duurzaam antwoord. Dit biedt kansen voor de trein. Sterker nog: NS is een onlosmakelijk deel van de oplossing voor diverse maatschappelijke problemen. Nieuwe wijken moeten op een duurzame manier bereikbaar zijn. Bouwen in de nabijheid van een station in combinatie met aansluiting op goed OV is daarbij de enige logische keuze. Niemand wil nóg meer auto’s die stilstaan op de weg. NS zorgt voor die noodzakelijke duurzame bereikbaarheid.
Op weg naar groei
De coronapandemie heeft en had grote gevolgen voor NS. We verwachten pas in 2030 weer op het aantal reizigers van 2019 te zitten. Maar daarna zet die groei hard door. In 2040 verwachten het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) en het CPB (Centraal Planbureau) dat er ten minste een derde meer treinkilometers worden gereden dan nu.
Dat biedt enorme kansen voor NS, maar het vraagt ook om scherpe keuzes. Groei is geen doel op zich, maar een voorwaarde om Nederland bereikbaar te kunnen houden. Als bedrijf maken we ons klaar voor deze groei. Daarom kiezen we een nieuwe focus. We richten onze aandacht volledig op waar we in de kern van zijn: onze reizigers van A naar B brengen. Dat kunnen we goed en dat willen we nog beter gaan doen.
Betrouwbaar, betaalbaar, betrokken
Onze uitgangspunten, betrouwbaar, betaalbaar en betrokken, helpen ons daarbij. Alles wat we doen, kun je terugbrengen tot deze drie thema’s. Betrouwbaar omdat onze reiziger in de trein en op het station op ons kan rekenen. We doen er alles aan om het elke dag een beetje beter te maken. De treinen rijden op tijd, de reiziger heeft een zitplaats en voelt zich veilig bij ons. Betaalbaar omdat de reiziger waar voor z’n geld krijgt en de uitgaven en investeringen van NS passen bij onze financiële situatie. Onder betrokken verstaan we de maatschappelijke manier waarop wij ondernemen en onze waardevolle bijdrage aan de samenleving. Met deze drie uitgangspunten maken we ons klaar voor 200 jaar NS.
Keuzes
De komende jaren kenmerken zich door schaarste op drie fronten: personeel, geld en infrastructuur. Dat maakt onze taak om een goede treindienst te leveren extra uitdagend. Want Nederland moet nú van ons op aankunnen én in de toekomst.
Sommige dingen blijven we doen. Zo blijven we zorgen voor gastvrije en veilige stations met goede voorzieningen voor OV-fiets, fiets- en autoparkeren. We stimuleren goede aansluitingen van de treindienst op de bus, tram en metro. Internationaal moedigen we reizigers aan om tot een afstand van 700 kilometer voor de trein te kiezen. We verleiden reizigers vaker buiten de spits en meer verspreid over de week te reizen. Ook willen we meer reizigers aantrekken in de daluren om meer inkomsten te krijgen en daarmee het treinkaartje voor iedereen betaalbaar te houden.
Maar schaarste dwingt ook tot keuzes. Met sommige dingen stoppen we dus. Zo doen we niet langer mee aan concessies in het buitenland en richten ons volledig op de Nederlandse reiziger. Ook kiezen we ervoor om ons, naast de trein, vooral te richten op de OV-fiets als vorm van deelvervoer. Ook bij het verbeteren van stations maken we gerichte keuzes: we investeren daar waar dat het meeste oplevert voor de reiziger en voor Nederland.
Investeren om te groeien
Om onze strategie waar te maken hebben we trotse en vitale NS’ers nodig. Bevlogen medewerkers die graag bij ons werken en langere tijd bij ons willen blijven. Zij maken het verschil in alles wat wij doen voor Nederland. De arbeidsmarkt blijft structureel krap en een derde van onze huidige collega’s is 55 jaar of ouder. We werven en behouden mensen met werk dat ertoe doet en blijven investeren in een gezonde werkomgeving. Ook richten we werk anders in waar dat kan – met behulp van technologie – zodat we met een behapbare werkdruk en op een kostenbewuste manier kunnen blijven groeien in wat we doen.
En we hebben treinen nodig – ter vervanging van oudere treinen en om meer reizigers te kunnen vervoeren. We blijven daarom investeren in onze vloot. Tegelijkertijd kijken we hoe we de beschikbare infrastructuur slimmer kunnen benutten om onze dienstregeling te verbeteren. Innovaties en technologieën spelen daarbij een belangrijke rol; die volgen we actief en zetten we in waar dat kan. Intussen vinden de komende jaren op veel plekken werkzaamheden plaats aan het spoor en op stations. Dat brengt hinder met zich mee voor reizigers, terwijl we hen juist willen blijven verleiden om met ons te reizen. Genoeg te doen dus, om klaar te zijn voor de verwachte groei.
200 jaar NS
We zijn al bijna 200 jaar geworteld in de samenleving. In de negentiende eeuw pionierden we om het land bereikbaar te maken. Nu hebben we een uitgebreid spoornetwerk waarmee we via gastvrije stations mensen snel en comfortabel bij elkaar brengen. We zetten elke dag met nieuwe energie de schouders eronder en wanneer we goed op koers liggen, kunnen we verder uitbouwen. Met meer treinverbindingen, meer stops, meer kans op een zitplaats en een betere punctualiteit zorgen we ervoor dat ons land duurzaam bereikbaar blijft. Ook voor een volgende generatie. We hebben een mooi verleden én een mooie toekomst.